Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PV installatie - oost-west + zuid opstelling & polystring

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-11 17:09
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3ITHPgWKbsT-w2GApA61kjnOOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5bWfYGxUPc7TTwC3TbjPCDVO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trnin89wnCI8knYI2WKmeWGEf9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E0IoT7PCk74zarY2aRFcVOYJ.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Zie foto's
Schaduw
Oost-west + zuid opstelling
Jaarverbruik
Momenteel ~3000kWh, geschat toekomst: 10.000kWh (elektrische auto en op termijn warmtepomp)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-Fase / 3x230v
Budget en doel
Nog optimaal gebruik maken van salderingsregeling, in toekomst batterij & elektrische auto. Kortom zelfvoorzienend zijn. Zoveel mogelijk panelen leggen. Design/setup moet eenvoudig blijven. Blijft liever weg bij optimizers / micro inverter oplossingen.
Wie gaat het project uitvoeren
Materialen zelf bestellen.
Installatie samen met vriend/buurman (= elektricien)
Bijhouden van data
Graag maar lijkt me standaard tegenwoordig, monitor zelf al via P1 poort (gas+elektra).
Regio
Brabant, NL.
Plan / design / overwegingen / vragen
Heb het plan ingetekend met sunny design (SMA). Volgens SMA kan ik gebruik maken van een oost-west én zuid opstelling met één omvormer (STP STP10.0-3AV-40). Er is een mogelijkheid tot aansluiten van drie strings op twee MTTP trackers . Waarbij twee strings dus identiek zijn qua type panelen en aantal en dus op één MTTP aan zijn te sluiten (volgen SMA: polystring).

Concreet:
1. West 9x (polystring)
2. Zuid 9x (polystring)
3. Oost 12x

In totaal 30 panelen a 420WP. Verwachte jaaropbrengst 10.332 kWh

Type / model panelen heb ik nog in overweging. Afhankelijk van definitieve omvormer keuze, kosten en levertijd materiaal. Als voorbeeld heb ik in het design 420WP 'dummy' panelen toegevoegd i.v.m. afmetingen.

Wanneer ik op het internet zoek wordt polystring voornamelijk toegepast bij traditioneel oost-west. Ontwerp wordt als OK gevalideerd door Sunny Design. Uitdaging die ik heb is dat SMA niet/slecht leverbaar is en men ook geen verwachting heeft wanneer men wél kan leveren (bestelling voor de omvormer heb ik staan).

Vragen;
  1. Ervaringen polystring bij een west/zuid configuratie, geen probleem?
  2. Is polystring ook toe te passen met andere merken dan SMA? Het lijkt een aansluitmethode die enkel voor SMA werkt c.q. kan er niet zoveel over terugvinden bij andere merken? Reden voor deze vraag is levertijd bij SMA en gemiste opbrengst van deze zomer
  3. Zoals jullie zien stuur ik al in een richting om vooral niet voor optimizers/micro inverters te gaan. Ben ik aan het 'doordrammen' of moet ik dit met dit design/dak/ruimte heroverwegen?

Ik hou het liefste het design zo eenvoudig mogelijk (less=more). Deels vanwege onderhoud, kosten en ook de toekomstige batterij / uitbreiding van het systeem. SMA lijkt me prima prijs/kwaliteit. Ik weet dat ik met Enphase via een app kan zien als er een specifiek paneel/onderdeel defect is als voordeel maar daarnaast ook erg kostbaar. Daarnaast heeft mijn buurman geen ervaring met Enphase (inbedrijfstelling etc.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMcAp630SmOSZqSgd3QmfWa4moY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LgclhdWRoVmxWVzxupxEes7u.jpg?f=user_large

Benieuwd naar jullie feedback! O+

Alle reacties

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Er bestaan ook wel omvormers met 3 MPPT's. Bijvoorbeeld een 10kW Kostal plenticore plus. Die is ook gelijk geschikt voor batterijen.

Regeren is vooruitschuiven

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-11 17:09
T-MOB schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:41:
Er bestaan ook wel omvormers met 3 MPPT's. Bijvoorbeeld een 10kW Kostal plenticore plus. Die is ook gelijk geschikt voor batterijen.
Dank, maar wat ik erover lees heb ik alsnog een beperking:
De PLENTICORE plus als hybride omvormer heeft drie aansluitingen, waarvan er één kan worden gebruikt als batterij-ingang en de twee andere als PV-ingangen.

https://www.kostal-solar-...mvormers/plenticore-plus/

• Volkerk
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-11 03:04
West zuid kan prima in polystring. SMA kan je zo ophalen in Wijlre (zoek op Voncken sma op marktplaats) daar heb ik mijn 8.0 ook vandaan.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:15
De panelen op het platte dak staan te stijl - standaard legmateriaal is 13 graden landscape, 10 graden portrait.

Polystring kan op omvormers die de bijbehorende hoge ingangstroom aan kunnen. Dat wordt berekend door Sunny design, handmatig matchen met datasheet alternatieve merken.

Het is alleen een compromis bij schaduw. Als op string 1 een paneeldeel in schaduw komt en de spanning omlaag moet dan track je de andere string suboptimaal.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.