Energieverbruik monitoren / besparingstips?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dusky Demon NL
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-11-2024
Ik weet niet of dit het juiste forumdeel is, maar ik kon niets vinden over PSUs.
Ik kreeg een e-mail van Vattenfall dat ik in m'n eentje evenveel elektriciteit gebruik als een gemiddeld zespersoons huishouden. Ik ben ZZPer, dus ben meer thuis dan huishoudens met een kantoorbaan. Mijn PC staat dus zeker 8 uur per dag aan. Ik vermoed dat mijn PC dus een aanzienlijk deel van het stroomverbruik behelst. Is er een manier om het energieverbruik te monitoren? De daadwerkelijke waarden bedoel ik dan? Want in Windows 10 Taakbeheer zie je alleen "Zeer laag" of "Gemiddeld".

Verder vroeg ik me af of jullie nog tips hebben om je PC minder stroom te laten verbruiken, zoals bepaalde instellingen in Windows, of van op-de-achtergrond-draaiende applicaties.

Even wat randinfo:

Mijn PC: inventaris: Zelfbouw PC 2021
De voeding in mijn PC: uitvoering: be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W
Videokaart: uitvoering: Powercolor Red Devil AMD Radeon RX 6900 XT Ultimate

Ik heb dus wel een flinke GPU en PSU in mijn PC zitten. Maar eerlijk gezegd wordt die GPU 99% van de tijd niet echt gebruikt. Tijdens kantooruren is mijn PC gewoon een kantoor PCtje, die vooral Word, Chrome en regelmatig ook Photoshop gebruikt. Soms game ik in de avond, zoals in februari/maart, dan het is natuurlijk logisch dat mijn stroomverbruik wat hoger is.

Verder gebruik ik bijna uitsluitend LED lampen in huis. Ik heb wel mijn wasdroger wat meer moeten gebruiken de laatste maanden, wegens een botbreuk (kon niet bij de waslijn). Maar toch ben ik erg benieuwd hoeveel stroom mijn PC nou precies verbruikt en wat dan de boosdoeners zijn.

Alvast bedankt voor de tips! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-09 22:21

de Peer

under peer review

Je computer gebruikt niet veel stroom, je lampen ook niet.