Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herwin
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15-05-2024
Hallo allemaal, ik twijfel tussen het aanschaffen van een nieuwe pc of het upgraden van de GPU in mijn huidige pc. Omdat ik hier niet veel verstand van heb ontvang ik graag advies van kenners! :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De nieuwere games zoals COD Warzone en Assassin's Creed Valhalla steady te kunnen spelen. Resolutie systeem 1920x1080.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Indien ik voor een nieuw systeem zou gaan circa €1000 - max €1200.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dat is dus de vraag. GPU upgraden of voor nieuw systeem gaan?

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Geen idee

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou er weer graag een jaar of vier mee kunnen .

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Graag ontvang ik advies: GPU upgraden of voor nieuw systeem gaan?

Ik zal zelf te denken aan de volgende GPU: MSI Radeon RX 6700 XT MECH 2X 12G. Is dit compatibel met de rest? En is het aan te bevelen daarnaast ook nog andere delen te vervangen indien het upgraden wordt? Hieronder vind je mijn huidige systeem (voeding is 700W).

B.V.D. voor het meedenken!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-6600K Boxed€ 176,17€ 176,17
1MoederbordenMSI Z170A Gaming Pro Carbon€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenXFX Radeon RX 480 XXX Edition 8GB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenSharkoon REX8 Value Black€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 412S€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial CT16G4SFRA32A€ 37,33€ 37,33
1VoedingenThermaltake Smart RGB 700W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 525GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 213,50

[ Voor 60% gewijzigd door Herwin op 12-04-2023 21:22 ]

Beste antwoord (via Herwin op 18-04-2023 09:59)

• NightRaven88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-04 13:12
Herwin schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:19:
Dank voor de eerste reacties!

Correct me if i'm wrong, maar ik maak uit de antwoorden op dat er verschillende opties worden geadviseerd, en daar moet ik als leek nog even induiken! ;).

Ik heb overigens nog nooit een pc gebouwd of onderdelen vervangen. Is het voor een leek verstandig/mogelijk om met handleidingen en youtube zelf een GPU te vervangen, en eventueel andere onderdelen (mocht ik daarvoor kiezen)?

Zijn er nog meer aanbevelingen voor een nieuwe GPU en worden er dan nog specifieke webshops aan- of afgeraden voor het kopen hiervan?
Een gpu vervangen stelt niks voor, dat kan iedere leek. Wil je een nieuwe cpu dan moet je moederbord en geheugen ook mee. Er zijn op YouTube veel how-to filmpjes te vinden. Appeltje eitje.

Wat betreft je vraag voor aanbevelingen, een nieuwe grafische kaart en welke je dan moet kiezen ligt aan je wensen en eisen.
Je kan bijvoorbeeld kiezen voor de snelste en duurste kaart, dan koop je een RTX 4090 en kijk je nergens meer naar.
Verhoudingsgewijs maak je dan een bijzonder slechte keuze want met je huidige scherm en systeem slaat die kaart nergens op. En zoals Uszka hierboven al aangaf is je voeding niet de meest gerenommeerde verkrijgbaar.

Voor 1080p, 1440p of 4k gaming zijn er verschillende kaarten die geadviseerd worden.
review: Videokaart Best Buy Guide - Update maart 2023
Deze best-buy geeft gericht advies voor iedere resolutie.
In het kort:
- 1080p; minima rx 6600 of 6650xt voor 60fps en een 3060ti of 6700xt voor hogere refresh 100+fps
- 1440p; minima 3060ti of 6700xt voor 60fps en een 6800(xt), 3080 of 4070(ti) voor hogere refresh 100+fps
- 4k; minima 3080, 4070(ti) of 6800(xt) voor 60 fps en een 7900(xt of xtx) 4080, 4090 voor 120+fps en daarmee heb je het eind bereikt.

En nogmaals, je kan altijd beginnen met een gpu upgrade, die kan dan mee naar een nieuw systeem als je daar mee bezig wil gaan.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:01

br00ky

Moderator Harde Waren
Je hebt je systeem nu als producten aan je topic hangen. Vooral voor mensen op mobiel is dit erg onoverzichtelijk. Zet het even in een net lijstje met de Handleiding Pricewatch.

Verder mis ik de resolutie van je systeem en wellicht een lijstje met games waar je aan denkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herwin
Bedankt, done!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
@Herwin
Zoals hierboven al gezegd, welke games ga je spelen en op welke resolutie?
Kort gezegd, hoge resolutie = goede GPU, CPU is minder belangrijk. Lage resolutie = CPU wordt dan sneller de bottleneck.
Dus overweeg ook eventueel een mooie nieuwe monitor te kopen. Zonde om een goede PC te hebben en dan dit via een slechte monitor te moeten bekijken.

Mijn advies, koop sowieso die 6700XT. Prima kaart voor een nette prijs (heb hem zelf ook). Deze zou prima met de rest van je systeem kunnen samenwerken.
Verder zou ik je SSD vervangen voor een m.2 exemplaar. Momenteel koop je voor 50 euro een 1 TB exemplaar. Doe ik standaard bij een forse upgrade. Nieuwe SSD erin, nieuwe installatie. Oude SSD heb je nog als backup. Na verse installatie, oude SSD aansluiten en je hebt al je bestanden nog om rustig over te zetten.
Voordeel van de aanschaf van deze 2 componenten is dat ze ook prima tzt naar een nieuw systeem kunnen.

Want AM5 wordt steeds goedkoper en Intel is ook hard bezig om AMD weer in te gaan halen. Dus ik verwacht over een jaar dat de nieuwe generaties een stuk voordeliger zijn. Ook zal DDR5 dan nog beter betaalbaar zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door chrisborst op 12-04-2023 21:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:06
Die 6600K gaat natuurlijk een giga bottlekneck zijn voor zo'n beetje elke fatsoenlijk presterende recente videokaart. Een nieuwe voeding heb je ook nodig want een TT Smart is zo'n beetje het slechtste wat een bekend merk op de markt heeft gebracht. Daarbij is het een voeding met groepsregulatie dus sws een no go met recente hardware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-04 14:08
Het zal per game verschillen, ik merk bv met Hogwarts Legacy dat mijn 6600i de bottleneck is (gpu 2060s draait op 40%).

Je kan dus prima eerst je GPU verwisselen en eens kijken hoe het gaat. Ik speel meet name wat oudere games, en draai met 6600k en 2060s alles max op 2560*1600 @ 60 fps. Hogwarts eerste spel dat ik tegenkom waar ik wat merkte van de CPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightRaven88
Begin eens met je GPU upgrade, alleen zou ik persoonlijk niet de Mech kiezen van MSI, dat is budget en in mijn persoonlijke ervaring is het de meerprijs waard om voor een gaming x, z of trio versie te gaan van MSI.
Sapphire is met hun pulse kaart ook een solide optie en zou mijn aanbeveling zijn voor een 6700xt; uitvoering: Sapphire PULSE Radeon RX 6700 XT (11306-02-20G)

Wanneer je een 6700xt hebt en je merkt toch meer cpu gelimiteerd te zijn kan je altijd nog beslissen om die 6700xt mee te nemen naar een nieuwe computer. Je zal een bottleneck hebben met deze combinatie maar voor hoever jij daar last van hebt is alleen aan jou om te beslissen. Wanneer je toch een nieuwe computer wil kopen kan je zelfs de overweging maken om dan ook voor een upgrade naar een 1440p scherm te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herwin

Correct me if i'm wrong, maar ik maak uit de antwoorden op dat er verschillende opties worden geadviseerd, en daar moet ik als leek nog even induiken! ;).

Ik heb overigens nog nooit een pc gebouwd of onderdelen vervangen. Is het voor een leek verstandig/mogelijk om met handleidingen en youtube zelf een GPU te vervangen, en eventueel andere onderdelen (mocht ik daarvoor kiezen)?

Zijn er nog meer aanbevelingen voor een nieuwe GPU en worden er dan nog specifieke webshops aan- of afgeraden voor het kopen hiervan?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• NightRaven88
Herwin schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:19:

Een gpu vervangen stelt niks voor, dat kan iedere leek. Wil je een nieuwe cpu dan moet je moederbord en geheugen ook mee. Er zijn op YouTube veel how-to filmpjes te vinden. Appeltje eitje.

Wat betreft je vraag voor aanbevelingen, een nieuwe grafische kaart en welke je dan moet kiezen ligt aan je wensen en eisen.
Je kan bijvoorbeeld kiezen voor de snelste en duurste kaart, dan koop je een RTX 4090 en kijk je nergens meer naar.
Verhoudingsgewijs maak je dan een bijzonder slechte keuze want met je huidige scherm en systeem slaat die kaart nergens op. En zoals Uszka hierboven al aangaf is je voeding niet de meest gerenommeerde verkrijgbaar.

Voor 1080p, 1440p of 4k gaming zijn er verschillende kaarten die geadviseerd worden.
review: Videokaart Best Buy Guide - Update maart 2023
Deze best-buy geeft gericht advies voor iedere resolutie.
In het kort:
- 1080p; minima rx 6600 of 6650xt voor 60fps en een 3060ti of 6700xt voor hogere refresh 100+fps
- 1440p; minima 3060ti of 6700xt voor 60fps en een 6800(xt), 3080 of 4070(ti) voor hogere refresh 100+fps
- 4k; minima 3080, 4070(ti) of 6800(xt) voor 60 fps en een 7900(xt of xtx) 4080, 4090 voor 120+fps en daarmee heb je het eind bereikt.

En nogmaals, je kan altijd beginnen met een gpu upgrade, die kan dan mee naar een nieuw systeem als je daar mee bezig wil gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 31-03 09:23
COD warfare specs
Qua CPU zit je daar goed. Voor recommended en recommended aditional zit je goed met die i5-6600k die je nu hebt.

Voor Valhalla is het een ander verhaal. Ubisoft heeft daar ook specs voor bekend gemaakt.
Voor recommended zit je nog goed, voor high zit je CPU weer te laag. Het scheelt niet veel, maar hij zit er wel onder.

Dat zijn de 2 spellen die je hebt opgenoemd. Als je zelf nog meer spellen weet die je zou willen spelen, raad ik je aan om daar ook gewoon even zelf de specs van op te zoeken en dan een beslissing te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herwin
Bedankt voor jullie adviezen! Ik heb het volgende besteld:

SSD: WD Blue SN570 1TB - SSD
GPU: MSI Radeon RX 6700 XT MECH 2X 12G - Videokaart

En nu op naar de volgende stap, voor het eerst zelf onderdelen vervangen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WindyAeye
  • Laatst online: 18-04-2023
Persoonlijk zou ik helemaal voor een nieuwe pc kiezen. Begrijp me niet verkeerd, ik zal er alles aan doen om delen van mijn oude pc te gebruiken, zoals de CPU, opslag, ram. Ik moest echter beperkingen accepteren vanwege compatibiliteit. Ik wilde upgraden, maar bouw uiteindelijk gewoon een nieuwe omdat de nieuwe hardware niet werkt met mijn moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herwin
Het is gelukt

[ Voor 97% gewijzigd door Herwin op 18-04-2023 22:41 ]

Pagina: 1