Ervaring met plugin zonnepanelen naast gewone installatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• divvid
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-11 12:30
Op mijn huis heb ik een bescheiden 2400wp installatie met enphase microomvormers op een eigen groep (enige groep op eigen fase van de 3x25A aansluiting)

Op het dak kan ik niks meer kwijt,maar op de schuur zou ik nog 3 panelen kwijt kunnen. De schuur heeft een eigen groep, met alleen verlichting en een wcd voor klein tuingereedschap.

Zou je op de schuur zo’n plugin systeem kunnen zetten en evt de schuurgroep verplaatsen naar dezelfde fase als de reguliere panelen? Of gaat dat elkaar bijten?

Beste antwoord (via divvid op 12-04-2023 14:57)

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-11 11:07

Cr3ator

1 bar is geen bar

Let op: 'plug-in' systemen zijn (terecht) niet toegestaan: het risico op overbelasting van de kabels is groot. Je sluit met 3 panelen ruim een kW aan vermogen aan. Dat betekend dat je een stopcontact (en de bedrading daar naar toe) met ruim 30% kan overbelasten (16A uit de groepenkast en nog 4-5A van de panelen). Zonnepanelen horen aan een eigen zekering te zitten.

Een PV-verdeler zou een veilig alternatief bieden, als er een directe kabel is tussen de groepenkast en de schuur.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-11 18:54

DukeBox

loves wheat smoothies

Beetje vreemd om een PV groep op een gescheiden fase te gebruiken maar qua werking maakt het niet veel uit. Voor stekker panelen zou ik ze gewoon bij je schuur groep zetten, netter is een PV verdeler maar dan moet er verder niets tussen zitten (als je het niet zelf doet maar door een installateur, zelfs verplicht).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-11 16:08
divvid schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:15:
Zou je op de schuur zo’n plugin systeem kunnen zetten en evt de schuurgroep verplaatsen naar dezelfde fase als de reguliere panelen? Of gaat dat elkaar bijten?
Ik zou een plugin systeem gewoon in de schuur aansluiten en verder niets doen.
Ik kan geen reden bedenken waarom je de nieuwe panalen op dezelfde fase als de bestaande panelen wilt/moet hebben.

Bij de meeste installaties zitten panelen + rest van de installatie op dezelfde fase.
Dan kun je gelijk "direct" je eigen stroom gebruiken. In jouw geval moet de stoom een omweg maken via het transformatorhuisje in je wijk. In de praktijk zal je dat verschil overigens niet merken.

Je kan het schuursysteem ook op de "zonnepanelen fase" laten aansluiten maar ik zie zelf geen voordelen om zoiets te laten doen, kost alleen maar meer geld.

• divvid
OK, dan gaan we het gewoon proberen....

Acties:
  • Beste antwoord

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-11 11:07

Cr3ator

1 bar is geen bar

Let op: 'plug-in' systemen zijn (terecht) niet toegestaan: het risico op overbelasting van de kabels is groot. Je sluit met 3 panelen ruim een kW aan vermogen aan. Dat betekend dat je een stopcontact (en de bedrading daar naar toe) met ruim 30% kan overbelasten (16A uit de groepenkast en nog 4-5A van de panelen). Zonnepanelen horen aan een eigen zekering te zitten.

Een PV-verdeler zou een veilig alternatief bieden, als er een directe kabel is tussen de groepenkast en de schuur.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• divvid
@Cr3ator helder. die PV verdeler zou wel kunnen. Er ligt een aparte kabel door een mantelbuis van de meterkast naar de schuur.
Pagina: 1