Beste Tweakers,
Ik zit al een tijdje te twijfelen over de juiste opzet qua zonnepanelen voor onze situatie. Ik heb gepoogd te spelen met Sunny Design, maar ik ben er niet helemaal uitgekomen. Daarom zou ik graag wat advies van jullie willen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ctPuTOvRxgLcnSnFqFTrKKqR.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/mPnNYNi8GtjS6TOyZWOy37as.png?f=user_large)
Op dit moment liggen er op 1 dakvlak al panelen in een string.
Panelen: 13x JASolar Mono FullBlack 285wp
Omvormer: Fronius Primo 3.0 (2 mptt)
Oriëntatie: zuid-oost-oost, ik denk ongeveer 112° Azimuth
Onlangs zijn wij van 1-fase naar 3-fase gegaan. Ergens dit jaar zal een warmtepomp worden geïnstalleerd. Door verbouwing is er al een 3-fasen kabel gelegd en er is al een aparte groep voor de zonnepanelen gereserveerd.
:fill(white):strip_exif()/f/image/EqFtP0OYwefdrp8k2Usrh3fr.png?f=user_large)
Naast het al in gebruik zijnde dakoppervlak op zuid-oost-oost wil ik ook graag panelen gaan leggen op de andere zijde, noord-west-west en op onze carport.
:strip_exif()/f/image/rfleETeYdREwy7chYmIpjIoS.jpg?f=fotoalbum_large)
Afmetingen: 9,57m x 5,18m
Schaduw: naar mijn idee niet relevant
Opmerkingen: Er zijn een drietal dakramen
Wens: Naar mijn inschatting en op basis van eerdere offertes kunnen er ongeveer tien panelen kwijt op dit oppervlak, in string opstelling.
:fill(white):strip_exif()/f/image/mumTPdUlmjTDPdl3e3B21V8z.png?f=user_large)
Legplan voor het noord-west-west dakdeel van een eerdere offerte, met 10 panelen
:strip_exif()/f/image/OQAR9W7uIHPKQy3SCnTjtJFn.jpg?f=fotoalbum_large)
Afmetingen: 4,1m x 4,9m
Schaduw: ja, schaduw van het huis vanaf halverwege de dag
Opmerkingen: het schuine stuk dak is voor de helft van ons, hier zou in theorie nog wel een paneel op kunnen (linkerzijde van ons)
Wens: Vier of zes panelen, het is mij niet helemaal duidelijk wat mogelijk is. Zie hieronder bij de vragen.
Voor de opbrengst wil ik graag lokaal de data kunnen uitlezen, eventueel via een mbus oplossing. De uitvoering ben ik nog niet helemaal uit. Mogelijk dat ik het platte dak voor mijn eigen rekening neem, het schuine dak zal sowieso door een installateur worden gedaan.
/f/image/J2mEHF9UWpSS57q47ftv1R9x.png?f=fotoalbum_large)
Ik zit al een tijdje te twijfelen over de juiste opzet qua zonnepanelen voor onze situatie. Ik heb gepoogd te spelen met Sunny Design, maar ik ben er niet helemaal uitgekomen. Daarom zou ik graag wat advies van jullie willen.
Huidige situatie
De regio waar het om gaat is het westen van Gelderland. Het betreft een hoekhuis met aan de voorkant een carport en een schuurtje met een schuin dak. Van dit schuine dak is de westelijke helft van ons.:fill(white):strip_exif()/f/image/ctPuTOvRxgLcnSnFqFTrKKqR.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/mPnNYNi8GtjS6TOyZWOy37as.png?f=user_large)
Op dit moment liggen er op 1 dakvlak al panelen in een string.
Panelen: 13x JASolar Mono FullBlack 285wp
Omvormer: Fronius Primo 3.0 (2 mptt)
Oriëntatie: zuid-oost-oost, ik denk ongeveer 112° Azimuth
Onlangs zijn wij van 1-fase naar 3-fase gegaan. Ergens dit jaar zal een warmtepomp worden geïnstalleerd. Door verbouwing is er al een 3-fasen kabel gelegd en er is al een aparte groep voor de zonnepanelen gereserveerd.
:fill(white):strip_exif()/f/image/EqFtP0OYwefdrp8k2Usrh3fr.png?f=user_large)
Gewenste situatie
Het uitganspunt is om de daken zo veel mogelijk vol te leggen waar enigszins economisch relevant.Naast het al in gebruik zijnde dakoppervlak op zuid-oost-oost wil ik ook graag panelen gaan leggen op de andere zijde, noord-west-west en op onze carport.
Dakoppervlak noord-west-west
:strip_exif()/f/image/rfleETeYdREwy7chYmIpjIoS.jpg?f=fotoalbum_large)
Afmetingen: 9,57m x 5,18m
Schaduw: naar mijn idee niet relevant
Opmerkingen: Er zijn een drietal dakramen
Wens: Naar mijn inschatting en op basis van eerdere offertes kunnen er ongeveer tien panelen kwijt op dit oppervlak, in string opstelling.
:fill(white):strip_exif()/f/image/mumTPdUlmjTDPdl3e3B21V8z.png?f=user_large)
Legplan voor het noord-west-west dakdeel van een eerdere offerte, met 10 panelen
Dakoppervlak carport
:strip_exif()/f/image/OQAR9W7uIHPKQy3SCnTjtJFn.jpg?f=fotoalbum_large)
Afmetingen: 4,1m x 4,9m
Schaduw: ja, schaduw van het huis vanaf halverwege de dag
Opmerkingen: het schuine stuk dak is voor de helft van ons, hier zou in theorie nog wel een paneel op kunnen (linkerzijde van ons)
Wens: Vier of zes panelen, het is mij niet helemaal duidelijk wat mogelijk is. Zie hieronder bij de vragen.
Voor de opbrengst wil ik graag lokaal de data kunnen uitlezen, eventueel via een mbus oplossing. De uitvoering ben ik nog niet helemaal uit. Mogelijk dat ik het platte dak voor mijn eigen rekening neem, het schuine dak zal sowieso door een installateur worden gedaan.
Vragen
- Moet ik het zuid-oost-oost dak laten zoals het is? Of is het handig om panelen te gaan vervangen/wisselen?
- Hoeveel rekening moet ik houden met schaduw bij de carport panelen? Moeten deze daarom met optimizers of gewoon in string opstelling?
- Volgens mijn berekeningen (uitgaande van panelen van 1722x1134mm) zouden er wel een zestal panelen op de carport kwijt kunnen, in tegenstelling tot meerdere offertes die er 4 deden (in string). Uitgaande van een (wettelijke) 30cm vanaf de randen (m.u.v. schuine dak schuurtje?) en maximaal 356mm tussen de twee rijen. Klopt dit, en is dit aan te bevelen? Zie ook de afbeelding hieronder voor mijn idee hierbij.
/f/image/J2mEHF9UWpSS57q47ftv1R9x.png?f=fotoalbum_large)
- Wat is in jullie ogen het handigst om te doen qua omvormer, ook afhankelijk van voorgaande vragen? Kunnen de zuid-oost-oost panelen en de toekomstige noord-west-west panelen samen (tijdelijk) op de huidige Fronius 1-fase omvormer zonder af te toppen? En deze later vervangen voor een 3-fase?