Lat dubbelkwart trap

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:32
Met de nodige google werk, is het mij duidelijk dat wij in onze woning (2017) een zogenaamde "dubbelkwart trap" hebben met een "lepe hoek" voor het leidingwerk. Deze lepe hoek wordt afgetimmerd met "lepe hoeklatten" en "lepe hoekplaat".

Nu ben ik op zoek naar de lepe hoeklatten die in onze bouw gebruikt is, zodat ik deze kan "verlengen" naar zolder. Zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdwyCVEjVEZsTO3IzZpizjip-lI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8a1g4P46mDP1xXotAFaQPcw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a21TTZhp06phy7j6is5Mt4Eu2hQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5UxrSLTPqdE9evVl3SJtGB0E.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxlo1Qy-0nJMNn53JoyshuNx_gs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AWxryjyc5a3Kfx0N3KDcTHwl.jpg?f=fotoalbum_tile

Is er iemand op tweakers die deze latten iets zeggen en waar ze te vinden zijn? Ik kom andere "lepe hoeklatten" tegen die bijv niet die inkeping heeft om de MDF plaat er "verzonken" tussen te plaatsen. Alternatief is de huidige weg te halen, maar dat vraagt veel meer van mij gezien de bestaande omlijstingen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:57

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Ik weet niet hoe handig je bent maar met een elektrische schaaf zou je een standaard of zelf samengesteld profielhout onder de gewenste hoek kunnen afschaven. Dit lijkt mij maatwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:09
Misschien vind je het hier:
https://www.profielaanbod.nl/
En anders kunnen ze het voor je maken.

Of zoek een timmerbedrijf, aannemer of handige kennis met een tafelzaag die het voor je kan maken.

Maar waarom het bestaande niet verwijderen. Ik zie het bezwaar niet. Dan kan je iets standaard uit de winkel gebruiken.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Kan je dit niet gewoon oplossen met een mastiekhoek? Je hebt immers alleen een stuk hout nodig wat onder 45 graden is geschaafd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:34

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
frennek schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:16:
Kan je dit niet gewoon oplossen met een mastiekhoek? Je hebt immers alleen een stuk hout nodig wat onder 45 graden is geschaafd.
gezaagd , anders moet je de andere helft weg gooien als hamsterkooivulling;) maar ja dat is ook wat ik zou doen ( en heel vaak wordt gedaan)
als ts persee een sponning wil hebben kan hij ook nog een stuk raamhout schuin zagen. maar dat zal nooit exact zijn wat hij nu heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 13-04-2023 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Jan Workum schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:10:
Ik weet niet hoe handig je bent maar met een elektrische schaaf zou je een standaard of zelf samengesteld profielhout onder de gewenste hoek kunnen afschaven. Dit lijkt mij maatwerk.
Deze woningen zijn onder een grote aannemer (een van de gote in NL) gebouwd. Ik kan mij er geen voorstelling bij maken dat dit maatwerk is uitgevoerd door eigen (onderaannemers)personeel of speciaal heeft laten maken. Alles hier in huis zijn van grotere organisaties.
JukeboxBill schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:13:
Misschien vind je het hier:
https://www.profielaanbod.nl/
En anders kunnen ze het voor je maken.

Of zoek een timmerbedrijf, aannemer of handige kennis met een tafelzaag die het voor je kan maken.

Maar waarom het bestaande niet verwijderen. Ik zie het bezwaar niet. Dan kan je iets standaard uit de winkel gebruiken.
Thanks voor de suggestie van het bedrijf. Rondom het laatste: Ik probeer zo uniform te blijven wat er al is. Het bestaande verwijderen tot aan de bovendeel van de trap kan, maar dan zijn de delen op de begane grond en eerste verdieping anders. Ik probeer dat echt te voorkomen. Dan ga ik liever kiezen voor een andere afwerking van de standleiding in het laatste stuk.
frennek schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:16:
Ja zelf oplossen lukt mij wel (we zijn immers tweakers he). Dat is het niet. Ik zoek alleen deze latten waarvan ik mij niet kan voorstellen dat ze maatwerk zijn. Dat is meer dat ik even probeer duidelijk te krijgen. Is dit een lat dat gewoon verkrijgbaar is maar ik niet weet hoe het heet of bestaat het daadwerkelijk niet (wat ik mij niet kan voorstellen met deze grote aannemer waarbij groot gestandaardiseerd inkopen de norm is).

Wat betreft de aannemer: Kan (of wilt) mij niet van antwoord voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Ik snap het probleem nog niet zo. Je wilt de 45 graden koof in de hoek verlengen tot zolder, dus de latten blijven toch niet in het zicht na het aftimmeren met een plaat? Dan maakt het niet uit of het profiel iets anders is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
frennek schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:46:
Ik snap het probleem nog niet zo. Je wilt de 45 graden koof in de hoek verlengen tot zolder, dus de latten blijven toch niet in het zicht na het aftimmeren met een plaat? Dan maakt het niet uit of het profiel iets anders is?
Je zet mij aan het denken. Ik kan het nu even niet controleren, maar ik meen dat de mdf platen zichtbaar blijven zonder profielen erop. De oplossing zoals je volgens mij schetst is dat de MDF plaat van muur tot muur gaat. Dat wijk dus af van het zichtbare deel op de andere verdiepingen. Maar ik zal dat even moeten controleren, want als dat inderdaad niet zo is, dan maakt de lat er achter niet uit en kan de MDF plaat van muur tot muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:10
Waarom niet een gipsplaat op de latten schroeven? Je kan dan de randjes kitten en het geheel in de muurverf (wel eerst voorstrijken natuurlijk).

Dat is imo veel makkelijker en sneller en geeft een veel strakker/netter resultaat. Daarnaast maakt het niet uit of je exact dezelfde latten gebruikt, of dat je standaard 45 graden latjes koopt bij de bouwmarkt.

Nadeel is wel dat een deel verwijderen voor inspectie/onderhoud wel minder makkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:00
Neem anders contact op met de bouwer/aannemer die dit heeft gebouwd; misschien dat die zo kunnen vertellen waar deze profielen vandaan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:09
mgizmo schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:35:
[...]
Thanks voor de suggestie van het bedrijf. Rondom het laatste: Ik probeer zo uniform te blijven wat er al is. Het bestaande verwijderen tot aan de bovendeel van de trap kan, maar dan zijn de delen op de begane grond en eerste verdieping anders. Ik probeer dat echt te voorkomen. Dan ga ik liever kiezen voor een andere afwerking van de standleiding in het laatste stuk.
Ik heb begrip voor je neiging om het precies hetzelfde te houden als de rest. Die 'afwijking' heb ik zelf ook.

Maar het is een stuk eenvoudiger als je dat afgezaagde deel verwijderd en vervangt door een geheel stuk, dan op zoek gaan naar een lat die exact aansluit op het oude gedeelte.
Je kan dan nog steeds iets krijgen/maken dat als totaal visueel aansluit op het bestaande op een andere verdieping.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:52
Gewoon een mastiekprofiel pakken (driehoek) en daar een vierkante lat op lijmen en schroeven/tackeren
Dat profiel heb je in minder tijd zelf nagemaakt dan de tijd die het opzoeken op internet kost.

Zichtzijde veranderd niet, je kan ook gewoon de plaat ertussen zetten.
Je gaat nooit zien dat die lat erachter geplakt is.

[ Voor 24% gewijzigd door FRANQ op 13-04-2023 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:00
Zet je de Koud + Warm leidingen ook nog op enkele plekken vast aan de afvoer / wand?
Ze liggen nu los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Draakje5 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:06:
Zet je de Koud + Warm leidingen ook nog op enkele plekken vast aan de afvoer / wand?
Ze liggen nu los.
Jazeker. Ik twijfel nog tussen (makkelijker met tie-wraps) aan de standleiding of monteren aan de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:00
mgizmo schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:42:
[...]

Jazeker. Ik twijfel nog tussen (makkelijker met tie-wraps) aan de standleiding of monteren aan de muur.
Zou zelf voor zoiets kiezen aan de buis bevestigen.
https://nl.aliexpress.com/item/32962536797.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:52
mgizmo schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:42:
[...]

Gewoon aan de muur met die witte clips.

Tywraps breken op den duur, en je wil ook niet dat het gewicht van de gevulde leiding boven aan een koppeling hangt. Dus je hebt die geschroefde clips nodig als trekontlasting.
Het geheel zou eigenlijk zo goed als spanningsloos gemonteerd moeten worden, maar dat is nauwelijks te doen.
Pagina: 1