Toon posts:

Hybride-auto systeemvermogen

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb een nieuwe leaseauto in bestelling staan. Het betreft een Renault Arkana met hybride-motor. Maar deze vraag zal denk ik ook gelden voor bijv. Toyota hybrides. Het opgegeven systeemvermogen (verbrandingsmotor en elektromotor) is 145PK. De verbrandingsmotor heeft 94PK en de rest wordt dus aangevuld door de elektromotor om tot die 145PK te komen.

Zolang de accu vol is kan ik hier wel in komen, maar als de accu leeg is, blijft er dan 94PK totaal vermogen over? Ik kan mij nl. een scenario bedenken dat je vol gas op de snelweg rijdt en dat de accu na een paar kilometer leeg is en de elektromotor dus niet meer mee kan doen. Merk je dan dat de topsnelheid opeens omlaag gaat? Of werkt het systeem zo dat de elektromotor altijd door de verbrandingsmotor wordt aangedreven? Maar dan worden er kennelijk meer PK's geleverd dan de verbrandingsmotor kan leveren.

In dat geval botst dat toch met de wetten van de natuurkunde dat je niet gratis van iets meer kan maken? In dit geval: verbrandingsmotor van 94PK drijft een elektromotor aan en je hebt 'magisch' opeens 145PK. Dan zou ik ook op mijn fiets bij wijze van spreke een dynamo en elektromotor op de pedalen kunnen aansluiten en opeens 200KM/u kunnen fietsen ;)

Dit laatste werkt natuurlijk niet, omdat ik uiteindelijk zelf degene ben die de energie moet leveren en niet een elektromotor van bijv. 200PK kan aandrijven. Mijn vraag is dus hoe het dan wel kan dat het vemogen van een verbrandingsmotor van 94PK vergroot kan worden naar 145PK dmv. een elektromotor? Of geldt dat systeemvermogen alleen als de accu vol is?

Ik heb uiteraard al gegoogled op hoe hybride aandrijflijnen werken, maar het antwoord op de specifieke vraag hoe er van 'niets' 'iets' kan worden gemaakt vind ik niet terug ;)

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:07
Mijn ervaring met een Aurus: het zijn geen Duitse snelweg monsters. Als de accu leeg is haalt hij niet meer zijn topsnelheid (die al niet zo hoog is). Bij normaal gebruik is dat echter totaal geen probleem.

Tijdens het rijden op een "normale" snelheid laadt de batterij wel (langzaam) bij, er gaat dus energie naar de accu.

Tesla M3 SR+, Peugeot e-208

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:56
Als het een plugin-hybride betreft en je laad niet op aan een paal dan gaan de meeste auto's zich gedragen als een reguliere hybride, de auto zal dus altijd zorgen dat de accu voor een deel geladen blijft door regeneratief te remmen of door de benzine motor te gebruiken om te laden tijdens het rijden.

Ik weet niet of Renooit dat ook zo voor mekaar heeft maar bij een Kia Niro hybride (niet plugin) kun je een menu naar voren toveren met een grafische display van de auto, de wielen, de benzinemotor, de elektromotor en het accu pakket en dan kun je dus live zien wat het hybride systeem precies uitspookt bij remmen, stevig remmen, uitrollen, cruise control, accelereren etc.

Van die 94pk gebruik je bij 100km/h bijvoorbeeld 40pk ofzo. Dan wordt een deel van het resterende vermogen gebruikt om de accu wat bij te laden zodat als je in de buurt bent van je eindbestemming, je weer gebruik kunt maken van elektrisch rijden.

[Voor 53% gewijzigd door FastFred op 13-04-2023 17:21]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:57
Toegegeven, ik vind het wel een interessante vraag :) Maar een deel van het antwoord ligt waarschijnlijk hier:
Palomar schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:28:
Ik kan mij nl. een scenario bedenken dat je vol gas op de snelweg rijdt en dat de accu na een paar kilometer leeg is en de elektromotor dus niet meer mee kan doen.
Het is in ieder geval zeer onwaarschijnlijk dat dit gebeurd. Het batterij management zorgt ervoor dat die de accu's nooit helemaal leeg gaan, en uiteindelijk motor-energie weer opvangen zodat er altijd voldoende power in zit om te ondersteunen bij piekvraag.
Merk je dan dat de topsnelheid opeens omlaag gaat?
Ik denk dat hier de crux zit. Want hiermee doe je indirect de aanname dat voor de topsnelheid het maximale motorvermogen nodig is. En dat is niet per se waar. Om een voorbeeld te nemen, een Dacia Spring Electric kan met 45pk >120km/u rijden. Die 94pk brandstofmotor in een Arkana kan dan waarschijnlijk ook wel voldoende vermogen leveren om de daadwerkelijke topsnelheid van de auto te bereiken, waarop de wagen waarschijnlijk begrenst is. Daardoor zal de topsnelheid in praktijk nooit afnemen - althans, als dat zo was, had ik wel meer 'problemen' op fora verwacht.

Kortom; om die accu leeg te krijgen moet je voor lange termijn >94pk gebruiken. Daarvoor moet je een zeer lange periode versnellen, echter op een gegeven moment bereik je de topsnelheid al, waarna de elektromotor überhaupt al stopt met ondersteuning geven.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ok thanks voor de reacties :) de topsnelheid op papier is inderdaad niet zo hoog (172km/u). Dat zal dan inderdaad wel gebaseerd zijn op alleen de verbrandingsmotor. Dan heb je nooit het scenario dat de topsnelheid opeens afneemt.

Al ga je het dan denk ik wel merken als je een lange steile helling op rijdt (met vol vermogen waardoor de batterij niet bijlaadt) waar je niet de topsnelheid kunt halen dat ie opeens inkakt als de batterij niet meer toereikend is. Maar ja, dat hebben we in Nederland toch niet ;)

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:06
Wat de meeste energie kost met een auto is het versnellen.
Daar is het hybride systeem voor bedoeld om kortdurend een boost te geven.

Heb je eenmaal een constante snelheid dan kost het minder energie om die vast te houden.
is de accuspanning iets te laag dan wordt de motor iets zwaarder belast zodat het hybride systeem kan bijladen.

Voor het scenario van de topsnelheid wordt er altijd uitgegaan van alleen de brandstofmotor.
Maar rij je een steile helling op dan is je topsnelheid logischerwijs ook lager. Die is op vlakke wegen berekend.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Noorderling
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23-05 14:39
FastFred schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:59:
Als het een plugin-hybride betreft en je laad niet op aan een paal dan gaan de meeste auto's zich gedragen als een reguliere hybride, de auto zal dus altijd zorgen dat de accu voor een deel geladen blijft door regeneratief te remmen of door de benzine motor te gebruiken om te laden tijdens het rijden.

Ik weet niet of Renooit dat ook zo voor mekaar heeft maar bij een Kia Niro hybride (niet plugin) kun je een menu naar voren toveren met een grafische display van de auto, de wielen, de benzinemotor, de elektromotor en het accu pakket en dan kun je dus live zien wat het hybride systeem precies uitspookt bij remmen, stevig remmen, uitrollen, cruise control, accelereren etc.

Van die 94pk gebruik je bij 100km/h bijvoorbeeld 40pk ofzo. Dan wordt een deel van het resterende vermogen gebruikt om de accu wat bij te laden zodat als je in de buurt bent van je eindbestemming, je weer gebruik kunt maken van elektrisch rijden.
Bij een plugin kan de acceleratie fors schelen wanneer t accupakket bijna leeg is. Dan moet de ICE motor wel t gewicht meezeulen, maar zonder de elektrische ondersteuning.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Noorderling
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23-05 14:39
Palomar schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:28:
Ik heb een nieuwe leaseauto in bestelling staan. Het betreft een Renault Arkana met hybride-motor. Maar deze vraag zal denk ik ook gelden voor bijv. Toyota hybrides. Het opgegeven systeemvermogen (verbrandingsmotor en elektromotor) is 145PK. De verbrandingsmotor heeft 94PK en de rest wordt dus aangevuld door de elektromotor om tot die 145PK te komen.

Zolang de accu vol is kan ik hier wel in komen, maar als de accu leeg is, blijft er dan 94PK totaal vermogen over? Ik kan mij nl. een scenario bedenken dat je vol gas op de snelweg rijdt en dat de accu na een paar kilometer leeg is en de elektromotor dus niet meer mee kan doen. Merk je dan dat de topsnelheid opeens omlaag gaat? Of werkt het systeem zo dat de elektromotor altijd door de verbrandingsmotor wordt aangedreven? Maar dan worden er kennelijk meer PK's geleverd dan de verbrandingsmotor kan leveren.

In dat geval botst dat toch met de wetten van de natuurkunde dat je niet gratis van iets meer kan maken? In dit geval: verbrandingsmotor van 94PK drijft een elektromotor aan en je hebt 'magisch' opeens 145PK. Dan zou ik ook op mijn fiets bij wijze van spreke een dynamo en elektromotor op de pedalen kunnen aansluiten en opeens 200KM/u kunnen fietsen ;)

Dit laatste werkt natuurlijk niet, omdat ik uiteindelijk zelf degene ben die de energie moet leveren en niet een elektromotor van bijv. 200PK kan aandrijven. Mijn vraag is dus hoe het dan wel kan dat het vemogen van een verbrandingsmotor van 94PK vergroot kan worden naar 145PK dmv. een elektromotor? Of geldt dat systeemvermogen alleen als de accu vol is?

Ik heb uiteraard al gegoogled op hoe hybride aandrijflijnen werken, maar het antwoord op de specifieke vraag hoe er van 'niets' 'iets' kan worden gemaakt vind ik niet terug ;)
Zulke hybrides zijn ontworpen voor zuinigheid, en lage CO2. Niet voor prestaties.
Het accupakketje zal dus al na een paar honderd meter leeg zijn bij flink gas geven op lage snelheid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:53
Ik heb een BMW G20 330e en als de accu leeg is gaat hij op brandstof een beetje laden zodat er altijd een lading achter de hand is voor een plotselinge vermogensvraag. Dan zie ik ook even dat hij op de snelweg 1 op 10 loopt. Dan kan je altijd nog vlot optrekken of inhalen.

In Duitsland merkte ik met een lege accu dat mijn vermogen kort van 184pk naar 252pk ging en vervolgens na enkele seconden weer ging zakken naar 184pk. Blijf ik doorknallen dan bleef hij op 184pk. Ga ik weer rond 100-130 rijden dan laadt hij de accu weer een beetje op.

Wanneer de accu op 0% is dan heeft hij altijd nog een beetje sap om in de file stapvoets te gaan rijden met 15% vermogen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:36

The Wizard

Moderator Mobile
Palomar schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:48:
Ok thanks voor de reacties :) de topsnelheid op papier is inderdaad niet zo hoog (172km/u). Dat zal dan inderdaad wel gebaseerd zijn op alleen de verbrandingsmotor. Dan heb je nooit het scenario dat de topsnelheid opeens afneemt.
Bij Toyota is het zo dat de topsnelheid gelimiteerd is op de maximale toeren die 1 v/d electromotoren, dat is ook het geval bij veel EVs. Heeft te maken met de gebruikte lagers, veel lagers kunnen geen 20.000 tpm aan.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee