Nieuwe baan voor passeren notaris

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habbekrat
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-04-2023
Ik en mijn vriendin hebben een huis gekocht. In Augustus is de overdrachtsdatum bij de notaris.

Ik heb nu een baan met een vast contract, waar ik het eigenlijk echt niet meer naar mijn zin heb. Ik heb een nieuwe baan aangeboden gekregen, waar ik meteen een contract krijg voor onbepaalde tijd, ik meer ga verdienen en maar 1 maand proeftijd heb. Stel dat ik nu zou opzeggen, ga ik dus 1 juni in dienst bij het andere bedrijf. Ik ben dus uit mijn poeftijd voor transportdatum.

Ik heb het besproken met mijn hypotheek adviseur, wat zouden de risico's zijn? Hij verwacht dat het geen probleem zal zijn, echter kan hij het niet met zekerheid aangeven. De hypotheek etc is al rond, het is nu alleen nog wachten tot de overdracht bij de notaris.

Ik hoor graag jullie ervaringen en/of tips!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:15
Wat heeft de notaris ermee te maken? Die krijgt het geld van de hypotheekverstrekker en stuurt dat naar de verkoper of de hypotheekverstrekker van de verkoper.

Als je nieuwe baan minimaal hetzelfde salaris heeft dan lijkt mij niets aan de hand. Anders zou je voor de komende 30jaar of totdat de hypotheek is afgelost niet meer van baan mogen veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

^^ het gaat juist even om dit transitiemoment natuurlijk, niet over de komende 30 jaar.
Het zou geen probleem moeten zijn uiteraard, zeker niet als je je getekende arbeidsovereenkomst kan overleggen.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-04 13:16
Is je hypotheek al helemaal rond, bindende offerte ontvangen? Dan is er geen nieuw toetsmoment en is er niets aan de hand. Niemand gaat daar nog een keer naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habbekrat
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-04-2023
coazter schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:46:
Is je hypotheek al helemaal rond, bindende offerte ontvangen? Dan is er geen nieuw toetsmoment en is er niets aan de hand. Niemand gaat daar nog een keer naar kijken.
Dankjulliewel voor de reacties!

De bindende offerte is inderdaad binnen en getekend. Ook te horen gekregen dat die in goede orde is ontvangen en de zogenoemde 'bankgarantie' is ook overgemaakt richting notaris.

Na de bindende offerte is er dus geen nieuw toetsmoment meer vanuit de bank? En mocht dit wel het geval zijn?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
coazter schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:46:
Dit inderdaad en erg slecht dat je adviseur je dit niet kon vertellen...

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-04 16:27

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Er is in de basis geen nieuw toetsmoment. Maar de bank behoudt wel het recht om de hypotheek te annuleren/hertoetsen als ze erachter komen. In dat geval moet je dus een nieuwe aanvraag doen, waarbij je eerst moet wachten tot de proeftijd achter de rug is.
Voor het wisselen van baan tijdens een hypotheekaanvraag hanteren de meeste geldverstrekkers ongeveer hetzelfde beleid. Door dit beleid is het meestal niet aan te raden om tijdens de looptijd van je hypotheekofferte te wisselen van baan, ook niet als je bij je nieuwe baan meer gaat verdienen.
Als je je oude baan al hebt opgezegd, en de hypotheekaanbieder weet dit, mag er officieel niet met het huidige inkomen worden gerekend. De hypotheekaanbieder kan wel met je nieuwe inkomen rekenen, maar alleen als er geen proeftijd is en je direct een contract krijgt voor onbepaalde tijd. Is dit niet het geval? Dan wordt er meestal gerekend met het gemiddelde inkomen van de afgelopen drie jaren.
Bron: https://www.independer.nl...tijdens-hypotheekaanvraag

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-04 18:45
Habbekrat schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:49:
[...]

Dankjulliewel voor de reacties!

De bindende offerte is inderdaad binnen en getekend. Ook te horen gekregen dat die in goede orde is ontvangen en de zogenoemde 'bankgarantie' is ook overgemaakt richting notaris.

Na de bindende offerte is er dus geen nieuw toetsmoment meer vanuit de bank? En mocht dit wel het geval zijn?
Nee die is er niet. Het enige waar de verstrekker zich nu nog druk om maakt is of je elke maand de hypotheek netjes betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
In mijn carrière heb ik nog nooit aan een cliënt gevraagd of hij/zij een nieuwe/andere baan met andere arbeidsvoorwaarden had voordat we de hypotheekakte gingen passeren. :D

[ Voor 11% gewijzigd door Wispe op 13-04-2023 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hou er ook rekening mee dat je nieuwe werkgever je in je proeftijd kan ‘ontslaan’, mochten ze niet tevreden zijn of zich toch bedenken.

[ Voor 23% gewijzigd door Navi op 13-04-2023 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:15
Navi schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:01:
Hou er ook rekening mee dat je nieuwe werkgever je in je proeftijd kan ‘ontslaan’, mochten ze niet tevreden zijn of zich toch bedenken.
Ja en? Dan zou je nooit meer van baan kunnen veranderen als je een hypotheek hebt?

Een werkgever kan je ook buiten de proeftijd ontslaan als deze niet tevreden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Iedereen gaat er altijd maar vanuit dat proeftijd wel goed zit, maar ik heb het zien gebeuren en dat kwam HEEL ongelukkig uit (en er was totaal niet op gerekend door die persoon), zeker op een moment van verhuizing en hoge uitgaven op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Navi schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:22:
Iedereen gaat er altijd maar vanuit dat proeftijd wel goed zit, maar ik heb het zien gebeuren en dat kwam HEEL ongelukkig uit (en er was totaal niet op gerekend door die persoon), zeker op een moment van verhuizing en hoge uitgaven op dat moment.
Ach mocht je er na een maand uit gegooid worden dan heeft de topicstarter in ieder geval genoeg tijd voor het nieuwe huis ;)

Maar ik heb een vergelijkbare situatie gehad bij aankoop van mijn tweede huis, ik switchte een week voor de overdracht van baan, had vervolgens 2 weken vrij en de toen ik eenmaal echt aan het werk ging was de proeftijd ook al voorbij.

Voor de bank zal het allemaal een zorg wezen zolang jij maar netjes je hypotheek betaald iedere maand.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mario038
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-04 10:41
RoofTurkey schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:20:
Er is in de basis geen nieuw toetsmoment. Maar de bank behoudt wel het recht om de hypotheek te annuleren/hertoetsen als ze erachter komen. In dat geval moet je dus een nieuwe aanvraag doen, waarbij je eerst moet wachten tot de proeftijd achter de rug is.

[...]

Bron: https://www.independer.nl...tijdens-hypotheekaanvraag

***members only***
Dit is volgens mij de enige juiste reactie. De bank kan voor het passeren nogmaals de werkgeversverklaring toetsen of controleren en bijvoorbeeld contact opnemen met de (oude) werkgever. De kans dat ze dat doen is heel klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mijn vrouw had dat ook gedaan, daar is niet naar gevraagd. Overigens was de nieuwe baan ook een betere deal voor de bank (maar dat was al rond) want ze ging van vervangingscontract naar vast contract (dat was ook de reden voor haar om te veranderen)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:20
Habbekrat schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:11:
Ik heb het besproken met mijn hypotheek adviseur, wat zouden de risico's zijn? Hij verwacht dat het geen probleem zal zijn, echter kan hij het niet met zekerheid aangeven.
Nee, natuurlijk gaat hij niet zeggen dat het geen probleem is. Stel dat, dan heeft hij het gedaan. Maar zou me er echt geen seconde druk over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06:33
In praktijk doet de geldverstrekker zelden een hertoetsing nadat de offerte is goedgekeurd.
In theorie kunnen ze het wel doen.

En kijk ook eens goed in de hypotheekvoorwaarden welke plichten je hebt wanneer tussen de goedkeuring van de offerte en passeren bij de notaris.

Wij hebben daarom zelf gewacht met onze oude banen opzeggen tot een dag na het passeren bij de notaris. Daarvoor hebben we alleen mondeling bij de werkgevers aangegeven dat we ons arbeidscontract zouden opzeggen als het aankoopproces van de woning was afgerond, omdat 160km enkele reis forensen geen optie is.

[ Voor 36% gewijzigd door Ivow85 op 22-04-2023 14:07 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1