Stadsfiets, welk merk/type voor gebruik, goede kwaliteit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:14
Er zijn al vele vrgen over gesteld. Helaas nog niet dat ene antwoord wat mij kan doen besluiten een keuze te maken.

Situatie:
1-2x per week naar station, slechts 8 minuten fietsen. Fiets staat op station buiten(geen binnenstalling aanwezig). Daarnaast worden er regelmatig fietsen gestolen.

1-2x per week wil ik boodschappen gaan doen op de fiets. Ook 8 minuten fietsen.

1x per week/2 weken een een stuk van 30KM.

Fiets staat thuis onder een afdak(groot afdak). Dus droog met regen, alleen in de winter bij mist wel wat vochtig soms.

Ben bang dat voor het station ik mijn oude fiets zal blijven gebruiken. Maar nog niet zeker.

Ik kan gebruik maken van een fietsplan, zelf voorschieten, dus heb ale keuze vrijheid.

Zelf dacht ik aan een stadsfiets. Heb ik nu ook (Puch met nexus 3) maar die fiets is na 10 jaar wel een beetje 'op' qua rollerbrakes en roest of spatschermen, bagagedrager.

Ik hoop dat de nieuwe fiets ook wel weer een jaar of 10 kan meegaan.

Ik dacht omdat ik af en toe toch ook 30km ga fietsen (wel vlak) aan 8 versnellingen. Dit omdat ik hier begreep dat je bij 7 erg veel verlies hebt. En dan de 8 premium ipv de 'normale' 8.

Ik kwam (weer door dit forum) op Azor fietsen uit. Echter, ze hebben wel dealers in de regio hier. Maar geen hebben deze fietsen in de showroom. Om nou een fiets uit een folder te kopen, zonder een stukje te kunnen hebben gefietst of minstens bekeken vind ik wel een nadeel.

Uiteraard langs de lokale fietsenwinkels geweest.

Een Gazelle en BSP dealer, en de ander vooral Batavus en Pegasus.

Wat me opviel bij Gazelle, was dat ze geen modellen hadden met 8 (niet in de winkel). En dat de kettingkasten van bijv de Esprit best wel fragiel eruit zag. (wellicht optisch?) en ook de Orange was enkel met 7 te verkrijgen.

Bij de ander hadden ze Batavus. en een aanbieding voor een Pegasus Premio SL 8 (ketting denk ik). Nu voor 950 euro. Hij gaf aan, mijn gewenste 8 versnellingen, en goede remmen. Schijnt dat je die hydrolische velgremmen als 'basis' hebt, en deze zijn wat duurzamer, en meer geintegreerd in je frame/vork.

Of het de nexus 8 of nexus 8 premium was, wist de fietsenmaker niet. Maar volgens hem maakte dat niks uit. Hij zei: beiden heb ik eens open gemaakt, exact hetzelfde.

Het 'verlies' dat je hebt bij de nexus 7 zou vooral iets theoretisch zijn, en zal een 'normaal gebruik mens' niet merken. Toen ik aangaf dat het me opviel dat geen enkele fiets een jasbeschermer had, was dat logisch, want zie je wel eens mensen met lange jassen :D

Nu ken ik Pegasus niet, en ook op dit forum weinig info. Nadeel is daarnaast dat ik deze winkel wat minder sympathiek vind. En weet niet of je na garantie, deze fiets makkelijk bij elke fietsenmaker kan laten maken.

Concreet:

Voor mijn gebruik: Stadsfiets beste keuze, of zouden jullie zelfs voor transport gaan.
1, 3, 7, 8 versnellingen? En is premium echt beter? Of maakt het niks uit zoals een winkel meldde.

Toch op zoek naar Azor, of wellicht toch gewoon een ander? Gazelle is natuurlijk een 'goede' naam. Maar de Esprit voelde wat fragiel (qua duurzaamheid kettingkast etc)) Of is de Pegasus een superdeal.

Overigens prijs tot 1000 euro. Goedkoper mag zeker.

Andere tips en suggesties zijn ook welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Valt me op dat zelfs Azor vaak de 7 versnellingen heeft ipv 8. En wil je 8 heb je vaak weer rollerbrakes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik heb zelf een Gazelle Esprit, sinds eind 2019. Ik rij er dagelijks op, 3 tot 6km. In het weekend wel eens recreatieve ritjes tot 30km.

Ik heb er destijds vooral voor gekozen omdat een relatief simpele fiets is en robuust aanvoelt. En niet al te duur. En inderdaad lokale winkel, ik heb toen een paar stadfietsen kunnen proberen. Met de kettingkast geen negatieve ervaringen. Nadeel vind ik dat de verlichting niet uit kan. 3 versnellingen vind ik afdoende. Ik rij meestal in de 1 of 2, zelden in de 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In jouw geval zou ik voor 1 versnelling gaan. Hier vind je van de fietsersbond korte uitleg over de diverse vormen versnellingen. Vooral het rendementsverlies vind ik in het vlakke Nederland een groot punt, of je moet voor de Rohloff naaf gaan. Maar dat valt buiten je budget en lijkt mij qua gebruik ook enigszins overkill. We hebben hier een nieuwe klassieke damesfiets van Azor(volgens mij deze) gehad en die fietste zeer licht, ik kon er echt hard op. Daarbij staat je fiets veel buiten en is hufterproofheid op station ook handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Bedankt. En toevallig ervaringen met het merk Pegasus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:02
Gazelle Orange C7 Plus - 2023, heeft 7 versnellingen (= meer dan genoeg), verende voorvork en zadelpen, naafdynamo (altijd licht wanneer nodig), rollerbrakes, stevige bagagedrager (voor de boodschappen of een kinderzitje) én jasbeschermers.
Ik rij al jaren op Gazelle fietsen en het blijven gewoon kwaliteitsfietsen die goed tegen het Hollandse weer kunnen, de lak blijft mooi, de meeste boutjes en moertjes zijn van RVS en, niet onbelangrijk, ze fietsen licht (mits de goede banden er op liggen).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Bedankt. Maar 7 heeft toch veel meer verlies dan 8? En rollerbrakes tov hydrolisch ook? Of is dat iets wat je pas merkt bij dagelijks +30km

[ Voor 3% gewijzigd door meermarco op 14-04-2023 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-05 21:25
Ik heb voor mijn woonwerkritjes destijds een lichtlopende fiets gehaald met sportieve zit en derailleurversnellingen. Dat is echter weer niet de meest perfecte fiets voor stationsgebruik. Ik fiets nu nauwelijks meer, voor de incidentele ritjes gekozen voor een Gazelle Orange mede om de door @Yaksa genoemde redenen. De kleine kan daar in ieder geval achterop straks. Wat jij wil is eigenlijk niet in 1 fiets te vangen. En of je last hebt van de extra weerstand is ook afhankelijk van hoe erg het is dat je wat zwaarder trapt en/of wat minder hard gaat. Op woonwerkverkeer scheelt het elke dag weer enkele minuten. Voor een rondje naar een dorp verderop om een ijsje te halen of op en neer naar de supermarkt boeit het wat minder imho.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
meermarco schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:55:
Bedankt. Maar 7 heeft toch veel meer verlies dan 8? En rollerbrakes tov hydrolisch ook? Of is dat iets wat je pas merkt bij dagelijks +30km
Ik zou echt niet weten waar dat zogenaamde 'verlies' vandaan moet komen. Een goed afgestelde versnellingsnaaf zou geen verlies mogen hebben. En remmen hebben alleen maar 'verlies' wanneer je ze gebruikt, hooguit dat hydraulische remmen iets beter zouden kunnen remmen dan rollerbrakes, maar volgens mij is dat verschil dermate klein dat je dat bij regulier gebruik nauwelijks zult merken.
Het grootste verlies wat je op een fiets hebt is luchtweerstand en rolweerstand. Luchtweerstand kun je niet zoveel aan doen, maar rolweerstand des te meer. Laat een paar Schwalbe Marathon Plus E-bike buitenbanden op je fiets leggen, die lopen (uit eigen ervaring) lekker licht. Ze zijn wel wat duurder, maar dat heb ik er wel voor over. Plus, er zit een goede anti-lek laag in, hoef je (bijna) nooit geen banden meer te plakken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoepZor
Yaksa schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:54:
[...]

Ik zou echt niet weten waar dat zogenaamde 'verlies' vandaan moet komen. Een goed afgestelde versnellingsnaaf zou geen verlies mogen hebben. En remmen hebben alleen maar 'verlies' wanneer je ze gebruikt, hooguit dat hydraulische remmen iets beter zouden kunnen remmen dan rollerbrakes, maar volgens mij is dat verschil dermate klein dat je dat bij regulier gebruik nauwelijks zult merken.
Het grootste verlies wat je op een fiets hebt is luchtweerstand en rolweerstand. Luchtweerstand kun je niet zoveel aan doen, maar rolweerstand des te meer. Laat een paar Schwalbe Marathon Plus E-bike buitenbanden op je fiets leggen, die lopen (uit eigen ervaring) lekker licht. Ze zijn wel wat duurder, maar dat heb ik er wel voor over. Plus, er zit een goede anti-lek laag in, hoef je (bijna) nooit geen banden meer te plakken.
Niets is 100% efficient, door de wrijving in de naaf tussen de verschillende tandwielen wordt er weerstand gegenereerd. Dit betekent dat je harder moet trappen om een bepaalde snelheid te bereiken, of je gaat minder hard. Fietsersbond heeft er wel een keer een artikel over geschreven:

https://www.fietsersbond....snaaf-is-onzekere-factor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
NoepZor schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:12:
[...]Niets is 100% efficient, door de wrijving in de naaf tussen de verschillende tandwielen wordt er weerstand gegenereerd. Dit betekent dat je harder moet trappen om een bepaalde snelheid te bereiken, of je gaat minder hard. Fietsersbond heeft er wel een keer een artikel over geschreven:
https://www.fietsersbond....snaaf-is-onzekere-factor/
Ik vraag me dan wel af hoe e.e.a. dan gemeten is. Zaten bij alle geteste fietsen dezelfde banden er op? Waren de versnellingsnaven goed afgesteld? Was de spanning van de kettingen bij alle fietsen gelijk? Lijkt me niet een test die alle variabelen heeft uitgesloten.
Dat gezegd hebbende, ik heb zelf een Shimano 8-speed versnellingsnaaf in mijn Gazelle Chamonix zitten en merk niet dat de ene versnelling zwaarder loopt dan de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Yaksa schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:23:
[...]

Ik vraag me dan wel af hoe e.e.a. dan gemeten is. Zaten bij alle geteste fietsen dezelfde banden er op? Waren de versnellingsnaven goed afgesteld? Was de spanning van de kettingen bij alle fietsen gelijk? Lijkt me niet een test die alle variabelen heeft uitgesloten.
Dat gezegd hebbende, ik heb zelf een Shimano 8-speed versnellingsnaaf in mijn Gazelle Chamonix zitten en merk niet dat de ene versnelling zwaarder loopt dan de andere.
Je mag aannemen dat ze ze daar wel rekening mee hebben gehouden? Hoe dan ook. Jullie zeggen dus: voor recreatief gebruik en kleine stukjes merk je dat niet.

Denk dat ik dan toch ga voor een transport fiets van Azor. Lekker stevig en goed genoeg voor langere stukjes. Zeker als ik de fiets wat vaker als vervanger van de auto wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-05 09:23

DaWaN

'r you wicked ??

meermarco schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:46:
[...]
Je mag aannemen dat ze ze daar wel rekening mee hebben gehouden? Hoe dan ook. Jullie zeggen dus: voor recreatief gebruik en kleine stukjes merk je dat niet.
Rendement van een naaf is zeker wel een factor, maar in de praktijk is het maar een klein deel van je verliezen.
Je zithouding en banden zijn een veel grotere bijdrage, dus let daar vooral op.

Fietsen in het segment van onder de 1000 euro heb ik weinig ervaring mee, maar die kunnen nooit afgemonteerd zijn met het beste materiaal. Als je daar wel hoge eisen aan stelt kun je denk beter naar een jong gebruikte fiets kijken, dan krijg je meer waar voor je geld.

Wil je echt een nieuwe fiets en daar lang mee doen, dan is de bouwkwaliteit ook wel belangrijk. Dingen zoals de afwerking van het frame (bescherming tegen corrosie) en balhoofdlagers, trapaslagers, wiellagers, etc. zijn onderdelen die belangrijk zijn, maar zelden gespecificeerd worden in marketingmateriaal. Dan zou ik zelf eerder neigen naar een Gazelle, ondanks dat die op papier 'minder' lijkt.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Voor dat gebruik zou ik 2e hands fiets kopen, evt op Marktplaats. 8 minuten fietsen en stationstalling

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Ja voor station prima. Maar voor het andere?

En vond 1000 euro al best een hoog budget :-) maar bedankt voor de input. Ik ga gewoon nog eens een testrit maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Bedenk eerst even wat voor een soort fiets je zoekt. Om 8 minuten naar het station te fietsen is ieder goed onderhouden museumstuk geschikt.

Het zou echt jammer zijn als de fiets je weerhoudt om een lekker stuk te gaan fietsen natuurlijk. Maar probeer ook niet meer te kopen dan je nodig hebt. Mijn ervaring leert dat 30km op iedere goed onderhouden fiets prima gaat.*

Overigens zou ik juist voor rollerbrakes kiezen boven hydraulische schijf/velgremmen. Rollerbrakes zijn prima, geven weinig gezeik en vergen weinig onderhoud. Schijfremmen kunnen veel problemen geven, zeker met slecht weer en vergen relatief veel onderhoud.

Oja, als je voor nieuw gaat, overweeg een riemaandrijving/cardanas. Zijn erg onderhoudsarm. Een ketting moet je regelmatig smeren en vooral erg vaak spannen. Ook gaat een riem langer mee. Maar het is natuurlijk maar net wat je belangrijk vindt. Hoe complexer de techniek, hoe moeilijker onderhoud wordt en niet iedereen vindt het erg om z'n fiets zo nu en dan even zelf na te kijken.

*Ik fiets zelf op de oude fiets van m'n pa. Die heeft hij al bijna zolang als ik me kan herinneren. Ik denk dat die dus al over de 20 jaar gaat. Daar heb ik ook 150km+ mee gefietst. Ja, m'n racefiets rijdt lichter, comfortabeler en is areodynamischer. Maar dat neemt niet weg dat er prima op te fietsen is voor mij.

[ Voor 16% gewijzigd door hoi1234 op 17-04-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-05 16:33
Afhankelijk van hoever je zelf je budget wilt besteden:

Ik heb zelf 6 maanden geleden deze gekocht:
https://www.decathlon.nl/...-900-grijs/_/R-p-X8549669

Voor het geld een uitstekende fiets, zorg wel dat van begin af aan alle bouten en moertjes goed strak zijn aangedraaid. Deze is na 4 maanden gestolen en toen heb ik de betere versie aangeschaft:
https://www.decathlon.nl/...-920-zwart/_/R-p-X8560610

Die heeft hydraulische schijfremmen en een kettingspanner ertussen zitten. Ketting af en toe smeren en een beetje schoonhouden doet wonderen.

Over beide ben ik zelf vrij enthousiast. Goede prijs kwaliteit verhouding. Het is wel een iets andere fietspositie dan we hier over het algemeen gewend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Ik ga zeker eens langs bij Decathlon.
Inmiddels ook de Kalkhoff Endeavour 8 2022 gezien. Die heeft een Alfine 8 speed. Dat schijnt een topper te zijn begreep ik. En die kan ik evt voor 875 nieuw kopen. Ik laat wel weten als ik definitief een keuze heb gemaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:01
beetje raar, maar ik heb zelf een gazelle marco pollo gekocht voor langere ritten (rijdt prima).

Voor station / winkel heb ik een tweedehands ex-huur fiets.
Zo eentje met een gele plastic balk om het frame als teken dat het een huurfiets was.
onverwoestbaar, degelijk gemaakt, maar wel oud xD
Voordeel: ik hoef niet te bellen om erlangs te gaan.
Nadeel: stilte is ook wat waard.

Waarmee ik maar wil zeggen, als ik mijn fiets niet droog zou kunnen zetten (buiten bij station, overdekt maar vochtig) zou ik zeker kijken of ik wel 1000 euro fiets wil... en voor 8 min naar station... tsja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Voor de duidelijkheid. Het is dus niet enkel station. Maar ging me meer om de ruimte die een extra stationsbarrel thuis weer inneemt. Maar snap julllie punt. Overigens op fietsvoordeelshop staat dat die kalkhoff Alfine 8 heeft, maar volgens elke andere site is het Nexus 8. Dat maakt hem dan toch wat minder interesant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:48

FreakNL

Well do ya punk?

Dit zijn toch geen afstanden?

Ik heb een 2e hands Batavus Adagio gekocht voor ongeveer dezelfde kilometrage…

Een fiets is kwaliteit maar ook onderhoud. Ook een goeie fiets moet je onderhouden.

Wat @hoi1234 ook zegt. En @Hackus

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 18-04-2023 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Is er geen mogelijkheid om bij een fietsenmaker een tweedehands fiets uit te zoeken en deze gewoon voor 30km proef te rijden? Zorg je er voor dat je al je accesoires even laat monteren, zodat de testrit zo accuraat mogelijk is en ga je fietsen.

Ik denk dat je snel genoeg merkt of de fiets je bevalt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@meermarco Indien je niet op MP wilt kijken, en zelf 2 linker handen hebt, is deze site van de Bovag misschien een uitkomst.

https://www.viabovag.nl/fiets

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Dankje. Wil idd via winkel kopen ivm de ‘korting’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon een goede tweedehands halen bij de fietsenmaker en er een paar krantentassen van een dagblad achterop zetten.
Opbergruimte zat, te herkenbaar om te jatten en een krantenfiets wordt ook standaard mishandeld, dus niet interessant voor dieven ook. Nooit zoeken naar je fiets. Bovendien waterdicht.

Enige nadeel is dat die tassen wat lomp kunnen zijn. Maar das bijzaak.

Verder voldoet iedere fiets, al dan niet met versnellingen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

desmond schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:44:
In jouw geval zou ik voor 1 versnelling gaan. Hier vind je van de fietsersbond korte uitleg over de diverse vormen versnellingen. Vooral het rendementsverlies vind ik in het vlakke Nederland een groot punt, of je moet voor de Rohloff naaf gaan. Maar dat valt buiten je budget en lijkt mij qua gebruik ook enigszins overkill. We hebben hier een nieuwe klassieke damesfiets van Azor(volgens mij deze) gehad en die fietste zeer licht, ik kon er echt hard op. Daarbij staat je fiets veel buiten en is hufterproofheid op station ook handig.
Grappig dat de Fietsersbond zegt:
Grote stap tussen eerste en tweede versnelling
Bij de Alfine 11. Volgens de specs klopt dat ook, maar in de praktijk sla ik de 2e altijd over bij het wegrijden na stilstand (verkeerslicht e.d.).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
Yaksa schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:23:
[...]

Hier is een test met een testopstelling. Zelfs een single speed zonder hub is niet 100% efficient.

https://www.cyclingabout....-testing-gearbox-systems/

Ik heb zelf overigens een Kalkhoff Endeavour 30 uit 2015. Fietst lekker maar sommige onderdelen roesten al wel, terwijl die fiets grootste gedeelte van de tijd in de schuur staat. Geen idee of dit bij een gazelle beter is, gaan we achter komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
NoepZor schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 23:13:
[...]Hier is een test met een testopstelling. Zelfs een single speed zonder hub is niet 100% efficient.
https://www.cyclingabout....-testing-gearbox-systems/
Ik heb zelf overigens een Kalkhoff Endeavour 30 uit 2015. Fietst lekker maar sommige onderdelen roesten al wel, terwijl die fiets grootste gedeelte van de tijd in de schuur staat. Geen idee of dit bij een gazelle beter is, gaan we achter komen :)
Test is uit 2017, inmiddels zijn we aardig wat jaren verder. Bovendien is er nauwelijks verschil gemeten tussen de diverse systemen, zo'n 10%. Dat is te vergelijken met windkracht 1 tegen of een band die iets te zacht is opgepompt. En ze hebben (Amerikaanse) merken getest die hier in Nederland niet gebruikelijk zijn.
Omtrent het roesten van Kalkhoff: Tja, wanneer je onderdelen niet met RVS afmonteert (zoals Gazelle, Batavus en Azor meestal wel doen) dan gaat de boel roesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 16:34
@meermarco ik heb sinds enkele maanden (ook via Fietsplan) een Cortina Blau. Uiteindelijk 900 euro voor betaald door een oude kinderfiets in te ruilen.
Ik moet zeggen dat ik hem echt heel erg fijn vindt fietsen. Hiervoor had ik een Sparta Pick Up Deluxe (ook riemaandrijving en 7 versnellingen). Dit fietst véél beter. Bij de Sparta haalde ik niet met gemak de e-bikes in, maar met de Cortina gaat dat prima (zeker met wind mee in de 7e versnelling). Fiets lichter én harder in de hogere versnellingen.

En de fiets ziet er gewoon tof uit. Stuur is te verstelling in hoek, dus van stadfiets tot sportief. Bagagedrager kun je los erbij bestellen.

Dus wellicht ook het overwegen waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Dankjewel. Ook mooi het vergelijk met de Sparta pickup. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaaloss
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-05 11:21
Ik zat in ongeveer dezelfde situatie, Stadsfiets die regelmatig buiten staat en afstanden ongeveer gelijk. Enige extra is dat ik een extra zadeltje op de buis wilde voor mijn 3 jarige om mee te nemen. Ik ben uiteindelijk voor de Azor (stalen transport frame dubbel bovenbuis) gegaan met premium 8 versnellingen en de voordrager. Hier ben ik zeer tevreden mee. kwaliteit van de fiets is uitstekend (lak, afwerking, verlichting etc) en doordat de premium 8 versnellingen de naaf bij de 5e versnelling 1:1 loopt, fietst het heerlijk licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

meermarco schreef op maandag 17 april 2023 @ 23:20:
Ik ga zeker eens langs bij Decathlon.
Inmiddels ook de Kalkhoff Endeavour 8 2022 gezien. Die heeft een Alfine 8 speed. Dat schijnt een topper te zijn begreep ik. En die kan ik evt voor 875 nieuw kopen. Ik laat wel weten als ik definitief een keuze heb gemaakt!
Ik heb een Alfine 8 speed gehad. Liep heerlijk, maar het ongemak van twee drukkertjes (of hoe dat mag heten) om te wisselen van versnelling werkte mij erg tegen. Heb nu weer een Nexus 8 welke gewoon met een draaibeweging gemakkelijk te wisselen is van versnelling.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Elke naaf 7 of 8 heeft een 'beperking' maar voor deze afstanden maakt het weinig uit. Ik fiets nog steeds op Batavus Cambridge net Nexus-7 uit jaar 0. Voor stadsfiets en af en toe stuk fietsen met mijn vrouw en dochtertje van 7 voldoet die nog prima. Onderhoud doe ik zelf en stelt niet veel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:43

_Apache_

For life.

Zelf zou ik wegblijven bij de 3 versnellingen. De eerste gebruik je echt alleen bij zware last / helling en tussen de 2 en 3 blijf ik vaak een beetje wisselen. 2 net te licht / te veel rotatie en de 3 te zwaar. Niet overal rij je even hard, en vooral al sje dan net tussen versnellingen zit is het irritant.

Heb sinds een paar jaar een traploze Enviolo versnelling (urban arrow). en dat is toch ideaal.

Verder zou ik bij regelmatige lange stukken toch geveerd overwegen,.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Gaaloss schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:25:
Ik zat in ongeveer dezelfde situatie, Stadsfiets die regelmatig buiten staat en afstanden ongeveer gelijk. Enige extra is dat ik een extra zadeltje op de buis wilde voor mijn 3 jarige om mee te nemen. Ik ben uiteindelijk voor de Azor (stalen transport frame dubbel bovenbuis) gegaan met premium 8 versnellingen en de voordrager. Hier ben ik zeer tevreden mee. kwaliteit van de fiets is uitstekend (lak, afwerking, verlichting etc) en doordat de premium 8 versnellingen de naaf bij de 5e versnelling 1:1 loopt, fietst het heerlijk licht.
Mag ik vragen welke versie exact en de evt prijs, Azor heeft zoveel. Remmen rollerbrakes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaaloss
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-05 11:21
Ik heb, met in gedachte dat ikzelf 90+ kilo weeg, er een kindje op het frame zit en een flinke tas met boodschappen op de voordrager staat:

Frame: STALEN TRANSPORT FRAME DUBBEL BOVENBUIS
stuur: Vlinder (paste beter door het extra zitje op de buis)
Velgen: RVS spaak (ik heb zware velgen gekozen om er zeker van te zijn dat die 120+ kilo geen probleem is)
Remmen: Rollerbrake 6000 (ook weer vanwege het totale gewicht. en deze remmen doen dit met gemak)
Versnelling: NEXUS 8 + REMNAAF

Verder dubbele standaard en de stuurbegrenzer. dit werkt perfect icm met het voorrek en kinderzadeltje, staat uiterst stabiel.

Prijs weet ik niet zeker meer, zal rond de 1300 geweest zijn met alle extra's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Dankjewel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
Okee lastig lastig. Azor hydroflow met een Nexus 8 gereden en een Batavus dinsdag exclusive met een riem dus.

Beide gewoon prima. Maar door een deal bij de fietsenmaker de Azor slechts 750. Keuzes keuzes. Maar bedankt voor de adviezen 👍 wordt waarschijnlijk een van deze 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Inmiddels wat fietsen gereden. Ik heb nu dus een oude puch stadsfiet met 3 versnellingen.

Een mooie kalkhoff endeavour 8 met belt en Alfine.

Remde uitstekend, maar viel toch een beetje tegen.(voor mij)
Dat voorover zitten en leunen op je polsen is duidelijk niet (meer)voor mij.
Echter wat ook opviel. De eerste 4-5 verzetten vond ik erg licht, en zal ik amper gebruiken in het vlakke gebied waar ik woon. Dan hou ik er alsnog 3 over die ik wel kan gebruiken.

De fietsenmaker kwam toen met het voorstel toch gewoon voor een derailleur te gaan. Dat onderhoud valt erg mee, en als er iets mis is, is het goedkoop te repareren.

Aangezien ik toch een beetje rechtop wil zitten (was goede test) kwam hij met de RIH Z 800. Deze fiets zal rond de 1400 gaan kosten.

RIH zegt mij erg weinig. Een andere fietsenmaker raadde de Pegasus Premio SL Disc 27 aan. Die is nu in de 'aanbieding' voor 1050 euro.

De RIH moet nog binnenkomen. Dus die ga ik tzt ook wel even bekijken. Maar wat vinden jullie van het merk RIH, en dat evt ten opzichte van de Pegasus. Als het beide gelijk voor mij fietst, is dat de meerprijs van een paar honderd waard op lange termijn.
Pagina: 1