Oplossingen voor zeer lange warmwaterleiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mollleman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 17:50
Wij zijn bezig om onze bovenverdieping te verbouwen en een van de onderdelen daarvan is het creëren/herstellen van een badkamer (er was al een badkamer die eigenlijk niet meer in gebruik was al voor wij dit huis kochten). Koud/warm water leidingen zijn dus gelukkig al aanwezig. Nu maak ik me enkel zorgen om de grote afstand tot de cv-ketel. Ik schat dat deze bijna 20 m bedraagt, en ik vrees dat het straks lang wachten is op warm water. Daarnaast zit je natuurlijk met verliezen, van het koude water dat eerst de leiding uit moet stromen als je warm water vraagt, en het warme water dat in de leiding achterblijft en weer afkoelt op het moment dat je de warmwatertap dicht draait. Niet echt duurzaam dus.

Nu vraag ik me af of er manieren zijn om dit te verbeteren (de wachttijd op warm water, maar ook naar energieverbruik). Er is op zich ruimte (achter de knieschotten) om e.e.a. te installeren. Het zal wel heel lastig zijn om daar een aparte elektragroep naar toe aan te leggen. Wel lopen er bestaande elektraleidingen. Ik heb wat gelezen over hotfill boilers, die je aansluit op de warm water leiding, en dus in staat zijn om direct warm water te leveren alvorens het warme water van de cv arriveert. Maar zo'n boiler lijkt me niet in staat om het koude water dat eerst nog de warmwater leiding uit moet instantaan te verwarmen, dus krijg je alsnog een klets koud water over je heen? Bovendien los je het probleem van achterblijvend warm water in de lange leiding niet op (maar goed, dat is wel aan ondergeschikt belang t.o.v. het gemak van direct warm water).

Ik ben benieuwd of er andere/betere oplossingen voorhanden zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:10
Een dunnere leiding bevat minder water, dus is je warme water eerder beschikbaar.
Echter, heeft een dunnere leiding minder capaciteit, dus voor je regendouche problematisch.

Als je warme waterleiding door een onverwarmd gedeelte van het huis loopt, zou ik dat isoleren.
Niet de hele leiding ivm Salmonella / Legionella

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:08
@mollleman
Alle oplossingen met een losse boiler zijn eigenlijk al niet interessant, want een boiler kost ook geld en stroom. Zeker bij een badkamer waar je warm water op gezette tijden gebruikt.
Ik zou het lekker zo laten en vooral minder warm water gaan gebruiken, daar zit je grootste winst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-10 09:55

Cr3ator

1 bar is geen bar

Als je salmonella in je leidingen hebt, is er iets gruwelijk mis :+

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bij ons is het ook een lange leiding en het duurt ook lang (en 10 liter water) voor we boven warm water hebben. Ik heb er spijt van een dikke leiding in de kruipkelder te lanten installeren (advies cv man). Ik had achteraf gezien de dikte van de andere leidingen moeten nemen en dan blijft het nog dat het een lange leding is.

Ik was eigenlijk wel van plan al de leidingen nog een keer te isoleren, is het risico op legionella dan echt zo groot?

Eigenlijk is het ook vooral mijn vrouw die klaagt over die 10 liter water. Ze vangt ook al het water dat niet warm genoeg is steeds op in teiltjes of een emmer, maar in de winter hebben we daar niks aan (bij 30 graden kan ik het nog de tuin in kiepen :p )

[ Voor 22% gewijzigd door Marzman op 12-04-2023 14:38 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:20
Denk dat er weinig aan te doen is. Alles wat je bedenkt "kost" behoorlijk wat. Nu kost het alleen wat water, geeneens comfort (zet de kraan open, kleed je uit, warme water is gearriveerd).

De meest kosteneffectieve oplossing is nog een doorstroombijverwarmer, die bv verwarmd tot 40 graden en daarna uitslaat als het inkomende water warmer is dan dat. Maar dat is 1) ook een investering, 2) een behoorlijke netbelasting (al is het maar even).

Het is maar net hoeveel comfort mag kosten. Water snel opwarmen kost veel meer dan koud water wegspoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-10 13:47
doorstroom verwarming installeren net voor de badkamer. Of een ringleiding maar dat is totaal niet duurzaam.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 10:30
Sowieso uitvoeren in kunststof ipv koper, dat scheelt al in de nodige opwarming. Ook een zo dun mogelijk leiding nemen welke nog steeds voldoende capaciteit heeft. Mocht je echt graat een regendouche willen gebruiken en een 20 mm leiding noodzakelijk is, kan je er misschien voor kiezen om voor de warmwater kraan in de douche een aparte dunne leiding te trekken. Zo heb je de gewenste capaciteit voor de douche, maar ook relatief snel warm water voor de kraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
frennek schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:56:
Sowieso uitvoeren in kunststof ipv koper, dat scheelt al in de nodige opwarming. Ook een zo dun mogelijk leiding nemen welke nog steeds voldoende capaciteit heeft. Mocht je echt graat een regendouche willen gebruiken en een 20 mm leiding noodzakelijk is, kan je er misschien voor kiezen om voor de warmwater kraan in de douche een aparte dunne leiding te trekken. Zo heb je de gewenste capaciteit voor de douche, maar ook relatief snel warm water voor de kraan.
En een probleem als je een paar jaar later overstapt op een WP of WPB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Zwartoog schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:09:
[...]

En een probleem als je een paar jaar later overstapt op een WP(B).
Je moet het natuurlijk wel ontwerpen op een mogelijk toekomstige WP, maar dan kan je nog steeds kiezen voor een zo dun mogelijke waterleiding (met een WP in acht genomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
frennek schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:12:
[...]

Je moet het natuurlijk wel ontwerpen op een mogelijk toekomstige WP, maar dan kan je nog steeds kiezen voor een zo dun mogelijke waterleiding (met een WP in acht genomen).
jazeker, maar daar moet TS dan weer net rekening mee houden ;) Bij een stortdouche kun je met een SWW van 90 graden prima door een dunne leiding trekken. Via een WP moet je bijna al je water via de SWW-leiding aanvoeren, dus die moet dik genoeg zijn met een regendouche. Dus dunner dan DN13 (15 mm koper) moet je niet gaan.

Heel ander idee: dunne leiding + hydrofoor (die met heet water overweg kan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09-10 17:24
Met 20 meter leiding laat je tijdens het douchen de kraan continue lopen (als al dat niet deed) koelt snel af hoor 20 meter oude niet geïsoleerde warmwaterleiding.
Ik zou een e boiler of een warmtepomp- boiler ter plaatse monteren.
Stroom kan vanaf een bestaande groep als deze niet zwaar belast is.
Moet je nog wel een condenswater afvoer bij de nieuwe boiler plaatsen, en voor een wp-boiler minimaal één luchtafvoer naar buiten.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-09 08:32
Je kan een sww circulatiepomp nemen en daardoor altijd warm water houden in de leiding (isoleren is dan erg belangrijk natuurlijk).

Je plaatst dan een retourleiding voor de sww zodat je warm water kan circuleren.

Is uiteraard ook niet gratis qua gas/kW, maar als je de leidingen goed isoleert en een slimme pomp neemt is het verlies beperkt.

Het is de vraag of die kosten het waard is voor jullie.

Grundfos heeft meerdere modellen, ook "slimme" die op basis van tijd en vraag kunnen schakelen.

https://product-selection...ecirculation?tab=products

[ Voor 13% gewijzigd door Naliya op 12-04-2023 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-10 19:28
@mollleman een hotfill is eigenlijk vooral bedoelt tot 10 meter leidingwerk.
jij zit rond de 20 meter. je kan het proberen of je ermee wegkomt.
daarnaast kost een hotfill boiler redelijk veel energie.
een inlaatcombinatie en afvoer zijn voor zover ik het weet verplicht.

deze test is bedoelt met een kleine knipoog.
vul in een andere ruimte een emmer met 10 liter heet water.
ga naar de badkamer met de 20 meter leiding.
vul de emmer tot je warm water hebt. (laat maar overlopen)
steek af en toe je hand erin. maar pas wel op voor eventuele brandwonden.
of koop een thermometer een maak een tijdstabel met wat er gebeurt in de emmer.
de emmer is een soort van boiler. dat er geen element inzit maakt voor de test niet uit.
na deze test weet je of je voldoende gaat hebben aan een kleine hotfill boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:41
Ik stond een paar jaar geleden voor dezelfde keuze voor mijn badkamer (met twee regendouches). Uiteindelijk heb ik het 'verlies genomen' en 20 mm neergelegd, ongeïsoleerd ivm kans op legionella. Achteraf twijfel ik of 16 mm flex niet voldoende was geweest. Misschien kan je meten wat daar doorheen stroomt en of dat voldoende is voor jouw regendouche. Zelf doe ik de douche aan, kleed ik mij uit en stap onder de warme douche, in de praktijk heb ik niet echt last van het feit dat de aanvoer wat langer is.

In het kader van duurzaamheid gebruik ik nu wat vaker de wastafel dan de douche. Ook daar loopt de 20mm flex naar toe. Als ik het opnieuw zou aanleggen zou ik daar een extra dunnere buis (12 mm oid) naar toe leggen omdat in de praktijk je nog wel eens warm water pakt(schoonmaak emmer, kruik voor de kids, wassen etc).

Daarnaast zou ik nu ook een douche WTW installeren, vond dat destijds te ingewikkeld qua leidingwerk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:04
als je gaat douchen is het niet erg dat er wat water/warmte verloren gaat. Maar als je telkens je handen wil wassen of tandenborstel wil afspoelen met warm water dan is dit problematischer.
Dus, wat wil je in di ebadkmare voornamelijk doen? Ik lees hier 5 keer regendouche, dat is sowieso niet erg duurzaam. Ook niet met een warmtepomp.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Hotfill boiler gaat je bij kleine warmtevraag dubbel zoveel kosten. Je onttrekt warmte uit de boiler, maar vaak ben je al klaar met gebruik voordat er opnieuw warm water in is gekomen. Sowieso komt het niet vaak voor dat je zoveel warm water in de badkamer gebruikt dat je een boiler leeg trekt. Mocht je overwegen om een boiler te willen plaatsen, zou ik niet voor een hotfill boiler kiezen en gewoon voor een standaard keukenkast boilertje gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:27
Even buiten de de doos: is het een optie om vlakbij de douche een warmtepompboiler te installeren?

Op hoeveel andere plekken heb je warm water nodig? Aanvullend zou je in de keuken over kunnen schakelen op een Quooker Combi+ (zonder warmwateraansluiting). Als dat een lukt ben je meteen gasloos voor warm water.

[ Voor 8% gewijzigd door Joris748 op 13-04-2023 10:42 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mollleman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 17:50
Bedankt voor alle adviezen en reacties. Ik ga het initieel zo laten, we zullen dan zelf wel ervaren hoe het gaat zijn. We kunnen dan altijd nog extra installaties bijplaatsen mocht dat gewenst zijn (bijv. een warmtepompboiler). Overigens zullen we enkel warm water voor de douche gebruiken, bij de wastafel gebruiken we zelden warm water. Regendouche zal ook geen sprake van zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Heb hier ook een hele lange toevoerleiding. Zet voor het douchen eerste warmwaterkraan van de wastafel open, kleedt uit en stap dan onder de douche. Kwestie van gewenning.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:02
UIt ervaring van mijn werk,
Legionella groeit in water tot 60 graden. Daarom ook het advies om een boiler op 60 graden of hoger te zetten. Sommige boilers hebben een programma om periodiek (extra) op te warmen om legionella te voorkomen. Dus ook al is de leiding dik en isoleer je deze, als het water afkoelt heb je potentieel kans op legionella. In warmwaterleidingen kun je het voorkomen / oplossen door voldoende warm water (60+ graden) door de leiding te laten lopen. In een koudwater circuit word het aangeraden om regelmatig te spoelen. Het beste is om deze leidingen ook met heet water te spoelen.
In principe heb je thuis legionella in je leidingen zitten. Als je in de zomer op vakantie gaat en na 2 weken weer thuis komt is al het water lekker opgewarmd en een heerlijk broeinest voor legionella. Maar legionella is pas gevaarlijk als je het vernevelt en dan moet je ook nog een verlaagde weerstand hebben, vatbaar zijn, een risico groep enz enz. Dus dat stuk valt allemaal wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
mollleman schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:00:
Bedankt voor alle adviezen en reacties. Ik ga het initieel zo laten, we zullen dan zelf wel ervaren hoe het gaat zijn. We kunnen dan altijd nog extra installaties bijplaatsen mocht dat gewenst zijn (bijv. een warmtepompboiler). Overigens zullen we enkel warm water voor de douche gebruiken, bij de wastafel gebruiken we zelden warm water. Regendouche zal ook geen sprake van zijn.
Ik zat in mijn huis met hetzelfde probleem (eigenlijk nog iets erger). Ik heb ervoor gekozen om sww aan de achterkant van mijn huis met een warmtepompboiler te regelen, in het midden van het huis (keuken) met een quooker en aan de voorkant van het huis komt een warmtepomp+boiler (die ook de vloerverwarming doet). We hoeven nooit lang op warm water te wachten en kunnen daarbij drie douches tegelijkertijd aan hebben. De grootste uitdaging is dat je best veel ruimte nodig hebt om een warmtepompboiler te plaatsen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Pagina: 1