Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Check op geplande uitbreiding SolarEdge systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-11 12:39
Ik heb het plan om een bestaand 'SolarEdge systeem' uit te breiden met 4 extra panelen. Ik ben op zoek naar feedback, of de geplande panelen en optimizers passen (=goed werken met) het bestaande systeem; of dat ik iets over het hoofd zie danwel verkeerd begrepen heb.

De belangrijkste vraag is op het 'electrische' stuk: werkt het uberhaupt?

Huidig systeem:

Omvormer: Solaredge SE5k 3 -fase, E-serie, AC 5000W, DC 5500W, 8A, voltage tussen de 750 en 900 Volt
Panelen: 17* Longi mono All black, LR6-60PE-300M ; 300WP, 1650x992x40mm Mono Cell PERC 60 cell 18,3% efficiency. IMP/a STC van 9,15 en IMP/a NOTC van 7,34. Allen in 1 string.
Optimizers: 17 * P404 optimizers, 405w, 12,5 tot 80Voc, MC4 connectoren, "voor 60 of 72 cells, korte strings" volgens factuur.

Geplande uitbreiding:

Nieuwe panelen: 4x JA Solar JAM60S17325/MR; =1300 wPiek extra. IMP/a STC 9,57 en IMP/A NOTC 7,7.
Nieuwe optimizers: S500B type lijkt passend - maar mag je dit combineren met de bestaande optimizers?
P404 zouden ook kunnen werken, echter oud type en slecht beschikbaar.

Omvormer: blijft hetzelfde. Daarmee zit het systeem met 21 panelen met 6400 Wp wel (ruim) boven de 5kWp die de omvormer aan kan, maar het verlies door 'aftoppen' accepteren we maar gewoon.

Dus de vragen:
- Mag je deze panelen combineren?
- Mag je de optimizers zo combineren?
- Werkt de huidige omvormer met deze panelen en optimizers?

De overwegingen die we zelf al gevonden hebben (lees: ik denk dat...):

* Aantal panelen mag dus max 900 volt gedeeld door het Voc per paneel: 900/37,4 = 24,0 ; dus aantal panelen extra is max 7 bij VOC's van rond de 35/40 -of beter gezegd; er is (900-(17*37,4)) = 264 Voc over, te verdelen over het aantal*VoC van het nog te kiezen paneeltype. Correct?
* IMP/A van nieuwe panelen moeten in de buurt (plus en min 10%) liggen van de huidige panelen (huidige IMP/A is 9.15 bij STC & 7.34 bij NOTC). Correct?

Los hiervan nog een 2e vraag, over de layout. We hebben een plat dak beschikbaar voor de uitbreiding. Pal zuid. 3*5 meter, Effectief 2,5 m breed bij 4,5 meter lang. Gedeeltelijke schaduwwerking tot 10:00 door schuurdak op oost. Conifeer van 1,5 m hoger pal naast het dakvlak op west beperkt inval na ~14:00.

Foto 'wijst' pal zuid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sglZbFXx4QxX8S8smINkCIWyyl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HkT6y9aNp6cZoyAwsxCXFeGR.jpg?f=fotoalbum_large

Zou je hier nog iets slimmers mee kunnen dan de genoemde 4 panelen?

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:15
Heb je het al in SolarEdge designer, de baas van alles SolarEdge ingevoerd?

En lees de Topicstart van het SolarEdge topic intussen even door... Je zit te googelen met string spanning op een manier dat het bij SE echt niet werkt...

Er mogen 50 optimizers in een string. Er mag zo en zoveel berekend maximaal vermogen op een SE5K, of STC als je geen designer wil gebruiken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• BartS12
Heb je het al in SolarEdge designer, de baas van alles SolarEdge ingevoerd?
Nee, nog niet. Ik wist niet dat dat ook beschikbaar is voor particulieren. Heb het zojuist even geprobeerd, daar zit een aardige 'learning curve' aan. Ik ga er aan beginnen, maar ondertussen zou ik wel erg geholpen zijn met wat 'design regels'.

- Wat voor soort panelen mag je uberhaupt combineren in 1 string? De genoemde panelen ook?
- Wat voor soort optimizers mag (moet) je combineren? Mag specifiek, 404 en 505B ?

De datasheet van de SE5K noemt een maximaal aansluitvermogen van 6750W, dus daar blijf ik onder.

- Maximale string lengte. Je noemt 50. In de documentatie van SolarEdge heb ik ondanks uitvoerig zoeken nog geen duidelijk antwoord gevonden. Soms staat er niks, soms staat er "8 tot 20", soms staat er "moet je opzoeken in de datasheet van de optimizer". Maar ja, als je er dan (mogelijk) 2 combineert, wat dan?

Ongetwijfeld is de informatie online *ergens* te vinden. Maar wie weet heeft iemand dit als parate kennis?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:15
Er is maar 1 datasheet voor jouw omvormer. De getallen die je noemt komen van andere modellen.

Optimizers mixen volgens de compatibility sheets.

Allemaal op het support deel van solaredge website.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• BartS12
Nou, met veel zoeken en het doorlezen van 111 pagina's "installation guide" heb ik wel een antwoord kunnen vinden op de vraag over de optimizers. De P404 en S500B mogen gecombineerd worden. Mooi.

Maar ondanks al dat lezen wordt mij niet duidelijk of ik deze 2 verschillende typen panelen
  • Longi mono All black, LR6-60PE-300M
  • JA Solar JAM60S17325/MR
mag combineren in 1 string. Wie kan het zeggen?

Daarnaast snap ik ook niet goed of de genoemde optimizers ook werken met de genoemde panelen. Of werkt dat 'altijd'?