Problemen door GeForce Driver (Zwart scherm + capped Hz)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark96
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 02-06 18:04
Toen ik de Beta van The Finals wou spelen moest ik mijn GeForce game driver updaten naar 531.29
Ik zat nog in de 520's omdat ik al heel lang een foutmelding kreeg bij het proberen te installeren van een nieuwere via GeForce Experience. Uiteindelijk heb ik 531.29 via internet gedownload en zo kunnen activeren. Inmiddels zit ik op 531.41 maar ervaar hetzelfde probleem.

Het probleem is dat ik mijn 3 scherm setup niet meer tegelijk kan runnen. Ik heb 2 simpele 60Hz 1080 Samsung schermpjes en 1 BenQ 144Hz 2K. Wanneer ze er alle 3 opzitten werkt mijn BenQ niet, wanneer ik 1 van de Samsung schermen los haal werkt hij wel.
Hiernaast is de BenQ enkel op max 120Hz te gebruiken anders blijft hij zwart.

Op internet kreeg ik lastig gelijke problemen gevonden, vooral mensen die dit probleem hadden met de driver update maar dat het "uit standby komen tot 5min kon duren", echter heb ik hem wel eens ruim een half uur laten proberen maar het scherm kwam niet aan.

Hij wordt wel als "actief" herkent omdat je er met de muis heen kan of programma's er op openen.

Ik was van plan wat hotfixes af te wachten, maar nu enkele weken laten begint het toch wel vervelend te worden.

Ik heb een GeForce GTX 1080 Ti
Als er meer informatie nodig is om mij te helpen troubleshooten hoor ik het graag.

Beste antwoord (via Dark96 op 13-04-2023 22:45)

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:12

nhanssen

QVL is non-tweakers

Dan is stap 1 eerst de drivers te verwijderen met DDU. Dit programma kan slecht resulteren maar als je verder gewoon de standaard stappen volgt is er meestal niks aan de hand. Tevens is het beter als je eerst in veilige modus opstart en daarna pas DDU opstart.
Als het programma start krijg je eerst een scherm te zien met een ton aan opties, deze sluiten. Daarna wat meldingen welke je allemaal kan sluiten.
Vervolgens kan je aan de rechterkant (drop down menu's) aangeven wat er verwijderd moet worden. In dit geval de GPU en vervolgens nVidia. Na selectie druk je op de bovenste knop verwijderen en opnieuw starten (sterk aanbevolen).
Hij gaat wat zaken verwijderen en herstart dan automatisch de PC. Na dit kan je de laatste versie driver van jou GPU installeren. Volg de stappen en kijk of je de PC na de installatie wel/niet opnieuw moet starten.

Ben benieuwd of dit al iets oplost. Zo niet dan kijken we verder maar het driver gedeelte is dan in ieder geval uitgesloten.

Spec's PC

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nhanssen

nhanssen

QVL is non-tweakers

Heb je bij de installatie van de nieuwe drivers de oude verwijderd met DDU? Dit kan je het beste gebruiken bij elke nieuwe driver installatie. Installeer je de nieuwe drivers via een account met beheerders rechten?

Ook is niet bekend hoe de monitoren zijn aangesloten op de GPU, welke aansluitingen heb je gebruikt en zijn de kabels volgens dezelfde specificaties als de GPU (HDMI2/2b of anders) of gebruik je DVI-D voor de simpele Samsung monitoren? Gebruik je splitters of verloopstukken?

Vul dit even aan en kijk of je zelf nog iets erbij kan vertellen. Want je zegt "niet meer" dus het heeft ooit wel goed gewerkt. Wanneer was dit? Welk OS gebruikte ik? Etc. Geef specifiek aan hoe alles is aangesloten. GPU of on-board of combinatie van. Zo ja, vermeld dan je moederbord + merk & uitvoering. Tevens vermeld ook even de GPU merk & uitvoering. Ook de uitvoeringen van alle monitoren.

Met die informatie kunnen we al een stuk verder komen. Succes!

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark96
Bedankt voor je reactie @nhanssen

Ik had DDU nog nooit gebruikt, ik heb het zojuist gedownload en naar de opties gekeken maar ik moet me eerst wat verder inlezen gezien er volgens de waarschuwingen nogal wat mis kan gaan.

Ja, de gedownloade driver was met mijn beheerder account geïnstalleerd. Dit zelf was probleemloos verlopen. (Als in geen errors ofzo)

De monitoren hebben jaren samen gewerkt totdat de nieuwe driver was geïnstalleerd, ze zitten in de grafische kaart zelf zonder verlengingen of hubs. De BenQ via DP en de Samsung schermen met een HDMI en een HDMI naar DVI-D. (Welke versie HDMI en DP is me verder niet bekend)

Het lijken me alleen niet de kabels zelf gezien ik iedere combinatie van 2 schermen kan maken, enkel niet alle 3 tegelijkertijd. (en de BenQ wel op 60-120Hz maar niet op 144Hz)

Verdere details:
Windows 10 Pro 64bit (versie 22H2)
BenQ scherm: uitvoering: BenQ Zowie XL2730 Rood, Zwart
2x Samsung scherm: https://tweakers.net/pric...0ew-zwart/specificaties/:
GPU: uitvoering: Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING
CPU: uitvoering: Intel Core i7-7700K Boxed

Edit: Zojuist de game driver bijgewerkt naar 531.61 (via Geforce Experience), mijn probleem is helaas nog steeds aanwezig.

[ Voor 4% gewijzigd door Dark96 op 13-04-2023 21:53 . Reden: Driver update ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nhanssen

nhanssen

QVL is non-tweakers

Dan is stap 1 eerst de drivers te verwijderen met DDU. Dit programma kan slecht resulteren maar als je verder gewoon de standaard stappen volgt is er meestal niks aan de hand. Tevens is het beter als je eerst in veilige modus opstart en daarna pas DDU opstart.
Als het programma start krijg je eerst een scherm te zien met een ton aan opties, deze sluiten. Daarna wat meldingen welke je allemaal kan sluiten.
Vervolgens kan je aan de rechterkant (drop down menu's) aangeven wat er verwijderd moet worden. In dit geval de GPU en vervolgens nVidia. Na selectie druk je op de bovenste knop verwijderen en opnieuw starten (sterk aanbevolen).
Hij gaat wat zaken verwijderen en herstart dan automatisch de PC. Na dit kan je de laatste versie driver van jou GPU installeren. Volg de stappen en kijk of je de PC na de installatie wel/niet opnieuw moet starten.

Ben benieuwd of dit al iets oplost. Zo niet dan kijken we verder maar het driver gedeelte is dan in ieder geval uitgesloten.

Spec's PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark96
Super bedankt!

Had de PC in veilige modus gestart en met DDU je stappen gevolgd.
Na de herstart kon ik het scherm al terug zetten naar 144Hz én het 3e scherm terug aansluiten.

Vervolgens nog de driver bijgewerkt naar de meest recente en alles bleef zoals het hoorde.
Ook nog even in slaapstand gezet maar alles kwam gewoon weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen

nhanssen

QVL is non-tweakers

Dat is goed om te horen! Ook bedankt voor de feedback hier. Zo kunnen mogelijke toekomstige gebruikers hiervan profiteren. Succes!

Spec's PC

Pagina: 1