Hoofdschakelaar van 1 naar 3 fase in 1 fase kast?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remonb
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hoi,

Ik wil mijn meterkast voorbereiden op de verzwaring van 1x40A naar 3x25A.

Mijn groepenkast is nu een ABB 1-fase, met busboard (2x6), de hoofdschakelaar is nu een 40A, met daarachter 2x 40A aardlek (via verdelers). Afgaande groepen is nu scheef verdeelt (5x en 3x), dat ga ik sowieso rechttrekken.

Een paar vraagjes;
1) is er een reden om NIET een 3 fase hoofdschakelaar in een 1-fase kast te (mogen) plaatsen?
2) Als ik de 3 fase hoofdschakelaar heb moet ik de verdeling aanpassen, toch? Cq op L1 één Aardlek 40A en op L2 de andere aardlek 40A? Daarvoor moet ik 1 extra verdeelblokje bijplaatsen voor L2.
3) ik zie overal 3x40A als hoofdschakelaar, dit voelt tegenstrijdig als de aansluiting 3x25A is. Klopt dit wel?

Bedankt alvast!

Remon

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remonb
  • Niet online
Ow ja, misschien goed om erbij te melden dat het doel is om als de 3 fase er is er een uitbreiding naast te zetten in de vorm van een abb 110x330 of 220x330 met 3 fase aardlekautomaten voor pv, warmtepomp. Maar dat is stap 2, eerst verzwaring van de aansluiting.

Ps> heb wel gedacht om complete 3 fase kast ernaast te zetten en daar vandaan 2 fasen naar de 1 fase kast ‘terug’ te trekken. Maar weet ook niet of Liander de hoofdaansluiting naar een kast ‘ernaast’ wil trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
1) Dit heb ik gedaan, kan prima, de man van Enexis heeft alles gewoon op 1 fase geinstalleerd van de 3 fase hoofdschakelaar tot ik de meterkast af kon maken.
2) Ik heb elke fase achter een aparte aardlek, dat is wel de bedoeling volgens mij.
3) Weet ik niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:32
1 nee
2 verdelen over de fases is slim om te doen. Liefst 3 fases. Een extra aardlek kost niet veel extra. Verdeel ook je groepen slim over de aardlekschakelaars zodat je nog ergens licht hebt als er eentje door gaat. Ook vaatwasser, magnetron, oven en kookplaat wil je misschien slim verdelen.
3 meer is beter, maar 40 is ook genoeg. Er kan in de praktijk meer dan de 25A lopen, afhankelijk van hoeveel er meer gevraagd wordt en hoe lang.

Ik heb zelf een losse rail met hoofdschakelaar, bliksembeveiliging en solar op 1 rail. daarboven 2 kasten half versprongen met elk 2 rails. Links 3fase: wp , kookplaat etc. rechts het bestaande 1fase gebeuren.

Liander gaat aansluiten op je hoofdschakelaar, de rest is aan jou.
Je kunt nu al ombouwen en aan de bovenkant van je hoofdschakelaar de 3 fasen kortsluiten tot je daadwerkelijk overgaat.

[ Voor 12% gewijzigd door P5ycho op 12-04-2023 16:46 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:02
Technisch kan je verdeler opbouwen als een 3 fase verdeler met een 3 fase hoofdschakelaar. Let wel dat je alleen nog geen 3 fase apparatuur en componenten kan aansluiten zolang je nog geen 3 fase aansluiting hebt.

De hoofdschakelaar is een scheider en geen beveiliging. vandaar dat je een 40A schakelaar op een 25A afzekering mag gebruiken.

Op de 3 fase hoofdschakelaar verbind je de enkele fase die binnen komt door met een kam. Even opletten dat deze geschikt is voor 40A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remonb
  • Niet online
Allereerst super dank voor de snelle reacties!

1) helder, dan ga ik die route bewandelen!
2) ik ga kijken of ik een extra aardlek kan plaatsen, ik zit met het busboard erboven welke 2x6 is, die moet dan vervangen worden voor een 3x4 denk ik.
3) Ik zal kijken wat er gebeurt als ik een 3 fase kast bij abb in elkaar klik. Dacht dat die zelfs 63A aangaf ja. Dus dat moet ik dan nog even bekijken.

Kam zal ik meebestellen, dank nogmaals!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:32
Doen we graag :).
Je zoekt dan een abb busboard 120313, 3x4 voor 1/3 losse aardlekschakelaars. Kost je ~35 euro.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remonb
  • Niet online
Ter info, alles besteld bij Sander Vunderink.

Busboard en extra 2p-aardlek er ook maar gelijk bij. Dan is alles goed verdeeld over de 3 fases (als Liander is geweest ;-)).

Zeer blij dat ik hier de bevestiging kon krijgen die ik zocht.
Pagina: 1