Jester-NL schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:44:
[...]
Even terug naar het begin...
* Je hebt een mailadres. Vraag: is dit een adres op een eigen domein, een Gmail/Outlook/Hotmail-adres, of een adres dat je ooit bij de aanschaf van een internet-verbinding hebt gekregen?
Eind vorige eeuw kreeg ik m'n huidige e-mailadres ...@freeler.nl van het toenmalige "Freeler". Daarna werd dat over genomen door KPN maar bleef ik dat e-mailadres houden.
* Je hebt een internet-verbinding via T-Mobile. Is er een specifieke reden dat je toch de SMTP van KPN wilt gebruiken?
Ik zou veel liever niets meer met KPN te maken willen hebben, want ik vind het een klantonvriendelijke organisatie, maar blijk er niet vanaf te kunnen omdat ik anders m'n e-mailadres niet kan behouden. Ik ben zeer slechthorend dus bellen kan ik niet en in de winkel kunnen ze alleen maar verwijzen naar hun webstek, waar ik ook niets kan omdat ik nou eenmaal (wonend op een schip) geen gegevens kan invullen die ik niet heb. Toen ik op een schip ging wonen moest ik noodgedwongen aan een mobiele telefoon (om af en toe te kunnen sms-sen) en een 'router' voor verbinding met het internet Gezien m'n slechte ervaringen met KPN, koos ik voor T-Mobile, wat mij prima bevalt. Een beetje uitgebreid antwoord, maar zo is het een beetje begrijpelijk, dacht ik.
Bij het verzenden/ontvangen van mail gebeuren er twee dingen:
* Ontvangen: Je mailclient klopt aan bij de mailserver waar je mail wordt ontvangen. Daarbij geeft 'ie aan: "Ik ben [mailadres van Gerard X] met [wachtwoord bij dat mailadres]; ik wil graag mijn mail ophalen". Vervolgens gaat dat via het door jou gekozen protocol (POP3 of IMAP) en de opgegeven poorten van die server naar jouw PC.
* Verzenden: Je mailclient klopt aan bij de mailserver die je hebt opgegeven als SMTP-server en roept "ik wil de mail van [mailadres van Gerard X] verzenden". Wat er bij jou gebeurd op dit moment is dat die mailserver zegt: "om die mail te verzenden, moet ik je kennen; vul hier de gebruikersnaam en wachtwoord in om toegang te krijgen tot deze SMTP-server". Als je mailadres een @kpnmail.nl-adres is, vul je dat in, en het wachtwoord dat bij dat mailadres hoort.
Zonder dat wachtwoord kan die server je niet verifiëren, en mag je niet (via die server) verzenden. En nee... random iets invullen gaat niet werken.
Omdat dit twee verschillende taken zijn, is het heel goed mogelijk dat ophalen inderdaad wel lukt, en verzenden niet...
Helder.
Wat moet je nu doen:
* Vul het KPN-mailadres en het wachtwoord in bij de uitgaande mail (daarmee open je de toegang tot die SMTP-server, en die kun je daarna voor al je mailadressen (OOK niet KPN) gebruiken.1
Na wat proberen (bij de keuze voor een versleuteld wachtwoord kreeg ik de melding dat KPN dat niet accepteert, als gebruikersnaam bleek ik mijn e-mailadres in dat veld te moeten invoeren), bleek ik een testmail naar een kennis verzonden te krijgen.

Bij deze dus iedereen bedankt die bijgedragen heeft om mijn probleem te verhelpen en hopelijk hebben anderen hier later ook iets aan.
1 [small]Hou er rekening mee, dat de Googles en Microsofts
Van het Google(gerelateerde)-virus probeer ik, om privacy-redenen) zo ver mogelijk weg te blijven en met MicroSoft heb ik nooit wat gehad.
tegenwoordig (weer wat strenger) controleren op de verzendene server(s) en dat je tegen issues rond een SPF-record aan kan lopen. Het is waarschijnlijk het makkelijkste en verstandigste om 'gewoon' de SMTP-server te gebruiken van de verstrekker van je mailadres.
Had/heb geen reden om iets anders te willen.
Ga nu verder de (on)mogelijkheden van Thunderbird bestuderen (het ziet er qua opmaak aantrekkelijk uit).