Op zoek naar een (budget) subwoofer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:16
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
subwoofer

Wat is je budget?
max 350eur

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
voornamelijk films kijken, maar af en toe ook muziek. Iets van een 75%/25%

Wat heb je zelf al gevonden?
aangezien ik als fronts 2 Argon Alto 5 mk2 heb staan heb ik eerst naar de Bass10 en BASS8 gekeken. Er zijn weinig tot geen ervaringen online te vinden, wat me doet twijfelen. Het uiterlijk van deze subs spreken me wel enorm aan: clean en strak, zonder poespas. De Magnat Alpha RS 8 zou ook een leukerd zijn, en valt perfect binnen m'n budget.
Belangrijk te weten is dat ik de sub in een tv meubel wil plaatsen, waardoor ik beter een front ported sub kies (of een gesloten).
Een 8 tot 10" exemplaar lijkt me voldoende, gezien de beperkte oppervlakte van de ruimte (40m2).

Welke vragen heb je hier nog over?
eigenlijk ben ik me nog aan het inlezen over subs, wel heb ik begrepen dat dit geen goedkope dingen zijn 😁. Iedereen zweert bij oa. SVS, maar dat laat m'n budget momenteel niet toe. Toch denk ik dat het mogelijk moet zijn met een beperkt budget een leuke sub te kopen, upgraden kan later altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:53

FeaR

In GoT we trust

jastas schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:34:
De Magnat Alpha RS 8 zou ook een leukerd zijn...
Op basis van? Als het de specs zijn, die mag je bij Magnat (en veel Duitse merken) met een gigantische korrel zout nemen. Dergelijke waardes krijg je niet door, zoals het gros van de merken doet, bij -3 dB te meten. Kijkende naar het totale gewicht verwacht ik ook spaanplaat als behuizing.

Nul ervaring met de subwoofers van Argon maar uit jouw lijstje zou ik de 10" versie kiezen. Nadeel is wel geen front port in verband met het plaatsen in een kastje maar dat laatste is sowieso wat vloeken in de kerk.

Argon kan je toch bij HiFi Klubben behalen dan wel checken of het wat is. Heb je meteen vijf jaar garantie. Jammer alleen dat er onzin op de site staat als "Om het maximale uit de geïntegreerde versterker te halen, adviseren we je om de BASS10 Mk2 aan te sluiten met een Y-splitterkabel (apart verkrijgbaar).".

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jastas
FeaR schreef op donderdag 13 april 2023 @ 00:14:
[...]
Op basis van? Als het de specs zijn, die mag je bij Magnat (en veel Duitse merken) met een gigantische korrel zout nemen. Dergelijke waardes krijg je niet door, zoals het gros van de merken doet, bij -3 dB te meten. Kijkende naar het totale gewicht verwacht ik ook spaanplaat als behuizing.
Op basis van een enkele review

Volgens de fabrikant is er MDF gebruikt, da's toch al iets :)

Kijk ik weet dat ik enkele toegevingen zal moeten doen voor m'n budget, en dat ik mss beter kan door sparen voor een gerenommeerd model/merk. Anderzijds ben ik er van overtuigd dat bekende types duur of duurder zijn, juist door de bekendheid er van (svs sbv1000, Klipsch,...). Gezien de beperkte oppervlakte van de ruimte (vergeet ook de vrouwe des huizes niet, die wil geen kast van een sub) lijkt het me onnodig een 15" sub te plaatsen, maar daar kan ik me uiteraard in vergissen!

Eigenlijk ben ik op zoek naar een sub met de beste prijs/kwaliteit, zonder me een been uit het lijf te betalen én met een cleane en strakke look (WAF...). Liefst een model dat in een (open) kast kan gestoken worden (vandaar ik dacht dat een front ported model de beste keuze zou zijn) en niet té groot (50*50*50 is ongeveer het uiterste)
Dit kan/mag een tweedehands model zijn.

Zelfbouw overweeg ik misschien ook, ben wel handig :P maar kom ik dan wel goedkoper uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:53

FeaR

In GoT we trust

Duitse site die een Duits product reviewed. Ik zou er niet te veel waarde aan hechten. Beetje hetzelfde met WhatHifi.
Dan is het mogelijk zeer dun MDF, mocht het dik zijn en de behuizing wel fatsoenlijk zijn blijft er (nog) minder over een fatsoenlijke magneet voor de subwoofer. 8,5 kilo is simpelweg licht voor een subwoofer. Blijft dat de specs met een korrel zout genomen moeten worden en dat mijns inziens 8" niet overhoudt.
Kijk ik weet dat ik enkele toegevingen zal moeten doen voor m'n budget, en dat ik mss beter kan door sparen voor een gerenommeerd model/merk. Anderzijds ben ik er van overtuigd dat bekende types duur of duurder zijn, juist door de bekendheid er van (svs sbv1000, Klipsch,...). Gezien de beperkte oppervlakte van de ruimte (vergeet ook de vrouwe des huizes niet, die wil geen kast van een sub) lijkt het me onnodig een 15" sub te plaatsen, maar daar kan ik me uiteraard in vergissen!
Ik heb niets gezegd over een 15" subwoofer of dat je door moet sparen voor een SVS of ander subwoofer merk. Discussie of je bij dat soort merken vooral voor de naam betaalt of toch kwaliteit lijkt niet te sprake aangezien je daar je standpunt al bepaald hebt. Maar wederom, die discussie ga ik nergens aan. Ik heb puur naar jouw lijstje gekeken en zou daarvan de Magnat links laten liggen. Dat, plus dat ik voor een subwoofer minimaal 10" zou nemen maakt dat de Argon voldoet. Dat Hifi Klubben je er een Y-adapter/kabel naast aan probeert te smeren staat daar los van.

Magnat is niet meer het merk wat het vroeger was. Mogelijk ben ik wat bevooroordeeld aangezien ik meer te spreken ben over mijn Argon speakers bij de PC qua kwaliteit (bouw, prijs en en geluid) dan de Magnat set die ik eerst in de woonkamer had staan. Enige wat de subwoofer van die Magnat set kon (was qua opbouw hetzelfde als die jij linkt) was lomp bonken.

Budget is eerder het issue dan de WAF. Neem, om een voorbeeld te noemen, een BK XXLS400: gerenomeerd merk, 12" woofer in een behuizing kleiner dan jouw genoemde max, maar boven budget.

[ Voor 14% gewijzigd door FeaR op 13-04-2023 14:41 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-05 12:03
jastas schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:08:
[...]

Eigenlijk ben ik op zoek naar een sub met de beste prijs/kwaliteit, zonder me een been uit het lijf te betalen én met een cleane en strakke look (WAF...). Liefst een model dat in een (open) kast kan gestoken worden (vandaar ik dacht dat een front ported model de beste keuze zou zijn) en niet té groot (50*50*50 is ongeveer het uiterste)

Zelfbouw overweeg ik misschien ook, ben wel handig :P maar kom ik dan wel goedkoper uit?
toon volledige bericht
Op het HTforum staan er momenteel 2 te koop:
2 stuks BK XXLS400 DF subwoofers, eentje in de kleur Cherry en eentje in de kleur Mahogany.
Onder de 300 euro per stuk.

Voor een ruimte van 40m2 lijkt een 8 of 10" subwoofer mij vrij klein.
Ik heb zelf een 12" svs sb2000 pro in m'n bioscoopje op zolder van 18m2.
Dat geeft een zeer aangenaam geluid met films

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:29

OMD

Die xxls400 subs zijn echt prima. Heb er ook jaren 1 gehad en die presteren beter dan die prut zoals magnat enzo.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

jastas schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:08:
[...]

toon volledige bericht
Die WAF is heel herkenbaar :)
Nog mooier is een downfiring in een dichte kast. Heb zelf een Klipsch Sub10 in een Besta kastje (op pootjes, onderkant en achterkant zijn een stuk uitgezaagd) staan. Zie je vrijwel niks van :)

Nou weet ik niet wat je aan meubels hebt staan...maar een leuk bijzettafeltje of -kastje heeft vaak een prima WAF ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jastas
Aan allen: alvast heel erg bedankt voor de reacties, het één en ander is me nu duidelijk geworden!
Waarom is een goede sub toch zo duur... ;)
Nou weet ik niet wat je aan meubels hebt staan...maar een leuk bijzettafeltje of -kastje heeft vaak een prima WAF ;)
Hier ook 3 (witte) besta's, vandaar dat die XXLS400 het niet gaat worden wegens vloeken met de rest (enkel zwart en wit mag van de baas :) ) hoe goed ie nog mag zijn.

Ik neig meer en meer naar die Argon Bass10, in alle eerlijkheid dan vanwege de looks. Nu weet ik dat het uiterlijk ondergeschikt is tot de (geluids) kwaliteit maar je moet er wel de hele tijd op kijken :)

Ik zoek verder, testen kan inderdaad 60 dagen lang en moest ie niet voldoen gaat ie terug (al ben ik echt wel tegen de Zalando mentaliteit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:57
Heb zelf deze en ben er uiterst tevreden over: https://www.canton.de/en/products/online-exclusive/sub-300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

jastas schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:37:
Aan allen: alvast heel erg bedankt voor de reacties, het één en ander is me nu duidelijk geworden!

[...]

Hier ook 3 (witte) besta's, vandaar dat die XXLS400 het niet gaat worden wegens vloeken met de rest (enkel zwart en wit mag van de baas :) ) hoe goed ie nog mag zijn.

Ik neig meer en meer naar die Argon Bass10, in alle eerlijkheid dan vanwege de looks. Nu weet ik dat het uiterlijk ondergeschikt is tot de (geluids) kwaliteit maar je moet er wel de hele tijd op kijken :)

Ik zoek verder, testen kan inderdaad 60 dagen lang en moest ie niet voldoen gaat ie terug (al ben ik echt wel tegen de Zalando mentaliteit)
Even een plaatje ter indicatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PN-INax_qxurR03VOiypOXMfyYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PIzYfpOeo2u7avV9woSI5Yzs.jpg?f=fotoalbum_large
Meest linkse kastje zie je nog net mijn sub staan als je goed kijkt :)
Als je een frontfire sub als doe XXLS400 zou kopen, dan kun je het natuurlijk ook op die manier oplossen. Moet je alleen het frontje vervangen door speakerdoek :)
Niet optimaal, want je zit met een frame dat voor de sub zit - maar het kan wel :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jastas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VautfJKt2KiNx8BZWDYfn2QMUXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ArXkq79ejCmYTL3HuGrbvCPA.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ziet het hier uit, zie nu dat ik de kastjes eens opnieuw moet uitlijnen... 😬
Zo'n plank bovenop staat ook op ons lijstje.

Het vak midden rechts zou ik eigenlijk willen gebruiken om de sub in te plaatsen (waf weet je wel), al heb ik begrepen dat dat nefast is voor de geluidskwaliteit.
Nu steekt m'n yamaha sub er links in hoor.. 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-05 12:03
jastas schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:37:

[...]

Een sub kopen vanwege de looks.. 8)7
Frequentiebereik Hz (-3 dB) 35-200
Versterker 100 watt

Voor een ruimte van 40m2? Waarbij je voornamelijk films kijkt? Die Argon gaat niet laag genoeg daarvoor.
En 100 watt is ook bijzonder weinig om een beetje geluidsdruk te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:57
De Canton die ik noemde is er ook in het wit. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

jastas schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:41:
[Afbeelding]

Zo ziet het hier uit, zie nu dat ik de kastjes eens opnieuw moet uitlijnen... 😬
Zo'n plank bovenop staat ook op ons lijstje.

Het vak midden rechts zou ik eigenlijk willen gebruiken om de sub in te plaatsen (waf weet je wel), al heb ik begrepen dat dat nefast is voor de geluidskwaliteit.
Nu steekt m'n yamaha sub er links in hoor.. 😇
Die planken van mij zijn er 3. Zijn gewoon Ikea bureaubladen van 60*100 van een tientje per stuk ;)
Maakt meubel wat dieper (paar beugels aan de achterkant ter ondersteuning) en werkt mooi af :)

Maar downfire sub moet jij dus niet doen. Je zou wel een klein gram kunnen maken en dan speakerdoek er voor, vastzetten met magneten oid. Beetje DIY oplossing maar zal prima werken.

Je probleem zit hem meer in dat je sub niet zo hoog en diep kan zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb deze https://www.thomann.de/nl/presonus_temblor_t10.htm bij mijn bureau staan.
De behuizing is spaanplaat 16mm maar op zich stevig genoeg om er op te staan.
Af en toe zet ik hem aan ter aanvulling van de boekenplank luidsprekers op de desk.
Vifa premium 11 (22mm MDF)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jastas
Ondertussen niet stil gezeten en me wat verder verdiept in de materie.
Tot conclusie gekomen dat het budget wat opgetrokken moest worden, en me uiteindelijk een SVS sb-1000 besteld.

Beter van de eerste maal een degelijke subwoofer 😁

Hopelijk gaat deze in balans zijn met m'n alto's, volgens reviews is dit een prima sub, al is deze al een tijd op de markt.

Ben benieuwd!

Ivm de WAF: jammer 😁

[ Voor 3% gewijzigd door jastas op 30-04-2023 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:47
jastas schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:19:
Ondertussen niet stil gezeten en me wat verder verdiept in de materie.
Tot conclusie gekomen dat het budget wat opgetrokken moest worden, en me uiteindelijk een SVS sb-1000 besteld.

Hopelijk gaat deze in balans zijn met m'n alto's, volgens reviews is dit een prima sub, al is deze al een tijd op de markt.
Verstandige keus om voor een SVS sub te gaan. Dat zijn degelijke subwoofers. En wat betreft het in balans zijn, dat kun je natuurlijk zelf instellen. Vee plezier ermee!

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Pagina: 1