Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:41
Goedenavond,
Anderhalve maand geleden is keuken geplaatst en daarbij is de groepenkast aangepast naar het onderstaande plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdsoqVyi090hHgf78TWHNkOPBi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r4aPRM1SQrHS1j89GW9p8T34.jpg?f=fotoalbum_large
Dit heeft perfect gewerkt, totdat ik vanavond merkte dat de inductie plaat uitviel. Ik ben naar de groepenkast gelopen en ik zag dat de alamat van de inductie naar beneden stond. Ik vermoed dat de fase toen nog niet eruit was (want de kinderen hadden nog WiFi en dat zit ook op fase 1). Ik duwde de alamat weer omhoog maar die ging meteen naar beneden en er was een 'poef' te horen bij de alamat groep (En de WiFi was uit). Op dit moment had ik door dat de fase ook eruit lag. Dit zijn nog ouderwetse zekeringen.

Vervolgens heb ik de zekering vervangen (ja verzegeling dus doorgeknipt) en een nieuwe er ingezet. De stekker van de inductiekookplaat eruit gehaald en de alamat weer omhoog gezet. Dit ging goed, maar dat is misschien logisch zonder stekker erin ;). Alamat weer uitgezet, stekker erin, alamat weer aan, en weer poef en de fase eruit.

Fase 2 en fase 3 zijn verder in orde ondanks dat de kookplaat op 3 fases is aangesloten.

Hoe kan het dat meteen de fase eruit gaat? En in welke richting moet ik verder zoeken ondanks dat het zolang prima gewerkt heeft?

Voordat we alles in gebruik hebben genomen is de groepenkast ook gecontroleerd door een electricien. In de zin van: die heeft gekeken of het kabel werk klopte en alles goed vast zat en geen gekke dingen zag.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:30
Heel snel opbiechten bij de netbeheerder… als die een gebrek aan humor hebben kan je verdacht worden van fraude… de zegels zitten er met een reden op.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
vinom schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:51:
Goedenavond,
Anderhalve maand geleden is keuken geplaatst en daarbij is de groepenkast aangepast naar het onderstaande plaatje:
[Afbeelding]
Dit heeft perfect gewerkt, totdat ik vanavond merkte dat de inductie plaat uitviel. Ik ben naar de groepenkast gelopen en ik zag dat de alamat van de inductie naar beneden stond. Ik vermoed dat de fase toen nog niet eruit was (want de kinderen hadden nog WiFi en dat zit ook op fase 1). Ik duwde de alamat weer omhoog maar die ging meteen naar beneden en er was een 'poef' te horen bij de alamat groep (En de WiFi was uit). Op dit moment had ik door dat de fase ook eruit lag. Dit zijn nog ouderwetse zekeringen.

Vervolgens heb ik de zekering vervangen (ja verzegeling dus doorgeknipt) en een nieuwe er ingezet. De stekker van de inductiekookplaat eruit gehaald en de alamat weer omhoog gezet. Dit ging goed, maar dat is misschien logisch zonder stekker erin ;). Alamat weer uitgezet, stekker erin, alamat weer aan, en weer poef en de fase eruit.

Fase 2 en fase 3 zijn verder in orde ondanks dat de kookplaat op 3 fases is aangesloten.

Hoe kan het dat meteen de fase eruit gaat? En in welke richting moet ik verder zoeken ondanks dat het zolang prima gewerkt heeft?

Voordat we alles in gebruik hebben genomen is de groepenkast ook gecontroleerd door een electricien. In de zin van: die heeft gekeken of het kabel werk klopte en alles goed vast zat en geen gekke dingen zag.
Als er verder niks op die fase zit zal je inductie plaat stuk zijn of een draadje los in de kabel tussen stekker en inductiekookplaat.

Verder zou ik als je de oorzaak gevonden hebt even een installateur bellen met zegelrecht dan heb je verder met de netbeheerder niks te maken. ;)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Ronald schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:06:
Heel snel opbiechten bij de netbeheerder… als die een gebrek aan humor hebben kan je verdacht worden van fraude… de zegels zitten er met een reden op.
En de netbeheerder gaat het probleem oplossen? Zolang ik de oorzaak niet weet kan ik ze blijven bellen...De electricien die de controle heeft gedaan heeft ook zegelrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:37
Lijkt op een defect in de kookplaat. Je zou nog kunnen controleren of de kookplaat goed zit aangesloten. Meestal staat dit wel met een sticker op de achterkant van de kookplaat of anders in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Die kookplaat is inderdaad overleden.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
ds23man schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:28:
Die kookplaat is inderdaad overleden.
Kan ook een draad los geschoten zijn natuurlijk.
Meestal moet je zelf een snoer aan die dingen zetten en die klemmenstrook is vaak maar zo zo...
Of een draad los in de stekker kan natuurlijk ook.

Als het die beide niet zijn is ie dood..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ronald.42 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:44:
[...]

Kan ook een draad los geschoten zijn natuurlijk.
Meestal moet je zelf een snoer aan die dingen zetten en die klemmenstrook is vaak maar zo zo...
Of een draad los in de stekker kan natuurlijk ook.

Als het die beide niet zijn is ie dood..
Dit is een vette kortsluiting, als er ergens een draad losraakt moet ie wel vol in contact komen met de nul of aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:13
Ik moet de eerste kookplaat nog tegenkomen met L1 L2 L3 + N.
Is het niet tot de perilex met 3f aangesloten en vanaf daar met 2 fases + N naar de kookplaat?
Niet dat het hieraan moet liggen, want het heeft vast al jaren goed gewerkt?

Kun je onderin de kookplaat eens kijken, klepje openhalen etc. Mss zit een draad los. Wel ff de alamat uit he ;)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:30
vinom schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:14:
[...]

En de netbeheerder gaat het probleem oplossen? Zolang ik de oorzaak niet weet kan ik ze blijven bellen...De electricien die de controle heeft gedaan heeft ook zegelrecht.
Die hoort een door jouw verbroken zegel niet te herstellen… doet hij dat wel dan mag hij bij mij het huis niet eens in voor een bak koffie.

Maar eigenwijs zijn is een vrijheid.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
ds23man schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:47:
[...]

Dit is een vette kortsluiting, als er ergens een draad losraakt moet ie wel vol in contact komen met de nul of aarde.
Dat klopt inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
PCJR schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:54:
Ik moet de eerste kookplaat nog tegenkomen met L1 L2 L3 + N.
Is het niet tot de perilex met 3f aangesloten en vanaf daar met 2 fases + N naar de kookplaat?
Niet dat het hieraan moet liggen, want het heeft vast al jaren goed gewerkt?

Kun je onderin de kookplaat eens kijken, klepje openhalen etc. Mss zit een draad los. Wel ff de alamat uit he ;)
De keuken was net nieuw geplaatst begreep ik uit het verhaal.
En dan de vraag is het een fornuis want dan kan driefasen prima.
Is het idd alleen een kookplaat dan zou je 2 fasen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ronald.42 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:18:
[...]

De keuken was net nieuw geplaatst begreep ik uit het verhaal.
En dan de vraag is het een fornuis want dan kan driefasen prima.
Is het idd alleen een kookplaat dan zou je 2 fasen verwachten.
De keuken functioneert al 1,5 maand normaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
@Ronald.42 @PCJR het gaat in dit geval om een Bora Pure. (https://www.google.com/ur...Vaw14uAyYG0VQGa3Y0m4RZ2gL)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgalUb4AWUwQo8leAepL7kqiIZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iH7m3RCrxs4SBps34S4PZ2gl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Is het een B16-krachtgroep? In principe hoort die selectief te zijn aan de hoofdzekering. Dat betekent dat een kortsluiting áchter de B16-groep alleen de B16-groep tript, en niet de hoofdzekering er achter. Maar goed, het kan wel zijn dat bij meerdere kortsluitingen achter elkaar de hoofdzekering steeds wat dunner wordt, tot die ook gaat.

Toen je hem hebt vervangen, heb je hem toen wel voor een trage 25A zekering vervangen? Of 'gewoon' een normale 16A? In het laatste geval: logisch dat de hoofdzekering ook doorsmelt.

Laat in ieder geval die hoofdzekering netjes vervangen door de netbeheerder. Het herzegelen van een onterecht doorgeknipt zegel kost bij Liander €65, staat netjes op de prijslijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
marcop23 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:44:
Is het een B16-krachtgroep? In principe hoort die selectief te zijn aan de hoofdzekering. Dat betekent dat een kortsluiting áchter de B16-groep alleen de B16-groep tript, en niet de hoofdzekering er achter. Maar goed, het kan wel zijn dat bij meerdere kortsluitingen achter elkaar de hoofdzekering steeds wat dunner wordt, tot die ook gaat.

Toen je hem hebt vervangen, heb je hem toen wel voor een trage 25A zekering vervangen? Of 'gewoon' een normale 16A? In het laatste geval: logisch dat de hoofdzekering ook doorsmelt.

Laat in ieder geval die hoofdzekering netjes vervangen door de netbeheerder. Het herzegelen van een onterecht doorgeknipt zegel kost bij Liander €65, staat netjes op de prijslijst.
Inderdaad zit er een B16 aardlekautomaat in. Dezs:
https://www.sandervunderi...ekautomaat-3p-n-30ma.html

De hoofdzekering is per fase 25A, met smeltzekeringen. Snel staat er wel op de verpakking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
vinom schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:31:
[...]

Inderdaad zit er een B16 aardlekautomaat in. Dezs:
https://www.sandervunderi...ekautomaat-3p-n-30ma.html

De hoofdzekering is per fase 25A, met smeltzekeringen. Snel staat er wel op de verpakking.
Ah, dat verklaart denk ik het doorsmelten.

Misschien dat een zekeringsautomaat ook ietsje minder snel is als je handmatig inschakelt op een kortsluiting, omdat het mechanisme nog traagheid omhoog heeft en omdat je vingers de hendel nog omhoog duwen. Daardoor zou de kans op doorsmelten van de achterliggende zekering ook wat hoger kunnen zijn. Maar dat durf ik niet zeker te zeggen.

Er lijkt niets mis met je meterkast (dat wij nu kunnen zien, tenminste), dus het lijkt er op dat je kooktoestel stuk is. Laat die nakijken onder garantie.

En laat een zekering plaatsen door je netbeheerder inclusief nieuwe verzegeling. Waarschijnlijk zul je wel een tik op de vingers krijgen voor het knippen, maar daarna is het weer officieel verzegeld. En zij zullen de correcte (trage) zekering plaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vinom
Update: het was de kookplaat die kapot was. Die is nu weer gemaakt en alles werkt weer. Nu contact opnemen met de netbeheerder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:48
Mag een elektricien met zegel recht ook een zekering van de netbeheerder vervangen?
Ik dacht van wel.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:48
maartentmm schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:29:
Mag een elektricien met zegel recht ook een zekering van de netbeheerder vervangen?
Ik dacht van wel.
Volgens mij alleen wanneer hij of zij het zegel zelf ook heeft doorbroken voor werkzaamheden aan de meterkast. Als iemand met zegelrecht een kast aantreft met verbroken of zonder verzegeling moet deze per voor zover ik weet per ommegaande de netbeheerder inlichten en mag hij op dat moment niet werken aan het deel eigendom van de netbeheerder.

Iedere netbeheerder geeft trouwens ook duidelijk aan dat een zegel niet verbroken mag worden voor het oplossen van storingen aan de hoofdzekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Volgens mij is dat half correct. De zegels (nummers) worden per bedrijf uitgegeven. Dus er is na te gaan wie er het laatst heeft gezegeld.
Het bedrijf welke heeft gezegeld is dus verantwoordelijk voor de aangetroffen situatie. Dus wordt er stroom afgetapt en is het gezegeld dat is het bedrijf die deze zegels heeft ontvangen het bokje.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Pagina: 1