Ervaringen ‘Luxe’ fornuis?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrb85
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-05 00:26
Hallo allen,

mijn keuken begint vorm te krijgen en daar hoort een mooi fornuis in.

- Vereisten: 100-110 cm breed, 5-6 pits.
- Min 2 ovens
- Volledig elektrisch-inductie
- Vlakke inductieplaat, geen randjes
- Fysieke knoppen
- Pits en ovens moeten volle bak kunnen draaien zonder dat het fornuis zelf begint te regelen of terug te schroeven.
- Landelijk keuken/looks
- Dagelijks gewoon tot semi-prof. gebruik.
- Max 3,5K-4K euro

Voorlopig is de Smeg TR4110 een kanshebber.

Ik kom al snel uit bij de grote merken (Smeg, Boretti, Falcon … ) maar hoor hier en daar toch nog enkele kinderziektes bij inductiemodellen.

Graag jullie ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik weet helemaal niets van fornuizen maar ik zou zoiets nooit in 1 kopen maar gewoon los. Losse ovens, inductieplaat etc. Kun je precies kiezen wat je nodig hebt en als het stuk gaat gewoon los vervangen. Ook qua ovens, 1 stoom, 1 combi, etc.

Vind het er ook erg ouderwets uitzien, maar goed das wel lamdelijk en smaken verschillen!

[ Voor 9% gewijzigd door Navi op 16-04-2023 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Steel Cucine fornuizen! Geweldige apparaten, heb zelf een Genesi 100 met 2 ovens en inductie. Maar volgens mij wel iets boven je budget. Zie https://www.steel-cucine.com/nl/indoor
Je hebt al wel de Steel Enfasi 100 All Black voor €4.500: https://www.mycoolkitchen...20?variant=43657754542310

[ Voor 7% gewijzigd door ChrisM op 16-04-2023 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:54
Let op dat ELKE plaat koeling nodig heeft, als je 2 ovens en alle pitten gebruikt ga je EN zware groepen nodig hebben EN koeling...

ps - je hebt nu een gaskookplaat gekozen, dat weet je toch?

[ Voor 19% gewijzigd door 99ruud99 op 16-04-2023 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Alles volle bak gaat 'm niet worden op maar 3x 25A. Niet dat dat nou een ramp is....

Ik moet de eerste kok nog zien met 5 inductiepitten op P stand en 3 ovens tegelijk aan het opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrb85
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-05 00:26
Ik kies voor dit type omdat ik geen gas meer heb en inductie is minder opkuis. Ik merk wel op veel plaatsen dat een losse plaat gewoon lichte rommel is. Je kan maar 2 pits op de hoogste stand zetten en dan vallen de andere terug.

Ik heb 3x40A zitten en voor het fornuis ligt een kabel van 6mm² klaar. Een dubbele oven is makkelijk om bijvoorbeeld naast het koken ook eens borden op te warmen of het dessert te kunnen maken.

Het verbaast me dat er zoveel Italiaanse merken zijn maar bijvoorbeeld weinig Duitse. Mijn voorkeur gaat trouwens uit naar een fornuis van 110 cm breed zodat er grote potten kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Mijn fornuis heeft een aansluitwaarde van 11,8 kW, dus die kan behoorlijk wat trekken. Volgens mij wel meer dan 2 pitten voluit (vraag is echter wanneer je dat echt gebruikt, maar goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ube_M
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-04 15:46
Ik heb zo'n groot italiaans merk in mn huis. Ziet er mooi uit... Als het je smaak is. Maar mijne is nu wat ouder en inmiddels hebben alle chroom laagjes van de plastic! bedieningsknoppen losgelaten. Erg lelijk en ook niet netjes op een fornuis van 4 a 5 mille. Ook branden bij mij de branders erg onregelmatig.
Ik ben er niet tevreden over. Eigenlijk op alle fronten. Duurzaamheid, bedieningsgemak. Alleen het design is oké als je van die stijl houdt.
In ons vorige huis had ik een luxe Atag kookplaat... nog steeds heimwee naar die kwaliteit.
Ik zou kijken naar wat ze in de Horeca gebruiken.
Inductie heb ik niet.... Nog niet want ga dit fornuis vervangen. Maar zeker niet meer een Falcon.

[ Voor 26% gewijzigd door Ube_M op 24-04-2023 12:55 ]

Landopstelling 10 graden, Jinko Neo N-type 420wp ,3780wp zzo en 3780wp zzw, GoodWe 8K, 63mtr AC kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:03
Fysieke knoppen is echt drama.. been there done that.. doe mij maar touch :) doekje eroverheen en klaar.. doe knoppen zijn altijd smerig :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:58

Bezulba

Formerly known as Eendje

mrb85 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:43:
Ik kies voor dit type omdat ik geen gas meer heb en inductie is minder opkuis. Ik merk wel op veel plaatsen dat een losse plaat gewoon lichte rommel is. Je kan maar 2 pits op de hoogste stand zetten en dan vallen de andere terug.

Ik heb 3x40A zitten en voor het fornuis ligt een kabel van 6mm² klaar. Een dubbele oven is makkelijk om bijvoorbeeld naast het koken ook eens borden op te warmen of het dessert te kunnen maken.

Het verbaast me dat er zoveel Italiaanse merken zijn maar bijvoorbeeld weinig Duitse. Mijn voorkeur gaat trouwens uit naar een fornuis van 110 cm breed zodat er grote potten kunnen staan.
Bijna alle problemen met terugschakelen van inductie is dat de aansluiting te licht/verkeerd is.

Buiten dat, hou even een tijdje bij hoe vaak je meer dan 2 pitten op de hoogste stand heb staan voor langere tijd. Dan zul je zien dat dat echt incidenteel voor komt en vaak iets is van een pan met water die moet gaan koken en een wokpan oid waarbij de pan met water ook wel gaat koken als het iets rustiger gaat.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

mrb85 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:43:

Tsja, wij hebben 3 ovens (1 lade en 2x multifunctioneel) en 5 inductiepitten. Aansluitwaarde is 3x 20A even uit mijn hoofd dus zo'n 14kW. Allemaal leuk en prachtig, maar vooral heel flexibel. Je gebruikt al die "power" toch niet gelijktijdig. Met alle ovens uit, kan ik ook niet 4 van de 5 pitten op "Nuke'm" stand zetten. Gaat hij ook terugregelen. Aan de andere kant: waarom zou je dat doen? Dan doe je doorgaans toch gewoon iets verkeerd in je planning. Water aan de kook brengen kan heel snel als je het "NU" nodig hebt, maar je kunt ook even vooruitdenken en zo'n pan gewoon iets eerder aan zetten op iets lager vuur.

Wij hebben een Britse overigens: een Stoves.

Of bedoel je met "de hoogste stand", de "gewone hoogste stand" en niet de boost? Op standje 9 kan alles natuurlijk wel gewoon tegelijkertijd. Maar ook dan: een beste chef die het bij gaat houden. Zet ik hem op P, dan gaat een pit echt helemaal los. Dan knalt het kokende water gewoon op een gegeven moment je pan uit, als je even niet oplet. (Wij hebben ook geen waterkoker meer, maar gewoon een inductie-ketel. Kookt echt in no-time.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 24-04-2023 13:41 ]

Pagina: 1