Hoi Tweakers,
Het wordt eindelijk weer eens tijd voor een nieuwe PC. Mijn huidige PC is al bijna 9 jaar oud en trekt de meeste nieuwe spellen niet. Ik heb een paar avondjes gespendeerd aan het bij elkaar zoeken van onderdelen, maar aangezien ik er niet heel diep in zit wil ik graag een beroep doen op advies van jullie.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil voornamelijk gamen op een 31,5 / 32 inch op 1440p. Ik kijk er vooral naar uit om open world games / FPS / RPG games te spelen zoals Elden Ring, Cyberpunk, Horizon Zero Dawn, RDR2, Borderlands. Vaak heb ik dan nog een aantal websites openstaan met youtube/podcasts waar ik naar luister tijdens het spelen.
Ook wil ik deze kast uiteindelijk aansluiten op een TV scherm met een aantal controllers voor party games tijdens gezellige avonden.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik richt er op om ongeveer 3 - 3.5k te spenderen. Het maakt niet uit waar de onderdelen vandaan komen, ik ga deze zelf assembleren.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit is mijn oude systeem:
Ik twijfel nog of ik die 3 TB harde schijf in mijn huidige PC zal meenemen, als deze aangesproken wordt stijgt het geluid boven alles uit. Misschien kan ik de 250 GB SSD ook nog gebruiken?
Ik neig nu naar een 2TB SSD met een partitie Windows en een partitie voor games, en een goedkopere/langzamere 2TB SSD voor back-up van Windows en foto’s/video’s.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil het liefst een systeem dat een flinke tijd mee kan, en op de 2e plek een relatief stil systeem. Het oude systeem heb ik ook bijna 9 jaar zo gelaten.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Graag jullie advies of de onderdelen juist op elkaar aansluiten, of dat een onderdeel qua prestaties te laag of te hoog is t.o.v. de andere apparatuur.
Misschien zie ik qua formaat o.i.d. nog wat over het hoofd?
Is dit ook voldoende om de boel een beetje koel en stil te houden? Ik zie hier en daar bij andere Desktop Koopadvies topics dat de stock case fans niet afdoende zijn, is dat ook bij deze kast het geval en zo ja, wat raden jullie aan? De kast komt op een plank onder een bureau te staan.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Het wordt eindelijk weer eens tijd voor een nieuwe PC. Mijn huidige PC is al bijna 9 jaar oud en trekt de meeste nieuwe spellen niet. Ik heb een paar avondjes gespendeerd aan het bij elkaar zoeken van onderdelen, maar aangezien ik er niet heel diep in zit wil ik graag een beroep doen op advies van jullie.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil voornamelijk gamen op een 31,5 / 32 inch op 1440p. Ik kijk er vooral naar uit om open world games / FPS / RPG games te spelen zoals Elden Ring, Cyberpunk, Horizon Zero Dawn, RDR2, Borderlands. Vaak heb ik dan nog een aantal websites openstaan met youtube/podcasts waar ik naar luister tijdens het spelen.
Ook wil ik deze kast uiteindelijk aansluiten op een TV scherm met een aantal controllers voor party games tijdens gezellige avonden.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik richt er op om ongeveer 3 - 3.5k te spenderen. Het maakt niet uit waar de onderdelen vandaan komen, ik ga deze zelf assembleren.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit is mijn oude systeem:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-4690K Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | ASUS STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne harde schijven | Seagate Desktop HDD, 3TB | € 159,99 | € 159,99 |
| 1 | Behuizingen | Corsair Carbide 500R Black | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 4 | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Tactical LP BLT4G3D1608ET3LX0CEU | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Voedingen | Corsair HX750i | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Crucial MX100 256GB | € 0,- | € 0,- |
| Totaal | € 159,99 | |||
Ik twijfel nog of ik die 3 TB harde schijf in mijn huidige PC zal meenemen, als deze aangesproken wordt stijgt het geluid boven alles uit. Misschien kan ik de 250 GB SSD ook nog gebruiken?
Ik neig nu naar een 2TB SSD met een partitie Windows en een partitie voor games, en een goedkopere/langzamere 2TB SSD voor back-up van Windows en foto’s/video’s.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil het liefst een systeem dat een flinke tijd mee kan, en op de 2e plek een relatief stil systeem. Het oude systeem heb ik ook bijna 9 jaar zo gelaten.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Graag jullie advies of de onderdelen juist op elkaar aansluiten, of dat een onderdeel qua prestaties te laag of te hoog is t.o.v. de andere apparatuur.
Misschien zie ik qua formaat o.i.d. nog wat over het hoofd?
Is dit ook voldoende om de boel een beetje koel en stil te houden? Ik zie hier en daar bij andere Desktop Koopadvies topics dat de stock case fans niet afdoende zijn, is dat ook bij deze kast het geval en zo ja, wat raden jullie aan? De kast komt op een plank onder een bureau te staan.
Alvast bedankt voor het meedenken!
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 499,- | € 499,- |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI | € 235,10 | € 235,10 |
| 1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XT OC Edition 20GB GDDR6 | € 939,- | € 939,- |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500 Zwart | € 82,90 | € 82,90 |
| 1 | Monitors | LG UltraGear 32GP850-B Zwart | € 505,- | € 505,- |
| 1 | Besturingssystemen | Microsoft Windows 11 Home (NL, OEM) | € 112,87 | € 112,87 |
| 1 | Processorkoeling | Thermalright Peerless Assassin 120 SE | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3040G32GX2-TZ5N | € 282,06 | € 282,06 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 850W | € 132,08 | € 132,08 |
| 1 | Solid state drives | Kingston NV2 2TB | € 89,90 | € 89,90 |
| 1 | Solid state drives | WD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB | € 169,90 | € 169,90 |
| Totaal | € 3.047,81 | |||