Openslaande ramen vastzetten vanwege geluidsoverlast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert-bouwer
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-04-2023
Hoi! Helemaal nieuw hier op het forum, maar ik zag dat veel mensen worden geholpen met hun klusvragen dus ik dacht; ik probeer het ook!

Ik woon in een jaren '30 huis aan een redelijk drukke straat. Aan de voorkant van het huis zit een erkertje met 2 zijramen en 1 groot middenraam. Het middelste raam is een vast raam, maar de buitenste 2 zijn naar buiten-draaiende ramen. Naar mijn idee komt er door deze kieren veel geluid naar binnen. Omdat het huis aan een drukke straat zit, zou ik deze ramen nooit openzetten en wil ik deze nu permanent dichtzetten.

Ik had bedacht de scharnieren er wel in te laten zitten en dan een paar dikke schroeven aan zowel de binnen- als buitenzijde er schuin in te zetten zodat het raam vastzit van het raamkozijn in het vaste kozijn). Dan kan ik de raamsluitingen verwijderen (ik wil graag lamellen op het raamkozijn plaatsen, deze zitten daarvoor ook in de weg).

Klinkt bovenstaande logisch? En dan nog de vraag waar het eigenlijk om gaat: wat is het beste materiaal om de kieren op te vullen wat ook het best geluid tegenhoud?

Benieuwd naar jullie tips!

*Toevoeging: alle ramen zijn dubbelglas.
Boven de ramen zit glas in lood met voorzetramen.

[ Voor 4% gewijzigd door Evert-bouwer op 12-04-2023 12:58 ]

Beste antwoord (via Evert-bouwer op 12-04-2023 16:00)

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:48
Wij hebben ook een erker, en het vaste grote raam richting straat is hetzelfde geconstrueerd als de openslaande ramen.

Deze zit op zijn plaats geschroefd, met ik vermoed kit rondom in de naad.

Zelf zou ik de ramen niet permanent dicht maken.
Je kan de sluitingen eraf halen en bijvoorbeeld per raam 2 pensloten inboren die alleen van binnenuit te bedienen zijn.
Dan kan je met de sleutel je raam nog openen in de zomer of met schilderwerken.

De juiste rubber tochtstrips zouden het geluid dat door een open lucht verbinding door de kier komt moeten voorkomen.
Ik woon aan een drukke weg, en hoor binnen niets van de autos.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mtthw
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-06 10:21
Denk je dat ze beter gaan sluiten als je ze vast gaat schroeven? Dan kan het helpen. Misschien kan je ook kijken of je de raamsluitingen wat beter kan afstellen zodat de ramen beter sluiten. Dan zit je natuurlijk nog wel met je lamellen...
Je zou ook kunnen kijken of je tochstrips kunt plaatsen die de kieren afsluiten.

Maar draairamen vastzetten met schroeven vind ik persoonlijk wel een beetje een hobby-oplossing en dat zou ik zelf nooit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-06 00:40
Dat klinkt inderdaad wel erg als hobby-bob/ beunhaas.

Waarom niet meteen goed doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:10

D4NG3R

kiwi

:)

Paar van die (schuim)rubberen tochtstrip tussen plakken en dichttrekken?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

mtthw schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:05:
Denk je dat ze beter gaan sluiten als je ze vast gaat schroeven? Dan kan het helpen. Misschien kan je ook kijken of je de raamsluitingen wat beter kan afstellen zodat de ramen beter sluiten. Dan zit je natuurlijk nog wel met je lamellen...
Je zou ook kunnen kijken of je tochstrips kunt plaatsen die de kieren afsluiten.

Maar draairamen vastzetten met schroeven vind ik persoonlijk wel een beetje een hobby-oplossing en dat zou ik zelf nooit doen.
Precies dit, juiste dikte tochtstripjes er tussen en eventueel ipv 1 knip/raamsluiting er 1tje op een kwart van boven en 1tje op een kwart van onder doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:13
Vermoed dat het meeste geluid door het glas komt. Als dit nog enkel is dat is het wel zeker.
Geluid isolatie behaal je het meeste als er bij dubbel of nog beter triple nog verschillende glasdiktes gebruikt worden.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert-bouwer
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-04-2023
mtthw schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:05:

Dank voor jullie antwoorden! Het vastzetten met schroeven is zodat ik de raamsluitingen weg kan halen (en dus de lamellen kan plaatsen op het raamkozijn).
Hoe zouden jullie anders van een draaiend raam een vast raam maken?

Ik zal eens kijken of ik met goede tochtstrips een eind kom. (Er zitten nu wel tochtstrips, maar hele oude en met in ieder geval veel kieren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mtthw
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-06 10:21
Evert-bouwer schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:23:
[...]

Dank voor jullie antwoorden! Het vastzetten met schroeven is zodat ik de raamsluitingen weg kan halen (en dus de lamellen kan plaatsen op het raamkozijn).

Ik zal eens kijken of ik met goede tochtstrips een eind kom. (Er zitten nu wel tochtstrips, maar hele oude en met in ieder geval veel kieren).
De enige goede optie lijkt mij een ander kozijn, maar dat wil je natuurlijk ook niet. Kan je een foto plaatsen van de situatie? Misschien zijn andere raamsluitingen een optie of heeft iemand andere creatieve oplossingen voor je op basis van de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:10

D4NG3R

kiwi

:)

Evert-bouwer schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:23:
[...]

Maar zit het sluitwerk je echt in de weg dan? Dichtschroeven kan natuurlijk prima, zo heel erg 'beunhaas' vind ik dat nou ook weer niet, maar is lastig(er) om op een mooie manier ongedaan te maken mocht het nodig zijn. :)

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 12-04-2023 15:42 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:48
Wij hebben ook een erker, en het vaste grote raam richting straat is hetzelfde geconstrueerd als de openslaande ramen.

Deze zit op zijn plaats geschroefd, met ik vermoed kit rondom in de naad.

Zelf zou ik de ramen niet permanent dicht maken.
Je kan de sluitingen eraf halen en bijvoorbeeld per raam 2 pensloten inboren die alleen van binnenuit te bedienen zijn.
Dan kan je met de sleutel je raam nog openen in de zomer of met schilderwerken.

De juiste rubber tochtstrips zouden het geluid dat door een open lucht verbinding door de kier komt moeten voorkomen.
Ik woon aan een drukke weg, en hoor binnen niets van de autos.
Pagina: 1