Semi pro Switch keuze (Vendor / Type)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Topicstarter
Als professionele netwerk nerd zit ik met het volgende dilemma :
Welke switches ga ik aanschaffen voor mijn nieuw te bouwen netwerk.
Ik loop vast in de keuze omdat ik teveel variabelen mee wil nemen en hoop hier met wat ervaringsdeskundigen van gedachten te wissellen.

Op dit moment gebruik ik Unifi maar ben niet onverdeeld gelukkig met de inconsistentie van de managability van deze switches.
Ook het gebrek aan CLI vind ik een dik minpunt.

Liefst zou ik overal Cisco of HP switches neerknallen maar gezien prijs / lawaai en stroomverbruik van die units (ook in die volgorde) is dat geen optie.

Op mijn wensen lijstje heb ik staan:
  • Manageble en dan met overgrote voorkeur via CLI zodat ik op normale wijze mijn VLAN config kan bepalen (en niet dat suffe geouwehoer met portprofiles zoals in Unifi wat dan ook weer eens niet toepasbaar is op alle Unifi switches)
  • Zuinig qua energie gebruik
  • Passief gekoeld / stil
  • minimaal een 8 poorts / 24 poorts en eventueel 48 poorts type in zelfde range beschikbaar
  • POE+ (minstens 4 tot 8 poorten per switch)
  • Voorkeur voor 2,5gb poorten (maar deze eis clashed met de volgende)
  • Betaalbaar
Voor WLAN zal het hoogstwaarschijnlijk Unifi Enterprise gaan worden (gezien dit op dit moment de enige betaalbare optie is met ondersteuning voor 6E). Maar qua LAN mag unifi er het liefst helemaal uit.

Verder handig om mee te nemen er wordt nieuw bekabeld (en is geen probleem ben toch aan het renoveren) , ik heb minimaal 2 x een 24 poorts en 1 x een 8 poorts nodig wellicht nog een paar 8 poorts switches meer.
En ik draai thuis wat virtuele zooi en storrage die ik het liefst op 2,5gb draai.
Internet verbinding is (nu) glas 1 GB via een GPON verbinding.

Het wordt dus een semi pro opzet met meerdere segmenten die ik allemaal door een Fortigate of Checkpoint ga jagen om zo nog een beetje inzicht en controlle over mijn eigen LAN te hebben.

Alvast dank voor uw overpeinzingen

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:59
Heb je al een gekeken naar de Aruba instant on serie.
Dat zijn HP switches maar gericht op het mkb, dus veel betaalbaarder.

https://www.arubainstanton.com/products/switches/

[ Voor 17% gewijzigd door Ben(V) op 12-04-2023 14:02 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Nu online

cyclone

Topicstarter
Ben(V) schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:00:
Heb je al een gekeken naar de Aruba instant on serie.
Dat zijn HP switches maar gericht op het mkb, dus veel betaalbaarder.

https://www.arubainstanton.com/products/switches/
Yep was eerste hunch ook, maar dat wordt als UNIFI tegenhanger gepositioneerd en dus ook geen CLI config maar een managed GUI.
Daar word ik dus hoogst ongelukkig van (gebaseerd op mijn ervaring met Unifi moet ik wel eerlijkheidshalve toegeven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:21
Zoizo fanless / stil is al lastig en wordt steeds lastiger naarmate de poort densiteit toeneemt.

Ik gebruik zelf 2x Huawei S5720-li-12tp-pwr in een stack configuratie. Heb deze heel goedkoop op de kop getikt en voldoet aan denk ik wel jou eisen inclusief fanless met 120W POE budget.

Zodra je stacked met dac worden de stack poorten 2,5Gbps, dus 5Gbps stack ring.

[ Voor 17% gewijzigd door mash_man02 op 12-04-2023 15:58 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:05

lier

MikroTik nerd

Heb veel en goede ervaring met MikroTik, kan op meerdere manieren (waaronder CLI) geconfigureerd worden. Denk dat POE+ en passieve cooling in het algemeen lastig wordt.

https://mikrotik.com/products/group/switches

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Nu online

cyclone

Topicstarter
lier schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:07:
Denk dat POE+ en passieve cooling in het algemeen lastig wordt.

https://mikrotik.com/products/group/switches
Tis sowieso een lastige vraag :)
En een 24 of 48 poorts MOET niet passive gekoeld te zijn, argument hier is geluid.
Menig Cisco switch blaast je halve meterkast op als hij maar denkt dat hij het een beetje warm krijgt.
Mijn huidige Unifi is acceptabel stil met 2 fans in de behuizing.

Dus mijn lijstje zijn wensen waar ik zoveel als mogelijk gehoor aan wil geven.
MikroTik en Huawei heb ik nog niet veel naar gekeken dus dat zijn welkome tips, al hoop ik stiekem wel op iets meer detail / ervaringen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
Qua Huawei kan ik je alle details geven, ik werk er zelf al jaren mee, ook wlan en heb netwerken gebouwd van 10 tot 25K+ gebruikers.

Klanten zijn altijd aangenaam verrast door de stabiliteit en mogelijkheden afgezet tegen de prijs.

Online documentatie is ook erg goed geregeld, alles is wel te vinden.

Als je specifieke vragen hebt hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
HP Aruba instant on heeft gewoon een cli die je via ssh kun gebruiken.

Maar de gui werkt ook prima, veel beter dan die waardeloze software die unifi in z'n spullen stopt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:29
Is tweede hands een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Nu online

cyclone

Topicstarter
@mash_man02
Zie mijn openings post die is vrij specifiek toch :)

@Ben(V) thanks, ik heb daar wellicht nog niet goed genoeg naar gekeken mede omdat ik heel snel die Unifi vibe bij kreeg. Niet geheel terecht dus begrijp ik

@plizz
Zeker 2de hands is zeker een optie en enige wat me daarvan weerhoud (refurbished Cisco of Aruba b.v. ) is het verbruik en de herrie die die units maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:24
Ik ben zelf nogal fan van de Cisco Small Business reeksen
die ticken veel boxen af , zeker in die kleine krachtpatsertjes.

CBS350-8MP-2X voor je AP's misschien wel wat voor je als "core" ? (sowieso een berg goedkoper dan een bv een Aruba 2930F) ...

zeker als je config KAN schrijven, en 2.5gb achterwege zou kunnen laten ... er staan zat Cisco 10 poort 2960/3560's die je voor peanuts kan oprapen van marktplaats, die zijn volledig fanless en toch Poe+ op alle poorten
(enkel uitkijken dat je zeker een gigabit exemplaar hebt)

[ Voor 35% gewijzigd door ijske op 12-04-2023 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:29
@plizz
Zeker 2de hands is zeker een optie en enige wat me daarvan weerhoud (refurbished Cisco of Aruba b.v. ) is het verbruik en de herrie die die units maken.
Het is maar wat je nodig hebt. Cisco en Aruba heeft genoeg compact fanless switches.

Ik gebruik thuis Cisco 2960CX switches en AP 2800 serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:30

nelizmastr

Goed wies kapot

De narigheid is inderdaad die 2,5G wens. Die is i.c.m. de rest niet onder de €700 per switch te verenigen en dan heb je Netgear, Zyxel en dat soort spul.

Een van de redenen dat ik uiteindelijk voor die paar 2,5G apparaten deze bad boy ertussen heb gehangen.

uitvoering: Netgear MS510TX

Zelfbouw NAS en uplink naar SFP+ van UDM Pro op de 10G poorten, de 4 multigigjes naar 2 servers en 2 computers. Job done.

Wilde hier eerst de Unifi enterprise 24 inzetten maar ik krijg er bij mezelf en vrouwlief echt geen switch van €1000 in.

Op 1G is de keuze reuze. Cisco 2960 is goed spul, maar ook met de Aruba’s zelf prima ervaringen bij klanten.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Nu online

cyclone

Topicstarter
@plizz ooit een keer gekeken wat die Fansless Cisco units aan power wegtrekken ?
Ik wel namelijk :-)
Heb er 3 hier liggen en vind ze veel te hongerig in vergelijking met de unifi switches die ik nu heb dus heb ze er onlangs eruitgegooid.

Ze zijn perfect, POE SFP poorten (niet perse nodig maar altijd handig) CLI te configgen @nelizmastr denk dat je de op openingspost gemist heb dat ik pro network nerd ben dus een Cisco config is o.a. waar ik mijn centjes mee verdien :).
Maar ze vreten teveel stroom tijdens het idle staan in vergelijking met de consumer rotzooi die ik nu draai.

Kan zijn dat mijn wensenlijst het onmogelijk maakt om de sweet spot te vinden.
Stiekem kijk ik ook nog met een schuin oog naar FS.com spulletjes maar daar vind ik eigenlijk te weinig ervaring over terug.
En dan heb ik de white box switches ook nog maar niet genoemd.

Iets met bos en bomen .. :)

[ Voor 6% gewijzigd door cyclone op 12-04-2023 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je kunt ook nog naar Draytek kijken.
https://www.draytek.nl/pr...hes/managed-poe-switches/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Nu online

cyclone

Topicstarter
Mmmm ja die VigorSwitch PQ2121x is wel echt heul tof qua specs.
maar wel echt goed aan de prijs al zou dat wel een mooie "core" kunnen zijn.

Thanks voor deze .. staat ook niet in de pricewatch dus was niet op mijn vizier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je de kosten een beetje in de hand wilt houden zou ik zeker voor een snelle core switch met 2.5Gbps snelheden gaan en goedkope access switch(s) voor de zaken die zulke snelheden niet nodig hebben.

Verder moet je ook oppassen dat veel SFP's wel 10Gbps doen maar dat 2,5Gbps niet ondersteund wordt.
2.5Gbps is meer iets voor de consumentenmarkt terwijl de professioneel markt op 10Gbps zit.
De goedkope Aruba intant on 1930 switch heeft bijvoorbeeld wel poorten voor 10Gbps sfp's maar ondersteund geen 2,5Gbps.

Draytek zit een beetje in het prosumer segment dus ondersteund het wel

[ Voor 49% gewijzigd door Ben(V) op 13-04-2023 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Nu online

cyclone

Topicstarter
@Ben(V) Ik zou 1 van de 6505's die ik nog heb staan ook als Core kunnen gebruiken dan spreken we immers van een echte core, maar die passen net niet in de meterkast en met 3 voedingen erin die elk haast een eigen groep nodig hebben is dat wellicht ook niet de meest energie efficiente oplossing :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik zou zo'n stroom vretende herrieschopper als een 6505 persoonlijk niet in m'n meterkast willen hebben. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-09 18:57

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Ook niet mijn merk maar ik heb thuis 3X TP-Link T1700G-28TQ draaien, heeft een CLI (IOS achtige commands). Passief gekoeld, genoeg poorten en 4X 10Gbit SFP+ die vol zitten met optics maargoed die hebben geen POE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Nu online

cyclone

Topicstarter
@MasterL Ik houd alle opties open hoor dus dank ! Helaas staan deze units al sinds Jan niet meer in de pricewatch .. Maar managed TP link is had ik nog niet van gehoord :-)
Heb ze wel unmanaged liggen waren ooit de meest energie zuinigste 8 poort GB switches die er te koop waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:36
cyclone schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:34:
@Ben(V) Ik zou 1 van de 6505's die ik nog heb staan ook als Core kunnen gebruiken dan spreken we immers van een echte core, maar die passen net niet in de meterkast en met 3 voedingen erin die elk haast een eigen groep nodig hebben is dat wellicht ook niet de meest energie efficiente oplossing :-)
6505 ? Da's een modelletje dat ik nog niet veel gezien heb 8)
6503 / 6504 / 6506 / 6509 / 6513 die ken ik wel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik heb zelf thuis ook Aruba Instant ON AP's en switches en die bevallen me erg goed maar aangezien je CLI wil en snelle poorten zou ik maar naar MikroTik kijken.
2.5Gbps vind ik echt de domste standaard die er is,ik zou dan meteen voor 10GB gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Nu online

cyclone

Topicstarter
Bierkameel schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:52:
2.5Gbps vind ik echt de domste standaard die er is,ik zou dan meteen voor 10GB gaan.
En daar ben ik het als ik er even iets langer over nadenk helemaal mee eens.
Iets met het feit dat ik toch snellere uplinks wil hebben dan mijn access poortjes zijn, zit er nogal ingebakken maar voor thuis is dat niet perse noodzakelijk.

Behalve dat heb ik wel wat spulletjes in huis NAS / Moederbord wat dan weer 2,5G ondersteund .. maar tot op heden is er geen moment geweest dat ik het echt nodig heb.
Maarja huidige setup die ik wil gaan bouwen moet wel zeker een jaar of 5 tot 10 mee gaan.

Mmmmm keuzes keuzes keuzes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Zoek je glas of UTP 10GB? Aangezien je 2.5G gebruikt ga ik uit van UTP, dan is dit een leuke optie voor de snelle devices: uitvoering: MikroTik Cloud Router Switch 312-4C+8XG-RM (CRS312-4C+8XG-RM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heb je al een netwerk ontwerp tekening kan misschien helpen met ideeen. Voor energie zuinig zou ik vooral kijken naar een Poe Core switch waar je kleinere poe gevoede switches aan kan hangen. Maar als je toch opnieuw gaat bekabelen is alles naar 1 core misschien wel het zuinigst en het makkelijkst.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Nu online

cyclone

Topicstarter
@Bierkameel ik ga uit van koper gezien ik nog steeds zelf geen glas kan afwerken :-)

En idd dat is een verdomd leuke switch voor die prijs !

@Frogmen
Neuh zo bijzonder is mijn netwerk niet zie ook de openings post.
1 plek waar alle verbindingen bijelkaar komen en mijn NUC / NAS / FW staat dus 24 poorten nodig. Vanuit daar komen er minimaal drie 8 of 12 poort switches ( 1 x garage 1x gasten verblijf 1x kantoor)
AP's komen dus niet allemaal uit (mede i.v.m. kabellengte ) op de core switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:36
Ik heb hier ook gewoon een ster-topo liggen met een aantal (4) TP-Link TL-SG108PE die centraal naar m'n Mikrotik RB5009 gaan.
Ja die kleine TP-Link's zijn "GUI only" maar who cares ... alsof je elke dag aan die access-switch aan het prullen bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Nu online

cyclone

Topicstarter
Nou ik heb op dit moment dus tijdens de renovatie van mijn huis specifiek op access poorten specifieke VLANS nodig.
Nu loop ik tegen het feit dat Unifi een aantal switches hebben die doodleuk of met 1 VLAN om kunnen gaan of 1 poort profiel Default (met alle VLANS erin).

Dit heeft er alles mee te maken dat mijn kabel modem ergens buiten in een doos ligt met 1 ethernet aansluiting (WAN) richting een access switch en ik mijn WAN segment dus via een trunk richting mijn FW breng.

Straks als de renovatie klaar is is dat allemaal niet meer nodig, ligt er glas en komt het allemaal samen in mijn meterkast.
Maar ondertussen kom je er dus achter dat je soms best wel een case hebt waarin je meer flexibiliteit nodig hebt dan die Unifi zooi kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
Bierkameel schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:52:
Ik heb zelf thuis ook Aruba Instant ON AP's en switches en die bevallen me erg goed maar aangezien je CLI wil en snelle poorten zou ik maar naar MikroTik kijken.
Dan denk ik dat het wel van belang is om te beseffen dat multirate gigabit (10,5,2,5,1 en 0,1Gb) ontworpen is om met bestaande bekabeling hogere snelheden te halen dat 1Gbps. Let op dat 10Mbps al vaak niet meer ondersteund wordt.

Deze standaard kan in tegenstelling tot fixed 1/10Gbps een stap terug doen als de bekabeling dat niet blijkt te ondersteunen.

Dus voor zekelijk gebruik is het een mogelijkheid om zonder veel gedoe te upscalen qua bandbreedte zonder te hoeven investeren in nieuwe bekabeling.

Pas later is men pas omwille van kosten ook multirate switches gaan uitbrengen die alleen tot 2,5 of 5Gbps gaan en simpelweg ook geen 10Gbps ondersteunen.

In mijn beleving al met al helemaal zo dom nog niet.

[ Voor 16% gewijzigd door mash_man02 op 14-04-2023 18:56 ]

Pagina: 1