Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-05 10:39
Ik heb nu 30 zonnepanelen geïnstalleerd (Trina Solar 325Wp) waarvan 20 op west en 10 op oost. In totaal dus 9.750Wp nu. Op de piek leveren mijn 30 panelen nu 6,5kW. Ik heb een 3 fase enphase systeem met iq7+ micro omvormers.

Aan de oostzijde wil ik er nu 8 bijleggen. Ik heb nu 2 offertes voor het bijplaatsen van 8 panelen met iq7+ micro's. De installateur van de eerste 30 wil €5.300 hebben voor 8x390Wp panelen. Een lokale installateur wil uitbreiden met 8x TW Solar Full black 405WP voor €4.000.

Mijn vragen:
- levert deze uitbreiding problemen op met mijn aansluiting?
- kan ik een andere installateur laten bijplaatsen en kan die de omvormers en panelen dan in de enphase app zetten?
- Op het schuurtje liggen op zuid nu nog solarmatten voor mijn zwembad. Wat kan ik daar qua panelen op termijn nog leggen?
- zijn er nog andere aandachtspunten die ik moet meenemen?

Huidige opstelling (oost is boven)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C--foaya5xHsiT2ls6ooB_OPtyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nHdKjYVFW7inmIxrfUAuDRAN.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe panelen (formaat niet goed ingetekend) in rood kader
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOue9irD4Dt__yEM1bf-1CEhreg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8hUiZTU5YvtPWALwMgaqaHD1.jpg?f=fotoalbum_large

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

Beste antwoord (via Moriaty op 19-04-2023 19:51)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:53
Als je in Nederland woont dan heb je waarschijnlijk 3 x 25A hoofdzekeringen. Daar kan in totaal 17 kW AC doorheen. Hoeveel er nog precies bij op de AC kabel tussen panelen en meterkast past weet ik niet.
Als je nu piekt op 6.5 kW dan kan het aantal panelen in principe nog wel ongeveer verdubbelen.

Denk er wel aan dat als je echt veel PV hebt, je het zou kunnen gaan merken in het netvoltage dat gemeten wordt door de micro's.

Als het kan dan zou ik panelen kiezen met dezelfde lengte als de oude panelen. Dat is optisch wel mooi.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:53
Als je in Nederland woont dan heb je waarschijnlijk 3 x 25A hoofdzekeringen. Daar kan in totaal 17 kW AC doorheen. Hoeveel er nog precies bij op de AC kabel tussen panelen en meterkast past weet ik niet.
Als je nu piekt op 6.5 kW dan kan het aantal panelen in principe nog wel ongeveer verdubbelen.

Denk er wel aan dat als je echt veel PV hebt, je het zou kunnen gaan merken in het netvoltage dat gemeten wordt door de micro's.

Als het kan dan zou ik panelen kiezen met dezelfde lengte als de oude panelen. Dat is optisch wel mooi.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moriaty
Dank je wel voor je antwoord @busscherski ; Vandaag zijn de 8 extra panelen geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRPKztZn10CKDJemzzLIXiS1YkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yiv6J78A8fCywNwMFJ03qRgc.jpg?f=fotoalbum_large

De bestaande situatie was dat alle drie de 'groepjes' panelen van het dak op een eigen fase zaten.

Bij de fase waarop het blok van 8 panelen op west zat, heb ik nu 5 (van 8.) nieuwe panelen op oost gekoppeld. De overige 3 nieuwe op oost heb ik gekoppeld aan de 10 die al op oost lagen. Nu hebben de fases 13-13-12 panelen.

Ik denk dat alles nu netjes is verdeeld; ik ga het nog eens checken als de nieuwe micro omvormers in mijn Enphase software zichtbaar worden.

[ Voor 25% gewijzigd door Moriaty op 20-04-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:07

Aardedraadje

Met kabelschoen

Excuses voor de bump.

@Moriaty Ging het goed met het aanmelden van de nieuwe omvormers?

Wil zelf mogelijk panelen leggen op de garage, en laten communiceren met de bestaande Envoy. Die is echter in bedrijf gesteld door Coolblue en ik heb geen installateurs-account.

Ik ben benieuwd naar hoe dit gaat en je ervaring.

[ Voor 13% gewijzigd door Aardedraadje op 17-06-2023 00:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moriaty
Aardedraadje schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 00:43:
Excuses voor de bump.

@Moriaty Ging het goed met het aanmelden van de nieuwe omvormers?

Wil zelf mogelijk panelen leggen op de garage, en laten communiceren met de bestaande Envoy. Die is echter in bedrijf gesteld door Coolblue en ik heb geen installateurs-account.

Ik ben benieuwd naar hoe dit gaat en je ervaring.
Coolblue (installateur van de eerste 30) wilde niet meewerken. Ik heb daarna Enphase gemaild en die hebben mijn eigen account de rechten gegeven de omvormers toe te voegen. Dat toevoegen ging toen binnen een uurtje. (Had het eerst ‘s avonds geprobeerd maar dat ging niet, ze moeten blijkbaar spanning hebben om vindbaar te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:07

Aardedraadje

Met kabelschoen

Moriaty schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:58:
[...]

Coolblue (installateur van de eerste 30) wilde niet meewerken. Ik heb daarna Enphase gemaild en die hebben mijn eigen account de rechten gegeven de omvormers toe te voegen. Dat toevoegen ging toen binnen een uurtje. (Had het eerst ‘s avonds geprobeerd maar dat ging niet, ze moeten blijkbaar spanning hebben om vindbaar te zijn).
Dank voor je reactie, hier kan ik wat mee :)
Pagina: 1