Flight Simulator PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resinman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:02
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Voor mijn vader ben ik bezig met het samenstellen van een nieuwe Flight Simulator PC. Zijn huidige PC is een Core i7 920 met een GTX 285. Het system zal enkel gebruikt worden voor Microsoft Flight Simulator. De huidige monitor heeft een resolutie van 2560x1440. In de toekomst wil ik deze upgraden naar 4K. Goed om te weten is dat ik deze PC wil laten bouwen bij een winkel (waarschijnlijk Azerty).

Wat mag het systeem gaan kosten?

Ik schat in dat de prijs zo rond de 2500 euro zal liggen. Daar mag van afgeweken worden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Monitor, moederbord en muis neem ik mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 499,-€ 499,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI€ 329,-€ 329,-
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4070 Ti ICHILL X3€ 969,-€ 969,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 87,90€ 87,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B€ 62,15€ 62,15
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32€ 125,-€ 125,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 132,08€ 132,08
1Solid state drivesWD Black SN770 1TB€ 69,90€ 69,90
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 169,90€ 169,90
Totaal€ 2.443,93

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Ik heb geen merkvoorkeuren. Twee componenten staan vast. Dat is de 7800X3D en RTX 4070TI videokaart (DLSS 3 Frame Generation werkt fantastisch in Flight Simulator).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Graag een zo stil mogelijk systeem. RGB is niet nodig. Doorzichtig zijpaneel is ook niet nodig.

Ga je overklokken?

Nee.

Wat verwacht je van ons?

Waar ik nog over twijfel en graag jullie advies over zou willen krijgen:

- de gekozen behuizing. Graag zo stil mogelijk met uiteraard voldoende airflow voor deze componenten.

- extra/vervangende case fans voor een betere en stillere werking in de behuizing nodig?

- de processor koeler. Volgens Tweakers de stilste koeler echter is deze voldoende voor de 7800X3D?

- de SSD's. Ik twijfel of ik voor twee SSD's wil gaan. Een voor Windows en een alleen voor Flight Simulator welke in de toekomst alleen maar voller zal worden door add-ons.

- voeding. Ik heb gezocht op ATX12V 3.0 voedingen en daar kwamen de be quiet! Pure Power 12 M voedingen als meest bekeken uit de bus.

Ik sta open voor suggesties en veranderingen van alle componenten behalve de CPU en GPU. Alvast bedankt voor het meedenken! :)

Beste antwoord (via Resinman op 18-04-2023 19:37)

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 04-06 16:45
Mijn eerste reactie was "de 7800X3D is geldverspilling, neem een 7700X". Toch even het msfs forum geopend. https://forums.flightsimu...e-reviews-for-msfs/585520 En de 7800X3D is een goed idee.

Moet er zo'n duur moederbord in? Ik lees eigenlijk geen eisen in je topic waardoor ik voor iets duurders zou gaan dan uitvoering: ASRock B650M PG Riptide

De 4000D is een goede allrounder wat betreft airflow en de geluidsdemping is redelijk, maar niet opvallend ofzo. Voor de prijs heb ik er weinig op aan te merken, gezien de enorme inflatie op de pc kastenmarkt van de afgelopen jaren. Eventueel kun je nog kijken naar de product: Fractal Design Focus 2 voor dat kleine beetje extra value for money.

Als je de case fans voordelig een enorme upgrade wil geven, dan kan dat. Met een setje van deze: uitvoering: Arctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm kun je de meegeleverde corsair fans weggooien (of als reserve bewaren) en de hele voorkant van de behuizing volhangen evenals een fan achterin en in het achterste fanslot boven. De fans hebben wel een redelijk hoge topsnelheid, dus de fancurve even tweaken in de bios of dmv https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases
De fans uit deze 5 pack beschikken over "PST" wat betekent dat ze een extra connector aan hun kabel hebben zitten om de fans aan elkaar te koppelen. Zo kun je bijvoorbeeld alle fans die voorin zitten op 1 fanheader op je moederbord prikken.
Met behulp van FanControl, waar ik net naar linkte, kun je overigens de gekste fancurves instellen. Je kunt ze baseren op de interne temperatuur in de kast, processortemp, gpu temp, combinaties, maximum, gemiddeldes, verzin het maar. Dan zit je in ieder geval nooit onnodig naar een haardroger te luisteren.

Wat ik zelf bijvoorbeeld heb ingesteld, via de bios van mijn asus moederbord, is dat de case fans helemaal stoppen als de interne temperatuur in de kast onder de 40 graden komt. Vanaf 40 graden toeren ze rustig op adhv de temperatuur. In de praktijk betekent dit dat ze altijd stil staan, tenzij ik aan het gamen ben en dan draaien ze meestal net boven hun minimale toerental van 600 rpm. De Arctics, die ik zelf niet in mijn eigen pc heb zitten, kunnen helemaal naar 200 rpm zakken. Als de fans niet ziet kun je op zulke toerentallen niet merken dat ze draaien.

De mugen is voldoende voor de 7800X3D, die tijdens het gamen een laag stroomverbruik heeft.

Twee SSD's kan, maar is zo'n dure nodig voor flight sim? Een tweede SN770 of een uitvoering: Lexar NM710 2TB lijkt mij persoonlijk voldoende.

Voeding is prima. Ik zou minimaal de 850 pakken die je nu hebt, want de lagere wattages missen de pcie 5.0 kabel.

[ Voor 12% gewijzigd door youridv1 op 13-04-2023 11:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• youridv1
Mijn eerste reactie was "de 7800X3D is geldverspilling, neem een 7700X". Toch even het msfs forum geopend. https://forums.flightsimu...e-reviews-for-msfs/585520 En de 7800X3D is een goed idee.

Moet er zo'n duur moederbord in? Ik lees eigenlijk geen eisen in je topic waardoor ik voor iets duurders zou gaan dan uitvoering: ASRock B650M PG Riptide

De 4000D is een goede allrounder wat betreft airflow en de geluidsdemping is redelijk, maar niet opvallend ofzo. Voor de prijs heb ik er weinig op aan te merken, gezien de enorme inflatie op de pc kastenmarkt van de afgelopen jaren. Eventueel kun je nog kijken naar de product: Fractal Design Focus 2 voor dat kleine beetje extra value for money.

Als je de case fans voordelig een enorme upgrade wil geven, dan kan dat. Met een setje van deze: uitvoering: Arctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm kun je de meegeleverde corsair fans weggooien (of als reserve bewaren) en de hele voorkant van de behuizing volhangen evenals een fan achterin en in het achterste fanslot boven. De fans hebben wel een redelijk hoge topsnelheid, dus de fancurve even tweaken in de bios of dmv https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases
De fans uit deze 5 pack beschikken over "PST" wat betekent dat ze een extra connector aan hun kabel hebben zitten om de fans aan elkaar te koppelen. Zo kun je bijvoorbeeld alle fans die voorin zitten op 1 fanheader op je moederbord prikken.
Met behulp van FanControl, waar ik net naar linkte, kun je overigens de gekste fancurves instellen. Je kunt ze baseren op de interne temperatuur in de kast, processortemp, gpu temp, combinaties, maximum, gemiddeldes, verzin het maar. Dan zit je in ieder geval nooit onnodig naar een haardroger te luisteren.

Wat ik zelf bijvoorbeeld heb ingesteld, via de bios van mijn asus moederbord, is dat de case fans helemaal stoppen als de interne temperatuur in de kast onder de 40 graden komt. Vanaf 40 graden toeren ze rustig op adhv de temperatuur. In de praktijk betekent dit dat ze altijd stil staan, tenzij ik aan het gamen ben en dan draaien ze meestal net boven hun minimale toerental van 600 rpm. De Arctics, die ik zelf niet in mijn eigen pc heb zitten, kunnen helemaal naar 200 rpm zakken. Als de fans niet ziet kun je op zulke toerentallen niet merken dat ze draaien.

De mugen is voldoende voor de 7800X3D, die tijdens het gamen een laag stroomverbruik heeft.

Twee SSD's kan, maar is zo'n dure nodig voor flight sim? Een tweede SN770 of een uitvoering: Lexar NM710 2TB lijkt mij persoonlijk voldoende.

Voeding is prima. Ik zou minimaal de 850 pakken die je nu hebt, want de lagere wattages missen de pcie 5.0 kabel.

[ Voor 12% gewijzigd door youridv1 op 13-04-2023 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 03-06 17:21
Eeuwige vraag bij dit soort topics is deze: als je advies wil over je keuze van GPU, moet je de exacte gegevens van je monitor mee leveren. De resolutie is niet voldoende.
Laat maar zitten, achterhaald advies, cfr. posts hieronder van @youridv1 :)

Verder: als je nu al zeker bent dat dit systeem alleen maar voor FS zal worden gebruikt, is een investering in een pci 4.0 nvme zinloos tot in het kwadraat, daar de engine van FS geen gebruik maakt van directstorage API.

Dan kan je evengoed met twee goedkopere nvme's van pci 3.0 aan de slag, of zelfs een stevige 4 TB tellende sata ssd met qlc zoals de uitvoering: Samsung 870 QVO 4TB.

Maakt voor de performance van FS niks uit. Terabytes is wat je wil hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Mortov Molotov op 13-04-2023 19:50 . Reden: Correctie van achterhaald advies ]

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• youridv1
Mortov Molotov schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:37:
Eeuwige vraag bij dit soort topics is deze: als je advies wil over je keuze van GPU, moet je de exacte gegevens van je monitor mee leveren. De resolutie is niet voldoende.
Resinman schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:36:

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Ik heb geen merkvoorkeuren. Twee componenten staan vast. Dat is de 7800X3D en RTX 4070TI videokaart (DLSS 3 Frame Generation werkt fantastisch in Flight Simulator).
GPU advies is nu net iets dat niet wordt gevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortov Molotov
youridv1 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:48:
[...]

[...]

GPU advies is nu net iets dat niet wordt gevraagd.
Nou, dan denk ik dat u zich zelf wat beter mag informeren. Immers, wie voor een Nvidia gpu gaat, terwijl hij of zij vervolgens een monitor heeft die niet gsync compatibel is, loopt het erg handige variabele refresh rate mis, wat best wel onaangenaam is voor wie simgames speelt.

Dus, @Resinman, ik herhaal hier mijn vraag, zij het wat minder cryptisch: is jouw monitor gsync compatibel, gezien je kennelijk voor een Nvidia gpu wenst te gaan?

[ Voor 6% gewijzigd door Mortov Molotov op 13-04-2023 19:49 . Reden: Correctie van achterhaald advies ]

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
@Mortov Molotov Ik denk dat jij je beter moet informeren. Freesync monitoren werken ook samen met nvidia gpu’s tegenwoordig. Je kunt het gewoon enablen in nvidia control panel. Als je monitor gsync compatible is, een soort whitelist van freesync monitoren waarvan bekend is dat ze werken, wordt dit vinkje zelfs automatisch gezet. Dit is bij mijn eigen Acer XF240H bijvoorbeeld ook automatisch gegaan. Maar je kunt het enablen voor iedere freesync monitor en het werkt dan ook gewoon.

In het begin is er nog wel wat getest door pc websites en youtubers. De conclusie was dat de enige schermen die niet correct werken als je gsync handmatig aan zet, ook niet goed werken als je freesync gebruikt icm een amd gpu. Als het niet goed werkt dan is dat omdat de VRR in de monitor zelf matig is, niet omdat je een nvidia gpu gebruikt.

Monitoren die niet gsync compatible zijn, zijn ofwel niet getest, ofwel niet goed genoeg volgens de richtlijnen van Nvidia. Dat komt omdat de spec van freesync soepeler is. Het werkt dus wel en even goed als icm een AMD GPU en je gaat er dus niets op vooruit door een AMD GPU te nemen. Natuurlijk wel door een beter scherm te kopen. De tijd van GPU's afstemmen op de VRR techniek van je monitor is echter voorbij.

Een samenvatting van dit verhaal staat in de pricewatch bij iedere monitor die wel freesync ondersteunt, maar niet gsync compatible is. Dat heb ik namelijk aangevraagd en de beheerders van de pricewatch zijn hier toen mee akkoord gegaan en hebben toen die behulpzame disclaimer opgesteld en er overal bijgezet. Dit was in september van vorig jaar.

Via dezelfde weg is er na een opmerking van mij bij alle WD Red schijven in de pricewatch die SMR gebruiken bij vermeld dat SMR niet handig is in een NAS met veel schijven, ondanks dat WD de Red wel als NAS-geschikt adverteert.

Daarbij kiest hij voor een Nvidia gpu vanwege frame generation. Een feature die AMD pertinent niet heeft, dus er is geen andere GPU optie.

Overigens kun je rekenen op ~133 fps met een RTX 4070Ti met frame generation en DLSS op Quality.
YouTube: Microsoft Flight Simulator | RTX 4070 Ti | 5800X3D | 4K 1440p 1080p ...

[ Voor 69% gewijzigd door youridv1 op 13-04-2023 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
[quote]youridv1 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:14:
Monitoren die niet gsync compatible zijn, zijn ofwel niet getest, ofwel niet goed genoeg volgens de richtlijnen van Nvidia. Dat komt omdat de spec van freesync soepeler is. Het werkt dus wel en even goed als icm een AMD GPU en je gaat er dus niets op vooruit door een AMD GPU te nemen. Natuurlijk wel door een beter scherm te kopen. De tijd van GPU's afstemmen op de VRR techniek van je monitor is echter voorbij.[/quote]
Fair enough, maar...

[quote]youridv1 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:14:
Een samenvatting van dit verhaal staat in de pricewatch bij iedere monitor die wel freesync ondersteunt, maar niet gsync compatible is. Dat heb ik namelijk aangevraagd en de beheerders van de pricewatch zijn hier toen mee akkoord gegaan en hebben toen die behulpzame disclaimer opgesteld en er overal bijgezet.[/quote]
.... waarom dan die gekozen formulering bij die disclaimer?

Ik verwijs bijvoorbeeld naar uitvoering: Iiyama G-Master GB3271QSU-B1 Zwart:

[quote]
Deze monitor is niet officieel G-Sync compatible, maar kan wel werken met G-Sync. Dat deze niet het label heeft betekent dat deze monitor simpelweg niet getest is of dat deze wel getest, maar niet goed (genoeg) bevonden is door Nvidia. In de driverinstellingen kan je het vinkje voor G-Sync aanzetten en kijken wat er gebeurt, wel op eigen risico. Het kan zijn dat het prima werkt, deels werkt of niet werkt.
[/quote]

Kijk, ofwel ben je zeker van je stelling dat elke freesync monitor gsync compatible is, ofwel niet.

In het geval van het eerste, is die disclaimer allerminst behulpzaam en eigenlijk misleidend - want ieder mens die de monitor vervolgens niet kostenloos kan terugsturen naar de leverancier, kiest al snel eieren voor zijn of haar geld, en gaat aldus óf voor een andere monitor, óf voor een AMD GPU.

En in het geval van het tweede, klopt de disclaimer wel, maar klopt jouw stelling dus niet.

Vergis je niet: dit is niet aanvallend bedoeld; maar zeker van iemand die vermeldt dat op zijn of haar advies die disclaimer erbij is gekomen in de pricewatch, zou ik qua formulering toch wat meer eenduidigheid verwachten.

youridv1 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:14:
Daarbij kiest hij voor een Nvidia gpu vanwege frame generation. Een feature die AMD pertinent niet heeft, dus er is geen andere GPU optie.
Ja, da's waar. En als dat gedoe met die VRR is opgelost, zou ik dan ook voor nvidia gaan.

[ Voor 1% gewijzigd door Mortov Molotov op 13-04-2023 19:52 . Reden: Correctie van achterhaald advies ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resinman
Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe!
youridv1 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:43:
Gekozen voor het moederbord na het lezen van deze BBG ( review: Moederbord Best Buy Guide - De beste AMD-socket AM5-moederborden ) waarin de reviewer aangeeft dat hij voor het bord met de X670E-chipset zou gaan i.p.v. de B650E.
De 4000D is een goede allrounder wat betreft airflow en de geluidsdemping is redelijk, maar niet opvallend ofzo.
Na overleg wil ik de behuizing veranderen naar een model zonder RGB (fans) en zonder doorzichtige zijkant. Stilte met voldoende koeling is belangrijk. Tips zijn welkom!
Ik ga me hier nog even in verdiepen en misschien haal ik wel een tweede SN770 i.p.v. de SN850X. Andere merken zijn ook een optie.
Dit is de monitor: uitvoering: MSI Optix G273QF Zwart (G-Sync Compatible)
Verder: als je nu al zeker bent dat dit systeem alleen maar voor FS zal worden gebruikt, is een investering in een pci 4.0 nvme zinloos tot in het kwadraat, daar de engine van FS geen gebruik maakt van directstorage API.
Ik kwam een reactie tegen van Jorg Neumann (head of microsoft flight simulator) over directstorage API: "It sure seems cool but we need to evaluate exactly what it means for us."

De keuze voor 4.0 is een stukje toekomstbestendigheid. Mocht het daadwerkelijk geïmplementeerd worden (wat niet ondenkbaar is) dan scheelt het volgens mij wel wat tijd tussen 3.0 en 4.0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortov Molotov
Resinman schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:26:
Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe!
Ik kwam een reactie tegen van Jorg Neumann (head of microsoft flight simulator) over directstorage API: "It sure seems cool but we need to evaluate exactly what it means for us."
Da's managerspeak voor "not gonna happen" ;)
Resinman schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:26:
De keuze voor 4.0 is een stukje toekomstbestendigheid. Mocht het daadwerkelijk geïmplementeerd worden (wat niet ondenkbaar is) dan scheelt het volgens mij wel wat tijd tussen 3.0 en 4.0.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Denk eens even mee:
1. de huidige laadtijd van MSFS op een klassieke HDD bedraagt zo'n 4 minuten (mijn ervaring - het ding staat hier op de HDD)
2. de huidige laadtijd van MSFS op een SATA SSD bedraagt ruim één minuut (ervaring bij een vriend van me - ben er gisteren nog langs geweest)

Stel, men verandert de engine op dergelijke wijze dat DirectStorage API wordt geïmplementeerd - wat geen huzarenstukje is, vandaar mijn vermoeden dat vriend Neumann denkt "not gonna happen" ;)

Maar goed: stel, men voert het in. De max. leessnelheid op PCI 3.0 NVME is zo'n 3500 mbps, bij een pci 4.0 nvme is dat max. 7000 mbps.

Echter, niks bewijst dat DirectStorage API die 7000 mbps zal gaan halen. Dat zal ook van de GPU in je systeem afhangen, en niet in het laatst van de (aangepaste) MSFS engine zelf.

Maar goed, ik weet dat niet zeker. Maar zoek het internet af naar een benchmark waarbij wordt aangetoond dat in Forspoken (de tot nu toe enige DirectStorage API compatibele game) sneller laadt op een pci 4.0 nvme dan op een pci 3.0 nvme, en je komt van een kale reis thuis: die benchmark bestaat namelijk (nog) niet. Dus je maakt nu een dure investering obv. een reeks aannames waarvan je eigenlijk niet weet wat het je zal opleveren over X jaar - je weet zelfs niet of MSFS DirectStorage compatibel zal zijn over X jaar. Wie weet is je PC gecrashed tegen dan?

Kijk, als je mij zou vragen wat ik je vandaag (13 april 2023) zou aanraden, mocht je een nvme willen kopen van 4 TB groot, waarop je sowieso ook je OS zou willen laden, dan zou ik zeggen: zoek in de pricewatch naar een TLC drive, met cache (dus zeker niet DRAM-less). Verder zou ik aanraden om weg te blijven van leveranciers die onaangekondigd onderdelen veranderen. Nou, doe even de oefening en je komt min of meer uit bij de uitvoering: WD Black SN850X (zonder heatsink) 4TB

Die staat dus op mijn wenslijst voor mijn verjaardag ;). Niet omdat die pci 4.0 is, maar omdat ik - in die criteria - geen enkele PCI 3.0 nvme's terug vind, behalve dan peperdure exotische nvme's voor bedrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• youridv1
@Mortov Molotov Je hebt mijn verhaal compleet verkeerd begrepen en die disclaimer ook.

Elke monitor die freesync ondersteunt, ondersteunt ook software matig gsync. Dat wil zeggen dat wanneer je gsync enabled icm een freesync monitor, je dan ook dezelfde ervaring krijgt als wanneer je een amd gpu hebt. Namelijk dat de refreshrate van je monitor achter je fps aan gaat.

Wat niet gegarandeerd is, is dat de ervaring net zo goed is als bij een gsync compatible scherm. Omdat daar strengere eisen voor zijn mbt performance. Bijvoorbeeld, hoeveel ms duurt het voor het scherm om te reageren op een fps verandering, hoeveel Hz kan het scherm minimaal draaien. Bij freesync is dit 45, maar volgensmij is het bij Gsync compatible lager.

Als je een freesync monitor hebt, kun je dus ook in combinatie met een nvidia gpu profiteren van de functionaliteit van freesync.

Freesync en software Gsync zijn namelijk EXACT dezelfde techniek. Het werkt hetzelfde.

Kortom je hoeft dus niet bang te zijn dat je freesync scherm slechter gaat functioneren als je van een amd naar een nvidia gpu gaat. Je krijgt dezelfde features. Dus het slaat nergens op om een AMD gpu te nemen omdat je een freesync scherm hebt, want dat biedt GEEN meerwaarde tov een Nvidia gpu op het gebied van het functioneren van de monitor. Je krijgt gewoon dezelfde experience alleen je moet een ander vinkje aanzetten in je driver.

"Gsync compatible" is een certificering van Nvidia. Dat betekent dat het is getest door Nvidia en dat er is bevonden dat het naar behoren functioneert. Dat een monitor niet " Gsync compatible" is, wil niet zeggen dat het niet werkt. Het wil zeggen dat Nvidia het niet heeft geprobeerd, of dat het niet aan de eisen van Nvidia voldeed. Dat kan zijn omdat de minimale eisen van Nvidia Gsync stricter zijn dan die van AMD Freesync. Oftewel, de monitor functioneert goed genoeg voor het freesync label, maar niet goed genoeg voor Gsync.
Maar de monitor functioneert dus EVEN GOED met een Nvidia gpu als een AMD GPU. Dus lals je dan Gsync aan zet in de driver, krijg je MINIMAAL de freesync ervaring en misschien werkt het zelfs iets beter dan wat minimaal vereist is voor freesync.

Freesync en "Gsync compatible" geven een indicatie van de performance die je minimaal kunt verwachten. Niet van of VRR werkt met een AMD of Nvidia GPU. Freesync en Gsync werken tegenwoordig allebei een GPU van de tegenpartij.

Over je kostenloos terugsturen: We hebben in nederland wet koop of afstand. Je kunt het product altijd kostenloos terugsturen.

@Resinman Mbt die moederborden. Het is ook belangrijk om te lezen waarom hij daar de X670 kiest. Hij onderscheidt namelijk niet de chipsets, maar twee specifieke moederborden. Ik vind persoonlijk geen van de redenen die hij aankaart om X670 te kiezen relevant voor deze computer.

Mbt de kast. Snap ik. Ik kijk even rond voor je in plaats van dat ik uit mijn hoofd dingen ga noemen. Ik update ze er in deze comment wel bij als ik ze vind
uitvoering: Fractal Design Pop Air Black Solid
uitvoering: Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid
uitvoering: be quiet! Silent Base 802 Zwart (duur)
uitvoering: be quiet! Pure Base 500DX Zwart (wel raam, maar ook stil en goede airflow)
uitvoering: Silverstone FARA R1 V2, Glazen zijpaneel, Zwart (wel raam, geen rgb ondanks de fotos en goede performance )

[ Voor 63% gewijzigd door youridv1 op 13-04-2023 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortov Molotov
@youridv1 dus samengevat : als een monitor freesync ondersteunt, is 't qua VRR altijd prijs, ongeacht je een Nvidia of amd gpu hebt.

Good to know. Ik pas straks mijn posts aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matanza
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:52
@Resinman
Zie je het zitten om nog te laten weten welke setup je effectief gekocht hebt en een paar benchmarks, FPS etc ? Ik ben namelijk zeer geïntresseerd in deze setup.

Mvg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05 22:06
Matanza schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:47:
@Resinman
Zie je het zitten om nog te laten weten welke setup je effectief gekocht hebt en een paar benchmarks, FPS etc ? Ik ben namelijk zeer geïntresseerd in deze setup.

Mvg,
Idem, zit zelf ook al een tijdje te kijken en overweeg soort gelijke setup of misschien toch een 5800x3d icm goedkopere kaart zoals 4070. Wel wat minder future proof natuurlijk.

Bij tweakers zelf zie je meestal geen benchmarks van fs2020, heb het wel verzocht, men neemt het in overweging.

Zelf ook wel benieuwd naar benchmarks met VR en/of met 4 schermen(3 omgeving en 1 voor instruments)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Resinman
youridv1 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:57:
@Mortov Molotov

Mbt de kast. Snap ik. Ik kijk even rond voor je in plaats van dat ik uit mijn hoofd dingen ga noemen. Ik update ze er in deze comment wel bij als ik ze vind
uitvoering: Fractal Design Pop Air Black Solid
uitvoering: Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid
uitvoering: be quiet! Silent Base 802 Zwart (duur)
uitvoering: be quiet! Pure Base 500DX Zwart (wel raam, maar ook stil en goede airflow)
uitvoering: Silverstone FARA R1 V2, Glazen zijpaneel, Zwart (wel raam, geen rgb ondanks de fotos en goede performance )
Bedankt voor de tips! Ik zag trouwens dat Corsair een gesloten side panel verkoopt voor de 4000D.
Matanza schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:47:
@Resinman

Mvg,
smok84 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:52:
[...]

Idem, zit zelf ook al een tijdje te kijken en overweeg soort gelijke setup of misschien toch een 5800x3d icm goedkopere kaart zoals 4070. Wel wat minder future proof natuurlijk.
Wil ik best doen. Hier kun je trouwens een korte vlucht bekijken met een 4070 (non Ti) (13600K op 2560x1440).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WindyAeye
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18-04-2023
Ik vergat eigenlijk dat Flight Simulator een hoge systeemvraag heeft. Ik denk dat de beste ervaring er een is met de hoogste weergave. Alleen het beste voor pops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
Resinman schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:20:

Wil ik best doen. Hier kun je trouwens een korte vlucht bekijken met een 4070 (non Ti) (13600K op 2560x1440).
Ahh bedankt alvast en ook voor de video!
Er staan zovele video's op YouTube, weet iemand een goede betrouwbare channel/video die fs2020 met meer schermen controleert.

Probeer niet het forum te hijacken hoor, anders draai je maar 7500 in de squawk ;) maar wil zelf een soort setup van:
3 schermen outside view
1 scherm voor instrumenten (maar dat gebruikt niet veel rekenkracht vermoed ik)
1 scherm voor overzicht, op de kaart etc en bediening voor weer en failure oid. ( Gebruikt ook niet veel rekenkracht vermoed ik)

Gaat dan al iets meer naar home cockpit toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resinman
Ik heb een aantal wijzigingen aangebracht. De lijst ziet er nu zo uit:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 489,-€ 489,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI€ 327,-€ 327,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 93,-€ 93,-
1VentilatorsArctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm€ 24,95€ 24,95
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR€ 189,-€ 189,-
1VoedingenCorsair RM850x SHIFT ATX3.0€ 169,75€ 169,75
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 1TB€ 97,90€ 97,90
Totaal€ 2.591,65

Ik zag dat er ook een versie van het moederbord is zonder WIFI en ongeveer 40 euro goedkoper. Volgens mij zijn het voor de rest exact dezelfde moederborden:

uitvoering: ASUS TUF Gaming X670E-PLUS
uitvoering: ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI

SSD's aangepast naar tweemaal de SN850X.

Geheugen aangepast naar 6000 CL30 i.p.v. CL36, heeft EXPO en staat op de memory support lijst van het moederbord.

Voeding aangepast na advies in het 'Voeding advies en informatie topic'.

Extra fans (uitvoering: Arctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm) ook toegevoegd aan de lijst. Ik zie dat de Noctua fans (uitvoering: Noctua NF-A12x25 PWM chromax.black.swap, 120mm) ook erg populair zijn. Wel een stuk duurder. Vraag me af of er een groot verschil tussen deze fans zit op lage toeren en of dat het geld waard is (+/- 160 vs 40 euro voor 5 fans)?

Dit zijn voor nu de wijzigingen. Tips zijn zeker welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
Resinman schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:03:
Ik heb een aantal wijzigingen aangebracht. De lijst ziet er nu zo uit:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 489,-€ 489,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI€ 327,-€ 327,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 93,-€ 93,-
1VentilatorsArctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm€ 24,95€ 24,95
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR€ 189,-€ 189,-
1VoedingenCorsair RM850x SHIFT ATX3.0€ 169,75€ 169,75
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 1TB€ 97,90€ 97,90
Totaal€ 2.591,65

Ik zag dat er ook een versie van het moederbord is zonder WIFI en ongeveer 40 euro goedkoper. Volgens mij zijn het voor de rest exact dezelfde moederborden:

uitvoering: ASUS TUF Gaming X670E-PLUS
uitvoering: ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI

SSD's aangepast naar tweemaal de SN850X.

Geheugen aangepast naar 6000 CL30 i.p.v. CL36, heeft EXPO en staat op de memory support lijst van het moederbord.

Voeding aangepast na advies in het 'Voeding advies en informatie topic'.

Extra fans (uitvoering: Arctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm) ook toegevoegd aan de lijst. Ik zie dat de Noctua fans (uitvoering: Noctua NF-A12x25 PWM chromax.black.swap, 120mm) ook erg populair zijn. Wel een stuk duurder. Vraag me af of er een groot verschil tussen deze fans zit op lage toeren en of dat het geld waard is (+/- 160 vs 40 euro voor 5 fans)?

Dit zijn voor nu de wijzigingen. Tips zijn zeker welkom!
toon volledige bericht
Misschien een domme vraag, wat is de reden te gaan voor de 4070ti tov de 7900xt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resinman
Pagina: 1