Ik zoek een formule voor koppelvorming en speelschema

Pagina: 1
Acties:
  • 727 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maffenehendrik
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-04-2023
Dubbel toernooi
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10
C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10
D1 D2 D3 D4 D5 D6 D7 D8 D9 D10
E1 E2 E3 E4 E5 E6 E7 E8 E9 E10
F1 F2 F3 F4 F5 F6 F7 F8 F9 F10
G1 G2 G3 G4 G5 G6 G7 G8 G9 G10
H1 H2 H3 H4 H5 H6 H7 H8 H9 H10
I1 I2 I3 I4 I5 I6 I7 I8 I9 I10
K1 K2 K3 K4 K5 K6 K7 K8 K9 K10
Hierboven zijn de te vormen koppels uit de 2 Poules(hieronder)

Poule X Poule Y Elke ronde worden 10 koppels gevormd
A 1 Een koppel bestaat uit 1 persoon uit Poule X
B 2 en 1 persoon uit Poule Y
C 3 Elke speler speelt in het hele toernooi
D 4 maar 1 maal tegen een speler uit zijn eigen poule
E 5
F 6
G 7
H 8
I 9
K 10

voorbeeld ronde 1
A1 B2 A speelt maar 1 maal tegen B
C3 D4
E5 F6 5 speelt maar 1 maal tegen 6
G7 H8
I9 K10

Graag zou ik de formule vinden voor de koppelvorming
en voor het speelschema

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-05 12:04
Stap 1: Maak een tabel met alle spelers in Poule X en Poule Y.

Stap 2: Voeg een kolom toe met de formule: =IF(COUNTIF($E$2:E2,E2)<=10,E2,"")
Deze formule controleert of een speler al 10 keer is gekoppeld en voorkomt dat dezelfde speler meerdere keren wordt gekoppeld.

Stap 3: Voeg een kolom toe met de formule: =IFERROR(INDEX($A$2:$B$11,SMALL(IF($C$2:$C$11="",$D$2:$D$11),1),IF(MOD(ROW()-2,10)=0,2,MOD(ROW()-2,10))))
Deze formule kiest de volgende beschikbare speler uit Poule X en Y en creëert een koppel door deze spelers in de juiste volgorde te combineren.

Stap 4: Kopieer de formules in de kolommen van stap 2 en 3 naar beneden tot alle rijen gevuld zijn.

Stap 5: Maak een nieuwe tabel voor het speelschema en voeg de kolommen 'Speler 1' en 'Speler 2' toe met verwijzingen naar de kolommen in de koppeltabel.

Stap 6: Voeg een kolom toe met de formule: =IF($E2=$G2,"",IF($H2="",CONCATENATE($E2," speelt tegen ",$F2),$F2 & " speelt tegen " & $E2))
Deze formule controleert of een speler tegen een speler uit zijn eigen poule speelt en voegt alleen de koppels toe waarbij dit niet het geval is.

Stap 7: Kopieer de formules in de kolommen van stap 6 naar beneden tot alle rijen gevuld zijn.

Opmerking: in deze formules wordt ervan uitgegaan dat de spelersnamen zich bevinden in de cellen A2 t/m B11 en dat de koppels en het speelschema worden gegenereerd in dezelfde werkmap.

Ik hoop dat dit helpt!

Aldus chatgpt.

[ Voor 198% gewijzigd door Dacuuu op 13-04-2023 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:18

g0tanks

Moderator CSA
maffenehendrik schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:12:
Dubbel toernooi
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10
C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10
D1 D2 D3 D4 D5 D6 D7 D8 D9 D10
E1 E2 E3 E4 E5 E6 E7 E8 E9 E10
F1 F2 F3 F4 F5 F6 F7 F8 F9 F10
G1 G2 G3 G4 G5 G6 G7 G8 G9 G10
H1 H2 H3 H4 H5 H6 H7 H8 H9 H10
I1 I2 I3 I4 I5 I6 I7 I8 I9 I10
K1 K2 K3 K4 K5 K6 K7 K8 K9 K10
Hierboven zijn de te vormen koppels uit de 2 Poules(hieronder)

Poule X Poule Y Elke ronde worden 10 koppels gevormd
A 1 Een koppel bestaat uit 1 persoon uit Poule X
B 2 en 1 persoon uit Poule Y
C 3 Elke speler speelt in het hele toernooi
D 4 maar 1 maal tegen een speler uit zijn eigen poule
E 5
F 6
G 7
H 8
I 9
K 10

voorbeeld ronde 1
A1 B2 A speelt maar 1 maal tegen B
C3 D4
E5 F6 5 speelt maar 1 maal tegen 6
G7 H8
I9 K10

Graag zou ik de formule vinden voor de koppelvorming
en voor het speelschema
Welkom op Tweakers. :)

We helpen je graag maar zijn geen helpdesk en verwachten daarom ook een stukje eigen inzet. Kan je daarom aangeven wat je zelf al hebt geprobeerd of gevonden?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:36

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Ik heb deze vraag wel in het verleden beantwoord (op een ander forum), wel met net andere voorwaarden
D wel een issue, mijn 'oplossing' heeft als 'feature' dat Poule A spelers/teams alleen maar spelen tegen spelers/teams uit poule B (sterker nog, bij genoeg rondes tegen alle spelers/teams uit poule B ), allemaal unieke paringen.

Vanwege de feature kan je op die manier garanderen dat bepaalde teams juist wel (in verschillende poules), dan wel juist niet (in dezelfde poule) tegen elkaar uit gaan komen.

Dus in hoeverre is D (1 keer (maximaal?) tegen een speler uit je eigen poule) een eis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Prop alles in ChatGPT en vraag ChatGPT het schema te maken.

(je mag ook moeilijk doen in Excel, maar je noemt nergens welke software je gebruikt)

Net even vijf minuten geprobeerd in ChatGPT en er komt een mooie tweakbare .csv uit.

[ Voor 66% gewijzigd door pagani op 14-04-2023 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-05 13:19
pagani schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:15:
Prop alles in ChatGPT en vraag ChatGPT het schema te maken.

(je mag ook moeilijk doen in Excel, maar je noemt nergens welke software je gebruikt)

Net even vijf minuten geprobeerd in ChatGPT en er komt een mooie tweakbare .csv uit.
Ik had een soortgelijke casus. Het betrof een padel gezelligheidstoernooitje voor collega's. Er hadden zich 22 mensen indivueel opgegeven.

De input (22 mensen) ingevoerd, aangegeven of ze man of vrouw zijn.
Daarbij de volgende voorwaarden aangegeven:
1. er zijn 4 speelrondes van elk een half uur
2. iedereen speelt even veel keer, en heeft even veel keer rust
3. maak zoveel mogelijk gemixte koppeltjes (m/v) en laat deze tegen elkaar spelen
4. voorkom dat mensen 2 keer of meer met dezelfde partner spelen
5. voorkom dat mensen 2 keer of meer tegen dezelfde tegenstander spelen

De gegenereerde indeling was echt niet vlekkeloos (speelde 4 keer tegen dezelfde tegenstander).

Geprobeerd met CoPilot, maar helaas werkt dat niet vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:36

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

pastafan schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:44:
[...]

Ik had een soortgelijke casus. Het betrof een padel gezelligheidstoernooitje voor collega's. Er hadden zich 22 mensen indivueel opgegeven.

De input (22 mensen) ingevoerd, aangegeven of ze man of vrouw zijn.
Daarbij de volgende voorwaarden aangegeven:
1. er zijn 4 speelrondes van elk een half uur
2. iedereen speelt even veel keer, en heeft even veel keer rust
3. maak zoveel mogelijk gemixte koppeltjes (m/v) en laat deze tegen elkaar spelen
4. voorkom dat mensen 2 keer of meer met dezelfde partner spelen
5. voorkom dat mensen 2 keer of meer tegen dezelfde tegenstander spelen

De gegenereerde indeling was echt niet vlekkeloos (speelde 4 keer tegen dezelfde tegenstander).

Geprobeerd met CoPilot, maar helaas werkt dat niet vlekkeloos.
My 2 cents:
Er maar van uitgaand dat je evenveel (11 per geslacht) vrouwen en mannen hebt /had, dan heb je sowieso dat je geen viervoud hebt, maar jouw extra voorwaarden zoals maximaal aantal man-vrouw koppels en (dit is de grootste harigheid) evenveel pauzes als spelen hebt. Vooral dat laatste is dat je maar 4 rondes hebt?

Ik heb vroeger Mahjongtoernooien gespeeld, wat een indivuele sport is met 4 mensen aan de tafel, dan is het minimale schema voor het minimale aantal van 16 personen en 4 rondes kan je ervoor zorgen dat niemand 2 keer tegen dezelfde speelt. Met elke viervoud meer wordt het alleen maar makkelijker, dus zeg jouw aantal aanvullen tot 24 (2 'Vrije spelers'). Je zou dan 2 x 3 spelers die dan vrij zijn (dus 4 x 4 spelers/banen die wel spelen) per ronde, maar ik kan niet garanderen dat je Max(man-vrouw) hebt en het gelijkwaardig vrij zijn is ook geen garantie (sommige mensen krijgen nooit vrij, misschien dat er een
pechvogel tussen zit die zelfs 2 keer vrij is).

Ik zie dit soort vragen wel eens voorbij komen en steevast wordt AI voorgesteld, maar (inderdaad) geen garantie tot succes (en mogelijkerwijs zal het ook wel goede schema's uitpoepen, maar afhankelijk van je prompts en voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

pastafan schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:44:
[...]
Het is me niet helemaal duidelijk of je nu vraagt mee te denken met jouw casus (dan gaat dat hier verward worden met het vraagstuk in de topicstart) of je ervaringen delen met generative AI-botjes (eens!).

Om te voorkomen dat dat misverstand ook voor anderen geldt, sluit ik het topic hier wel: vraag is meer dan een jaar oud.

Mocht je willen dat er met jouw casus wordt meegedacht, open ajb even een nieuw eigen topic met de eigen gedachten / probeersels.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.