Energie besparen bij een air trampoline

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yoeri93
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-11-2023
Dag allen,

Op mijn werk heb ik een air trampoline die de hele dag aanstaat, maar lang niet altijd kinderen op zitten.
Met de huidige energie prijzen vind ik dat eeuwig zonde, dus wil ik kijken naar de mogelijkheid om dit wat energie efficiënter te maken.

Ik ben wel enigszins onderlegd, maar net niet genoeg voor deze case. Misschien dat één van jullie mij kan helpen?

De case is als volgt:

Ik wil graag een drukknop (bijv. een slagdrukknop) op een paal bevestigen met een bord erbij: Lekker springen? Druk hier!

De bedoeling is dan als volgt op het moment dat ze op de knop drukken:
- Stroom wordt ingeschakeld voor bijv. een uur en valt daarna weer uit.

De pomp van het kussen is gewoon op 230v. Andere oplossingen zijn natuurlijk ook welkom ;)

Ik hoor het graag, alvast bedankt!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-07 06:56
Wat gebeurd er als het uur voorbij is maar er nog wel kinderen opzitten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:10
jichem schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:40:
Wat gebeurd er als het uur voorbij is maar er nog wel kinderen opzitten?
Dan loopt het kussen leeg en kan je niet meer springen.

Vakantiepark waar wij met de familie heen waren vorig jaar had precies dit. Als je op een knop drukte (stond op een paal naast het kussen), dan begon de pomp te draaien, en kon je denk ik voor 30 minuten springen.

Een uur is best wel lang, ik denk dat een half uur al zat is, en mocht de pomp afslaan, dan hoor je dat duidelijk en kan iemand snel op de knop drukken voor nog een half uur.

Maar, @yoeri93, wat verwacht je precies van dit topic? Wat versta je onder 'helpen'? Of dit mogelijk is? Want het antwoord is: ja ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:06
De kans dat er kinderen 10 minuten springen en er dan binnen het uur nog een keer kinderen komen (of vlak daarna) is best wel aanzienlijk.
Dus hoeveel tijd zou hij dan daadwerkelijk uit staan?

Het luchtkussen zal ook niet ineens leeg zijn als de pomp uit valt, dus daar zit denk ik geen gevaar in.

Hoe lang duurt het voordat hij weer vol is vanaf leeg?
En wat is het vermogen van de pomp?

Daarnaast is een opgeblazen air trampoline wel aantrekkelijker dan een lege.

Dus misschien is het mooier om met een lichtsluis mensen te registreren waarbij de hoofd pomp aan gaat.
En in de tussentijd een veel kleinere pomp alleen de trampoline bol houd?

[ Voor 66% gewijzigd door FRANQ op 12-04-2023 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-07 06:56
Het is geen verwijt maar een oprechte vraag. Ik heb geen flauw idee om wat voor kussen het gaat.
Is het gewoon een kussenvorm of een kasteelachtig ding waar de lucht als eerste uit het hoge gedeelte trekt waardoor het op kinderen terecht kan komen. Vandaar de vraag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:44

eagle00789

Est. November 2005

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:26
Ik zou kijken of je hem met een knop kan starten voor 5 minuten, en dan met een bewegingsmelder actief houden. Ziet de bewegingsmelder langer dan 5 minuten geen beweging meer, dan gaat de boel weer uit.

Dus:
Schakelaar --> tijdsrelais --> Compressor
| |
Bewegingsmelder

Bewegingsmelder voeden met stroom vanuit het tijdsrelais (dus eerste keer aanzetten moet met knop, voorkomt dat hij aangaat van een kat, of terwijl er kinderen op zitten). En het tijdsrelais dus laten aansturen met de knop en de bewegingsmelder (Als 1 van die 2 een signaal geeft, wordt de timer weer op 5 minuten gezet).

Ook zou ik kijken of er wellicht zuiniger aanjagers zijn (gelijkstroom-motoren zijn efficiënter dan op wisselstroom, wel duurder in aanschaf en aansturing).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Waar gaat de lucht heen die erin wordt geblazen? Kan je niet iets maken om te zorgen dat de trampoline niet leeg loopt? Of alleen blazen als hij nog niet vol genoeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:21
Eerst eens bekijken hoeveel je pomp gebruikt en dan pas kijken of je ook daadwerkelijk wat kan besparen?

Foto typeplaatje pomp dus, enof een stroom/kWh meter een paar dagen tussen stekker en stopcontact steken. Dan weet je ook, mocht je wat aanpassen, wat je winst is.

Zoiets dus https://www.bol.com/nl/nl/l/energiemeters/28916/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoeri93
Hahn schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:45:
[...]

Vakantiepark waar wij met de familie heen waren vorig jaar had precies dit. Als je op een knop drukte (stond op een paal naast het kussen), dan begon de pomp te draaien, en kon je denk ik voor 30 minuten springen.

Een uur is best wel lang, ik denk dat een half uur al zat is, en mocht de pomp afslaan, dan hoor je dat duidelijk en kan iemand snel op de knop drukken voor nog een half uur.

Maar, @yoeri93, wat verwacht je precies van dit topic? Wat versta je onder 'helpen'? Of dit mogelijk is? Want het antwoord is: ja ;)
Hoi Hahn,

Dank voor je reactie. Sorry dat ik daar niet duidelijk over was. Ik hoop een goed idee te vinden met daarbij een omschrijving wat ik nodig heb (moet bestellen) en hoe dit te installeren.

Groet,

Yoeri

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoeri93
FRANQ schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:46:
De kans dat er kinderen 10 minuten springen en er dan binnen het uur nog een keer kinderen komen (of vlak daarna) is best wel aanzienlijk.

Het luchtkussen zal ook niet ineens leeg zijn als de pomp uit valt, dus daar zit denk ik geen gevaar in.

Hoe lang duurt het voordat hij weer vol is vanaf leeg?
En wat is het vermogen van de pomp?

Daarnaast is een opgeblazen air trampoline wel aantrekkelijker dan een lege.

Dus misschien is het mooier om met een lichtsluis mensen te registreren waarbij de hoofd pomp aan gaat.
En in de tussentijd een veel kleinere pomp alleen de trampoline bol houd?
Hoi Franq,

Dank voor je reactie. In minder dan een minuut is deze weer vol. Voordat hij echt leeg is duurt het wel een uurtje. Met betrekking tot het aspect dat een volle aantrekkelijker is ben ik natuurlijk helemaal met je eens, het is ook meer voor het laag-, dan het hoogseizoen.

Een lichtlus, wat bedoel je daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoeri93
TBTL schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:19:
Waar gaat de lucht heen die erin wordt geblazen? Kan je niet iets maken om te zorgen dat de trampoline niet leeg loopt? Of alleen blazen als hij nog niet vol genoeg is?
Hoi TBTL,

Dat is niet de constructie van het kussen. Dat zou het niet heel goed springbaar maken denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoeri93
Wild Chocolate schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:13:
Ik zou kijken of je hem met een knop kan starten voor 5 minuten, en dan met een bewegingsmelder actief houden. Ziet de bewegingsmelder langer dan 5 minuten geen beweging meer, dan gaat de boel weer uit.

Dus:
Schakelaar --> tijdsrelais --> Compressor
| |
Bewegingsmelder

Bewegingsmelder voeden met stroom vanuit het tijdsrelais (dus eerste keer aanzetten moet met knop, voorkomt dat hij aangaat van een kat, of terwijl er kinderen op zitten). En het tijdsrelais dus laten aansturen met de knop en de bewegingsmelder (Als 1 van die 2 een signaal geeft, wordt de timer weer op 5 minuten gezet).

Ook zou ik kijken of er wellicht zuiniger aanjagers zijn (gelijkstroom-motoren zijn efficiënter dan op wisselstroom, wel duurder in aanschaf en aansturing).
Kijk, dit vind ik een coole oplossing! Ik durf het bijna niet te vragen, maar zou je een soort van boodschappenlijstje kunnen maken wat ik nodig heb? Dan ga ik deze uitdaging denk ik aan! _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:17
Hahn schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:45:
[...]

In dit soort gevallen dien je de gebruiksinstructies te volgen van de fabrikant.

Ik kan mij bijna niet voorstellen dat dit gebruik binnen het gespecificeerde gebruik en veiligheidsanalyse valt. Zo'n analyse doe je niet even uit de losse pols maar volgt een gestructureerde aanpak. Idem voor knutseloplossingen als knoppen, bewegingssensoren, etc.

Het is de vraag of je het risico wil nemen voor de kinderen en jezelf (er zijn al enkele gevallen voor de rechter gebracht met onveilige speeltoestellen).
FRANQ schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:46:

Leuke aanname, maar waarop gebaseerd?

Mijn dochter zat op een stormbaanluchtkussen (geen air trampoline, maar voor het idee maakt het niet uit). Tussen het moment dat de stroom uitviel en het ding inzakte zaten enkele seconden. Het gevaar begon direct, want het kind zakt in het kussen welke zich vervolgens om het kind sluit. Het was te danken aan een volwassene die nog dichterbij stond dan ik en gezien had waar ze wegzakte die haar eruit kon trekken. Gevaarlijk en traumatisch*.

* een maand later overkwam haar een vergelijkbaar iets bij een ander springkussen waarbij men de luchtslang niet goed aangesloten had

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:59
Wat @Rukapul hierboven zegt.

Zelf gaan knutselen is wachten op ongelukken en daarop volgend rechtszaken.

Zo'n ding moet ook periodiek gekeurd worden als het goed is. Ook nog grote kans dat hij afgekeurd gaat worden als je er zelf aan gaat knutselen. Je kunt hoogstens de fabrikant vragen of ze een oplossing hebben voor jouw vraagstuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Met bijvoorbeeld een Shelly 1 Relais kan dit heel makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Wat verbruikt het ding eigenlijk? En hoe lang duurt het voordat hij bespeelbaar is als je op de aan-knop drukt.

Want als dat te lang duurt, kan of de airtrampoline kapot gaan vermoed ik, of ongelukken veroorzaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:21

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Als je toch van het knutselen bent, waarom niet een paar (tweedehands) zonnepanelen en een omvormer ertussen zetten? Als je hiermee het stroomverbruik flink kan reduceren zonder de air trampoline tussentijds uit te zetten is het win-win.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Rukapul schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:00:

Leuke aanname, maar waarop gebaseerd?

Mijn dochter zat op een stormbaanluchtkussen (geen air trampoline, maar voor het idee maakt het niet uit). Tussen het moment dat de stroom uitviel en het ding inzakte zaten enkele seconden. Het gevaar begon direct, want het kind zakt in het kussen welke zich vervolgens om het kind sluit. Het was te danken aan een volwassene die nog dichterbij stond dan ik en gezien had waar ze wegzakte die haar eruit kon trekken. Gevaarlijk en traumatisch*.

* een maand later overkwam haar een vergelijkbaar iets bij een ander springkussen waarbij men de luchtslang niet goed aangesloten had
Een luchtkasteel of stormbaan heeft veel hoogte, en constructies die in de lucht hangen zoals bogen boven de baan of torens en wanden langs de zijkanten.

Die klappen meteen in zodra dat de druk wegvalt, omdat de lucht daar nou eenmaal door het gewicht weggedrukt word en dan zakt dat als eerst in.
De onderkant duurt langer.

Maar het gaat over zo'n ding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDnF3jEo95kD7MysxScGXU4OF_U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F3ueHdGJcxg2kqtcvwqDdYau.png?f=fotoalbum_large

Die lopen gewoon langzaam leeg, als die pomp uitvalt springt hij in no-time niet meer lekker en dan loopt hij leeg tot je gewoon op het zandbed loopt.
Niks gevaarlijks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
yoeri93 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:51:
[...]

Hoi Franq,

Dank voor je reactie. In minder dan een minuut is deze weer vol. Voordat hij echt leeg is duurt het wel een uurtje. Met betrekking tot het aspect dat een volle aantrekkelijker is ben ik natuurlijk helemaal met je eens, het is ook meer voor het laag-, dan het hoogseizoen.

Lichtsluis is zoiets als bij de ingang van een winkel.
Maar een bewegingsmelder zou ook werken.

Beide detecteren aanwezigheid.
Maar de een detecteert dat iemand tussen de sensor en een reflector doorloopt, en de ander detecteert echt beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
yoeri93 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:55:
[...]

Kijk, dit vind ik een coole oplossing! Ik durf het bijna niet te vragen, maar zou je een soort van boodschappenlijstje kunnen maken wat ik nodig heb? Dan ga ik deze uitdaging denk ik aan! _/-\o_
Heb wel ff zitten kijken, maar relais is nog niet zo makkelijk als ik gehoopt had. Hoeveel Watt is de motor?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zoek eens op trappenhuisautomaat ;)
En een slagdrukknop :Y

[ Voor 25% gewijzigd door teacher op 16-04-2023 23:56 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
teacher schreef op zondag 16 april 2023 @ 23:55:
Zoek eens op trappenhuisautomaat ;)
En een slagdrukknop :Y
Zo'n trappenhuisautomaat is volgens mij niet geschikt voor hele hoge (aanloop)stromen die een elektromotor trekt. Vandaar mijn vraag hoeveel vermogen de motor vraagt.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolderkar
  • Laatst online: 05-06-2023
yoeri93 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:51:
[...]

Hoi Franq,

Ik zou eerst eens kijken hoeveel dat ding werkelijk verbruikt. Als jij aangeeft dat het een uur duurt om in te zakken (als er niemand op speelt?), dan zal het ook weinig energie kosten om het op pijl te.houden.
Meten = weten. Bekijk het verbruik kaal en met spelende kinderen.

//ol een fabrikantwebsite.wordtbgesproken over 200 watt, klinkt niet echt de moeite om daar een drukknop/sensoren ed voor te gaan aanschaffen. (Verbruik werkdag halve euro)

[ Voor 10% gewijzigd door Bolderkar op 17-04-2023 07:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Even bij Landal navragen. Wij hebben dit op minimaal 1 van hun parken gezien. Zo' paddestoelknop op een paaltje. (Vinden de kids nog geweldig ook. Als dat ding zachter wordt, ramt er binnen 3s iemand op die knop. En dan gaat ie weer.)

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 17-04-2023 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wild Chocolate schreef op maandag 17 april 2023 @ 00:02:
[...]

Zo'n trappenhuisautomaat is volgens mij niet geschikt voor hele hoge (aanloop)stromen die een elektromotor trekt. Vandaar mijn vraag hoeveel vermogen de motor vraagt.
Desnoods contactor erbij... :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
@yoeri93

Als het zo'n ingegraven ding is, zou ik ook even bij de leverancier navraag doen.
Mogelijk dat zij hiervoor een oplossing hebben.

Zou namelijk best kunnen dat er een 3 fase centrifugaal ventilator voor staat opgesteld.
(als het een groot kussen is)

Mogelijk dat zij hier ook wat over te zeggen willen hebben vanwege garantie, veiligheid en aansprakelijkheid in geval van een ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
De shelly die ik eerder noemde is zo goed als plug 'n play en ook voor iemand die niet elektrotechnisch is aangelegd goed te installeren. Het relais kan gewoon 16 Ampère schakelen.

Aansluitschema:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gMDdCYx/shelly.jpg
Vergeet de belangrijkste (aarde)draad overigens niet naar je trampoline, daarin gaat het plaatje mank.

Switch instellen op 'activation switch':
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9ymJKsw/IMG-2175.png

Auto off instellen op gewenste duur:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nmZWcyY/IMG-2176.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:58

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Jemig wat een overdreven reacties hier. Het apparaat kan er niet tegen, het is gevaarlijk, het levert geen winst.
We hebben het over een airtrampoline (plaatje is nu a diverse malen gepost). Die dingen gaan eind van de dag ook gewoon uit he. En liggen dan gewoon open en bloot zonder lucht erin. Kan je zomaar naartoe lopen,wa te errug!!! :o

Ik zou ook voor de optie kiezen waarbij je met een druk op de knop een timer laat lopen. Wellicht nog een hoog- en laagseizoen functie waarbij hij in het hoogseizoen langer aan blijft (of gewoon niet uit gaat).
Al dan niet aangevuld met detectie of er nog iemand aan het springen is. Maar eerlijk gezegd zou het me niet eens verbazen als het een leuk spelletje voor die kids is: aanzetten -> springen -> stopt -> snel weer op de knop drukken.
Desnoods laat je 5 minuten voor het stoppen een toeter klinken ofzo.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
FRANQ schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:59:
@yoeri93

Als het zo'n ingegraven ding is, zou ik ook even bij de leverancier navraag doen.
Mogelijk dat zij hiervoor een oplossing hebben.

Zou namelijk best kunnen dat er een 3 fase centrifugaal ventilator voor staat opgesteld.
(als het een groot kussen is)

Mogelijk dat zij hier ook wat over te zeggen willen hebben vanwege garantie, veiligheid en aansprakelijkheid in geval van een ongeluk.
In TS staat dat het ding op 230V draait, ik denk dus dat het geen 3 fase centrifugaal ventilator is... (Althans, niet één die op 3 fasen draait). Maar @yoeri93 is al een tijdje vrij stil hier.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Cheesy schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:13:
De shelly die ik eerder noemde is zo goed als plug 'n play en ook voor iemand die niet elektrotechnisch is aangelegd goed te installeren. Het relais kan gewoon 16 Ampère schakelen.

Aansluitschema:
[Afbeelding]
Vergeet de belangrijkste (aarde)draad overigens niet naar je trampoline, daarin gaat het plaatje mank.

Switch instellen op 'activation switch':
[Afbeelding]

Auto off instellen op gewenste duur:
[Afbeelding]
Dat lijkt me dan inderdaad prima, zelf geen ervaring met Shelly, zat meer in de industriële relais te zoeken. Maar dan wordt het ook al gauw interesaanter om er een Siemens-Logo voor te hangen (maar dat is dan wellicht weer wat stijl qua leercurve 8)

Het lijkt me ook wel praktisch om bedrijfstijden in te kunnen stellen, dat hij alleen aan kan tussen 08.00-22.00, bijvoorbeeld.

Overigens zit er nog wel een verschil tussen een relais dat 16 A stroom kan verdragen in geschakelde toestand, en of hij het ook kan in-/uitschakelen. Nog los van dat de inschakel-/aanloopstroom van een elektromotor de 16 A ver kan overstijgen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:06
Anoniem: 39993 schreef op maandag 17 april 2023 @ 07:46:
Even bij Landal navragen. Wij hebben dit op minimaal 1 van hun parken gezien. Zo' paddestoelknop op een paaltje. (Vinden de kids nog geweldig ook. Als dat ding zachter wordt, ramt er binnen 3s iemand op die knop. En dan gaat ie weer.)
Ik heb me bij dergelijke parken wel eens zitten verbazen over de betaalde trampolines. Voor 2 euro zakt de vloer onder de trampoline weg en kun je springen, na 6 minuten komt de vloer weer naar boven.

Zal natuurlijk volledig afhangen van het soort vloer en de snelheid maar ik denk niet snel dat ik mijn dochtertje er op laat springen.

Bij de air-trampoline moet je ook kijken naar het gewicht. Als de stroom afslaat op het moment dat deze druk bezet is met kinderen zal deze een stuk sneller inzakken, met het risico dat meerdere kinders naar het zwaarste, dus laagste punt tuimelen.

Relais die voorkomt dat deze afschakeld op het moment dat er kinderen op zitten is dan wel weer een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Lothlórien schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:36:
[...]

Ik heb me bij dergelijke parken wel eens zitten verbazen over de betaalde trampolines. Voor 2 euro zakt de vloer onder de trampoline weg en kun je springen, na 6 minuten komt de vloer weer naar boven.

Zal natuurlijk volledig afhangen van het soort vloer en de snelheid maar ik denk niet snel dat ik mijn dochtertje er op laat springen.

Bij de air-trampoline moet je ook kijken naar het gewicht. Als de stroom afslaat op het moment dat deze druk bezet is met kinderen zal deze een stuk sneller inzakken, met het risico dat meerdere kinders naar het zwaarste, dus laagste punt tuimelen.

Relais die voorkomt dat deze afschakeld op het moment dat er kinderen op zitten is dan wel weer een idee.
De stroom kan ook "gewoon" uitvallen. Dan zakt hij ook in elkaar. Maar het was een groot succes. Kinderen stonden in de rij om op de knop te drukken als hij weer stopte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yoeri93
Allen bedankt voor de reacties. Ik ga even overwegen wat ik ga doen, maar ik heb goede suggesties ontvangen. ALLEN HARTELIJK DANK!!
Pagina: 1