Private lease auto overkopen met schade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaT-b
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13-04-2023
Hi allemaal,

Ik heb een vraag.

Ik heb een private lease auto waarvan het contract afloopt en ik niet meer wil verlengen. Ik ben nog steeds tevreden over de auto en wil de auto graag overkopen.

De auto bevat echter wat lakschade aan achterbumper en achterdeur die helaas niet weg te 'poetsen' is.
Ik kan dit binnen het leasecontract nog laten repareren, waarbij ik dan een eigen risico van €300 betaal vs. de begrote €2700 door het schadebedrijf, maar ook verlies heb van schadevrije jaren.

Ik vind het daarom zelf aantrekkelijker om de auto mét de lakschade over te nemen en zo een lagere overnameprijs te hebben en eventueel de schade bij een eigen gekozen allround garage te laten repareren. Voornaamste reden is dan het behoudt van schadevrije jaren omdat ik dit dan buiten een verzekering om kan doen (heb namelijk geen tegenpartij om dit op te verhalen)

Ik heb van de leasemaatschappij al een overnamevoorstel ontvangen, waarna ik gevraagd heb ook een voorstel uit te brengen als ik de auto met schade wil overnemen. Echter geeft de leasemaatschappij nu het volgende aan:
"Het overnamevoorstel welke wij opstellen zal geen rekening houden met eventuele beschadigingen op de auto, een nieuw overnamevoorstel zal daarom geen verschil maken in overnameprijs."

Ze verplichten mij hiermee dus eigenlijk om de schade wel te moeten laten repareren onder hun contract, want de overnameprijs houdt dus geen rekening met de waardevermindering door schade.

Mijn vraag is; mogen zij dit? Een situatie als dit wordt niet in de voorwaarden/contract genoemd.
En zo nee, wat zou dan mijn beste reactie moeten zijn?

Alle reacties

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dat is toch logisch? Anders krijgen ze klanten die expres schade maken om een goedkopere auto te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:30
Wat staat er trouwens in het contract over schade?
Kans is namelijk aanwezig dat die schade gewoon op je verhaalt wordt als je hem niet overneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-07 16:32
.Maarten schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:01:
Wat staat er trouwens in het contract over schade?
Kans is namelijk aanwezig dat die schade gewoon op je verhaalt wordt als je hem niet overneemt.
Dat is 100% zeker.

Er is voor de leasemaatschappij absoluut geen voordeel aan het verkopen met schade. Die schade wordt niet door hen betaald, maar door de verzekering.

Repareer je hem niet, en neem je hem niet over, dan krijg je (TS) gewoon alsnog of die rekening van 2700 op je deurmat, of de verzekeringsclaim.

Long story short - gewoon repareren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:42
Ja tuurlijk mogen zij dit.

Zij hebben in oorsprong een lease-tarief afgegeven waarbij zij van een bepaalde restwaarde zijn uit gegaan.
Nu heeft de auto een lagere restwaarde dan lopen ze toch geld mis als zij voor die lagere prijs verkopen.

Kort door de bocht:
Jij hebt hun eigendom beschadigd.

[ Voor 13% gewijzigd door leonbong op 13-04-2023 12:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:20

lord_fh

PS5

Zoals gezegd, jij hebt de auto beschadigd tijdens de lease termijn. Zij rekenen met een bepaalde afschrijving op basis van een schadevrije auto.

Eigelijk draai je de wereld een beetje om met de vraag die je stelt:

je beschadigd iets van een "ander" , en vervolgens wil je de auto voor minder overnemen omdat er schade op zit. Dat werkt inderdaad niet zo. En inderdaad, bij innemen auto gaan ze uiteraard kijken naar de staat van de auto en worden die kosten op je verhaald aangezien de auto minder waard is door de schade.

bekijk het anders zo:

als het zo zou zijn als je berekend in de TS, dan zou dat betekeken dat je tijdens de hele private lease periode dat ding helemaal af kan raggen en rondom vol in de kreukels rijden en hem bij wijze van gratis overnemen , want hij is economisch totalloss en niks meer waard. Dat kan natuurlijk niet :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaT-b
De auto is binnen de lease all-in verzekerd, dus alle schade wordt altijd vergoed. En die verzekering betaal ik natuurlijk indirect zelf gewoon via mijn maandbedrag.

Omdat ik deze schade helaas niet kan verhalen (er is geen briefje achter gelaten) kost het mij naast mijn schadevrije jaren dus ook nog eens €300 eigen risico.

Mijn leasecontract was officieel 2 jaar. Ik heb hem daarna 4x met een jaar verlengd (wel maandelijks opzegbaar omdat ie niet meer onder contract stond). De auto is dus allang volledig afgeschreven, terwijl ik nog wel al die tijd afschrijving heb betaald. Ben ik akkoord mee gegaan, dat besef ik me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:54
Tsja je kan doen alsof je neus bloed en een schade vrij verklaring aan de lease maatschappij vragen.

Als het dezelfde afdeling is heb je pech maar misschien heb je mazzel. Maar ja of dit niet stiekum een beetje een grijs gebied is is natuurlijk wel de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-06 13:54
naaT-b schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:20:
De auto is binnen de lease all-in verzekerd, dus alle schade wordt altijd vergoed. En die verzekering betaal ik natuurlijk indirect zelf gewoon via mijn maandbedrag.

Omdat ik deze schade helaas niet kan verhalen (er is geen briefje achter gelaten) kost het mij naast mijn schadevrije jaren dus ook nog eens €300 eigen risico.

Mijn leasecontract was officieel 2 jaar. Ik heb hem daarna 4x met een jaar verlengd (wel maandelijks opzegbaar omdat ie niet meer onder contract stond). De auto is dus allang volledig afgeschreven, terwijl ik nog wel al die tijd afschrijving heb betaald. Ben ik akkoord mee gegaan, dat besef ik me.
Wat is nou je punt?
Ze mogen vragen wat ze willen als er niets over in het contract staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaT-b
Dracula schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:25:
Tsja je kan doen alsof je neus bloed en een schade vrij verklaring aan de lease maatschappij vragen.

Als het dezelfde afdeling is heb je pech maar misschien heb je mazzel. Maar ja of dit niet stiekum een beetje een grijs gebied is is natuurlijk wel de vraag.
Wat bereik ik hiermee?
In een schadevrij verklaring staat toch alleen maar vermeld hoeveel je opgebouwde schadevrije jaren zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaT-b
Thomas18GT schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:26:
[...]

Wat is nou je punt?
Ze mogen vragen wat ze willen als er niets over in het contract staat.
Geen punt.
Ik zoek mogelijkheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Als je bij de dealer een deuk in de deur trapt krijg je hem toch ook niet goedkoper mee?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat die auto volledig is afgeschreven zal best zijn, maar boeit de leasemij niks. Zolang die auto niet op jouw naam staat is het hun eigendom en bepalen zij wat er mee gebeurt.
Jij hebt de intentie om hem over te nemen, of dat ook daadwerkelijk gebeurt weten ze niet. Voor het zelfde geld heb zie je er toch vanaf en zitten zij met een beschadigde auto.
Dus nee, ze willen hem heel ingeleverd hebben, met vermelding van evt schades. Die claimen ze bij je, of ze dat dan laten fixen is aan hen.
Vervolgens doen ze je een overnamebod van de auto. Ik neem aan schadevrij - met een schadeauto zou ik niet akkoord gaan als ik er net een ER voor af had moeten tikken.

Nogmaals: het is niet jouw auto, je was alleen de reguliere berijder / beheerder van dat ding. In hun ogen had je er idd beter voor kunnen zorgen doro geen schade te rijden. Dus ergens is het ook niet heel vreemd dat als jij verantwoordelijk gehouden kunt worden voor een schade aan andermans (hun) eigendom, ze jou daar ook voor verantwoordelijk houden, denk je ook niet? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:42
Lease maatschappijen sluiten over het algemeen verzekeringscontracten in bulk met totaal andere voorwaardes dan die voor ons gelden.
Dat voor jouw als klant overkomt als all-risk dat kan, maar voor lease-maatschappij is er ongetwijfeld een deel van de schade die zelf moeten betalen in hun bulk contract. Daar heb jij als klant echter geen weet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaT-b
The Eagle schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:57:
[...]
Vervolgens doen ze je een overnamebod van de auto. Ik neem aan schadevrij - met een schadeauto zou ik niet akkoord gaan als ik er net een ER voor af had moeten tikken.
Ik heb zelf geen overnamebod gedaan. Ik heb hen gevraagd een voorstel overnameprijs te sturen.
1 obv auto overnemen met schade
1 obv auto overnemen waarbij de schade onder de lease nog gerepareerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaT-b
The Eagle schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:57:
[...]
... In hun ogen had je er idd beter voor kunnen zorgen doro geen schade te rijden.
Wat een vreselijke aanname is dit trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stonehawk
  • Laatst online: 04-06 13:19
Zij willen gewoon de prijs voor de auto hebben als wanneer hij onbeschadigd zou zijn.

In mijn ogen zijn er dus 2 opties:
1- Jij gaat akkoord met de prijs voor een onbeschadigde auto, die beschadigd is. Jij laat de auto op eigen kosten repareren en behoudt je schade vrije jaren.

2- Jij gaat akkoord met de prijs voor een onbeschadigde auto, die gerepareerd is. Jij betaald 300 euro en je bent je schadevrije jaren kwijt.

De lease maatschappij krijgt dus in beide gevallen gewoon hetzelfde bedrag. Jij krijgt een auto met schade (1.) of een auto zonder schade (2.)

Dit lijkt mij een logische twee opties, echter weet ik niet of de bureaucratie van een leasemaatschappij ook zo denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:34
naaT-b schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:08:
[...]

Ik heb zelf geen overnamebod gedaan. Ik heb hen gevraagd een voorstel overnameprijs te sturen.
1 obv auto overnemen met schade
1 obv auto overnemen waarbij de schade onder de lease nog gerepareerd wordt.
Dit is toch een omgekeerde wereld. Je rijd zelf schade. Hoe het gebeurd is maakt niet uit in dit geval het kost je je eigen risico en de rest is voor de verzekering van de lease maatschappij.

De partij doet jou een aanbod voor een auto met x aantal KM's en bouwjaar. Ze houden hier geen rekening met schade aangezien ze dit normaal niet verwachten op wellicht een mini krasje ergens van normaal gebruik. Voor hun is dit het kersje op de taart om te verdienen aan de auto.

Je gaat toch ook niet naar een garage proefrijden met een schadeloze auto en de bumper er finaal afrijden en dan zeggen nu kost die 5k minder wegens de schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Laatst online: 17:20

lord_fh

PS5

Die is niet volledig afgeschreven, ding id toch niet 0 waard bij verkoop ? Ze verdienen er wellicht meer aan nu omdat de verhouding afschrijving vs leesgedrag wat scheef loopt, maar dat is omdat je hem zelf 4x verlengd.

Hoe dan ook: in basis is er geen enkele grond waarom ze "korting" moeten geven op een schade die je zelf rijdt. Als ik met m'n auto zelf tegen een paal rij kost het ook mn schade vrije jaren als ik het via de verzekering doe, dus er is niets geks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:12
Wat je vergeet is dat het risico bedrag per schade is.
Je hebt zowel de achterbumper als achterdeur dus 2 keer 300 euro schade is 600 in totaal.

Overnamebod wat de leasemaatschappij je doet is de verkoopprijs die ze zelf kunnen krijgen bij de grote inkopers of veiling.

De enige optie om je schadevrije jaren te behouden is de kosten voor herstel opvragen als de leasemaatschappij het laat repareren en ervoor kiezen om dat zelf te betalen.
Pagina: 1