Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OBennian
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-03-2024
Hi allen,

Ik heb op mijn tuinhuisje een zonnepaneel liggen maar door de bomen in de buurt wekt het paneel met name in het najaar te weinig op. Ik probeer uit te vinden wat ik kan doen om het paneel te verhogen, het ligt nu op een plat dak. Ik kan nergens op internet een paal en montage set o.i.d. vinden om het paneel aan een paal vast te maken zodat die niet bij de eerste windvlaag naar beneden valt. Ik denk dat het paneel wel tenminste een paar meter omhoog moet om meer zon te pakken.

Heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen aan pakken?

Alvast bedankt!

Groeten, Sander

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:35
sowieso is wat je wil gaan doen vergunningsplichtig :Y
Ergens anders in de tuin de panelen plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:04

DropjesLover

Dit dus ->

Ligt het paneel nu plat-plat, horizontaal?
Je wint al wat wanneer je het op een plat-dak frame legt onder een hoek van 10-20°.

Om echt meer zon te pakken in het najaar moet je hem al bijna net zo hoog plaatsen als dat de bomen hoog zijn, en dat lijkt me qua constructie en vergunningplicht en dergelijke niet interessant. Al helemaal niet voor maar 1 of 2 panelen.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OBennian
Dank voor jullie reactie. Het paneel ligt nu in een hoek op een plat dak. In de zomer als de zon hoog staat is dat meer dan voldoende. Ons huisje staat op een tuinhuisjes complex. Ik denk niet dat ik daar een vergunning voor moet hebben. Zal ik wel gaan checken. Ik begin ook te snappen dat het paneel op de plek waar hij nu ligt wel erg hoog geplaatst moet worden om in het najaar genoeg zon te vangen.

Wat ik eigenlijk zoek is een manier om het paneel, inderdaad beter ergens anders in de tuin, hoog en stevig te plaatsen op een paal/mast. Ik vind op het web wel een soort van montage sets om een paneel aan een paal of mast vast te maken maar dit lijkt dan bedoeld voor kleinere panelen.

Een paal of mast kan ik (denk ik) zelf wel regelen en stevig in de grond te zetten en te verankeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@OBennian heel veel moeite doen… of gewoon een paneel erbij… levert heel snel meer op.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OBennian
Yep, ook een goed idee
Pagina: 1