SMS-only IOT sim kaart heel onaantrekkelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.753 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Ik kan kiezen tussen een goedkope oplossing die op SMSjes werkt (versturen en ontvangen) of een duurdere die op mobiele data werkt, en wifi indien beschikbaar.
Gezien er maar 2 of 3 handelingen op een dag nodig zijn, met bijbehorende berichten, leek me de SMS variant wel heel interessant omdat die veel goedkoper is (het is echt een simpel ding).

Maar als ik dan ga kijken naar IOT achtige simkaarten (of eigenlijk uberhaupt sim kaarten) is SMS-en nog steeds erg onaantrekkelijk. Het wordt vaak erbij gepakt als zijnde gelijk aan een minuut bellen of 1MB data. Terwijl je binnen 1MB data veel meer kunt doen over GPRS of wat dan ook, als je maar een paar handelingen hebt.

Ik kan geen simpele sim kaarten vinden die grote SMS bundles hebben. Of goedkoop zijn per SMS-je (een paar cent hooguit).
Het blijft gelijk staan aan 1MB data of 1 minuut bellen, en kost bijvoorbeeld dan 10 of 12 cent per SMS-je.
Dat haalt bij een paar berichtjes al het hele idee onderuit, van een simpel en goedkoop device.
Zelfs met 1 berichtje per dag zit je dan al op 3 euro per maand, en heb je bijzonder weinig om heen en weer te verplaatsen.

De meerprijs (laten we zeggen 100 euro) voor een echt IOT device dat mobile data gebruikt en op wifi kan terugvallen (en daarmee data bespaart indien wifi aanwezig is). Kun je wellicht al af met een 10 jarig IOT sim kaartje.

Mis ik nou een hele markt aan goedkope SMS-only sim kaartjes? Of is het echt zo onaantrekkelijk als het nu lijkt?
Vermoedelijk is SMS-only alleen interessant als een keertje per maand iets hebt, als alarm backup o.i.d.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik ben wel benieuwd naar wat voor IOT apparaten je zou gebruiken met zo'n simkaart.

Het enige voorbeeld dat ik kan bedenken is garage/poortopeners, die hebben vaak een beheerinterface over SMS en hoeven verder alleen gebeld te kunnen worden vanaf een ingesteld nummer.

Verder heb je ouderwetse alarmsystemen, maar die hebben tegenwoordig ook alleen een simkaart als back-up, dus daar kun je dan een prepaid kaartje in stoppen voor de ene keer in de 15 jaar dat die naar de centrale moet bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:58
Volgens mij zijn er genoeg prepaid sim kaarten waarbij je 5ct per sms kan betalen. Zijn deze al te duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Oon
Het is gewoon wat schakelen en wat teruglezen. Niks bijzonders. De SMS variant kost maar 25 euro en kan nog een berichtje sturen bij stroomuitval, maar dat is niet echt een groot voordeel in deze. Vrijwel dagelijks iets van contact. Waardoor het dus al duur wordt.
SMS is denk ik vooral geschikt bij de voorbeelden die jij noemt, sporadisch contact.

Maar gezien er nog steeds wel sms-only producten worden aangeboden, dacht ik, mis ik iets?

Het lijkt erop dat de GPRS/LTE variant toch echt de betere koop is, gezien de data prijzen.
I_IBlackI_I schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:46:
Volgens mij zijn er genoeg prepaid sim kaarten waarbij je 5ct per sms kan betalen. Zijn deze al te duur?
Feitelijk wel, want dan zit je met 2 berichtjes per dag al op 3 euro per maand. Daarvoor kun je veel meer doen met data, tegen minder kosten.

Ondanks dat een sms vrijwel geen bandbreedte kost, en inmiddels ook niet meer geliefd is, lijkt het niet erg aantrekkelijk. Dus zelfs de kosten van het apparaat naar beneden halen is het niet waard, omdat je toch duurder uit bent.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-05 11:02
Ken je deze al: Always Connected ?
Dit bedrijf verkoopt SIM kaarten waar je een pre-paid data tegoed op kunt zetten.
Voor éénmalig € 7.95 + € 8.95 per jaar kun je 1 GB verbruiken.
Als je datapakketjes klein zijn (zoals een SMSje) zou dit moeten kunnen werken.
1 GB is ongeveer 2.8 MB per dag, dat zou meer dan genoeg moeten zijn.
Goedkoper gaat het volgens mij niet worden.

Off topic:
Als gezin zijn wij allemaal kleinverbruikers dus hebben we pre-paid SIM kaarten voor het bellen en SMSen.
Data kan wel op die Prepaid SIMs maar is duur, tegoed maar 1 maand geldig enzo.
Aangezien we dual-SIM telefoons hebben hebben we ook allemaal een AlwaysConnected SIM voor data wat we spaarzaam gebruiken (heb toch meestal WiFi). Zo kunnen we 1 jaar doen met 5 GB voor € 20 per jaar.
Wie een goedkopere oplossing heeft mag het zeggen :*)

[ Voor 35% gewijzigd door peterpv op 12-04-2023 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@peterpv Dat is inderdaad betaalbaar maar ik haal niet uit de website hoeveel een SMSje kost. Ik ben een beetje huiverig gezien vrijwel alle providers 1MB of 1 minuut bellen gelijk stellen aan 1 sms, terwijl een SMSje minder dan 500 bytes is in werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:22
Waarom sms of mobiele data? Kun je niet iets met LoraWan?

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-05 11:02
!null schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:56:
@peterpv Dat is inderdaad betaalbaar maar ik haal niet uit de website hoeveel een SMSje kost.
Kan kloppen, met deze SIM kaarten kun je niet SMSen en ook niet bellen!
Alleen data dus.

Mijn AlwaysConnected voorstel gaat dus alleen werken als je data gebruikt i.p.v. SMS berichten.

En bij deze provider gaat de data dus NIET in blokken van 1 MB.
Dus zou het theoretisch zo zijn dat als je berichten van 1 kB verstuurt er zo'n 1000 in één MB passen.
Het kan zijn dat dit niet klopt, ik heb het niet nagemeten / uitgeprobeerd.

[ Voor 37% gewijzigd door peterpv op 13-04-2023 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@peterpv Ah ok, dan is het een goeie optie als ik voor de GPRS/LTE variant ga. Maar bevestigd het verder mijn beeld van de situatie.
chaoscontrol schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:00:
Waarom sms of mobiele data? Kun je niet iets met LoraWan?
LoRaWAN is wel heel mooi en zou ik ook wel wat mee willen doen.
Echter voor deze toepasing vind ik niet zo snel een gelijkwaardig device, en dat wat er in de buurt komt is meteen vrij prijzig.
Ook vraag ik me af hoe gaat het gaat werken omdat het om allemaal binnentoepassingen gaat, en het juist uit zichzelf moet werken zonder gateways of andere externe zaken.

LoRaWAN is in ieder geval beter dan SMS als het op beveiliging aan komt denk ik.

Eigenlijk is LoRaWAN heel mooi voor deze toepassing, maar op dit moment lijkt het praktischer om een GPRS\LTE variant met 10 jarig sim kaartje erin te doen. Is net zo duur en betrouwbaarder, en veelzijdiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ik vraag me nu wel echt meteen af wat je nu precies probeert te bereiken,

we praten hier de hele tijd over de verschillen tussen sms en data (2g 4g 5g) en/of lora, maar als ik bijvoorbeeld naar de kosten van een raspberrypi hat kijk dan zijn die stuk voor stuk minder dan 100 euro... (afhankelijk van keuze tussen +/- 30 en 80 euro)

nu weet ik dat pi's op dit moment OF ontzettend duur of bijna onverkrijgbaar zijn, maar er zijn ook wel voldoende alternatieven die compatible zijn met die hat, of je zou al dan niet tijdelijk voor een ouder model kunnen kiezen totdat de prijzen normaliseren.

als ik naar dat soort bedragen kijk (en ik er geen 10tallen van nodig heb), dan denk dat een simpele data oplossing zoals peterpv hierboven noemt eigenlijk prima uit de voeten zou kunnen, er zijn dan genoeg oplosingen zoals xmpp, signal, irc, matrix, of waar je dan ook voor wilt kiezen om te zorgen dat berichten aan gaan komen waar je ze hebben wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@i-chat Ik kan zelf van alles gaan bouwen maar dat is niet zo handig.
Toepassing is gewoon een smartplug met temperatuurmeting, maar die dan op een mobiel netwerk.
De variant met LTE is duidelijk het betere product, SMS gebaseerd kan echter al wel voor 25 euro.
LoRaWAN is qua kosten vergelijkbaar met de LTE variant, maar heeft dan geen temperatuur meting en is sowieso veel beperkter.

Gezien het wel om tientallen gaat is de SMS variant wel interessant. Maar gezien de tactiek van providers om te stellen dat 1 SMS = 1MB, is het erg onaantrekkelijk.

Dus dan wordt het echt een gevalletje van goedkoop duurkoop.
De conclusie is gewoon dat het wat meer gaat kosten, maar dan hebben we ook een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik kan zelf van alles gaan bouwen maar dat is niet zo handig.
hangt natuurlijk heel erg af van je wensen en van je eigen mogelijkheden, maar ik snap ergens wel wat je bedoelt...
Gezien het wel om tientallen gaat is de SMS variant wel interessant. Maar gezien de tactiek van providers om te stellen dat 1 SMS = 1MB, is het erg onaantrekkelijk.
dat hangt dan wel direct nog steeds af van de toepassing die in gedachten hebt...

als ik kijk naar de kosten van tientallen, dan moet je dus naast de aanschaf ook nog eens de kosten gaan dragen van tientallen mobiele sims.. je kunt immers niet 1 data abbo nemen met bijvoor 5gb en daar vervolgens 10 simkaartjes aan hangen... ja er zijn sommige providers die meerdere simkaarten op één account accepteren maar zeker geen 10 of tientallen.

kortom dan praten we dus precies over de vraag of je toeggang wilt (of nodig hebt) tot 2g 3g of 4g ...of whatever-g of dat je beter (en goedkoper) af bent met devices die lora ondersteunen... let wel op dat de services binnen lora echt geoptimaliseerd zijn voor weinig data, veel aansluitingen en lage kosten. precies jouw usecase.

het zelfde geld een beetje voor sms / mb... je zou natuurlijk prima dat soort abonnementjes kunnen gebruiken maar het zijn eigenlijk nauwelijks de data kosten die je dan hebt.. 1000smsjes of 10.000 blokken van 100kb (zo want de meeste goedkopere data abbonementen rekenen niet per kb af maar romen het af op blokjes van 100...

maar nog steeds zit de grootste kost dan in het aantal simkaarten dat je nodig hebt.. alsin: het verschil tusen een sim met 150 minuten / smsjes en eentje met 1000 of zelfs 2000 units is een stuk lager dan de innitiele aansluiting per simkaart.

ik zou vooral hopen dat een IoT data-oplossing wat dat betreft vele malen prijs-efficiënter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFarmerrr
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-01 09:56
!null schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:56:
@peterpv Dat is inderdaad betaalbaar maar ik haal niet uit de website hoeveel een SMSje kost. Ik ben een beetje huiverig gezien vrijwel alle providers 1MB of 1 minuut bellen gelijk stellen aan 1 sms, terwijl een SMSje minder dan 500 bytes is in werkelijkheid.
*knip*. Vast goed bedoeld, maar dit neigt een beetje naar spam.

[ Voor 18% gewijzigd door rens-br op 20-11-2024 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFarmerrr
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-01 09:56
peterpv schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:33:
[...]

Kan kloppen, met deze SIM kaarten kun je niet SMSen en ook niet bellen!
Alleen data dus.

Mijn AlwaysConnected voorstel gaat dus alleen werken als je data gebruikt i.p.v. SMS berichten.

En bij deze provider gaat de data dus NIET in blokken van 1 MB.
Dus zou het theoretisch zo zijn dat als je berichten van 1 kB verstuurt er zo'n 1000 in één MB passen.
Het kan zijn dat dit niet klopt, ik heb het niet nagemeten / uitgeprobeerd.
*knip*. Vast goed bedoeld, maar dit neigt een beetje naar spam.

[ Voor 14% gewijzigd door rens-br op 20-11-2024 10:45 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.