Verzendprobleem met Thunderbird

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard X
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-01 22:01
Vandaag Thunderbird (Nederlandstalige versie) geinstalleerd op m'n Raspberry Pi met Debian. Verzenden van e-mail lukt niet. Krijg steeds een Engelstalige foutmelding, met de suggestie om te controleren of mijn e-mailadres juist is ingesteld. Ik ontvang echter wel keurig ingekomen e-mails.

Wat is hier aan de hand, maar belangrijker, hoe is dit probleem te verhelpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Pfoe, problemen met uitgaande email kan van alles zijn. Heb je de goede uitgaande server ingevuld, goede poort aangegeven, goede authenticatiemethode met juiste credentials ingevuld? Over het algemeen zijn er wel standaard instructies hoe je deze goed moet invullen, bijv voor gmail/outlook achtigen, internetprovider-achtigen of hostingpakketten.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard X
KabouterSuper schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:22:
Pfoe, problemen met uitgaande email kan van alles zijn.
Tsja, dat schiet niet op, toch?
Heb je de goede uitgaande server ingevuld, goede poort aangegeven, goede authenticatiemethode met juiste credentials ingevuld?
Dit soort vragen helpen mij ook niet. ;(
Over het algemeen zijn er wel standaard instructies hoe je deze goed moet invullen, bijv voor gmail/outlook achtigen, internetprovider-achtigen of hostingpakketten.
Het klinkt onaardig (maar zo is het niet bedoeld), maar denk je echt dat ik aan deze reactie wat heb? ;(

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-08 22:21

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Voor iemand die hulp nodig heeft en daarbij heel weinig informatie geeft (wat heb je zelf gevonden) maak je niet een beste start...

Die vragen zijn namelijk de eerste dingen die je checkt, dus is het logisch dat dat ook als eerst wordt gevraagd als je zelf niet aangeeft dat je die al gecheckt of getest hebt. Als die gegevens zéker juist zijn, welke (Engelstalige) foutmelding krijg je dan exáct? Foutcodes daarbij? Dezelfde settings op een ander device binnen hetzelfde netwerk werken wel? Welke mail- en internetprovider gebruik je?

Dus nee. Het helpt jou misschien niet (meteen), maar het helpt tig Tweakers wel om mee te zoeken naar de oorzaak van je mailprobleem. Ook door dingen juist uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Gerard X schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:29:
[...]
Tsja, dat schiet niet op, toch?
Met alle respect, als je naar een garage belt met de opmerking dat je auto het niet doet, krijg je dezelfde reactie.

Dit soort vragen helpen mij ook niet. ;(
[...]
Om je op weg te helpen....Het maakt heel veel uit of je een gmail emailadres hebt, een ziggo adres of een emailadres bij een hostingpartij zoals mijndomein of transip. Kan je iets vertellen over je emailadres en kan je aangeven wat je ingevuld hebt in thunderbird bij je uitgaande email?

Het klinkt onaardig (maar zo is het niet bedoeld), maar denk je echt dat ik aan deze reactie wat heb? ;(
Jazeker....je bent met Debian bezig, dus niet helemaal antitechnisch. Als je op je favoriete zoekmachine zoekt op je emailprovider, dan krijg je al snel dit soort instructies:
https://support.google.co...lingen-in-je-e-mailclient
https://www.ziggo.nl/klan...e-mail/serverinstellingen
https://www.transip.nl/kn...en-voor-mijn-e-mailadres/

Heb je dit soort instructies gebruikt bij het inrichten van je thunderbird?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard X
Shit @#$%^, net uitvoerig zitten reageren, moest vervolgens iets opzoeken in Thunderbird, hele reactie (half uur werk) foetsie, kan ik weer opnieuw beginnen. :(
Bastiaan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:06:
Voor iemand die hulp nodig heeft en daarbij heel weinig informatie geeft (wat heb je zelf gevonden)
Dat heb ik in m'n eerste bericht geschreven.
maak je niet een beste start...
Kan zijn, maar wanneer ik niet helder ben (geweest) zijn verhelderingsvragen logisch. Nu kreeg ik het gevoel een donker bos in te worden getrokken met vragen waar ik niets mee kon. Immers, HOE moet ik controleren, of ik de goede uitgaande server heb ingevuld, de goede poort heb aangegeven, goede authenticatiemethode met juiste credentials (wat zijn dat in vredesnaam?) ingevuld? En wat helpt een opmerking over dat er over het algemeen dingen zijn?
Ik heb naar beste weten Thunderbird geinstalleerd (middels "sudo apt install thunderbird") en daarna in te vullen wat mij gevraagd werd.
Die vragen zijn namelijk de eerste dingen die je checkt,
Mogelijk als deskundige, maar dat ben ik niet.
dus is het logisch dat dat ook als eerst wordt gevraagd als je zelf niet aangeeft dat je die al gecheckt of getest hebt. Als die gegevens zéker juist zijn,
Geen idee.
welke (Engelstalige) foutmelding krijg je dan exáct?
DIT lijkt mij een zinvolle/doelgerichte vraag. De melding luidt: "Fout bij het verzenden van bericht. Verzenden van het bericht is mislukt. Er is een fout opgetreden bij het verzenden van e-mail. De mailserver antwoordde: Unable to relay without authentication.. Controleer of uw e-mailadres juist is ingesteld in uw accauntinstellingen en probeer het opnieuw.". Vervolgens via "Bewerken" bij die "'account'instellingen" gekeken of ik wat bijzonders zag, maar bij zowel "'Account'naam:" als E-mailadres:" stond mijn juiste e-mailadres en bij "Uitgaande server (SMTP): "kpnmail...". Na nog een paar keer vergeefs proberen, stelde ik mijn vraag hier.
Foutcodes daarbij?
Dit was alles.
Dezelfde settings op een ander device binnen hetzelfde netwerk werken wel?[
Alles werkt verder zo te zien normaal. Ik kan ook gewoon e-mail verzenden via "webmail" van KPN.
Welke mail- en internetprovider gebruik je?
E-mailen doe ik via KPN en al het overige via T-mobile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Gerard X Misschien dat m'n vraag er niet toe doet (maar misschien ook juist wel): Wat is de functie van die RPI in je netwerk?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

De mailserver antwoordde: Unable to relay without authentication.. Controleer of uw e-mailadres juist is ingesteld in uw accountinstellingen en probeer het opnieuw."
Klinkt als: KPN wil graag dat je ook je wachtwoord meegeeft aan de uitgaande mail.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04:12
Gerard X schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:31:
Shit @#$%^, net uitvoerig zitten reageren, moest vervolgens iets opzoeken in Thunderbird, hele reactie (half uur werk) foetsie, kan ik weer opnieuw beginnen. :(

(...)
De mailserver antwoordde: Unable to relay without authentication.. Controleer of uw e-mailadres juist is ingesteld in uw accauntinstellingen en probeer het opnieuw.". Vervolgens via "Bewerken" bij die "'account'instellingen" gekeken of ik wat bijzonders zag, maar bij zowel "'Account'naam:" als E-mailadres:" stond mijn juiste e-mailadres en bij "Uitgaande server (SMTP): "kpnmail...". Na nog een paar keer vergeefs proberen, stelde ik mijn vraag hier.
(...)
Daar staat dus precies wat je fout hebt gedaan. Je hebt geen authenticatiegegevens voor de SMTP server ingevuld. Dat is geen probleem wanneer de e-mailaanbieder je op een andere manier kan identificeren (bijvoorbeeld omdat je op hun netwerk aangesloten bent, je eigen provider dus), maar in alle andere gevallen weigert de mailserver dat.

Ik zal even iets uitgebreiders opzoeken om je verder te helpen.
KabouterSuper schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:22:
Pfoe, problemen met uitgaande email kan van alles zijn. Heb je de goede uitgaande server ingevuld, goede poort aangegeven, goede authenticatiemethode met juiste credentials ingevuld? Over het algemeen zijn er wel standaard instructies hoe je deze goed moet invullen, bijv voor gmail/outlook achtigen, internetprovider-achtigen of hostingpakketten.
U gaat door voor de koelkast :+

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

[...]
DIT lijkt mij een zinvolle/doelgerichte vraag. De melding luidt: "Fout bij het verzenden van bericht. Verzenden van het bericht is mislukt. Er is een fout opgetreden bij het verzenden van e-mail. De mailserver antwoordde: Unable to relay without authentication.. Controleer of uw e-mailadres juist is ingesteld in uw accauntinstellingen en probeer het opnieuw.". Vervolgens via "Bewerken" bij die "'account'instellingen" gekeken of ik wat bijzonders zag, maar bij zowel "'Account'naam:" als E-mailadres:" stond mijn juiste e-mailadres en bij "Uitgaande server (SMTP): "kpnmail...". Na nog een paar keer vergeefs proberen, stelde ik mijn vraag hier.
[...]
Zoals @Jester-NL ook aangaf: dit vette is het magische stukje. Username/password beiden checken, uitgaande poort checken (moet 587 zijn) en beveiliging op STARTTLS. Best grote kans dat het daarna werkt zoals je wilt.

Om je dan voor de toekomst vooruit te helpen: niemand hier verwacht dat je expert bent, maar de zoekopdracht met letterlijk die foutmelding laat op Google vaak gelijk een rits mogelijke oplossingen voor een (mail-) probleem zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard X
KabouterSuper schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:53:
Met alle respect, als je naar een garage belt met de opmerking dat je auto het niet doet, krijg je dezelfde reactie.
Dat hoop ik niet. ;) Ik ben medewerker van twee repaircafe's (mensen worden daar geholpen om hun kapotte spullen te repareren) en uiteraard stellen we daar ook vragen die er op gericht zijn de oorzaak en het verhelpen van een mankement zo snel mogelijk te vinden. Daarbij gaan we er niet vanuit, dat mensen weten hoe een stofzuiger in elkaar zit, wanneer ze met een kapotte stofzuiger komen. Te vaak hebben we ervaren, dat een stofzuiger niet kapot is, maar er tijdens het zuigen mee stopte omdat (te lang) de filters niet vervangen waren. Door zeer gericht te vragen (stopte hij er tijdens het zuigen mee?) en uit te leggen WAAROM we een bepaalde vraag stellen, is de oorzaak vaak snel gevonden.
[/quote]
Om je op weg te helpen....Het maakt heel veel uit of je een gmail emailadres hebt, een ziggo adres of een emailadres bij een hostingpartij zoals mijndomein of transip.[/quote]Waarom heb je daar dan niet naar gevraagd?
Kan je iets vertellen over je emailadres en kan je aangeven wat je ingevuld hebt in thunderbird bij je uitgaande email?
Mijn laatste reactie op de reactie van Bastiaan en deze reactie van jou, kruisten elkaar. In mijn reactie op die van Bastiaan heb ik dit uit de doeken gedaan.
Jazeker....je bent met Debian bezig, dus niet helemaal antitechnisch. Als je op je favoriete zoekmachine zoekt op je emailprovider, dan krijg je al snel dit soort instructies:
https://support.google.co...lingen-in-je-e-mailclient
https://www.ziggo.nl/klan...e-mail/serverinstellingen
https://www.transip.nl/kn...en-voor-mijn-e-mailadres/
Dat zou kunnen.
Heb je dit soort instructies gebruikt bij het inrichten van je thunderbird?
Nee (zie mijn reactie op die van Bastiaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

[...]
Vervolgens via "Bewerken" bij die "'account'instellingen" gekeken of ik wat bijzonders zag, maar bij zowel "'Account'naam:" als E-mailadres:" stond mijn juiste e-mailadres en bij "Uitgaande server (SMTP): "kpnmail...". Na nog een paar keer vergeefs proberen, stelde ik mijn vraag hier.
[...]
Nog een toevoeging op de reactie nét voor je vorige post: je typt bij de SMTP dat het adres begint met "kpnmail...", maar als ik op de pagina's van KPN kijk, moet dit "smtp.kpnmail.nl" zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard X
Will_M schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:38:
@Gerard X Misschien dat m'n vraag er niet toe doet (maar misschien ook juist wel): Wat is de functie van die RPI in je netwerk?
Ik gebruik mijn RPi voor alles wat anderen ook doen op hun computer. In de 80-er jaren stuitte ik bij toeval gelukkig niet op MicroSoft, maar op de veel gebruiksvriendelijker Acorn-computers (m'n eerste was de BBC-B oftewel de Beep). Die ontwikkelden zich daarna tot heden ten dage de RISC-PC met het RISC-besturingssysteem. Omdat we van de BigBenClub (waar ik nog steeds lid van ben) gratis een RPi kregen ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan ontstond mijn interesse in een Linux-besturingssysteem en wat daar mee kan. Het is lang zo gebruiksvriendelijk niet als het RISC-besturingssysteem, maar het is altijd goed om niet op een paard te wedden en op die RPi kan ik ook gewoon middels het RISC-besturingssysteem werken. Twee vliegen in een klap dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard X
Jester-NL schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:48:
[...]
Klinkt als: KPN wil graag dat je ook je wachtwoord meegeeft aan de uitgaande mail.
Zou kunnen. Maar HOE dat dan te fiksen is, is mij niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Gerard X schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:32:
[...]

Zou kunnen. Maar HOE dat dan te fiksen is, is mij niet duidelijk.
Zoals beloofd zou ik hier even op terugkomen. Screenshots uit de Windows versie van Thunderbird, dus ik hoop dat ze het op de RPi ongeveer hetzelfde gedaan hebben:

Ga naar instellingen,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EU81LAefvcfQzdoezoq9l9Nk4RU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EGneJVhE9kO1864VwDSAECvn.png?f=user_large
Dan naar accountinstellingen,
Onderaan de lijst met accounts staat "uitgaande server"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndj73mldgiQLpKqgMr6naQX4VZk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1Ue7jUQBv0DPB3bCeFS3podC.png?f=user_large
Klik in het lijstje met server(s) de juiste aan en klik op berwerken, en daar kan je de SMTP instellingen inzetten die eerder genoemd zijn, het moet er dan ongeveer zo uitzien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrJ50VDQwg9hBdSjSNNu_5I7pAg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zX0Xa6ce0PyhJqgCRBoWx1FK.png?f=user_large

Bij servernaam vul je dus smtp.kpnmail.nl in.
Bij gebruikersnaam de jou bekende gebruikersnaam.
Het wachtwoord zal dan gevraagd worden wanneer je de eerste keer probeert te verzenden.

Nogmaals de disclaimer, dit is er vanuit gaande dat Thunderbird op RPi niet heel anders werkt dan op Windows.

[ Voor 10% gewijzigd door Wild Chocolate op 12-04-2023 21:40 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard X
Wild Chocolate schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:49:
Daar staat dus precies wat je fout hebt gedaan. Je hebt geen authenticatiegegevens voor de SMTP server ingevuld.
Dat zou mij dan toch gevraagd moeten zijn en zolang dat niet gebeurd zou zijn, had ik toch niet verder moeten kunnen?
Dat is geen probleem wanneer de e-mailaanbieder je op een andere manier kan identificeren (bijvoorbeeld omdat je op hun netwerk aangesloten bent, je eigen provider dus), maar in alle andere gevallen weigert de mailserver dat.
Dit gaat mij boven m'n pet omdat ik middels RISC nooit met dit probleem te maken heb gehad, maar dat heeft ooit iemand anders voor me ingesteld, dus mogelijk heeft die dat toen gefikst.
Ik zal even iets uitgebreiders opzoeken om je verder te helpen.
Alvast bedankt voor de moeite. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Gerard X schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:41:
[...]
Dat zou mij dan toch gevraagd moeten zijn en zolang dat niet gebeurd zou zijn, had ik toch niet verder moeten kunnen?
Nee, e-mail gaat er standaard vanuit dat de mailserver in jouw eigen netwerk staat, en alleen toegankelijk is voor mensen die er gebruik van mogen maken. Het niet invoeren van die gegevens is voor een mailprogramma dus geen red-flag. Het zou bijvoorbeeld prima werken wanneer je via T-Mobile wilt verzenden, als jouw internetprovider weten zij tenslotte welk IP-adres ze aan je gegeven hebben, en dat jij dus mail mag verzenden uit jouw naam.

Als de mailserver echter niet in jouw eigen (/ provider's) netwerk staat, zoals die van KPN, kan KPN niet aan de hand van je IP-adres vaststellen wie je bent. Daarom moet je je dan dus identificeren met je gebruikersnaam en wachtwoord. (In de vorige eeuw deed mijn mailprovider (GMX) dit nog door eerst de mail op te laten halen (POP before SMTP), omdat SMTP oorspronkelijk helemaal geen mogelijkheid had voor gebruikersverificatie...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard X
Wild Chocolate schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:38:
Zoals beloofd zou ik hier even op terugkomen. Screenshots uit de Windows versie van Thunderbird, dus ik hoop dat ze het op de RPi ongeveer hetzelfde gedaan hebben:
Ga naar instellingen,
[Afbeelding]
Dan naar accountinstellingen,
Onderaan de lijst met accounts staat "uitgaande server"
Klopt! :) Daar staat onder het kopje "Details van geselecteerde server":
"Beschrijving: kpnmail.nl"
"Servernaam: smtp.kpnmail.nl"
"Poort: 587"
"Gebruikersnaam: <niet gespecificeerd>"
"Authenticatiemethode: Geen authenticatie"
"Verbindingsbeveiliging: STARTTLS"
[Afbeelding]
Klik in het lijstje met server(s) de juiste aan en klik op berwerken, en daar kan je de SMTP instellingen inzetten die eerder genoemd zijn, het moet er dan ongeveer zo uitzien:
[Afbeelding]

Bij servernaam vul je dus smtp.kpnmail.nl in.
Dat staat er al.
Bij gebruikersnaam de jou bekende gebruikersnaam.
Ik ben de enige gebruiker! Dan is een gebruikersnaam toch niet nodig? Maar dat veld is uitgegrijsd.
Het wachtwoord zal dan gevraagd worden wanneer je de eerste keer probeert te verzenden.
Ik heb nu uit de geboden mogelijkheden bij "Authenticatiemethode:" gekozen voor "Normaal wachtwoord".
Nogmaals de disclaimer, dit is er vanuit gaande dat Thunderbird op RPi niet heel anders werkt dan op Windows.
Dat blijkt. :)
Gelijk maar even weer geprobeerd een e-mail te verzenden, maar dat lukte nog steeds niet. Wel andere meldingen:
"Aanmelding bij account 'kpnmail.nl' mislukt. Aanmelden bij server smtp.kpnmail.nl met gebruikersnaam is mislukt." Daarbij de optie "Nieuw wachtwoord invoeren", maar die durfde ik niet te gebruiken (wie weet wat voor ellende ik me dan weer op de hals haal.
De tweede melding luidde:
"Fout bij het verzenden van bericht. Verzenden van het bericht is mislukt. Kan niet authenticeren bij uitgaande (SMTP-)server smtp.kpnmail.nl. Controleer het wachtwoord en verifieer de 'Authenticatiemethode' in de 'Accountinstellingen | Uitgaande server b(SMTP)'."

Ik ga nu een rondje slapen. Morgen verder.

[ Voor 0% gewijzigd door Gerard X op 12-04-2023 22:53 . Reden: Foutje bij 'quoten" ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Gerard X schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:26:
[(...)
Ik ben de enige gebruiker! Dan is een gebruikersnaam toch niet nodig? Maar dat veld is uitgegrijsd.
Ik geloof dat KPN nog een paar andere gebruikers heeft, maar ik weet het niet zeker :+
Waarom hij uitgegrijsd is, kan ik niet helemaal plaatsen, maar ik vermoed dat hij dan de gebruikersnaam van je inkomende server gebruikt. (Werd hij niet actief nadat je de authenticatiemethode van "geen authenticatie" afhaalde? Dat doet hij bij mij wel, wanneer ik nieuwe server probeer in te stellen)
[...]
Ik heb nu uit de geboden mogelijkheden bij "Authenticatiemethode:" gekozen voor "Normaal wachtwoord".
Dat is de minst veilige optie, maar voor nu ok. Als het eenmaal werkt kan je altijd nog kiezen voor één van de andere opties.
Dat blijkt. :)
Gelijk maar even weer geprobeerd een e-mail te verzenden, maar dat lukte nog steeds niet. Wel andere meldingen:
"Aanmelding bij account 'kpnmail.nl' mislukt. Aanmelden bij server smtp.kpnmail.nl met gebruikersnaam is mislukt." Daarbij de optie "Nieuw wachtwoord invoeren", maar die durfde ik niet te gebruiken (wie weet wat voor ellende ik me dan weer op de hals haal.
Dat "nieuwe wachtwoord", zou dus je providerwachtwoord moeten zijn. Je kan daar niks mee stukmaken, het wijzigen van je wachtwoord bij KPN kan niet op die manier.
De tweede melding luidde:
"Fout bij het verzenden van bericht. Verzenden van het bericht is mislukt. Kan niet authenticeren bij uitgaande (SMTP-)server smtp.kpnmail.nl. Controleer het wachtwoord en verifieer de 'Authenticatiemethode' in de 'Accountinstellingen | Uitgaande server b(SMTP)'."

Ik ga nu een rondje slapen. Morgen verder.
Welterusten.

Mocht hij na het invoeren van je wachtwoord nog iets over de authenticatiemethode blijven melden, zou ik "versleuteld wachtwoord" kiezen, in plaats van "normaal wachtwoord".

[ Voor 8% gewijzigd door Wild Chocolate op 12-04-2023 22:40 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard X
Wild Chocolate schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:52:
[...]

Nee, e-mail gaat er standaard vanuit dat de mailserver in jouw eigen netwerk staat, en alleen toegankelijk is voor mensen die er gebruik van mogen maken. Het niet invoeren van die gegevens is voor een mailprogramma dus geen red-flag. Het zou bijvoorbeeld prima werken wanneer je via T-Mobile wilt verzenden, als jouw internetprovider weten zij tenslotte welk IP-adres ze aan je gegeven hebben, en dat jij dus mail mag verzenden uit jouw naam.
Ja, maar mijn e-mailadres is toch uniek?
Als de mailserver echter niet in jouw eigen (/ provider's) netwerk staat, zoals die van KPN, kan KPN niet aan de hand van je IP-adres vaststellen wie je bent. Daarom moet je je dan dus identificeren met je gebruikersnaam en wachtwoord. (In de vorige eeuw deed mijn mailprovider (GMX) dit nog door eerst de mail op te laten halen (POP before SMTP), omdat SMTP oorspronkelijk helemaal geen mogelijkheid had voor gebruikersverificatie...
Ja, dat doet mijn e-mailprogramma op m'n RISC-PC ook. Die kijkt eerst of er e-mail voor mij is en zo ja, toont die dan ook. Dan kan ik aanvinken welke e-mail ik doorgestuurd wil krijgen en haalt die vervolgens op. De opgehaalde e-mail wordt daarna automatisch bij de e-mailprovider verwijderd. DAT zou ik bij Thunderbolt ook graag willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard X
Wild Chocolate schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:37:
[...]

Ik geloof dat KPN nog een paar andere gebruikers heeft, maar ik weet het niet zeker :+
Oh, op die fiets. Ik dacht, dat het gerelateerd was aan eventuele meerdere gebruikers van een lokaal netwerk, want mijn e-mailadres is toch uniek?
Waarom hij uitgegrijsd is, kan ik niet helemaal plaatsen, maar ik vermoed dat hij dan de gebruikersnaam van je inkomende server gebruikt. (Werd hij niet actief nadat je de authenticatiemethode van "geen authenticatie" afhaalde?
Ja. dat klopt, maar vanwege de eerder genoemde redenering heb ik daar niets ingevuld en ik kreeg geen waarschuwing of zo toen ik verder ging zonder daar iets ingevuld te hebben.
Dat "nieuwe wachtwoord", zou dus je providerwachtwoord moeten zijn. Je kan daar niks mee stukmaken, het wijzigen van je wachtwoord bij KPN kan niet op die manier.
Als ik het dus goed begrijp kan ik daar dus iets willekeurigs invullen?
Mocht hij na het invoeren van je wachtwoord nog iets over de authenticatiemethode blijven melden, zou ik "versleuteld wachtwoord" kiezen, in plaats van "normaal wachtwoord".
Oke. Ik blijk ook nog te kunnen kiezen uit "Kerberos / GSSAPI" en "NTLM", maar beiden zeggen mij niets.

[ Voor 3% gewijzigd door Gerard X op 13-04-2023 06:31 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Gerard X schreef op donderdag 13 april 2023 @ 04:01:
[...]
Als ik het dus goed begrijp kan ik daar dus iets willekeurigs invullen?
[...]
Oke. Ik blijk ook nog te kunnen kiezen uit "Kerberos / GSSAPI" en "NTLM", maar beiden zeggen mij niets.
Even terug naar het begin...

* Je hebt een mailadres. Vraag: is dit een adres op een eigen domein, een Gmail/Outlook/Hotmail-adres, of een adres dat je ooit bij de aanschaf van een internet-verbinding hebt gekregen?
* Je hebt een internet-verbinding via T-Mobile. Is er een specifieke reden dat je toch de SMTP van KPN wilt gebruiken?

Bij het verzenden/ontvangen van mail gebeuren er twee dingen:
* Ontvangen: Je mailclient klopt aan bij de mailserver waar je mail wordt ontvangen. Daarbij geeft 'ie aan: "Ik ben [mailadres van Gerard X] met [wachtwoord bij dat mailadres]; ik wil graag mijn mail ophalen". Vervolgens gaat dat via het door jou gekozen protocol (POP3 of IMAP) en de opgegeven poorten van die server naar jouw PC.
* Verzenden: Je mailclient klopt aan bij de mailserver die je hebt opgegeven als SMTP-server en roept "ik wil de mail van [mailadres van Gerard X] verzenden". Wat er bij jou gebeurd op dit moment is dat die mailserver zegt: "om die mail te verzenden, moet ik je kennen; vul hier de gebruikersnaam en wachtwoord in om toegang te krijgen tot deze SMTP-server". Als je mailadres een @kpnmail.nl-adres is, vul je dat in, en het wachtwoord dat bij dat mailadres hoort.
Zonder dat wachtwoord kan die server je niet verifiëren, en mag ne niet (via die server) verzenden. En nee... random iets invullen gaat niet werken.
Omdat dit twee verschillende taken zijn, is het heel goed mogelijk dat ophalen inderdaad wel lukt, en verzenden niet...

Wat moet je nu doen:
* Vul het KPN-mailadres en het wachtwoord in bij de uitgaande mail (daarmee open je de toegang tot die SMTP-server, en die kun je daarna voor al je mailadressen (OOK niet KPN) gebruiken.1
* Gebruik de SMTP-server die je verstrekt is door de leverancier van je mailadres.

1 Hou er rekening mee, dat de Googles en Microsofts tegenwoordig (weer wat strenger) controleren op de verzendene server(s) en dat je tegen issues rond een SPF-record aan kan lopen. Het is waarschijnlijk het makkelijkste en verstandigste om 'gewoon' de SMTP-server te gebruiken van de verstrekker van je mailadres.

me @ last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerard X
Jester-NL schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:44:
[...]

Even terug naar het begin...

* Je hebt een mailadres. Vraag: is dit een adres op een eigen domein, een Gmail/Outlook/Hotmail-adres, of een adres dat je ooit bij de aanschaf van een internet-verbinding hebt gekregen?
Eind vorige eeuw kreeg ik m'n huidige e-mailadres ...@freeler.nl van het toenmalige "Freeler". Daarna werd dat over genomen door KPN maar bleef ik dat e-mailadres houden.
* Je hebt een internet-verbinding via T-Mobile. Is er een specifieke reden dat je toch de SMTP van KPN wilt gebruiken?
Ik zou veel liever niets meer met KPN te maken willen hebben, want ik vind het een klantonvriendelijke organisatie, maar blijk er niet vanaf te kunnen omdat ik anders m'n e-mailadres niet kan behouden. Ik ben zeer slechthorend dus bellen kan ik niet en in de winkel kunnen ze alleen maar verwijzen naar hun webstek, waar ik ook niets kan omdat ik nou eenmaal (wonend op een schip) geen gegevens kan invullen die ik niet heb. Toen ik op een schip ging wonen moest ik noodgedwongen aan een mobiele telefoon (om af en toe te kunnen sms-sen) en een 'router' voor verbinding met het internet Gezien m'n slechte ervaringen met KPN, koos ik voor T-Mobile, wat mij prima bevalt. Een beetje uitgebreid antwoord, maar zo is het een beetje begrijpelijk, dacht ik.
Bij het verzenden/ontvangen van mail gebeuren er twee dingen:
* Ontvangen: Je mailclient klopt aan bij de mailserver waar je mail wordt ontvangen. Daarbij geeft 'ie aan: "Ik ben [mailadres van Gerard X] met [wachtwoord bij dat mailadres]; ik wil graag mijn mail ophalen". Vervolgens gaat dat via het door jou gekozen protocol (POP3 of IMAP) en de opgegeven poorten van die server naar jouw PC.
* Verzenden: Je mailclient klopt aan bij de mailserver die je hebt opgegeven als SMTP-server en roept "ik wil de mail van [mailadres van Gerard X] verzenden". Wat er bij jou gebeurd op dit moment is dat die mailserver zegt: "om die mail te verzenden, moet ik je kennen; vul hier de gebruikersnaam en wachtwoord in om toegang te krijgen tot deze SMTP-server". Als je mailadres een @kpnmail.nl-adres is, vul je dat in, en het wachtwoord dat bij dat mailadres hoort.
Zonder dat wachtwoord kan die server je niet verifiëren, en mag je niet (via die server) verzenden. En nee... random iets invullen gaat niet werken.
Omdat dit twee verschillende taken zijn, is het heel goed mogelijk dat ophalen inderdaad wel lukt, en verzenden niet...
Helder.
Wat moet je nu doen:
* Vul het KPN-mailadres en het wachtwoord in bij de uitgaande mail (daarmee open je de toegang tot die SMTP-server, en die kun je daarna voor al je mailadressen (OOK niet KPN) gebruiken.1
Na wat proberen (bij de keuze voor een versleuteld wachtwoord kreeg ik de melding dat KPN dat niet accepteert, als gebruikersnaam bleek ik mijn e-mailadres in dat veld te moeten invoeren), bleek ik een testmail naar een kennis verzonden te krijgen. :) :) Bij deze dus iedereen bedankt die bijgedragen heeft om mijn probleem te verhelpen en hopelijk hebben anderen hier later ook iets aan.
1 [small]Hou er rekening mee, dat de Googles en Microsofts
Van het Google(gerelateerde)-virus probeer ik, om privacy-redenen) zo ver mogelijk weg te blijven en met MicroSoft heb ik nooit wat gehad.
tegenwoordig (weer wat strenger) controleren op de verzendene server(s) en dat je tegen issues rond een SPF-record aan kan lopen. Het is waarschijnlijk het makkelijkste en verstandigste om 'gewoon' de SMTP-server te gebruiken van de verstrekker van je mailadres.
Had/heb geen reden om iets anders te willen.
Ga nu verder de (on)mogelijkheden van Thunderbird bestuderen (het ziet er qua opmaak aantrekkelijk uit). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:28
Op een pi kun je ook last hebben van gespuis :/ als het niet netjes onderhoud/dicht timmert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard X
powerboat schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:31:
Op een pi kun je ook last hebben van gespuis :/ als het niet netjes onderhoud/dicht timmert.
Gespuis kun je overal tegenkomen en verdedigen is altijd lastiger dan aanvallen. Bijna dagelijks valt daarover te lezen in nieuwsmedia.

Terzijde: kan ik ergens op een prominente plaats aangeven, dat mijn probleem is verholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Gerard X schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:55:
[...]
Terzijde: kan ik ergens op een prominente plaats aangeven, dat mijn probleem is verholpen?
Als het goed is kan je een antwoord als beste antwoord / oplossing markeren.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard X
Wild Chocolate schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:47:
[...]

Als het goed is kan je een antwoord als beste antwoord / oplossing markeren.
Ja, dat begreep ik, maar de oplossing werd geleverd door de inbreng van diverse mensen en dus is er geen "beste" antwoord.
Mijn vraag is ingegeven vanuit de gedachte, dat het handig zou zijn, dat iemand bij het begin van een draad al kan zien of er een oplossing in die draad te verwachten valt of (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Gerard X schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:22:
(...)
Van het Google(gerelateerde)-virus probeer ik, om privacy-redenen) zo ver mogelijk weg te blijven en met MicroSoft heb ik nooit wat gehad.
Op zich niets mis met deze insteek, ware het niet dat het hier gaat om mailen aan gebruikers van deze molochs, en niet jouw gebruik van hun diensten ;)
Maar goed, gezien Freeler van KPN is ziet het er naar uit dat je daar geen issues mee zult hebben.

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterbenz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-07 13:06
Thunderbird verstuurd geen emails meer fout met authenticatie .....
zo op te lossen

uitgaande server authenticatie methode op normaal wachtwoord zetten.
gebruikersnaam mail invullen en oke drukken

bij het scherm wat komt wachtwoord opnieuw invullen en vinkje zetten onthouden, en het werkt weer.

Tip gebruik wel de goede gebruikersnaam van de email,dat is niet altijd het emailadres wat je gebruikt zelf
bv bij kpn gebruik het hooft emailadres , waaronder jou emailadres is aangemaakt.

suc6 :)
Pagina: 1