Dunne vloerverwarming op welke maximale isolatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:38
Ik heb de hele benedenverdieping overhoop: houten vloer eruit, betonplaat grotendeels eruit en 50 cm schuimbeton gestort daarop komt vloerverwarming met 5 cm cemfloor dekvloer. So far so good!

Die betonplaat kon er niet (makkelijk) helemaal uit: hij vormt het dak van de kelder en boven die kelder draagt hij muur naar de schuur. Ik wil natuurlijk moeilijk doen en daar ook vloerverwarming op. De vloerverwarmingleverancier levert geen oplossing maar ik dhz graag. Ze leggen wel een extra groep aan naar de goede plek.

Ik heb zo’n 30 mm over, circa 3 vierkante meter. Daarop wil ik maximaal isoleren, de betonplaat is een koudebrug. Ik heb zitten kijken naar een centimeter bluedec en dan iets van speedtile of Minitec dan kan het zelfs 25 mm blijven, maar de druksterkte van bluedec voldoet niet? Xps isoleert niet voldoende, pir lijkt qua druksterkte weer beperkt. Iemand dit wel eens bij de hand gehad en een oplossing die ik kan lenen?

En ik kom nog niet helemaal uit de verbinding beton-isolatie-noppenplaat. Gewoon high tac?
O ja electrisch is no go. Kosten vallen in het niet op de verbouwing.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:37
En de vloer van onderuit isoleren (kelder) is geen optie? DAn zou ik de koudebrug accepteren, en daar de vloerverwarming wat dichter op elkaar leggen en ''gewoon'' in het beton laten frezen. Verlies je zo minimaal mogelijk naar de kelder, en vang je koudebrug op met slangen die dichter op elkaar liggen en zo meer vermogen geven aan die kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
ErgoStijn schreef op donderdag 13 april 2023 @ 06:17:
En de vloer van onderuit isoleren (kelder) is geen optie? DAn zou ik de koudebrug accepteren, en daar de vloerverwarming wat dichter op elkaar leggen en ''gewoon'' in het beton laten frezen. Verlies je zo minimaal mogelijk naar de kelder, en vang je koudebrug op met slangen die dichter op elkaar liggen en zo meer vermogen geven aan die kant.
Nee die betonplaat loopt helemaal door onder de schuur, en raakt buitenlucht waar de schuur steensmuur heeft. De kou komt dus uit de plaat, niet uit de kelder.

Mijn doel is zo weinig mogelijk warmte te verliezen naar de plaat toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:30

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Op hoeveel totaaloppervlakte is die 3 m2? En welke ruimte betreft het?

In mijn keuken heb ik de vloerverwarming op stampbeton liggen (garagevloer) die ook contact heeft met buiten. Ik kon ook niet anders helaas. Heb er nog nooit comfort om verloren en qua verbruik merk ik het ook niet echt. Wel koelt het daar sneller af wanneer de vloerverwarming stil staat.

Tiijdje geleden met een warmtebeeldcamera rondgelopen en kon toen ook wel zien dat er rondom wat warmte lekt, maar vond het nog steeds best meevallen.

Ik overweeg om hier aan de buitenkant nog isolatie toe te passen, zoals @mkleinman ook heeft gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knappel
Beekforel schreef op donderdag 13 april 2023 @ 07:14:
Op hoeveel totaaloppervlakte is die 3 m2? En welke ruimte betreft het?

In mijn keuken heb ik de vloerverwarming op stampbeton liggen (garagevloer) die ook contact heeft met buiten. Ik kon ook niet anders helaas. Heb er nog nooit comfort om verloren en qua verbruik merk ik het ook niet echt. Wel koelt het daar sneller af wanneer de vloerverwarming stil staat.

Tiijdje geleden met een warmtebeeldcamera rondgelopen en kon toen ook wel zien dat er rondom wat warmte lekt, maar vond het nog steeds best meevallen.

Ik overweeg om hier aan de buitenkant nog isolatie toe te passen, zoals @mkleinman ook heeft gedaan.
Ja 3 m2, ook de keuken. Zo te zien heb je dezelfde situatie als ik. Misschien moet ik wat toegeven op de isolatie maar ik hoop dat er nog andere oplossingen zijn. Iemand ervaring met natbouw vloerverwarming op bluedec?

De koudebrug van de betonplaat onderbreken of aan de buitenkant oplossen is lastig in mijn situatie. Hij is in het zicht onder de schuurdeur bijvoorbeeld, dus geen porem om dat van buiten op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Zijn noppenplaten dan niet de handigste keuze? Daarmee doe je toch iets en heb je denk ik de ruimte optimaal benut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
Beekforel schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:09:
Zijn noppenplaten dan niet de handigste keuze? Daarmee doe je toch iets en heb je denk ik de ruimte optimaal benut.
Denk je dan aan specifieke noppenplaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Knappel schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:29:
[...]

Denk je dan aan specifieke noppenplaten?
Nee, heb daar verder geen ervaring mee. Maar zou zodanig doen dat je de ruimte optimaal vult (even uitzoeken hoeveel dekvloer er nog op moet). Volgens mij verbreek je dan in elk geval de koudebrug en pak je nog net een beetje isolatie mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
Ik zie veel noppenmatten met 1.1 eps of helemaal zonder isolatie. Ik denk er nu over 12mm buis op een staalnet te vlechten, dat op een stukje alufoam te leggen en daaroverheen deze mortel

Ik moet nog even afwachten tot ze de rest hebben gestort om de hoogte te weten, hangt ergens tussen de 27 en 33 mm. Als het hoog wordt kan er nog een beetje bluedec onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:42
Warp systems heeft dunne vzw in een eps gps plaatje volgens mij. https://www.warp-systems.nl/winkel/

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knappel
No Hands schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 07:56:
Warp systems heeft dunne vzw in een eps gps plaatje volgens mij. https://www.warp-systems.nl/winkel/
Dank voor het meedenken. Ja had ik gezien, maar er komt plakpvc op, en dat is de droogbouwvariant van warp waar ze vgl mij geen plakkers op kunnen…
O kan wel met jumpax zie ik. Ik ga weer even rekenen.

[ Voor 7% gewijzigd door Knappel op 14-04-2023 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knappel
Nou ik heb het eea besteld:
- 4 mm wedi plaat als bodem,
- dan dampdichte alu folie (nodig?)
- 12 mm vloerverwarmingsbuizen die ik op zo’n gegalvaniseerd hekwerkje vastbind (hek had ik nog liggen),
- dan 15 mm mortel (https://www.debouwmarktshop.nl/omnicol-gdm630-gietdekmortel)

kom ik op 31-33 mm uit. Dinsdag kom de rest van de dekvloer, dan kan ik zien wat ik overal echt heb, maar het stukje boven de kelder loopt sowieso in een kom (oud putje is de oorzaak denk ik) met paar mm verschil dus ik had voldoende hoop om de bestelling te plegen.

Ik ben vooral gestopt met die speetile omdat in bestelmodus ik er die jumpax niet voorkreeg. Computer says no, geen pvc op droogbouw. 😞 klaar mee. Irritant systeem hebben ze sws, je kan alleen offerte bestellen.

Ik meld me hier nog wel even als het klaar is, als ik er aan denk. Als ik het vergeet en je hebt interesse, tag me vooral. En dank allen voor het dwars- en meedenken!
Pagina: 1