Kast stiller maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
Ik zoek een?
Fans die stiller zijn dan stock en de kast koel genoeg kunnen houden? Ik wil de setup zo stil mogelijk houden (ondanks de 7900XTX en 7800X3D

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 499,-€ 499,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 299,-€ 299,-
1VideokaartenPowercolor Red Devil AMD Radeon RX 7900 XTX 24GB GDDR6€ 1.189,-€ 1.189,-
1BehuizingenNZXT H7 Zwart€ 128,75€ 128,75
1MonitorsAlienware AW3423DWF Zwart€ 1.140,01€ 1.140,01
1WaterkoelingEKWB EK-Nucleus AIO CR360 Lux D-RGB€ 202,95€ 202,95
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR€ 177,95€ 177,95
1Voedingenbe quiet! Dark Power 13 1000W€ 309,65€ 309,65
2Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 94,90€ 189,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.136,11

De MOBO ondersteund 4 PWM aansluitingen, dus ik moet nog kijken waar en hoeveel ik ga plaatsen.
De AIO zit voor. Wil met name zorgen voor goede airflow.
Ik heb gekeken naar:
Noctua (zie alleen de bomen in het bos niet). Liefst wel zwart i.v.m. setup
BeQuiet SilentWings 4

Wat is je budget?
Maakt niet zoveel uit

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Alleen het beste

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Staat in een werkkamer, veel gamen

Beste antwoord (via Squishie op 14-04-2023 20:00)

• Neekee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-08 19:41
Smaken verschillen :)

Persoonlijk zou ik mijn AIO altijd bovenin hangen, gewoon omdat 't makkelijker installeren is.

Een AIO voorin zal warme lucht naar binnen blazen, meestal is dat maar een paar graden, maar in jouw geval waar je lucht toevoer al niet top is vanwege je case, zou dat 't nog erger kunnen maken.

Je kan ook overwegen om de aio aan de bovenkant als intake te gebruiken, en dan 6 intake fans met 1 exhaust. Wel zou ik dan de één of twee PCI-E slot covertjes weghalen, zodat warme lucht genoeg ruimte heeft om te ontsnappen. Met 6 intake fans wordt de warme lucht vanzelf naar buiten geperst als je daar genoeg ruimte voor maakt.

// EVGA RTX 3090 // AMD R9 7950X3D // 32GB DDR-5 6000MHz || GTX 1070 Ti || i7 9700k || 32GB DDR-4 \\ Crossfire R9 290x \\ i5 6600k \\

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:33
Vandaag de dag, zijn case fans 120 of 140mm. Die zijn praktisch onhoorbaar stil.
Zeker icm PWM.
Je CPU wordt gekoeld door AIO, dus ook fluiterstil.
Mijn verwachting is dat alleen je GPU enorm veel herrie maakt.
Die kan je alleen stil krijgen door ook over te stappen op waterkoeling.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-09 12:58
Dit inderdaad ^ gewoon zorgen voor zo groot mogelijke koelers. In de NZXT H7 kast kun je veel 140mm koelers kwijt, 120mm zal ook helpen. Noctua kan, maar veel mensen staren zich (naar mijn mening) blind op "alleen Noctua" fans, terwijl fans van andere merken soms beter zijn of een betere prijs/kwaliteit verhouding hebben.

Verder heb ik overigens wel vraagtekens bij zo'n dure/zware voeding. Dat je anno 2023 voor een PLATINUM voeding kiest kan ik alleen maar toejuichen! _/-\o_ Want zelfs uit recent onderzoek door Tweakers komt naar voren dat je hiermee maandelijks geld bespaart op je energierekening. Mits je de voeding in de volgende computer weer zal hergebruiken verdien je het prijsverschil tov. een GOLD voeding vanzelf terug.

Maar... 1000w voeding voor een CPU van 120w en GPU van 355w is wel extreem. Om bovenstaand onderzoek te quoten:
Voor het mainstreamsysteem bleek een 500W-voeding in de meeste gevallen de zuinigste oplossing. Voor het high-end systeem is dat 700 tot 800W.
Edit: dat je mobo trouwens maar 4 PWM aansluitingen heeft maar verder niets uit, daar zijn gelukkig oplossingen voor.

Dus om terug te komen op je gewenste advies: kies een ventilator die jou qua prijs en prestaties aanspreekt. Dat kan een Noctua 140mm worden. Maar een BeQuiet SilentWings 4 of soortgelijk zal ook voldoende zijn. Vergeet niet in je BIOS een fancurve aan te maken die hangt aan de CPU temperatuur. Ga je niet gamen? Dan de fans laag laten draaien. Ga je gamen, dan loopt de temperatuur op en stel je dus ook de fancurve hoger in. Afhankelijk van of je met een headset gamed of niet kun je deze nog een paar procent omhoog gooien, je hoort het dan immers toch niet.

[ Voor 26% gewijzigd door Fidelity op 13-04-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
Fidelity schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:26:
Dit inderdaad ^ gewoon zorgen voor zo groot mogelijke koelers. In de NZXT H7 kast kun je veel 140mm koelers kwijt, 120mm zal ook helpen. Noctua kan, maar veel mensen staren zich (naar mijn mening) blind op "alleen Noctua" fans, terwijl fans van andere merken soms beter zijn of een betere prijs/kwaliteit verhouding hebben.

Verder heb ik overigens wel vraagtekens bij zo'n dure/zware voeding. Dat je anno 2023 voor een PLATINUM voeding kiest kan ik alleen maar toejuichen! _/-\o_ Want zelfs uit recent onderzoek door Tweakers komt naar voren dat je hiermee maandelijks geld bespaart op je energierekening. Mits je de voeding in de volgende computer weer zal hergebruiken verdien je het prijsverschil tov. een GOLD voeding vanzelf terug.

Maar... 1000w voeding voor een CPU van 120w en GPU van 355w is wel extreem. Om bovenstaand onderzoek te quoten:

[...]

Edit: dat je mobo trouwens maar 4 PWM aansluitingen heeft maar verder niets uit, daar zijn gelukkig oplossingen voor.

Dus om terug te komen op je gewenste advies: kies een ventilator die jou qua prijs en prestaties aanspreekt. Dat kan een Noctua 140mm worden. Maar een BeQuiet SilentWings 4 of soortgelijk zal ook voldoende zijn. Vergeet niet in je BIOS een fancurve aan te maken die hangt aan de CPU temperatuur. Ga je niet gamen? Dan de fans laag laten draaien. Ga je gamen, dan loopt de temperatuur op en stel je dus ook de fancurve hoger in. Afhankelijk van of je met een headset gamed of niet kun je deze nog een paar procent omhoog gooien, je hoort het dan immers toch niet.
Thanks voor de tip. De Voeding is geanticipeerd dat de 7900XTX t.z.t. (2-3 jaar) vervangen gaat worden voor een PCIE5.0 GPU.

Welke 140mm zou jij adviseren naast de silent wings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
GarBaGe schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:09:
Vandaag de dag, zijn case fans 120 of 140mm. Die zijn praktisch onhoorbaar stil.
Zeker icm PWM.
Je CPU wordt gekoeld door AIO, dus ook fluiterstil.
Mijn verwachting is dat alleen je GPU enorm veel herrie maakt.
Die kan je alleen stil krijgen door ook over te stappen op waterkoeling.
Ja de GPU zal waarschijnlijk meeste herrie maken inderdaad. Maar wil het aantal DB niet nog meer verhogen door bijv. fans. De oude stock fans van de NZXT H5 zijn enorm luidruchtig (ook op lage RPM), maken zelfs meer herrie dan de rest 8)7 8)7 8)7 .

Zou je dan voor een exhaust achter en 3 voor (nog voor de AIO). Is boven dan nog uberhaupt nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:33
Er komen 2 fans met de kast mee, toch?
Je AIO met 3 fans zit voorin?

Je CPU heeft geen extra fans nodig, daar is de AIO voor.
Alleen je GPU kan wel wat lucht gebruiken.
Ik zou sowieso 1 fan achterin plaatsen.
En dan een 2e wellicht voorin naast de AIO, eentje die direct koele lucht naar de GPU kan blazen?
Hmm... dat past volgens mij niet. Een 360 AIO plus een extra fan voorin.
Onderin wellicht?
Eentje die lucht van onder de kast naar de GPU blaast?
Of zit dan je voeding shroud in de weg?

Ik zou denk ik naast de 2 standaard fans geen extra fans plaatsen.
Zorg wel dat de bovenkant van de kast "open" blijft, zodat warmte via de bovenkant kan ontsnappen via conventie.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neekee
De H7 is helaas geen goede kast voor koeling omdat 'ie aan de voorkant zo goed als dicht is. De H7 flow daarintegen weer wel.

Als je de beste koeling setup wilt voor de H7 flow, denk ik zelf aan iets als Arctic P12's voor in. Die geven een vrij hoge statische druk wat je nodig gaan hebben aangezien de ruimte voor lucht zo klein is aan de voorkant van je kast. Je AIO als exhaust aan de bovenkant, zodat deze geen hete lucht naar binnen blaast, en eventueel een fan aan de achterkant. Je kán de meegeleverde NZXT fans vervangen (geen idee hoe goed die zijn) maar ik denk dat als je die NZXT fan bovenin zet, 2 120mm P12's onderin en de 2e NZXT fan achterin je een best optimale setup hebt.
GarBaGe schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:26:
Ik zou denk ik naast de 2 standaard fans geen extra fans plaatsen.
Zorg wel dat de bovenkant van de kast "open" blijft, zodat warmte via de bovenkant kan ontsnappen via conventie.
Convectie is totaal irrelevant in een PC-kast. Één enkele 120mm ventilator blaast dusdanig veel harder dan dat convectie lucht doet stijgen dat het effect compleet tenietgedaan wordt.

// EVGA RTX 3090 // AMD R9 7950X3D // 32GB DDR-5 6000MHz || GTX 1070 Ti || i7 9700k || 32GB DDR-4 \\ Crossfire R9 290x \\ i5 6600k \\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
Neekee schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:38:
De H7 is helaas geen goede kast voor koeling omdat 'ie aan de voorkant zo goed als dicht is. De H7 flow daarintegen weer wel.

Als je de beste koeling setup wilt voor de H7 flow, denk ik zelf aan iets als Arctic P12's voor in. Die geven een vrij hoge statische druk wat je nodig gaan hebben aangezien de ruimte voor lucht zo klein is aan de voorkant van je kast. Je AIO als exhaust aan de bovenkant, zodat deze geen hete lucht naar binnen blaast, en eventueel een fan aan de achterkant. Je kán de meegeleverde NZXT fans vervangen (geen idee hoe goed die zijn) maar ik denk dat als je die NZXT fan bovenin zet, 2 120mm P12's onderin en de 2e NZXT fan achterin je een best optimale setup hebt.

[...]

Convectie is totaal irrelevant in een PC-kast. Één enkele 120mm ventilator blaast dusdanig veel harder dan dat convectie lucht doet stijgen dat het effect compleet tenietgedaan wordt.
Ik ben me degelijk bewust dat de h7 flow beter is qua airflow, maar esthetisch gezien veel minder mooi dan de normale h7. Daarnaast ga ik de kast niet vervangen, duur grapje voor beetje extra koeling. Volgens de benchmarks scheelt het niet veel. Vandaar dat ik expliciet advies nodig heb voor de h7

Zou jij dus met normale h7 ook bovenin doen ipv voor? In de h5 heb ik hem ook voorin haha, wel maar een 1070ti

[ Voor 4% gewijzigd door Squishie op 14-04-2023 18:13 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Neekee
Smaken verschillen :)

Persoonlijk zou ik mijn AIO altijd bovenin hangen, gewoon omdat 't makkelijker installeren is.

Een AIO voorin zal warme lucht naar binnen blazen, meestal is dat maar een paar graden, maar in jouw geval waar je lucht toevoer al niet top is vanwege je case, zou dat 't nog erger kunnen maken.

Je kan ook overwegen om de aio aan de bovenkant als intake te gebruiken, en dan 6 intake fans met 1 exhaust. Wel zou ik dan de één of twee PCI-E slot covertjes weghalen, zodat warme lucht genoeg ruimte heeft om te ontsnappen. Met 6 intake fans wordt de warme lucht vanzelf naar buiten geperst als je daar genoeg ruimte voor maakt.

Pagina: 1