Energieverbruik monitoren / besparingstips?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dusky Demon NL
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-11-2024
Ik weet niet of dit het juiste forumdeel is, maar ik kon niets vinden over PSUs.
Ik kreeg een e-mail van Vattenfall dat ik in m'n eentje evenveel elektriciteit gebruik als een gemiddeld zespersoons huishouden. Ik ben ZZPer, dus ben meer thuis dan huishoudens met een kantoorbaan. Mijn PC staat dus zeker 8 uur per dag aan. Ik vermoed dat mijn PC dus een aanzienlijk deel van het stroomverbruik behelst. Is er een manier om het energieverbruik te monitoren? De daadwerkelijke waarden bedoel ik dan? Want in Windows 10 Taakbeheer zie je alleen "Zeer laag" of "Gemiddeld".

Verder vroeg ik me af of jullie nog tips hebben om je PC minder stroom te laten verbruiken, zoals bepaalde instellingen in Windows, of van op-de-achtergrond-draaiende applicaties.

Even wat randinfo:

Mijn PC: inventaris: Zelfbouw PC 2021
De voeding in mijn PC: uitvoering: be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W
Videokaart: uitvoering: Powercolor Red Devil AMD Radeon RX 6900 XT Ultimate

Ik heb dus wel een flinke GPU en PSU in mijn PC zitten. Maar eerlijk gezegd wordt die GPU 99% van de tijd niet echt gebruikt. Tijdens kantooruren is mijn PC gewoon een kantoor PCtje, die vooral Word, Chrome en regelmatig ook Photoshop gebruikt. Soms game ik in de avond, zoals in februari/maart, dan het is natuurlijk logisch dat mijn stroomverbruik wat hoger is.

Verder gebruik ik bijna uitsluitend LED lampen in huis. Ik heb wel mijn wasdroger wat meer moeten gebruiken de laatste maanden, wegens een botbreuk (kon niet bij de waslijn). Maar toch ben ik erg benieuwd hoeveel stroom mijn PC nou precies verbruikt en wat dan de boosdoeners zijn.

Alvast bedankt voor de tips! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-09 22:21

de Peer

under peer review

Je computer gebruikt niet veel stroom, je lampen ook niet.
heb je een elektrische boiler ofzo? Of elektrische radiatoren?

En ja natuurlijk kun je dit meten/monitoren. Met een simpele tussenstekker of door je slimme meter uit te lezen.

Hoeveel kWh gebruik je per jaar.? Alleen de e-mail van Vattenfall zegt niet zo veel.

[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 13-04-2023 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Stroomverbruik van je PC kun je meten met een stroommeter in het stopcontact, doe dat tijdens normale werkzaamheden, tijdens het gamen en tijdens idle. Dan kun je zien of er veel verschil inzit en dus een schatting maken van wat het ding op een dag verbruikt.
Ik verwacht niet dat je PC dermate veel zal gebruiken dat het op hetzelfde uitkomt als een 6 persoons huishouden. Ik denk dat je eerder dat moet zoeken in dingen als electrische verwarming, een (heel oude) koelkast of vriezer, of dingen als airco's.

En kom eens met echte cijfers zoals de Peer ook zegt, dat is makkelijk te vergelijken. De energiemaatschappijen proberen het altijd inzichtelijk te maken door te vergelijken, maar eigenlijk zegt dat helemaal niet zo heel veel, om het nog maar niet te hebben over het feit dat je er weinig mee kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:17
Ik zou beginnen met een P1-meter voor in je meterkast.
Het belangrijkste is om je verbruik over de dag inzichtelijk te maken en kijken wanneer de grote pieken zijn.

Als je weet wat je dan uitvoert of aanzet dan is de vervolgstap om die apparaten te gaan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dusky Demon NL
Super, bedankt dat jullie zo inhoudelijk reageren! Ik kan wat stroommeters lenen, dus dat zal ik binnenkort maar eens doen.

Mogelijke boosdoeners:
  • Ik heb geen CV ketel, maar een 100L elektrische boiler. Die staat op 59 graden ingesteld; lager dan dat en ik vind dat het douchewater niet lang genoeg heet kan zijn. Misschien hier maar eens kijken of er nog wat te winnen valt op een of andere manier, want bij Vattenfalls lijstje met bespaartips, staat een elektrische boiler >20L op de bovenste plaats. Al is dit wel een slimme boiler met energielabel B. Ik zit qua verwarming op stadsverwarming, dus ik heb helemaal geen gas. Dus op zich is het daardoor logisch dat mijn stroomverbruik iets hoger is dan huishoudens met elektriciteit én gas. Ik zou natuurlijk wel korter kunnen douchen en/of een waterbesparende douchekop gebruiken; bij mij is dat dan tevens een stroombesparende douchekop. Maar goed, je wil ook nog wat plezier in het leven hebben natuurlijk en ik houd van warm douchen (bij gebrek aan een bad). EDIT: ik ben gaan zoeken naar het boekje van de boiler. Ik kom er nu achter dat er een smart functie op zit die ik niet gebruikte. Ik heb hem nu daarop gezet, in de meest energiezuinige stand (1/5). Hopelijk scheelt dat wat.
  • Ik heb de afgelopen paar maanden wel meer gebruik moeten maken van de droogfunctie van m'n wasdroogcombinatie, omdat ik vanwege een gebroken sleutelbeen de was niet kon ophangen. Dat lukt sinds een paar weken weer. Voor het wassen gebruik ik wel altijd de eco stand. Het apparaat is ook redelijk nieuw, oktober 2022.
  • Ik heb een inductie kookplaat. Ik houd van koken, dus die staat nogal eens aan. Om water te koken gebruik ik ook vaak de power stand. Zou dat meer stroom verbruiken dan wanneer ik het water met een aparte waterkoker zou koken? Die heb ik niet namelijk. Volgens dit artikel is een waterkoker marginaal efficiënter dan water koken in een pannetje op een inductiekookplaat. Dus dat doe ik maar dan.
  • Ik heb een vriezer, ooit van m'n oma gekregen. Misschien die eens aan de stroommeter hangen inderdaad. Hij staat altijd op de normale stand, in het midden tussen min en max. Kun je een vriezer zomaar op de minimale stand zetten? Dit is de vriezer in elk geval, volgens Coolblue energieklasse A+. Dus hier zal het ook niet aan liggen.
  • In de woonkamer heb ik een 65" Samsung LED TV uit 2019 hangen. En een speakerset met zuilen en een versterker uit 2011. Die versterker is wel een oud beestje, dus misschien gebruikt die wel overdreven veel stroom voor tegenwoordig. Hij wordt ook behoorlijk warm en ik laat hem eigenlijk altijd idle staan, nooit uit of standby. Dat kan ik gaan doen. En dit is ook wel een interessante om aan de stroommeter te hangen
Mijn verbruikcijfers (in mijn appartement waar ik sinds half oktober woon):
  • November: 362 kWh
  • December: 336 kWh (hier was ik een paar dagen weg voor kerst)
  • Januari: 292 kWh (hier was ik ongeveer anderhalve week weg)
  • Februari: 377 kWh (hier moest ik de droger veel gebruiken, heb ik 's avonds gegamed en was ik heel veel thuis vanwege de botbreuk; ik had ook de boiler op de max temperatuur staan omdat ik vaak lang heet moest douchen om de pijn een beetje te stillen, ook nog in maart.)
  • Maart: 360 kWh
  • April t/m 11-4: 105 kWh

[ Voor 56% gewijzigd door Dusky Demon NL op 13-04-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dusky Demon NL schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:42:

Mogelijke boosdoeners:
[list]
• Ik heb geen CV ketel, maar een 100L elektrische boiler. Die staat op 59 graden ingesteld;
Nou dan ben je gelijk klaar met zoeken. Die verklaart gewoon je hoge verbruik denk ik. elektrisch verwarmen is heel erg duur.

59 graden. Dan doe je wel af en toe een legionella-run mag ik hopen? Boilers dienen 1 x per week tot boven de 62 graden verwarmd te worden.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 13-04-2023 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

• Februari: 377 kWh (hier moest ik de droger veel gebruiken, heb ik 's avonds gegamed en was ik heel veel thuis vanwege de botbreuk; ik had ook de boiler op de max temperatuur staan omdat ik vaak lang heet moest douchen om de pijn een beetje te stillen, ook nog in maart.)
Ik vind die verbruiken niet eens zo heel schokkend. Gemiddeld iets van 350kWh per maand is dus 4200 per jaar. Daar zit ik in m'n eentje ook op. En ja, dat is meer dan standaard 1 persoons huishouden, maar niet in de buurt van een 6 persoonshuishouden.

Electrische boiler verklaart een groot deel van je verbruik wel. Hou het gewoon in de gaten of je geen rare dingen ziet in je verbruik. Als je volgende maand ineens 100kWh meer hebt, dan zou ik eens goed kijken waar het vandaan komt.

Daarbij, je geeft aan er per half oktober te wonen. Ik zou eerst wachten tot komende oktober, zodat je een jaaroverzicht hebt. Grote kans dat Vattenfal rare data geeft omdat ze nog niet een compleet jaar als overzicht hebben.

Natuurlijk kan het nooit kwaad om de grote energieslurpers te achterhalen. Maar water koken op inductie, of op een waterkoker, dat maakt weinig uit. In beide gevallen gaat de meeste warmte het water in ipv verloren aan de omgeving, dus dat zal echt marginaal verschil gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:17

Ietsje hoog maar nog niet schrikbarend.
Met zijn 2-en zitten we hier op 330 gemiddeld

Je zou kunnen kijken bij:
https://www.homewizard.com/nl/shop/

P1 meter + een paar energysockets zijn heel handig.

Qua boosdoeners staat je boiler bovenaan. Dat vreet stroom.
Wasdroger maakt uit of het een oude versie of een nieuwe met warmtepomp technologie is
Oude vriezer kan behoorlijk wat gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dusky Demon NL
Ik heb een P1 meter gekocht en aangesloten. Gelijk een rondje door het huis gemaakt. Het is inderdaad dat de grote boosdoener de boiler is. Voor 5 minuten douchen, verbruikt ie 40 minuten lang 1770W. Hij staat nu in de smart modus, dus dat moet gaan schelen, zodra ie de leerperiode voorbij is. Ik heb ook gelijk een waterbesparende douchekop besteld, omdat dat bij mij dus ook flink in de stroomrekening scheelt. En nu ik het zo duidelijk zie, heb ik ook extra motivatie om minder heet en korter te douchen.

De wasdroger gebruiken is ook een dingetje. Maar dat hoeft nu niet meer zo vaak als toen ik m'n sleutelbeen gebroken had. De powerstand van de inductiekookplaat moet ik ook voorzichtig mee zijn (2250W), maar dat zijn maar een paar minuten steeds. M'n TV in standby + 13 jaar oude Marantz receiver aan (stond altijd aan) verbruikt ca. 100W (sluipverbruik). Ik heb bij de Action een stekker met afstandsbediening gekocht om die gemakkelijk uit-uit te zetten als ik ze niet gebruik.

Maar alles is eigenlijk een druppel op een gloeiende plaat, vergeleken bij de boiler. Enerzijds opletten daarmee dus. Anderzijds accepteren dat ik toch ergens warm water vandaan moet halen en dat kost geld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dusky Demon NL
Nou ik heb net al voor 50% minder stookkosten gedoucht. Waterbesparende douchekop, ietsje korter, ietsje minder heet.

Thanks voor jullie tips mensen. Volgens mij ben ik er nu wel, voor zover mogelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dusky Demon NL schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:52:
M'n TV in standby + 13 jaar oude Marantz receiver aan (stond altijd aan) verbruikt ca. 100W (sluipverbruik). Ik heb bij de Action een stekker met afstandsbediening gekocht om die gemakkelijk uit-uit te zetten als ik ze niet gebruik.

Maar alles is eigenlijk een druppel op een gloeiende plaat, vergeleken bij de boiler. Enerzijds opletten daarmee dus. Anderzijds accepteren dat ik toch ergens warm water vandaan moet halen en dat kost geld.
Met als verschil dat het standby verbruik van je TV en receiver je niets oplevert, maar wel 100W wegtikt. Terwijl het verbruik van die boiler je in elk geval nog warm water geeft. Kun je de temperatuur nog instellen op dat ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TERW_DAN schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:44:
[...]

Met als verschil dat het standby verbruik van je TV en receiver je niets oplevert, maar wel 100W wegtikt. Terwijl het verbruik van die boiler je in elk geval nog warm water geeft. Kun je de temperatuur nog instellen op dat ding?
Dat is gewoon 100W aan verwarming hoor. Dus levert wel iets op. Al is het niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ja, technisch gezien is het 100W aan verwarming, maar het is niet echt iets nuttigs natuurlijk ;)
Pagina: 1