Zonnepanelen in portrait op betonnen steun

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:09
Ik ben aan het kijken of ik zelf mijn zonnepanelen kan uitbreiden. Volgens mij weet ik nu redelijk wat ik nodig heb. Maar ik zit nog met de bevestiging van de Enphase IQ7A onder het paneel.
Mijn oog is gevallen op deze betonnen zonnepaneel onderstellen: Zonnepaneelsteun op plat dak.
Ik dacht aan de 5Graden versie portrait. Het is de bedoeling dat er 4 panelen komen in portrait (2 bij 2)
In die steunen zitten M8 schroefhulzen.

Het lijkt er op dat de zonnepanelen daar zo op geklemd kunnen worden. Maar hoe zit het dan met de bevestiging van de IQ7 micro-omvormer? Heeft iemand daar ervaring mee? Of een idee hoe te bevestigen?
Of moet er toch nog een soort frame tussen het beton en het zonnepaneel?

Is 5 graden overigens wel voldoende in portrait?

[ Voor 3% gewijzigd door ahbart op 13-04-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 15:37

Pat-Juh

Patrick

Ik ken het systeem niet maar ik vermoed dat je een klem direct in de M8 huls draait, een micro omvormer kan je aan je paneel bevestigen aan het frame (afhankelijk van het model en het gewicht hiervan).

Voor de zekerheid kan je altijd contact op nemen met je leverancier..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Dank voor je reactie Pat-Juh. Bedoel je dan dat het iq7 direct op het paneel bevestigd kan worden?
Op mijn huidige zonnepanelen met 'gewoon' frame zitten de iq7's op het onderstel gemonteerd namelijk.

edit: Volgens mij moet ik op de betonnen steun een clickfit rail plaatsen, als ik nu verder zoek op internet.

[ Voor 21% gewijzigd door ahbart op 13-04-2023 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DB LucF
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-06 06:59
Ik heb diezelfde 5 graden steunen op mijn huidige woning staan i.c.m. micro-omvormers. Wel een ander type micro omvormer maar dat zal denk ik niet veel uitmaken.
Voor de bevestiging hiervan heb ik gewoon twee extra gaatjes geboord in de betonsteunen en dan met pluggen en schroeven (RVS) de omvormers erop gemonteerd. Zo te zien hebben deze IQ7A's ook een metalen beugel welke je vast kan schroeven.

Ik heb zelf overigens geen rails gebruikt maar rechtstreeks de beugels gemonteerd met M8 bouten. Verder geen problemen met de lage hellingshoek behalve dat ze iets sneller vies worden. Tot nu toe gewoon eens per jaar even schoonmaken. De winst welke het me opleverde was dat ik gewoonweg meer panelen kwijt kon door ze zo plat te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Super DB LucF! Dan kunnen de panelen zo dus op de steunen gemonteerd met midden en eindklemmen. Even kijken waar ik die kan vinden voor montage met een m8 bout.
Ik zie wel deze tussenklem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPeD1Xi69G4gm-8C3Crmtyjj17o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Og73pG2OL7CcdWmPtNHcBPAs.png?f=user_large
Volgens mij kan ik die gebruiken. Maar eindklem nog niet gevonden.

edit:
Ik denk dat ik deze kan gebruiken:
Flatfix fusion eindklem
en
clickfit universele middenklem

[ Voor 32% gewijzigd door ahbart op 13-04-2023 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DB LucF
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-06 06:59
Die eindklem zou inderdaad moeten passen. Let wel even op de dikte van de panelen. Dat komt vrij precies om ze netjes vast te kunnen zetten.
Ik heb zelf deze gebruikt: https://www.stralendgroen.nl/product/solarstell-eindklem/
Die werden toentertijd door de Groot aanbevolen.

[ Voor 38% gewijzigd door DB LucF op 13-04-2023 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ola
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-05 20:41

ola

Wordt jouw dak met beton onderstel niet onnodig veel belast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:11
ola schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 05:59:
Ik heb de beton steunen hier zelf ook en ik denk dat dat wel meevalt. Als je een alluminium onderstel neemt zal je ook balast toe moeten voegen om het op je dak te houden. Ze zijn ook niet onnoemelijk zwaar en je kunt ze op de schouder meenemen een ladder op. De rubberen voetsteunen zijn wel aan te raden omdat het een stuk fijner voelt als je toch iets moet schuiven om de panelen netjes aan te laten sluiten.

De boutgaten in de betonblokken zijn M8 inderdaad.
Ik heb onze solaredge optimizers aan de zijkant van de betonnen staander vastgezet met slagpluggen. Wij hebben de 15 graden variant en hadden daardoor voldoende hoogte.
Ik zou wel de antraciet versie nemen, naast de panelen zie je de helft van de betonsteun nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:50
Het is bij beton steunen ook aan te raden ze aan elkaar te verbinden.

In zware storm zijn er panelen uit de klemmen gerukt door schuiven van de steunen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Dank NilVo
Ronald schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 07:56:
In zware storm zijn er panelen uit de klemmen gerukt door schuiven van de steunen
Oke, dan moet ik even kijken hoe ik dat doe. Dank voor de tip.Als je suggesties hebt hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Pff, net alles besteld. Aardig puzzeltje om alles rond te krijgen. Ik ben benieuwd of alles klopt wat ik heb bedacht ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 15:37

Pat-Juh

Patrick

Dus een verbindende rail is wel een goede aanvulling ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brechtje
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-04 19:38
Je kunt die betonsteunen toch ook op een andere manier met elkaar verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-06 13:25
ola schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 05:59:
Niet perse, bij andere montage systemen worden ballastbakken gevuld met steen/grind zodat ze niet weg waaien, dat is bij deze niet nodig.

Heb er hier 10 liggen met dit systeem. Inderdaad losse klemmen gekocht met bouten.

Vond het alleen geen fijn systeem om te plaatsen in vergelijking tot bv Esdec, met stellen zit al het gewicht er al in, terwijl bij andere systemen je de ballastbakken vult als je klaar bent

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:49

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

ahbart schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:19:

Het lijkt er op dat de zonnepanelen daar zo op geklemd kunnen worden. Maar hoe zit het dan met de bevestiging van de IQ7 micro-omvormer? Heeft iemand daar ervaring mee? Of een idee hoe te bevestigen?
Of moet er toch nog een soort frame tussen het beton en het zonnepaneel?
Ik heb mijn micro's gewoon met een boutje (met moer met nylon) aan het paneel geschroeft. Past prima zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ei5-RRn-dEoeHM9q5QYGp21mprM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/do7sfx1yrJ8i9KmArC9hLPZm.jpg?f=fotoalbum_large

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Check ook even het aandraaimoment vanuit de paneel-fabrikant. JA Solar adviseert bijv 18 tot 24Nm. Dat is best stevig...

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuuntje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 01-06 23:34
Microkid schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:15:
[...]

Ik heb mijn micro's gewoon met een boutje (met moer met nylon) aan het paneel geschroeft. Past prima zo.
[Afbeelding]
Hoe hangen ze er nu onder? Zakken ze door of ik het frame material van goede kwaliteit waardoor dat voorkomen wordt?

Gr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Kuuntje schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:11:
[...]

Hoe hangen ze er nu onder? Zakken ze door of ik het frame material van goede kwaliteit waardoor dat voorkomen wordt?

Gr
Nog steeds retestrak d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuuntje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 01-06 23:34
Top thnx,

Wilde zelf een din rail monteren onder de betonnen steunen. Maar dat hoeft bij deze niet meer!
Pagina: 1