Als professionele netwerk nerd zit ik met het volgende dilemma :
Welke switches ga ik aanschaffen voor mijn nieuw te bouwen netwerk.
Ik loop vast in de keuze omdat ik teveel variabelen mee wil nemen en hoop hier met wat ervaringsdeskundigen van gedachten te wissellen.
Op dit moment gebruik ik Unifi maar ben niet onverdeeld gelukkig met de inconsistentie van de managability van deze switches.
Ook het gebrek aan CLI vind ik een dik minpunt.
Liefst zou ik overal Cisco of HP switches neerknallen maar gezien prijs / lawaai en stroomverbruik van die units (ook in die volgorde) is dat geen optie.
Op mijn wensen lijstje heb ik staan:
Verder handig om mee te nemen er wordt nieuw bekabeld (en is geen probleem ben toch aan het renoveren) , ik heb minimaal 2 x een 24 poorts en 1 x een 8 poorts nodig wellicht nog een paar 8 poorts switches meer.
En ik draai thuis wat virtuele zooi en storrage die ik het liefst op 2,5gb draai.
Internet verbinding is (nu) glas 1 GB via een GPON verbinding.
Het wordt dus een semi pro opzet met meerdere segmenten die ik allemaal door een Fortigate of Checkpoint ga jagen om zo nog een beetje inzicht en controlle over mijn eigen LAN te hebben.
Alvast dank voor uw overpeinzingen
Welke switches ga ik aanschaffen voor mijn nieuw te bouwen netwerk.
Ik loop vast in de keuze omdat ik teveel variabelen mee wil nemen en hoop hier met wat ervaringsdeskundigen van gedachten te wissellen.
Op dit moment gebruik ik Unifi maar ben niet onverdeeld gelukkig met de inconsistentie van de managability van deze switches.
Ook het gebrek aan CLI vind ik een dik minpunt.
Liefst zou ik overal Cisco of HP switches neerknallen maar gezien prijs / lawaai en stroomverbruik van die units (ook in die volgorde) is dat geen optie.
Op mijn wensen lijstje heb ik staan:
- Manageble en dan met overgrote voorkeur via CLI zodat ik op normale wijze mijn VLAN config kan bepalen (en niet dat suffe geouwehoer met portprofiles zoals in Unifi wat dan ook weer eens niet toepasbaar is op alle Unifi switches)
- Zuinig qua energie gebruik
- Passief gekoeld / stil
- minimaal een 8 poorts / 24 poorts en eventueel 48 poorts type in zelfde range beschikbaar
- POE+ (minstens 4 tot 8 poorten per switch)
- Voorkeur voor 2,5gb poorten (maar deze eis clashed met de volgende)
- Betaalbaar
Verder handig om mee te nemen er wordt nieuw bekabeld (en is geen probleem ben toch aan het renoveren) , ik heb minimaal 2 x een 24 poorts en 1 x een 8 poorts nodig wellicht nog een paar 8 poorts switches meer.
En ik draai thuis wat virtuele zooi en storrage die ik het liefst op 2,5gb draai.
Internet verbinding is (nu) glas 1 GB via een GPON verbinding.
Het wordt dus een semi pro opzet met meerdere segmenten die ik allemaal door een Fortigate of Checkpoint ga jagen om zo nog een beetje inzicht en controlle over mijn eigen LAN te hebben.
Alvast dank voor uw overpeinzingen
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...