Afstandshouder tussen houten kozijn en dorpel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-08 16:01
Mijn vraag
Wij hebben een paar jaar geleden horren gekocht voor de ramen in onze houten kozijnen. Echter, meerdere horren zakken constant weg in het kozijn omdat de plaats waar de horren op leunen een kier heeft gekregen tussen het houten gedeelte en de (aluminium?) dorpel. Hier zit een soort kunststof "buffer" tussen, maar deze lijkt bij meerdere kozijnen versleten te zijn of gewoon niet de juiste maat te hebben, waardoor de dorpel niet ver genoeg meer tegen de achterkant aan wordt gedrukt en er een kier ontstaat. Hierbij de situatie, aangezien een foto meer zegt dan duizend woorden. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POMVNOPxBwy0qbv8rLWiKMn5_7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lp99jesob1zuBScNrfQhnjC4.jpg?f=fotoalbum_large

Het is eigenlijk te donker om het goed te kunnen zien, maar ik hoop toch dat er mensen zijn die weten wat ik bedoel en me kunnen vertellen waar ik naar op zoek ben.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd om op te zoeken hoe dit onderdeel heet, maar als je zoekt met woorden als "buffer" en "aluminium", dan kom je uiteraard heel andere resultaten tegen in deze categorie, waardoor ik niet kan vinden waar ik naar op zoek ben.

Hopelijk kan iemand mij op weg helpen! Alvast bedankt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
Niemand die dit weet? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:27

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Je zal toch laten zien hoe de horren nu in zitten en hoe ze volgens jou moesten zitten.
Misschien een foto van het hele raam. Want ik zie nu niet of raam open of dicht zit.

[ Voor 35% gewijzigd door MedionAkoya op 26-04-2023 23:38 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Dit is misschien op te lossen door de klemveren te vervangen die op het hor-frame zelf zitten. Zoek eens op klemveer hor bij google is een beetje afhankelijk van je je profiel van je hor welke je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
Wellicht was het verstandig om wat meer informatie over het probleem te plaatsen. Het is een inzethor die alleen tussen het raam en het kozijn geklemd is. Aan de bovenkant zitten klemmen om ervoor te zorgen dat de horren tussen het kozijn en de aluminium dorpel geklemd blijft zitten en er niet uit waait. Het probleem is echter dat er ruimte tussen de dorpel en het kozijn zit, wat ervoor zorgt dat de hor alsnog naar beneden zakt en eruit kan vallen. Op deze video (vanaf 1:29) is goed te zien wat het probleem is. Ze adviseren daar echter om de rand op te vullen, wat ik geprobeerd het met acrylaatkit maar na verloop van tijd (kwestie van weken) zakt de onderste rand van de hor er alsnog doorheen.

Het daadwerkelijke probleem lijkt mij de afstandhouder te zijn die ervoor moet zorgen dat de aluminium dorpel tegen het houten kozijn aan wordt gedrukt, in plaats van de kier op vullen.

Wanneer het nog steeds onduidelijk is, laat het me weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dit soort oneliners mag je achterwege laten

[ Voor 69% gewijzigd door Outerspace op 27-04-2023 11:44 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
De leverancier van de horren? Daar heb ik geen contact mee opgenomen aangezien zij al deze instructievideo hebben, waardoor ik vermoed dat ze me hier niet verder mee kunnen helpen.

[ Voor 8% gewijzigd door Outerspace op 27-04-2023 11:44 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01-08 20:59
Kijk ik nu van binnen naar buiten?
Zijn dat kieren in je kozijn? Lijkt wel of dat kozijn uit elkaar valt, dan snap ik dat de rest er ook niet aan hangen blijft.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
No Hands schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:46:
Kijk ik nu van binnen naar buiten?
Zijn dat kieren in je kozijn? Lijkt wel of dat kozijn uit elkaar valt, dan snap ik dat de rest er ook niet aan hangen blijft.
Dit is het zicht van binnen naar buiten. Het kozijn is prima, het mag alleen van binnen wel een nieuw likje verf. Daarnaast zijn de kieren die jij bedoelt van de rand van de hor zelf, zoals je kunt zien aan het gaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01-08 20:59
Alphyraz schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:55:
[...]

Dit is het zicht van binnen naar buiten. Het kozijn is prima, het mag alleen van binnen wel een nieuw likje verf. Daarnaast zijn de kieren die jij bedoelt van de rand van de hor zelf, zoals je kunt zien aan het gaas.
Misschien helpt het om nog een fotootje van iets verder weg te posten want jij weet wat je ziet, verder niemand. Die zit dus in een wit kunststof frame wat naar buiten toe uitsteekt? en daar zit die kier in?

[ Voor 9% gewijzigd door No Hands op 27-04-2023 13:09 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Alphyraz schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:41:
[...]

De leverancier van de horren? Daar heb ik geen contact mee opgenomen aangezien zij al deze instructievideo hebben, waardoor ik vermoed dat ze me hier niet verder mee kunnen helpen.
Ja, de leverancier, zo vreemd is dat toch niet ?
Een video heeft vaak de meest voorkomende kozijnen/oplossingen. Dus kan me voorstellen dat als je het vraagt dat ze wellicht een oplossing hebben, misschien extra beugels oid. Maar vragen kan toch geen kwaad ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:12
Alphyraz schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:07:
Mijn vraag
Wij hebben een paar jaar geleden horren gekocht voor de ramen in onze houten kozijnen. Echter, meerdere horren zakken constant weg in het kozijn omdat de plaats waar de horren op leunen een kier heeft gekregen tussen het houten gedeelte en de (aluminium?) dorpel. Hier zit een soort kunststof "buffer" tussen, maar deze lijkt bij meerdere kozijnen versleten te zijn of gewoon niet de juiste maat te hebben, waardoor de dorpel niet ver genoeg meer tegen de achterkant aan wordt gedrukt en er een kier ontstaat. Hierbij de situatie, aangezien een foto meer zegt dan duizend woorden. :)

[Afbeelding]

Het is eigenlijk te donker om het goed te kunnen zien, maar ik hoop toch dat er mensen zijn die weten wat ik bedoel en me kunnen vertellen waar ik naar op zoek ben.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd om op te zoeken hoe dit onderdeel heet, maar als je zoekt met woorden als "buffer" en "aluminium", dan kom je uiteraard heel andere resultaten tegen in deze categorie, waardoor ik niet kan vinden waar ik naar op zoek ben.

Hopelijk kan iemand mij op weg helpen! Alvast bedankt :)
toon volledige bericht
Ik heb ook wel behoefte aan wat meer overzicht van de situatie, maar zoals ik het nu zie met de kier in het frame van de hor, lijkt die uit zijn verband te gaan, waardoor het logischerwijs niet goed past.
Bij mijn inzethorren druk je het frame tegen het raamkozijn aan en leunen ze op die aluminiumrand die je bij jou ook ziet. Dat brengt me op de vraag of ze wel goed geplaatst zijn, danwel of de maat wel klopt. Hebben ze er in het begin goed passend in gezeten? Duw je ze van binnen naar buiten, of trek je ze (zoals in het filmpje) van buiten naar binnen en klik je dan vast door omhoog te tillen? In beide gevallen begrijp ik niet goed wat er bij jou dan precies misgaat waardoor ze naar onder wegzakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
Ik weet om eerlijk te zijn niet hoe ik het probleem duidelijker moet omschrijven. Wanneer ik de buitenkant van de aluminium dorpel dichter tegen het houten kozijn druk, dan blijft de hor netjes op zijn plaats zitten. Er zit een kunststof afstandhouder tussen de twee aluminium randen van de dorpel, die ervoor zorgt dat de deze buitenste rand goed tegen het houten gedeelte van het kozijn blijft zitten, maar dit lijkt verduurd te zijn en ik weet niet hoe dit onderdeel heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
Ik heb het gedeelte van de handleiding gevonden waar dit in staat beschreven.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tY-t5f9thsQlBBxsQh8FqkVPHso=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qicJKx4v9PJ3EFtywzW0lwxN.png?f=user_large
Dit beschrijft precies de situatie die bij ons van toepassing is. Hier wordt aangeraden om de kier op te vullen, maar zoals ik al vermeld had, heb ik dit geprobeerd met acrylaatkit maar hier zakken de horren na enkele weken alsnog doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08:51
Alphyraz schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:20:
Ik heb het gedeelte van de handleiding gevonden waar dit in staat beschreven.[Afbeelding]
Dit beschrijft precies de situatie die bij ons van toepassing is. Hier wordt aangeraden om de kier op te vullen, maar zoals ik al vermeld had, heb ik dit geprobeerd met acrylaatkit maar hier zakken de horren na enkele weken alsnog doorheen.
Kan je er niet een kunststof wigje in slaan dan en daarna beetje afkitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Opvullen tot een paar milimeter onder de rand met een stripje geverfd hardhout of kunststof, dan acrylaatkit er over.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
Die twee mogelijkheden heb ik over nagedacht, maar dan moet ik iets zelf op maat gaan maken (wat ik overigens niet heel erg zou vinden), maar volgens mij is dit gewoon een standaardonderdeel van een houten kozijn wat te koop is en wellicht langer meegaat. Het gaat ook om meerdere ramen dus alles van maatwerk kost me wel aardig wat tijd, die ik graag ergens anders in steek. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Alphyraz op 04-05-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08:51
Dit wordt bij ons fabriekaf al gekit, maar dat zal niet overal gebeuren. Als je dat goed kit zal het ook niet wegzakken, gebeurt het wel gewoon even iets van kunststof in drukken.
Pagina: 1