Oplossing toenemend geluidsoverlast buren 7 jaar oude woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wieweetje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 27-06-2023
Allereerst excuses voor de lange lap tekst. Maar ik zou het enorm waarderen als iemand de tijd heeft dit te lezen:

7 jaar geleden hebben wij ons huis laten bouwen. We wonen in één blok van 8 woningen, in de op één na laatste woning. Alle bewoners hebben (nog voor de start van de bouw) besloten er meteen een aanbouw van 2 meter aan vast te plakken. Met uitzondering van onze buren in het hoekhuis. Zij kozen voor 1,5 meter omdat ze vonden dat hun tuin anders te klein zou worden. Ik noem dit specifiek omdat ik soms wel eens denk dat dit een rol speelt in de reden waarom wij deze buren véél beter lijken te horen dan de andere buren.

Nou hebben we van begin af aan al enorme overlast ervaren van onze buren in het hoekhuis. Met name hun geluidssysteem die tot midden in de nacht op maximaal volume stond. Normaliter zou ik een beetje leefgeluid niet erg vinden, maar dit was extreem. Na ons er lang tegen te verzetten, is de bom 2 jaar geleden gebarsten en hebben we er de grootste ruzie over gehad. Uiteindelijk zijn we tot wat compromissen gekomen en horen we nauwelijks nog hun muziek of subwoofer. Mocht er een feestje zijn laten ze het voortaan op tijd weten. Omdat wij weten hoe hun feestjes zijn, zorgen wij dan meestal uit voorzorg dat we dan toch de deur uit zijn. Dat terzijde; laat duidelijk zijn dat we elkaar ABSOLUUT niet goed liggen. Wij zijn van nature wat rustiger (ook in en om het huis) en hun zijn van nature luidruchtige, hardgetaalde, deursmijtende levensgenieters. We hebben kortgezegd liever geen contact met elkaar. Vooral niet omdat we na onze ruzie héél het dorp zijn rondgegaan als "een stelletje zeikers".

Los van de gemaakte afspraken, zijn er nog steeds een groot aantal leefgeluiden die letterlijk iedere dag voorkomen; slaande deuren (ze hebben de standaard honingraat deuren in huis inmiddels ingeruild voor zwaardere, metalen deuren die behoorlijk dreunen), allerlei geluiden als ze in de keuken bezig zijn (die grenst tegen onze muur), piepen van hun slaapkamerdeuren die schreeuwen om een beetje wd 40, vanuit de huiskamer horen we voetstampen savonds of snachts als iemand boven loopt (andere buren niet), het brommen van hun droger die bijna iedere avond door onze slaapkamer dreunt (nogmaals andere buren niet), en dan zal ik maar kort zijn over de zomers in de achtertuin; die zijn gewoon verschrikkelijk!

Echter lijkt het oprecht alsof het geluidsoverlast met de jaren is toegenomen. Er lijkt langzaam maar zeker steeds meer geluid door naar onze woning te glippen. Opvallend is bijvoorbeeld dat wij hen voorheen niet of nauwelijks leken te horen praten. Inmiddels is dat absoluut toegenomen (bij de andere buren niets van deze geluiden, wat ik op z'n minst vreemd vind). Ik begin haast te denken dat er tijdens de bouw iets mis gegaan is met de constructie. Wellicht omdat hun woning een stukje naar achteren staat tov de rest van het blok oid?

Ook hebben wij binnen nooit gestuct (enkel geschuurd en wit gespoten, met het idee om later alles te gaan stucen als het huis helemaal "gezet" is). Hierdoor kampen we ook met een aantal scheuren in huis, wat niet ongebruikelijk is in een nieuwbouwwoning. Ik heb hoop dat als we ooit gaan stucen, dat het geluidsoverlast op z'n minst weer een beetje afneemt, maar weet niet zeker of dat iets uithaalt.

Ik ben wanhopig op zoek naar middelen om het geluidsoverlast zo goed mogelijk tegen te gaan. Alleen weet ik weinig van de technische kant van het verhaal. Zou het huis stucen verschil kunnen maken? Zou er een probleem kunnen zijn in de constructie van de spouwmuur? Zover ik weet hebben hun een binnen muur, dan is er een lege ruimte en dan begint onze muur. Er zit geloof ik niets van isolerend materiaal tussen. Is er een manier om dit (discreet) te controleren/iets aan te doen en wie of wat zou ik daarvoor moeten contacteren? Ik weet ook niet of dit een vraag is waarvoor ik na 7 jaar nog bij de aannemer terecht kan. Ik heb er alles voor over om het geluid ook maar IETS te verminderen. Behalve een voorzetwand laten plaatsen. Ik begrijp dat dit het meest effectieve middel tegen geluidsoverlast is. Maar dat vind ik zonde van de ruimte die het gaat kosten en ook iets te ingrijpend. Misschien is het mogelijk om iemand te laten komen om te controleren waarom het geluid aan één kant zo intens is? Een zoveelste confrontatie met de buren is simpelweg ook geen optie meer voor ons.

Hoe dan ook ben ik ten einde raad en oprecht op zoek naar een manier om het te verminderen of in ieder geval de tussenmuur te laten onderzoeken. Verhuizen is voor ons op dit moment geen optie (en geloof me, ik heb het overwogen). Maar ik wil eerst kijken of ik er überhaupt manieren zijn hoe ik het geluidsoverlast zelf kan aanpakken. Ik ben oprecht dankbaar voor iedereen die de moeite heeft genomen deze hele lap tekst te lezen. En al helemaal blij met eventuele suggesties en hulp!

Vriendelijk bedankt!

Hierbij overigens een foto van onze huizen tijdens de bouw. Ik heb er zelf geen enkel beetje verstand van maar héél misschien brengt dit wat duidelijkheid over de constructie voor de mensen die dat wél hebben! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sjfYEpYpxgf4Ki_eg0Dx4VvvQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bA3hLhqMHO4alXbBgwwPeJjX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door wieweetje op 17-04-2023 00:40 ]

Acties:
  • +77 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:28
Ik adviseer je te verhuizen. Dit komt niet meer goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:52
Ik zou toch voorzetwanden doen. Ik heb het ongeveer even erg meegemaakt met buren en mij maakte t niet uit wat t koste, als het maar minder zou worden.. dat was wel een 2 onder 1 kap uit 1920 met enkelsteens scheidingsmuur en... Dus daar waren de voorzetwanden nog iets harder nodig.

Maar nu verhuisd en daar zou ik als ik jou was ook naar kijken. Dit wil je gewoon echt niet...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:33

FreakNL

Well do ya punk?

Alleen het is geen beste tijd om te verhuizen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:50
Ik denk om eerlijk te zijn niet dat er steeds meer geluid doordruppelt, maar dat elke dag de maatbeker van jullie tolerantie voller druppelt. (zonder enig oordeel hierover hoor!)

en gezien de historie, en stress die het je elke dag oplevert, zou ik ook sterk overwegen om een ander plekje te zoeken.

Maar om je vraag te beantwoorden: een voorzetwand voor de aangrenzende spouwmuur is de enige optie, Kost je inderdaad tot 15 cm breedte. De buitenmuren zijn mijns inziens 7 jaar geleden 100% zeker van isolatie voorzien. Je kunt het bij de aannemer checken.

edit:
https://www.isolatie-info...sisolatie-spouwmuur#buren

[ Voor 7% gewijzigd door Gwindorian op 12-04-2023 19:45 ]

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:24
Een droger, piepende deuren en geluid tijdens het koken klinkt niet buitenproportioneel. Is het alleen dat of nog steeds de stereo hard tot diep in de nacht?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Bouwtechnisch ga je dit niet oplossen. Je hebt een ankerloze spouwmuur. Het kan best dat er iets tussen zit waardoor geluidsoverlast sterker overdraagbaar is, zoals cement enz.
Dat oplossen zal een onmogelijke klus zijn.
Stuccen helpt niet. En een voorzetwand zal in zo'n situatie ook niet echt een optie.

Ik zou serieus overwegen te verhuizen. Ik zou het zelfs gewoon doen.. dit ga je niet oplossen en de stront vervelende buren kun je ook niet wegsturen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
hoevenpe schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:36:
Een droger, piepende deuren en geluid tijdens het koken klinkt niet buitenproportioneel. Is het alleen dat of nog steeds de stereo hard tot diep in de nacht?
Een droger of piepende deuren hoor je bij een goed uitgevoerde woning uit 2016 met ankerloze spouwmuur niet te horen. Ondanks dat geluidseisen het wellicht toestaan, hoor je zoiets normaliter niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Draakje5 op 12-04-2023 19:47 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:21

Barrycade

Through the...

Gevalletje opbouwende irritatie. Ook gehad in een vorig huis. Ging me steeds meer ergeren aan de buurman, ging daardoor ook steeds meer horen.

Mijn vrouw had dat veel minder en had geen problemen.

Dus al zet je je huis op afstand en overal voorzet muren je zal je buren blijven horen. En dan nog meer irriteren omdat je zoveel geld er in gestoken hebt.

Dus zoek hulp om je van je fixatie af te helpen of verhuizen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:00
Ik had ook het ook met de buren, en ik lette telkens meer op de geluiden en zat me van binnen op te vreten. En daardoor ervaarde ik nog meer geluidsoverlast.

Bij mij was het opgelost doordat ik zelf kinderen kreeg en daardoor me niet aan de geluiden ernaast stoorde omdat die van ons ook herrie maakte.. en dan kan je het allemaal wat beter relativeren. Inmiddels trouwens wel verhuisd. Ik denk dat het bij jou ook een geval is van opbouwende ergernis. Verhuizen lijkt me inderdaad de beste optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:24
Draakje5 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:46:
Een droger of piepende deuren hoor je bij een goed uitgevoerde woning uit 2016 met ankerloze spouwmuur niet te horen. Ondanks dat geluidseisen het wellicht toestaan, hoor je zoiets normaliter niet.
Alleen al daarom zou TS moeten onderzoeken of er sprake is van een gebrek aan de woning, bij verhuizen is dat een 'verborgen gebrek' wat aan de koper gemeld dient te worden.

Als het geen bouwkundig probleem is vraag ik me wel af wat verhuizen oplost: nieuwe buren hebben waarschijnlijk ook een droger, piepende deuren en wellicht ook rennende kinderen. Is in dit specifieke geval er sprake van opzettelijke overlast of maken de buren tussen 7u-22u geluid dat niet significant afwijkt van de norm?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:56
Het doordringende geluid kan ook te maken hebben met verkeerd gelegde vloerbedekking bij de buren. Enig idee wat daar op de vloeren ligt? Laminaat, pvc tot de wanden doorgelegd? Kan vooral dat dreunen veroorzaken. Ik zou ook de scheuren laten onderzoeken.
Maar het ergste, een zomer lang je ergeren aan luidruchtige buren, kun je niet wegnemen. Wat je ook doet aan het huis, dat blijft. Als verhuizen geen optie is, kijk dan vooral hoe je daar je ergernis enigszins kunt verzachten. Misschien een tuinkamer die van hun tuin wegkijkt en die je eventueel een stukje kunt sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
hoevenpe schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:19:
[...]

Alleen al daarom zou TS moeten onderzoeken of er sprake is van een gebrek aan de woning, bij verhuizen is dat een 'verborgen gebrek' wat aan de koper gemeld dient te worden.

Als het geen bouwkundig probleem is vraag ik me wel af wat verhuizen oplost: nieuwe buren hebben waarschijnlijk ook een droger, piepende deuren en wellicht ook rennende kinderen. Is in dit specifieke geval er sprake van opzettelijke overlast of maken de buren tussen 7u-22u geluid dat niet significant afwijkt van de norm?
Zaken worden al heel snel op een verborgen gebrek gegooid.
Een gebrek aan de woning is het pas wanneer de geluidsnormen van het bouwbesluit worden overschreven. Dan had TS dit ook aan de aannemer moeten melden (ik weet niet in hoeverre dat ja 7 jaar nog kan).

De geluidsisolatie tussen woonruimten van twee woningen moet minimaal ... db zijn (zie hieronder).
Luchtgeluid, isolatie ten opzichte van verblijfsgebied: DnT,A,k ≥ 52 dB
Luchtgeluid, isolatie ten opzichte van niet-verblijfsgebied: DnT,A,k≥ 47 dB
Contactgeluid, isolatie ten opzichte van verblijfsgebied: LnT,A≤ 54 dB
Contactgeluid, isolatie ten opzichte van niet-verblijfsgebied: LnT,A≤ 59 dB

dwz, als je 100 db stemgeluid produceert, de buren in principe max 48db mogen horen.

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 12-04-2023 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:13

pietje63

RTFM

Thinking out of the box

- Soms helpt het om zelf wat muziek aan te zetten, dan hoor je een stuk minder om je heen (minder ingrijpend dan zelf kinderen “nemen”).
- piepende deuren: vriendelijk melden dat het geluid jullie stoort en vragen of je mag smeren?
- droger, meestal maakt een wasmachine meer geluid maar dat terzijde, kamers zo indelen dat je deze niet gebruikt als ze hem aan hebben staan? Anders staat een poot wellicht niet goed
- slaan met deuren: klein stukje tocht strip scheelt vaak enorm (vangt klap op). Zelfde benadering als deuren.

Ik snap dat verhouding met buren niet goed is, maar probeer het zakelijk te houden. Niemand heeft behoefte aan mot met buren en zoek de win-win

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Dreunende muziek installaties is erg vervelend, als dit vaker gebeurt dan een keer tijdens een feestje.

Als je je zo erg stoort aan leefgeluiden als een slaande deur, voetstappen of wat dan ook, dan zul je toch echt beter naar een vrijstaande woning kunnen kijken.
Sommige mensen zijn nou eenmaal wat luidruchtiger, en geloof me dat ga je er nooit uit krijgen. Leven en laten leven. Dit klinkt mij allemaal niet zo ernstig dat je die mensen er op moet gaan aanspreken (buiten het muziek probleem dan)

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Nu online

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

FreakNL schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:33:
Het is ook geen beste tijd om je ellendig te voelen.

Hypotheek met laag percentage meenemen naar een andere woning.

De prijs van huizen is niet zo interessant, als jou huis meer/minder waard is zijn de huizen die je wil kopen ook meer/minder waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scorpio861
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:02
kaboom1555 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:25:
En iemand anders opzadelen met het probleem, goede tip!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Scorpio861 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:24:
[...]

De TS kan ook nog wel eens wat gevoeliger zijn dan een ander. Dus misschien is het niet iemand anders zijn probleem. Ik vind het dus wel een goede tip.

Een 7 jaar oud huis is zo gebouwd dat er weinig geluid wordt overgedragen. Ik geloof niet dat een voorzetwand dat gaat oplossen. Dat werkt bij een oud huis. Als hij met de moderne bouw zoveel last heeft, dan zit er weinig anders op dan jezelf te verplaatsen uit het probleem en dus te verhuizen.

Zoals hierboven ook gezegd: Als je eenmaal in de ergernis zit, dan wordt het in de ervaring ook al erger.
(Minder erg, maar wel zelfde concept: We delen hier een steeg met wat huurhuizen en er ligt altijd rotzooi in de steeg waar ik mij mateloos aan irriteer. Dan lijkt het wel al erger te worden, maar het is niet zo dat het op de straten van Parijs een paar weken geleden leek. Dat heb ik los kunnen laten, maar dat is uiteraard een stuk makkelijker dan het geluid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:24
Ons hoekhuis is in 2017 opgeleverd, we horen helemaal niks van de buren. En dat is niet omdat ze zo stil zijn, of dat we er niet zo op letten. Zelf ben ik ook erg gevoelig voor geluid, bij vorige huis was dat soms erg vervelend. Buurvrouw heeft wel eens gevraagd of we haar horen schreeuwen tegen de kinderen. Nog nooit gehoord. Je kunt hier in de gedeelde muur boren, schuren, basketballen e.d. Je hoort het niet.

Aan de buren kun je weinig doen, en het huis zelf eigenlijk ook niet als het van 2016 is. We hebben inmiddels wel gemerkt dat er qua bouw echt wel verschil zit tussen huizen van dezelfde periode. Andere huizen in onze wijk zijn veel minder goed gebouwd, al zijn ze later neergezet.

Verhuizen en heel goed opletten dat je een kwalitatief goed gebouwd huis koopt, lees je eens in waar je dan op moet letten of vraag een bouwdeskundige specifiek naar gehorigheid voor de aankoop.

Familie heeft om dezelfde reden (burengeluid en ergernissen) vrijstaand gekocht buitenaf. En dan nog kunnen ze zich ergeren een de buren die 500m verderop wonen... Geen oordeel, maar als je dit zo ervaart zit er weinig anders op. Qua buren moet je geluk hebben dat ze bij je passen, dat heeft voor ons ook een paar keer verhuizen gekost om goed te krijgen. En dan nog heb je geen garantie in een tussenwoning of hoekhuis, immers kan de rustige buur morgen z'n huis te koop zetten.

Je kun bij ons in de tuin nu weer rustig zitten in de zomer, maar dat was de eerste jaren ook anders door buren twee huizen verderop. Altijd de dochters met zo'n slechte bluetooth speaker in de tuin. Hadden wij een keer verjaardagsfeestje met veel vrienden (wat bij ons enkele keren in het jaar is), gaat die buurvrouw het grasmaaien. Terwijl het donker is. En met een motormaaier. En daar heeft ze een uur over gedaan. Voor letterlijk 10m2. Terwijl ze werkelijk nooit het gras maaide. Sommige mensen zijn heel bijzonder zullen we maar zeggen, enige permanente oplossing is vrijstaand met landerijen om je heen. En dan nog hoor je de buurman klussen...

Qua praktische tips: ik werk veel thuis, en de kinderen zijn ook nog thuis. De bose sleepbuds en een goede noise-cancelling koptelefoon bieden uitkomst. Ook al zijn het m'n eigen kinderen, als ze beneden zijn is het ook een gesleep met stoelen, springen, dansen, huilen waar ik niet goed tegen kan. Maar veel doe je er niet aan, ze zijn al heel rustig in vergelijk met anderen.

[ Voor 8% gewijzigd door barbarbar op 14-04-2023 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goros
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:06
Als je een kruipruimte hebt of een verborgen ruimte onder de schuine zijde van het dak dan daar "verborgen" een gat zijn in de muur naar de ruimte met de buren. Ik noem dat verborgen omdat daar normaal een schot voor zit.

Ik heb dat in mijn nieuwbouwwoning onder het schuine dakgedeelte. Ik kan me zo voorstellen dat dat ook tot mogelijk extra geluisoverlast kan zorgen.

Dus mijn tip zou zijn: check de muren in dit soort verborgen gedeelten van de woning en kijk of daar zichtbaar gaten in de muur zitten naar de buren toe. Als die er zijn kan je die proberen weg te werken. Dit valt wel echt onder de verborgen gebreken. In mijn situatie is het de bouwkundige van de vereniging eigen huis opgevallen bij de oplevercontrole, is het meegenomen in het proces verbaal van oplevering en moet de bouwer/aannemer dit oplossen.

[ Voor 10% gewijzigd door Goros op 14-04-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:37
[...]

Denk eerder dat het mandje bij @wieweetje gevuld is en daardoor helemaal niks meer kan hebben en dus ook afgaat op elk geluid(je) van de buren. Daar kunnen de nieuwe bewoners totaal geen last van hebben bijvoorbeeld.

Ook als mensen niet bij elkaar passen qua buren ga je ook eerder ergeren aan elkaars leefwijze met dito geluiden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:29
Los van wel of niet verhuizen vind ik het nogal raar dat je zelfs piepende deuren hoort. Dat zou je niet mogen verwachten van nieuwbouw. Zelfs bij oudere huizen hoor je dat soort dingen niet. Een zware deur is niet zo gek als je die in het kozijn slaat, dat kozijn zit vast aan het beton en zodoende gaat alles je muur door. Maar een bij een piepende deur zou ik dat niet verwachten. Het feit dat je het uberhaupt hoort en je er dus aan kunt ergeren vind ik erg gek. Zeker als je dat van de andere kant niet hoort. Een piepende deur zou alleen de bewoner moeten kunnen horen zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-05 22:45
Verhuizen lijkt me ook de beste optie. En anders met het gezin naar een luidruchtig concert en hopen op een gehoorbeschadiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:06
Zenomyscus schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:58:
Los van wel of niet verhuizen vind ik het nogal raar dat je zelfs piepende deuren hoort. Dat zou je niet mogen verwachten van nieuwbouw. Zelfs bij oudere huizen hoor je dat soort dingen niet. Een zware deur is niet zo gek als je die in het kozijn slaat, dat kozijn zit vast aan het beton en zodoende gaat alles je muur door. Maar een bij een piepende deur zou ik dat niet verwachten. Het feit dat je het uberhaupt hoort en je er dus aan kunt ergeren vind ik erg gek. Zeker als je dat van de andere kant niet hoort. Een piepende deur zou alleen de bewoner moeten kunnen horen zou ik zeggen.
Precies dit. Er bestaat ook geen fohn die door een ankerloze spouwmuur heen gaat. Dat kan en mag gewoon niet, punt. Er zit iets goed mis structureels zou ik zeggen. Ik zou het laten onderzoeken is zeer specialistisch werk, misschien zit er puin de spouw (contact) of een enorm gat. Maarja... En dan ?

Zelfde als een droger. Dat bestaat gewoon niet dat je dat kan horen, tenzei je in een papier machee huis woont...

[ Voor 5% gewijzigd door Lollercopter op 14-04-2023 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:19
FreakNL schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:33:
Nouja, 7 jaar geleden de woning gekocht. Daar zit een ruime overwaarde op.
[...]

Wat een rare reactie. Alsof je nu nooit meer je huis mag verkopen. TS mag dat toch gewoon? De kopers kan een gezin zijn met 2 jonge kinderen. Dan is je probleem zo opgelost.

@wieweetje
Dit lijkt gewoon een mis-match qua buren en huis. Een rijtjeshuis is moeilijk geschikt voor als je liever geen woongeluiden hebt. Verhuizen naar een kleiner dorpje/landelijker en daardoor iets meer vrij een optie? Hoewel ook andere nadelen wel de beste optie zo lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-05 21:00
Ik zou toch echt even kijken of je kunt lokaliseren of er niet ergens een geluidslek zit. Liefst dan toch tijdens een feestje bij de buren een keer thuisblijven en bv met een stuk steenwol kijken waar het dempt.

Maar gezien de relatie met de buren ook maar eens op funda kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:05
[...]

tja eigenlijk is het wel een goede tip want dan is die er vanaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Accretion schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:24:
[...]

Het is ook geen beste tijd om je ellendig te voelen.

Hypotheek met laag percentage meenemen naar een andere woning.

De prijs van huizen is niet zo interessant, als jou huis meer/minder waard is zijn de huizen die je wil kopen ook meer/minder waard.
Alleen is het huis van TS extra minder waard vanwege de structurele geluidsoverlast die hij moet melden bij verkoop. Kan het ook niet melden, dan is het een verborgen gebrek.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Wij hadden in een huurhuis ook zulke buren. Daardoor een zodanige buren-geluid-intolerantie opgebouwd dat we daarna een hoekwoning hebben gekocht. En daarna vrijstaand (alhoewel we in de hoekwoning geen last van de buurman hadden). Héérlijk!
Dus bekijk serieus of je door te verhuizen veel meer woonplezier kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
evilution schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:25:
[...]

Alleen is het huis van TS extra minder waard vanwege de structurele geluidsoverlast die hij moet melden bij verkoop. Kan het ook niet melden, dan is het een verborgen gebrek.
Je beweert met droge ogen dat je met de buren prima afspraken hebt gemaakt over hun muziek. Dat is geeneens gelogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Nu online

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

evilution schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:25:
Daar lijk je gelijk in te hebben, maar ik lees dat de buurman het netjes aangeeft als hij een feestje heeft en tegenwoordig het geluid niet zo hard heeft staan. Leefgeluiden en eens in de zoveel tijden een feestje, is ergens ook wel te verwachten, zeker als je een rijtjeshuis koopt.
Als je het netjes aangeeft, kan het best zijn dat er een koper is (die zelf uit een drukke stad komt) die daar niet zo mee zit?

Ander moet je idd je verlies pakken (dan heb je het snelste je leven weer op orde) of 'strijden'.

Het huis verhuren (of verkopen aan iemand die het verhuurt) aan 12 kerels die zelf nog meer overlast veroorzaken :)
(Bijvoorbeeld gastarbeiders, studenten of vluchtelingen, niet dat die specifiek veel overlast verzorgen, maar als je een huis helemaal vol stopt met mensen, is dat wel een waarschijnlijkheid. En 12x huur kan nog best gunstig zijn.)
Alleen reken maar op nog meer waardevermindering.

Of

Onderzoeken of het niet voldoet aan bouwbesluit en een taxateur twee prijzen laten maken, een met en een zonder geluidsoverlast.
- Indien niet voldoet: Aannemer aansprakelijk stellen.
- Indien wel voldoet: buurman aansprakelijk stellen voor waardevermindering vanwege excessief geluidsoverlast

___

Maar ja, linksom of rechtsom een kutsituatie.
Alleen kun je beter in een tiny house ergens achteraf wonen dan in deze situatie.

Je kunt beter wat geld inleveren op de waarde van het huis, dan door blijven gaan in een onhoudbare situatie.

[ Voor 11% gewijzigd door Accretion op 15-04-2023 10:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:42
*knip*
Dit voegt niks toe.

[ Voor 92% gewijzigd door tweakduke op 16-04-2023 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11:51
Het leven is te kort voor jarenlang opbouwende frustratie en ergernis.. verhuizen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
het verbaasd met dat er zoveel mensen zijn die geluidsisolatie per direct afschieten. terwijl ik uit ervaring weet dat het in sommige gevallen best wel (iets) kan helpen.

de denkfout die velen misschien maken is dat het ALLES zou moeten schelen... dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. het gaat bij isolatie of eigenlijk alle maatregelen tot een dusdanige reductie dat het acceptabel (lees: negeerbaar) wordt.

maar, en dat is natuurlijk wel een punt, als je je eenmaal aan dingen stoort, dan blijf je dat vaak doen, dus misschien is een stukje hulp daarin wel ook nodig...

overweeg dus goed welke combinatie van maatregelen je wil doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
Eivogel1985 schreef op zondag 16 april 2023 @ 08:29:
Het leven is te kort voor jarenlang opbouwende frustratie en ergernis.. verhuizen!
tja makkelijk gezegd verhuizen je weet ook niet wie er dan naarst je woont of gaat wonen dan blijf je aan het verhuizen :+

zo als boven mij al is aangegeven geluidsisolatie kan zeker wel werken als je daar de goede vakmensen voor kan vinden dan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wieweetje
kaboom1555 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:25:
Geloof me; dat hebben we serieus overwogen! Maar ik wil oprecht kijken of er manieren zijn om zelf te proberen het geluidsoverlast te kunnen verminderen. Het is ook niet dat we op dit moment "ruzie" met de buren hebben of ons "gepest" voelen oid. Ze proberen er (op hun manier) rekening te houden door bv de subwoofer lager te zetten en niet meer onaangekondigd midden in de nacht muziek op 100 te draaien.

Ik vrees dat ze gewoon luidruchtig van nature zijn en daarnaast vrees ik dat als ik ook nog ga beginnen over het slaan van de deuren, het harde praten, hoe verschrikkelijk het soms is om naast hun te wonen, er wél ruzie van gaat komen. Wat onze woonervaring er niet prettiger om zal maken.

Ik heb ook goede redenen om niet te willen verhuizen; mijn enige ouder (op leeftijd) woont in dezelfde straat tegenover ons en wil héél graag bij hen in de buurt blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wieweetje
Makrolon schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:30:
Ik zou toch voorzetwanden doen. Ik heb het ongeveer even erg meegemaakt met buren en mij maakte t niet uit wat t koste, als het maar minder zou worden.. dat was wel een 2 onder 1 kap uit 1920 met enkelsteens scheidingsmuur en... Dus daar waren de voorzetwanden nog iets harder nodig.

Maar nu verhuisd en daar zou ik als ik jou was ook naar kijken. Dit wil je gewoon echt niet...
Bedankt voor de tip! Vervelend dat je ook zo'n ervaring hebt gehad, maar fijn dat verhuizen voor jou een goede oplossing was.

Het feit dat wij de andere buren lang niet zo extreem goed en vaak horen als hen, blijft toch in mijn hoofd hangen. Alsin; wellicht een constructie fout tijdens de bouw oid?

We hebben ieder onze eigen betonnen muur met een spouw er tussen, je zou zeggen dat er toch minder geluid doorheen zou moeten gaan dan wat er op dit moment is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wieweetje
Gwindorian schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:35:
Ik denk om eerlijk te zijn niet dat er steeds meer geluid doordruppelt, maar dat elke dag de maatbeker van jullie tolerantie voller druppelt. (zonder enig oordeel hierover hoor!)

en gezien de historie, en stress die het je elke dag oplevert, zou ik ook sterk overwegen om een ander plekje te zoeken.

Maar om je vraag te beantwoorden: een voorzetwand voor de aangrenzende spouwmuur is de enige optie, Kost je inderdaad tot 15 cm breedte. De buitenmuren zijn mijns inziens 7 jaar geleden 100% zeker van isolatie voorzien. Je kunt het bij de aannemer checken.

edit:
https://www.isolatie-info...sisolatie-spouwmuur#buren
Dank voor je reactie! Zoals genoemd is het geluid van de andere buren véél minder extreem en voorkomend. Daardoor denk ik ook regelmatig dat er tijdens de bouw iets niet goed is gegaan.

Ik meen oprecht dat er géén isolatiemateriaal tussen onze muren zit. Volgens mij is het zo dat we ieder enkel een eigen betonnen muur hebben, met een spouw. Nogmaals ik ben niet zo bouwkundig aangelegd hehe. Ik kan dit bij de aannemer denk ik nog wel navragen, maar ik vermoed dat zij gewoon gaan zeggen dat het zo en zo opgebouwd is en dat wil niet zeggen dat er bv geen fout gemaakt is tijdens de bouw.

Nogmaals, deze gedachte heb ik puur en alleen omdat wij onze andere buren vrijwel nooit horen en al helemaal niet zo extreem als de luide buren. Ook een jong stel, ook wel eens mensen over de vloer, ook wel eens muziek aan. Horen ze vrijwel nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wieweetje
hoevenpe schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:36:
Een brommende droger midden in de nacht begint na een aantal nachten toch behoorlijk irritant te worden kan ik je zeggen! 😅 Daarnaast is het dichtgooien van de deuren en het hardgetaalde wat bovenaan mijn lijstje staat. De rest kan ik absoluut voor lief nemen.

Er zijn zeker een aantal dingen die je voor lief moet nemen als je in een rijteswoning woont, helemaal mee eens. Maar het contrast tussen wat mij van de ene kant buren horen en deze luidruchtige buren is zo enorm groot, dat ik blijf denken dat er iets in de tussenmuur niet goed zit. Als ik door irritatie gevoeliger voor geluid zou zijn geworden, zou dat voor beide kanten moeten zijn toch? Dat is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

Zelfde probleem, buren zijn oostblokkers en koop. Ontzettend hard muziek tot 4 uur snachts, heb politie ontzettend vaak gebeld en zijn langs geweest en met een kleine van paar maanden ben ik ook uiteindelijk voor ze deur gaan staan waarop buurman aangaf dat hij het niet meer zou doen. Echter 5 minuten later ging zijn techno muziek weer aan en vielen de glazen om. Valt niet te winnen, verhuizen of accepteren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wieweetje
Bouwtechnisch ga je dit niet oplossen. Je hebt een ankerloze spouwmuur. Het kan best dat er iets tussen zit waardoor geluidsoverlast sterker overdraagbaar is, zoals cement enz.
Dat oplossen zal een onmogelijke klus zijn.
Stuccen helpt niet. En een voorzetwand zal in zo'n situatie ook niet echt een optie.

Ik zou serieus overwegen te verhuizen. Ik zou het zelfs gewoon doen.. dit ga je niet oplossen en de stront vervelende buren kun je ook niet wegsturen.
Bedankt voor je advies! We hebben serieus overwogen te verhuizen, omdat dit al jaren voelt als een strijd die we toch niet gaan winnen. Maar ik wil me niet weg laten pesten, de huizenmarkt is verschrikkelijk, ik ben er haast van overtuigd dat er iets in de constructie van de tussenmuur niet goed zit omdat we één kant buren nauwelijks horen en andere kant iedere dag. Daarnaast heb ik ook een hele goede reden om hier te willen blijven wonen; ik heb nog één ouder, die op leeftijd is, die tegenover ons in de straat in een bungalow woont. En dat vind ik bijzonder prettig. Ook voor een eventuele toekomst waarin hij misschien niet meer geheel zelfstandig kan wonen.

Ik ben dus absoluut niet bouwkundig aangelegd. Is er niet iemand die ik kan bellen om de spouwmuur (discreet) te laten controleren oid?

[ Voor 5% gewijzigd door wieweetje op 16-04-2023 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wieweetje
[...]

Dank voor je reactie! Dat lijkt mij dus ook! Vooral omdat we de andere buren niet of nauwelijks horen en het gros van het geluidsoverlast maar van één kant lijkt te komen.

Is er niet iemand die ik kan bellen om de spouwmuur op z'n minst te laten controleren oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wieweetje
Barrycade schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:48:
Gevalletje opbouwende irritatie. Ook gehad in een vorig huis. Ging me steeds meer ergeren aan de buurman, ging daardoor ook steeds meer horen.

Mijn vrouw had dat veel minder en had geen problemen.

Dus al zet je je huis op afstand en overal voorzet muren je zal je buren blijven horen. En dan nog meer irriteren omdat je zoveel geld er in gestoken hebt.

Dus zoek hulp om je van je fixatie af te helpen of verhuizen.
Dank voor je reactie! Dat heb ik dus ook lang gedacht. Maar als ik daadwerkelijk door aanhoudende irritatie gevoeliger voor geluid zou zijn geworden, dan zou je zeggen dat ik dat ook voor de andere buren zou moeten ontwikkelen. En tot op de dag van vandaag blijf ik zeggen dat wij hun in vergelijking met de hoekburen niet of nauwelijks horen.

Hulp voor de irritatie zoeken was eigenlijk mijn allereerste stap jaren geleden, omdat mijn partner er, net als bij jou, weinig last van leek te hebben, kreeg ik het gevoel alsof ik gek werd. Inmiddels merkt mijn partner op dat het geluid ook lijkt te zijn toegenomen en irriteert zich er ook mateloos aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wieweetje
Milo85 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:52:
Ik had ook het ook met de buren, en ik lette telkens meer op de geluiden en zat me van binnen op te vreten. En daardoor ervaarde ik nog meer geluidsoverlast.

Bij mij was het opgelost doordat ik zelf kinderen kreeg en daardoor me niet aan de geluiden ernaast stoorde omdat die van ons ook herrie maakte.. en dan kan je het allemaal wat beter relativeren. Inmiddels trouwens wel verhuisd. Ik denk dat het bij jou ook een geval is van opbouwende ergernis. Verhuizen lijkt me inderdaad de beste optie.
Bedankt voor je reactie! Dat zou je inderdaad denken, maar dan zou mijn weerstand tegen geluid van de andere buren ook minder moeten zijn en die horen we tot op de dag van vandaag vrijwel nooit. Vandaar dat ik het meer zoek in de spouwmuur.

Het heeft me een paar jaar geduurd en toegegeven ook een beetje therapie gekost, maar ik ben er nu wel gewend aan geraakt. Wil niet zeggen dat ik het geluidsoverlast normaal vind en er niets meer aan wil doen om het te verminderen, maar m'n hart klopt iig niet meer in mijn keel iedere keer dat er weer een bonk van die kant komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wieweetje
hoevenpe schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:19:
[...]

Dank voor je reactie! Dat is nou precies wat ik wil laten onderzoeken! We hebben ook regelmatig verhuizen besproken, maar op de buren aan één kant na wil ik hier absoluut niet weg. Dus ik wil eerst kijken wat de mogelijkheden zijn om er zelf iets aan te doen. Ik vermoed zelf dus dat er bouwtechnisch iets niet goed is gegaan en heb geen idee hoe ik dat moet laten onderzoeken. Mijn buren zijn absoluut luidruchtig in ALLES wat ze doen. Maar we horen ZOVEEL van alleen hun kant (de andere buren horen we vrijwel nooit) dat ik haast denk dat er in de constructie van de bouw iets niet goed is gegaan.

Ook denk ik wel eens, als er ooit andere mensen in dit huis gaan wonen, dat ze dezelfde rotervaring gaan hebben en dat wil ik niet op m'n geweten hebben. Het is aan de andere kant natuurlijk ook niet iets wat je in verkoopbrochure gaat zetten😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wieweetje
Toke_gt schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:34:
Het doordringende geluid kan ook te maken hebben met verkeerd gelegde vloerbedekking bij de buren. Enig idee wat daar op de vloeren ligt? Laminaat, pvc tot de wanden doorgelegd? Kan vooral dat dreunen veroorzaken. Ik zou ook de scheuren laten onderzoeken.
Maar het ergste, een zomer lang je ergeren aan luidruchtige buren, kun je niet wegnemen. Wat je ook doet aan het huis, dat blijft. Als verhuizen geen optie is, kijk dan vooral hoe je daar je ergernis enigszins kunt verzachten. Misschien een tuinkamer die van hun tuin wegkijkt en die je eventueel een stukje kunt sluiten?
Dank voor je reactie! Zover ik weet hebben ze, net als wij, tegels beneden liggen. Maar je hoort ze bijvoorbeeld ook stampvoetend op de bovenverdieping lopen als wij beneden in de huiskamer zitten.

Wat betreft de tuin; dat klopt! Heb weinig invloed op het stemniveau van m'n buren. Wij hebben een overkapping aan het huis staan en zitten sterk te overwegen om iig de zijkanten (en misschien ooit de voorkant) dicht te laten maken. Dit zal al enorm schelen met geluidsoverlast. Daarnaast zouden we eventueel zo'n cocosnootwand vóór de schutting kunnen plaatsen, dat schijnt ook wel effectief te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wieweetje
pietje63 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:25:
Thinking out of the box

- Soms helpt het om zelf wat muziek aan te zetten, dan hoor je een stuk minder om je heen (minder ingrijpend dan zelf kinderen “nemen”).
- piepende deuren: vriendelijk melden dat het geluid jullie stoort en vragen of je mag smeren?
- droger, meestal maakt een wasmachine meer geluid maar dat terzijde, kamers zo indelen dat je deze niet gebruikt als ze hem aan hebben staan? Anders staat een poot wellicht niet goed
- slaan met deuren: klein stukje tocht strip scheelt vaak enorm (vangt klap op). Zelfde benadering als deuren.

Ik snap dat verhouding met buren niet goed is, maar probeer het zakelijk te houden. Niemand heeft behoefte aan mot met buren en zoek de win-win
Dank voor je reactie! Héél fijn dat je ook in dit opzicht meedenkt hoor! Ik zeg je eerlijk; wij zetten wel eens de afzuigkap op de zachtste stand aan. Deze filtert behoorlijk wat van het geluid, maar is eigenlijk ook gekkenwerk. Zachtjes muziek aanzetten zodra ik thuiskom is iets wat ik steeds vaker doe en dat helpt idd!

De droger hoor ik echt een een roterend, consistent brom geluid. Het vreemde is dat de droger bij hun op zolder staat, blijkbaar tegen een andere muur dan de muur die wel delen, maar wij horen hem luid en duidelijk brommen in onze slaapkamer. Het is ook niet de droger zelf die we horen, maar de resonantie denk ik. Ik heb onze slaapkamer al anders ingedeeld, zodat we niet meer met ons hoofd bij de gedeelde muur liggen, maar het dreunt door heel de slaapkamer en helaas laat de indeling van ons niet toe om in een andere kamer te slapen.

De piepende deur hebben ze inmiddels zelf opgelost denk ik want we horen hem niet meer. Het was enkel een voorbeeld van een geluid waarvan ik het zo vreemd vond dat het zo goed werd doorgelaten. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wieweetje
Zenomyscus schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:58:
Dank voor je reactie en fijn dat je de piepende deur er tussenuit pikt! De reden dat ik dit voorbeeld noem (want ik erger me hier dan nog het allerminst aan) is omdat ik het juist zo vreemd vind dat we dit kunnen horen. De deur zit niet in onze muur (uiteraard), maar halverwege hun huis. En het piepen is iets wat alleen hoorbaar in hun eigen huis zou moeten zijn, toch? Daarom denk ik dat er iets in de constructie niet klopt, waardoor er bepaalde geluiden extra goed doorkomen terwijl dit niet het geval zou moeten zijn. Daarbovenop horen wij deze geluiden nooit van de andere buren.

Is er een manier om dit soort dingen te laten controleren door iemand dat je weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wieweetje
Lollercopter schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:04:
[...]

Precies dit. Er bestaat ook geen fohn die door een ankerloze spouwmuur heen gaat. Dat kan en mag gewoon niet, punt. Er zit iets goed mis structureels zou ik zeggen. Ik zou het laten onderzoeken is zeer specialistisch werk, misschien zit er puin de spouw (contact) of een enorm gat. Maarja... En dan ?

Zelfde als een droger. Dat bestaat gewoon niet dat je dat kan horen, tenzei je in een papier machee huis woont...
Dank voor je reactie! Dat vind ik dus ook. Ik lees veel reacties hier dat vermoedelijk mijn "emmertje gewoon te vol is". Maar nogmaals, ik hoor mijn andere buren vrijwel nooit. En dit "soort" geluiden al helemaal niet. Ja mijn buren zijn gewoon luidruchtig van nature, maar ik begin steeds meer te denken dat er in de constructie iets niet klopt, waardoor wij ze zo goed horen. Vooral om dat dat aan de andere kant niet zo is.

Wie of wat zou ik kunnen inschakelen om zoiets te controleren denk je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wieweetje
Knappel schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 07:41:
Ik zou toch echt even kijken of je kunt lokaliseren of er niet ergens een geluidslek zit. Liefst dan toch tijdens een feestje bij de buren een keer thuisblijven en bv met een stuk steenwol kijken waar het dempt.

Maar gezien de relatie met de buren ook maar eens op funda kijken.
Haha ik zit inderdaad dagelijks op Funda, maar wil hier het liefst niet weg. Ondanks de buren! Daarom probeer ik nu te denken in mogelijke oplossing (en allereerst oorzaken) ipv me er alleen maar dagelijks aan te irriteren.

Ik weet niet of het zo werkt maar ik zou dit ABSOLUUT eens willen laten onderzoeken. Ik weet alleen niet door wie en hoe. Ook al is er geen oplossing voor, dan vermoed ik dat het toch een GROTE opluchting zal brengen als ik in ieder geval weet wat de oorzaak is.

In dat geval, mochten we uiteindelijk toch gaan verhuizen, kan ik er altijd op letten dat ik me dat geen tweede keer laat overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wieweetje
bie100 schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:35:
[...]

tja makkelijk gezegd verhuizen je weet ook niet wie er dan naarst je woont of gaat wonen dan blijf je aan het verhuizen :+

zo als boven mij al is aangegeven geluidsisolatie kan zeker wel werken als je daar de goede vakmensen voor kan vinden dan
Dankjewel voor je reactie! Stomme vraag misschien, maar zou je een spouwmuur ook discreet kunnen laten isoleren? Ik wil namelijk alle mogelijke oplossingen bedenken, maar mijn buren er zo min mogelijk in betrekken. Ik heb veel gelezen over isolatie. Maar de een is grote voorstander en de ander zegt dat het niet uithaalt. Alles wat ook maar een klein beetje kan verminderen is natuurlijk prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

Helaas is er geen kruid gewassen tegen sociopaten die zichzelf heel sociaal vinden. Lees: iedereen manipuleren en alles wat ze voor de voeten geworpen krijgen omdraaien en zichzelf als slachtoffer zien.

Maar je kan er ook anders naar kijken. Er zijn mensen die van die "levendigheid" houden. Dit kan een uitmonden in een verversing van de buurt naar hetzelfde soort mensen.

Een probleem is dat veel mensen hun mond niet open durven te doen. Zolang de meeste mensen te bang blijven om iets te doen, bereik je niets.

Ik heb zoiets gezien bij een VvE waarbij de bewoners van de dure appartementen zich in het bestuur hadden gewurmd om zo de verdeling van de lasten in eigen voordeel om te zetten. Er waren meer mensen in de goedkopere appartementen, maar die deden niets en stemden voor dit bestuur (ja, echt). Het eindigde uiteindelijk voor de rechtbank waar de rechter aan een bestuurslid vroeg waarom hij daar was. Hij hoort namelijk de belangen van alle bewoners te behartigen en niet zijn eigen belang. Doe niets en je eindigt met brutalen die de halve wereld claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
wieweetje schreef op maandag 17 april 2023 @ 00:07:
[...]

Dankjewel voor je reactie! Stomme vraag misschien, maar zou je een spouwmuur ook discreet kunnen laten isoleren? Ik wil namelijk alle mogelijke oplossingen bedenken, maar mijn buren er zo min mogelijk in betrekken. Ik heb veel gelezen over isolatie. Maar de een is grote voorstander en de ander zegt dat het niet uithaalt. Alles wat ook maar een klein beetje kan verminderen is natuurlijk prettig.
of dat discreet kan dat geloof ik niet je moet meer gaan kijken naar geluidsisolerende platen of akoestische wandpanelen

maar voor dat je daar aan begint zou ik eerst wat mensen vragen die er verstand van hebben of het sowieso nut heeft en of het helpt tegen de overlast van geluid waar je last van heb voor dat je daar geld voor uitgeeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
wieweetje schreef op maandag 17 april 2023 @ 00:07:
[...]

Een (ankerloze) spouwmuur met je buren moet je niet gaan isoleren, dat gaat averechts werken. Luchtspouw isoleert (geluid) veel beter.

Wellicht kan iemand / een bouwkundig bedrijf een gat boren en met een endoscoop je spouwmuur controleren op vervuiling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:47
Je schrijft dat je ouder op leeftijd tegenover je woont...
Ik neem even aan dat zijn/haar gehoor minder dan dat van jullie is...

Is het toch een optie om te verhuizen, of wil je je ouder dat niet aandoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:56
wieweetje schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:21:
Ook hebben wij binnen nooit gestuct (enkel geschuurd en wit gespoten, met het idee om later alles te gaan stucen als het huis helemaal "gezet" is). Hierdoor kampen we ook met een aantal scheuren in huis, wat niet ongebruikelijk is in een nieuwbouwwoning. Ik heb hoop dat als we ooit gaan stucen, dat het geluidsoverlast op z'n minst weer een beetje afneemt, maar weet niet zeker of dat iets uithaalt.
Ik denk dat het dreunen vooral resonantie is die je hoort, niet zo zeer het geluid van het apparaat of het lopen zelf. Daar kan wand- en raam bekleding bij jou wel wat in verbeteren. Kale muren versterken galm en dus ook dit dreunen. Soms helpt het al om je kamer iets anders in te delen, waardoor geluidspatronen doorbroken worden of je ze simpelweg niet hoort. Kwestie van uitproberen. Kast tegen andere wand, bed op andere plaats? Kijk of je er online wat meer info over kunt vinden, of eventueel een expert die kan komen meten.
Als hun droger op zolder staat kunnen de trillingen via het dak opgevangen en doorgegeven worden. Daar helpt spouwisolatie niet tegen.
Daarnaast heb je de pech dat je buren harde stemmen hebben. Zeker als er plavuizen liggen, galmt dat lekker door. Als je dat vooral op één plek hoort in de woonkamer, zou je daar iets met akoestische panelen kunnen doen.
Tot slot, heb je zelf toevallig na oplevering nog muurtjes veranderd/bijgeplaatst? Die kunnen ook trillingen doorgeven waar bij het ontwerp geen rekening mee is gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:00
@wieweetje er zijn wel bedrijven die akoestisch onderzoek komen doen, ook bij particulieren. Maar ik heb geen idee hoe effectief/betrouwbaar die zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:06
Je heb nog niet gestucced .... dus je kan met een onderzoek toch wat dingen doen die je normaal niet zou doen.
Ik zou het volgende doen:

Op de plekken met de meeste overlast:

- Gaatje in de muur maken en met endoscoop in de spouw kijken. Dit zou niet heel duur moeten zijn. Ik zou het op meerdere locaties doen (zo nodig voor goed beeld). Check ook aansluitingen bij dak met de buren etc.

Als je hier mee start, dan heb je een beetje een basis denk ik voor verder onderzoek. Een geluidsmeting lijkt me weinig toevoegen, als je al piepende scharnieren kan horen ....

[ Voor 4% gewijzigd door Lollercopter op 17-04-2023 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wieweetje
Draakje5 schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:40:
[...]
Wellicht kan iemand / een bouwkundig bedrijf een gat boren en met een endoscoop je spouwmuur controleren op vervuiling.
Kijk, dit is geweldig advies! Ik wist niet eens dat zoiets mogelijk is! Dat zou ik sowieso eens kunnen proberen! Ik ga binnenkort eens kijken bij wat voor bedrijf ik hiervoor terecht kan. Vriendelijk bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wieweetje
99ruud99 schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:42:
Je schrijft dat je ouder op leeftijd tegenover je woont...
Ik neem even aan dat zijn/haar gehoor minder dan dat van jullie is...

Is het toch een optie om te verhuizen, of wil je je ouder dat niet aandoen?
Daar hebben we het wel eens voor de grap over gehad. Maar mijn vader heeft het uiteraard prima naar zijn zin daar en zijn huis is ook een beetje "aangepast" op de toekomst zeg maar. Ons huis is absoluut een starterswoning en de woningen tegenover ons zijn echt gericht op medioren/senioren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gionimo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-05 22:13
Wat vervelend om te horen dat je het zo slecht hebt getroffen met je buren. Hier zijn wat tips:

- vraag eens de brochures op van de Nederlandse Stichting Geluidshinder (NSG) en ga je inlezen.
- de woningscheidende spouw moet je zoals al eerder gezegd is niet vullen.
- je lijkt vooral last te hebben van contactgeluiden, namelijk geluiden die de constructie in beweging brengen en zo geluid doorgeven. De droger, de deuren, de voetstappen de keukengeluiden is allemaal contactgeluid. Deze contactgeluiden zijn eigenlijk alleen bij de bron aan te pakken. Een ingrijpend alternatief is een box-in-box constructie in je woning bouwen maar dat is een vrij extreme oplossing.
- voor de overige luchtgeluiden zoals muziek en stemmen kan een voorzetwand helpen. Let er hierbij op dat je eerst in kaart brengt waar de geluiden jouw woning binnenkomen. Leg je oor tegen alle muren en luister. Als er sprake is van omlopend geluid dat bijvoorbeeld via de gevel binnenkomt is een voorzetwand tegen de woningscheidende muur dus niet zo effectief als je zou hopen.
- een voorzetwand moet je ook contactloos installeren: zorgen dat de harde delen van je voorzetwand niet de muur raken en zo alsnog geluid door kunnen geven. Dit noem je een 'zwevende voorzetwand'
- op de geluidslekken nog beter te identificeren zou je een klein stukje tuinslang kunnen afknippen en als een soort stethoscoop kunnen gebruiken: daar waar je een sissend geluid hoort is een geluidslek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:43
Is er nog nieuws, TS?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Pagina: 1