Badkamer: Electrische Radiator of IR paneel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik wil mijn badkamer laten renoveren en twijfel tussen een electrische radiator en een IR paneel. Heb me wat ingelezen en beide hebben voor en nadelen.

Wat zijn jullie ervaringen en tips?

Het betreft een ensuite badkamer van 125cm x 250cm op de bovenverdieping (slecht geïsoleerd). Deze wordt alleen gebruikt om te douchen in de ochtend en de avond.

De afzuiging is niet goed en doordat deze badkamer niet verwarmd is heb ik daar een vocht probleem (met schimmels ed)

Beneden heb ik nog een andere badkamer (grenzend aan de woonkamer) die wel warm is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14-05 13:59
Als je hem laat renoveren, kun je dan niet meteen een gewone radiator en/of vvw toepassen? En meteen de afzuiging/ventilatie meenemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Ik ga sws een nieuwe ventilator kopen met hygrostaat die ik in het plafond van de badkamer laat inbouwen.

Een gewone radiator lukt niet omdat ik een Warmtepomp heb met Jaga radiatoren en vloerverwarming die alleen de beneden verdieping verwarmt.

[ Voor 11% gewijzigd door K.123 op 12-04-2023 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Tsja, maar dat heb ik ook. Ik laat de badkamerradiator meedraaien als lus op de vvw-verdeler. Dan wordt er dus altijd wat warmte naar de radiator gestuurd, ook al is het maar op lage temperatuur. Werkt hier goed. Je zou de retour ervan zelfs als lus door de badkamervloer kunnen leggen als extra afgifte. Maar ik ken de aard van de verbouwing echter niet.

IR en elektrisch zie ik meer als snelle bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Gramser schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:04:
Tsja, maar dat heb ik ook. Ik laat de badkamerradiator meedraaien als lus op de vvw-verdeler. Dan wordt er dus altijd wat warmte naar de radiator gestuurd, ook al is het maar op lage temperatuur. Werkt hier goed. Je zou de retour ervan zelfs als lus door de badkamervloer kunnen leggen als extra afgifte. Maar ik ken de aard van de verbouwing echter niet.

IR en elektrisch zie ik meer als snelle bijverwarming.
Thanks voor de tip. Dat is mogelijk maar dan komt er wat leiding werk bijkijken.

Ik snap dat IR en een Electrische kachel bijverwarming is maar dat is ook het idee. 10 min vóór het douchen aanzetten en 20 min erna weer uit zodat het vocht opdroogt.

De vraag die ik heb is dan of IR of een Electrische kachel beter is. Of misschien maakt het niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
IR verwarmt jou maar niet de materialen om je heen, als ik het goed begrijp (beetje kort door de bocht). Als het je te doen is om het drogen van de ruimte zou ik dus voor een elektrische radiator kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:36
K.123 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:28:
[...]

Thanks voor de tip. Dat is mogelijk maar dan komt er wat leiding werk bijkijken.

Ik snap dat IR en een Electrische kachel bijverwarming is maar dat is ook het idee. 10 min vóór het douchen aanzetten en 20 min erna weer uit zodat het vocht opdroogt.

De vraag die ik heb is dan of IR of een Electrische kachel beter is. Of misschien maakt het niet uit?
Dit is precies de reden waarom wij voor een IR-paneel gekozen hebben. Echt een aanrader (mits genoeg vermogen). IR vervangt je vloerverwarming doordat IR je vloer en voorwerpen goed opwarmt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Dan heb ik het waarschijnlijk net verkeerdom begrepen 🫢

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:56
Gramser schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:15:
Dan heb ik het waarschijnlijk net verkeerdom begrepen 🫢
Waar de infraroodstralen je raken dat deel wordt verwarmd, of dat nu je lichaam is of de tegels eronder. De lucht en alles buiten het paneel blijft koud.

Ik zou eerder voor vloerwarming kiezen, naar mijn mening comfortabeler.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:48

Tazzios

..

@Gramser
IR verwarmt alle objecten in het zicht, dus een persoon maar ook ander objecten. Plaatsing is daardoor wel heel belangrijk.

Elektriche kachel verwarmt de lucht, wat dan wat gaat circuleren en objecten en personen opwarmt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
En als ventilatie een buis WTW zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Een infraroodpaneel heeft volgens mij alsnog meer dan 50% convectie warmte. Er gaat dus betrekkelijk weinig naar IR.

Ik zou een infraroodpaneel nemen. Omdat die niet alleen de lucht opwarmt maar ook (meer) de andere objecten in de badkamer.

[ Voor 22% gewijzigd door Dre op 12-04-2023 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K.123
TwingyTwingy schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:13:
[...]

Dit is precies de reden waarom wij voor een IR-paneel gekozen hebben. Echt een aanrader (mits genoeg vermogen). IR vervangt je vloerverwarming doordat IR je vloer en voorwerpen goed opwarmt.
Thanks ,daar is ook mijn denkrichting.
Nopheros schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:18:
[...]

Ik zou eerder voor vloerwarming kiezen, naar mijn mening comfortabeler.
Veel mensen die ik ken hebben zo'n electrisch matje in de tegels. Ze hebben er allemaal spijt van omdat het opwarmen lang duurt en de ruimte niet warm wordt. Alleen je voeten een beetje. Maar zo lang ben ik nooit in die badkamer. Daar ligt ook een stoffen mat zodat je geen kouden voeten krijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:00
Als je toch gaat renoveren... doe dan gewoon vloerverwarming op water... Handdoek radiator op lage temperatuur doet weinig, maar helpt wel je handdoeken te drogen, dus ook meenemen in het circuit zoals @Gramser al noemt...

COP 1 moet je niet willen als het niet nodig is...

Ik heb een 170x60 waar ik 35 graden heen stuur zo lang iets anders in het huis warmtevraag heeft... houd de badkamer toch een paar graden warmer dan de ruimtes er om heen, en dat zonder VV

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 12-04-2023 12:36 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

als budget tip: 30 seconden koud af douchen en alles in je badkamer voelt warm aan. })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:56
K.123 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:32:

[...]

Veel mensen die ik ken hebben zo'n electrisch matje in de tegels. Ze hebben er allemaal spijt van omdat het opwarmen lang duurt en de ruimte niet warm wordt. Alleen je voeten een beetje. Maar zo lang ben ik nooit in die badkamer. Daar ligt ook een stoffen mat zodat je geen kouden voeten krijgt.
Met vloerverwarming heb ik het niet over een electrisch matje maar met water, daarnaast heeft het idd weinig nut om dat een half uurtje aan te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K.123
Tazzios schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:37:
als budget tip: 30 seconden koud af douchen en alles in je badkamer voelt warm aan. })
hehe, dat is wel een strak idee

Die badkamer is nu al 12 jaar niet verwarmd, dus dat het daar koud is dat is niet direct een probleem. Wel dat er teveel vocht is. Dat komt grotendeels door de afzuiging die nu samen is geschakeld met het licht.

Maar aangezien er een nieuwe badkamer komt denk ik ook na over verwarming.

Ik kan een lus laten leggen door de vloer, maar dan moeten er leidingen worden getrokken van de warmtepomp naar de badkamer. Dat is nogal een project omdat ze ver van elkaar zitten en huidige oude leidingen niet hergebruikt kunnen worden.

Er is ook niet onbeperkt budget :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
K.123 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:32:
[...]

hehe, dat is wel een strak idee

Die badkamer is nu al 12 jaar niet verwarmd, dus dat het daar koud is dat is niet direct een probleem. Wel dat er teveel vocht is. Dat komt grotendeels door de afzuiging die nu samen is geschakeld met het licht.

Maar aangezien er een nieuwe badkamer komt denk ik ook na over verwarming.

Ik kan een lus laten leggen door de vloer, maar dan moeten er leidingen worden getrokken van de warmtepomp naar de badkamer. Dat is nogal een project omdat ze ver van elkaar zitten en huidige oude leidingen niet hergebruikt kunnen worden.

Er is ook niet onbeperkt budget :)
Juist daarom zou ik in jouw situatie voor IR kiezen (eventueel met een handdoekradiator). Het is dus een ruimte waar je relatief weinig gaat komen. Die wil je incidenteel verwarmen en niet de hele dag door. IR kan relatief vlot de kamer aangenaam maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
TwingyTwingy schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:37:
[...]

Juist daarom zou ik in jouw situatie voor IR kiezen (eventueel met een handdoekradiator). Het is dus een ruimte waar je relatief weinig gaat komen. Die wil je incidenteel verwarmen en niet de hele dag door. IR kan relatief vlot de kamer aangenaam maken.
Heb morgen een afspraak bij een tweede badkamerzaak. Die eerste heeft wel zulke panelen maar vraagt 1300 euro. Online zie ik ze al voor 500.

Het is nogal een bos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
K.123 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:43:
[...]

Heb morgen een afspraak bij een tweede badkamerzaak. Die eerste heeft wel zulke panelen maar vraagt 1300 euro. Online zie ik ze al voor 500.

Het is nogal een bos :)
Ik heb zelf de Klarstein Midnight Sun. Die komt met LED-licht. Ze hebben ook panelen zonder verlichting.
Naar mijn idee moet je voor zo'n paneel max 300 euro neerleggen. Vaak kun je ze (laten) bevestigen op de centraaldoos.

https://www.amazon.nl/Kla...liging/dp/B08PDJ4F47?th=1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:25
Van een water vloerverwarming word je op termijn waarschijnlijk gelukkiger. Het is nu een hogere uitgave, maar op termijn bespaar je wel veel kosten omdat het verwarmen veel efficiënter gaat.

Zelfs al sluit je die aan op de verdeler van de benedenverdieping, dan nog kun je deze aansluiting van een motortje voorzien met een aparte thermostaat op de badkamer waardoor het op de badkamer niet te warm wordt.

Het grootste voordeel is dat de badkamer een constantere temperatuur heeft ipv dat je alleen verwarmt als er iemand is. Je muren worden dan mogelijk nog niet warm genoeg waardoor die nat blijven na het douchen.

Wij hebben zo op de badkamer met een aparte thermostaat (we hebben wel een heel systeem die dit voor elke kamer regelt, maar het kan ook voor 1 ruimte), dit naast een elektrische radiator (die permanent uit staat).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Ik overweeg nu dit IR paneel voor aan het plafond. Daarmee wordt je vloer ook verwarmd in de tijd dat dit paneel aanstaat _/-\o_

https://infraroodpaneel.n...van-metaal-eca0609-600-c/

Met dit ding kan je hem via je foon aan en uitzetten (programmeren)

https://www.slimmedingen....Q8fF-F2FLLjRoC1ZoQAvD_BwE

[ Voor 8% gewijzigd door K.123 op 12-04-2023 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 18:45
K.123 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:39:

Met dit ding kan je hem via je foon aan en uitzetten (programmeren)

https://www.slimmedingen....Q8fF-F2FLLjRoC1ZoQAvD_BwE
Dat kan met elke smart plug, daar heb je niet per se eentje van €50 voor nodig.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
DutchKel schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:31:
Van een water vloerverwarming word je op termijn waarschijnlijk gelukkiger. Het is nu een hogere uitgave, maar op termijn bespaar je wel veel kosten omdat het verwarmen veel efficiënter gaat.

Zelfs al sluit je die aan op de verdeler van de benedenverdieping, dan nog kun je deze aansluiting van een motortje voorzien met een aparte thermostaat op de badkamer waardoor het op de badkamer niet te warm wordt.

Het grootste voordeel is dat de badkamer een constantere temperatuur heeft ipv dat je alleen verwarmt als er iemand is. Je muren worden dan mogelijk nog niet warm genoeg waardoor die nat blijven na het douchen.

Wij hebben zo op de badkamer met een aparte thermostaat (we hebben wel een heel systeem die dit voor elke kamer regelt, maar het kan ook voor 1 ruimte), dit naast een elektrische radiator (die permanent uit staat).
Dat is een optie, maar daarvoor moet ik leidingen gaan leggen. Bovendien zijn we in de ochtend en avond maar 10 min max in die badkamer. De hoofd badkamer met alle spullen zoals tandenborstel en make up etc is beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:00
€419?

Nice.

Wat kost 4m2 leiding in frezen als je toch bezig bent? Vergelijkbaar ?

Waarom kunnen die oude leidingen niet gebruikt worden? 15mm is genoeg voor dit.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:24
Tja, wanneer je een vochtprobleem hebt in je badkamer, met schimmels, dan wil je waarschijnlijk wel dat de nattigheid een beetje snel verdwijnt. Alleen een ventilator installeren gaat (denk ik) waarschijnlijk dan niet voldoende zijn aangezien het IR paneel maar 10 minuten per bezoek aan staat. Dus de boel blijft dan vochtig omdat de temperatuur in die badkamer laag blijft.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Ronald schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:45:
€419?

Nice.

Wat kost 4m2 leiding in frezen als je toch bezig bent? Vergelijkbaar ?

Waarom kunnen die oude leidingen niet gebruikt worden? 15mm is genoeg voor dit.
Voor de WP beneden heb ik alle leidingen vervangen door 20mm meerlagen buizen. Het hele systeem is nu schoon. Als ik de oude stalen leidingen van boven hergebruik (zou kunnen) dan krijg ik weer troep in het hele systeem (er zit wel een scheidingsfilter in maar toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Yaksa schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:50:
Tja, wanneer je een vochtprobleem hebt in je badkamer, met schimmels, dan wil je waarschijnlijk wel dat de nattigheid een beetje snel verdwijnt. Alleen een ventilator installeren gaat (denk ik) waarschijnlijk dan niet voldoende zijn aangezien het IR paneel maar 10 minuten per bezoek aan staat. Dus de boel blijft dan vochtig omdat de temperatuur in die badkamer laag blijft.
Ik heb deze op het oog, met hyrgostaat. Die gaat dus aan als het te vochtig is

https://www.ventilatiesho...mm-met-timer-vochtsensor/

Zou dat het hoofdprobleem niet oplossen denk je?

Er zit ook een raampje in de badkamer overigens die voor trek zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:24
De ventilator van jouw keuze heeft een maximale afzuiging van 175 kuub per uur. Of dat genoeg is kun je op deze manier uitrekenen: lengte x breedte x hoogte van de badkamer x 10 = de minimale hoeveelheid lucht wat de ventilator zou moeten verplaatsen.
Maar zo'n hygrostaat/vochtsensor heeft ook een nadeel. Wanneer de luchtvochtigheid van de buitenlucht hoog is dan zal er in de badkamer weinig vocht verdampen en loop je het risico dat de ventilator heel lang aan blijft staan.
En zo'n beetje de enige manier om vocht te onttrekken is de boel opwarmen, warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Met een raam kan het zijn dat er juist koudelucht naar binnen komt welke weinig vocht kan opnemen en ook de ruimte oncomfortabel maakt. Beter warme lucht uit het huis onttrekken om de badkamer te drogen. (en de douche even droog trekken na afloop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Yaksa schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:02:
De ventilator van jouw keuze heeft een maximale afzuiging van 175 kuub per uur. Of dat genoeg is kun je op deze manier uitrekenen: lengte x breedte x hoogte van de badkamer x 10 = de minimale hoeveelheid lucht wat de ventilator zou moeten verplaatsen.
Maar zo'n hygrostaat/vochtsensor heeft ook een nadeel. Wanneer de luchtvochtigheid van de buitenlucht hoog is dan zal er in de badkamer weinig vocht verdampen en loop je het risico dat de ventilator heel lang aan blijft staan.
En zo'n beetje de enige manier om vocht te onttrekken is de boel opwarmen, warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht.
Thanks, waardevolle tips!!!
Tazzios schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:15:
Met een raam kan het zijn dat er juist koudelucht naar binnen komt welke weinig vocht kan opnemen en ook de ruimte oncomfortabel maakt. Beter warme lucht uit het huis onttrekken om de badkamer te drogen. (en de douche even droog trekken na afloop)
Ook zeer nuttig om te weten! Ik maak de muren met een trekker altijd droog na het douchen.

Maar soms, als het buiten vochtig is, dan zijn alle muren en het plafond nat van het vocht (niet eens na het douchen, maar door de buitenlucht....)

Dat ga ik dus niet oplossen met een ventilator met hygrostaat begrijp ik? waarbij ook het nadeel is dat deze aan zou kunnen gaan midden in de nacht als ik slaap? (de badkamer grenst aan mijn slaapkamer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Yaksa schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:02:
De ventilator van jouw keuze heeft een maximale afzuiging van 175 kuub per uur. Of dat genoeg is kun je op deze manier uitrekenen: lengte x breedte x hoogte van de badkamer x 10 = de minimale hoeveelheid lucht wat
1.25 x 2.5 x 2,2 = 6,8 x 10 = 68

Die ventilator is dus oversized? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

K.123 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 05:33:
[...]

[...]

Ook zeer nuttig om te weten! Ik maak de muren met een trekker altijd droog na het douchen.

Maar soms, als het buiten vochtig is, dan zijn alle muren en het plafond nat van het vocht (niet eens na het douchen, maar door de buitenlucht....)

Dat ga ik dus niet oplossen met een ventilator met hygrostaat begrijp ik? waarbij ook het nadeel is dat deze aan zou kunnen gaan midden in de nacht als ik slaap? (de badkamer grenst aan mijn slaapkamer)
Ik bedoelde meer dat het raam open zetten geen goede de oplossing is; Je hebt daarbij geen invloed welke kant de lucht stroom op is (naar binnen of naar buiten) en de hoeveelheid lucht.
Met een raampje de badkamer drogen in de winter werkt voor geen meter lucht is koud en al vochtig dat is dan ook niet echt comfortabel in de badkamer, soms zelfs ook kou op de gang indien het van buiten naar binnen waait.
Daarom dus zelf actief naar buiten blazen, de vochtigheid en temperatuur in huis is een stuk constanter waardoor je ook beter de droog tijd in kunt stellen en koelt de badkamer minder af dan raampje open.

Of een hygrostaat daarbij een handige aansturing weet ik niet maar volgens mij moet dat wel kunnen als je de badkamer lucht ververst met lucht uit het huis heb je weinig te maken met de door Yaksa genoemde vochtigheid buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
K.123 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 05:33:
[...]

[...]

Zoals @Tazzios meldt, badkamer raam moet dicht blijven ! Ventilator erin en zorgen dat er een goede kier onder de badkamer deur is voor aanzuiging van nieuwe lucht.
https://www.milieucentraa...e/natuurlijke-ventilatie/

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Tazzios schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:17:
[...]

Ik bedoelde meer dat het raam open zetten geen goede de oplossing is; Je hebt daarbij geen invloed welke kant de lucht stroom op is (naar binnen of naar buiten) en de hoeveelheid lucht.
Met een raampje de badkamer drogen in de winter werkt voor geen meter lucht is koud en al vochtig dat is dan ook niet echt comfortabel in de badkamer, soms zelfs ook kou op de gang indien het van buiten naar binnen waait.
Daarom dus zelf actief naar buiten blazen, de vochtigheid en temperatuur in huis is een stuk constanter waardoor je ook beter de droog tijd in kunt stellen en koelt de badkamer minder af dan raampje open.

Of een hygrostaat daarbij een handige aansturing weet ik niet maar volgens mij moet dat wel kunnen als je de badkamer lucht ververst met lucht uit het huis heb je weinig te maken met de door Yaksa genoemde vochtigheid buiten.
joezzt schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:39:
[...]

Zoals @Tazzios meldt, badkamer raam moet dicht blijven ! Ventilator erin en zorgen dat er een goede kier onder de badkamer deur is voor aanzuiging van nieuwe lucht.
https://www.milieucentraa...e/natuurlijke-ventilatie/
Super bedankt voor deze antwoorden _/-\o_

Hier had ik nooi bij stil gestaan. Ik dacht juist dat er trek zou komen in de badkamer (raam zit linkt en de afzuiging rechts) waardoor het vocht sneller weg zou gaan.

Maar die trek kan gewoon ontstaan als ik dat raam dichtlaat en de slaapkamer deur open. Dan komt er trek vanuit het trapgat :)

Als ik dit zo lees is het aanleggen van vloerverwarming (via de warmtepomp) om het vocht probleem op te lossen dus misschien onnodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Van zo'n IR paneel ga je echt enorme spijt krijgen. De ruimte voelt nog steeds koud aan, hoe hard dat ding ook straalt. Sta jij er niet voor, dan heb je er niets aan.

Kies liever voor een met olie gevulde elektrische designradiator. Deze zijn doorgaans voorzien van een thermostaat die je in sommige gevallen ook nog op een 'boost' stand kan zetten, lekker voor als je onder de douche vandaan komt. De stralingswarmte die van een gewone radiator af komt voel je direct als je de badkamer binnen komt, de ruimte (lucht) wordt namelijk verwarmd. Bijkomend voordeel is dat je er je handdoeken op kan verwarmen. (Door velen verward met 'drogen', daar zijn ze dus niet voor gemaakt).

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Fanta schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:01:
Van zo'n IR paneel ga je echt enorme spijt krijgen. De ruimte voelt nog steeds koud aan, hoe hard dat ding ook straalt. Sta jij er niet voor, dan heb je er niets aan.

Kies liever voor een met olie gevulde elektrische designradiator. Deze zijn doorgaans voorzien van een thermostaat die je in sommige gevallen ook nog op een 'boost' stand kan zetten, lekker voor als je onder de douche vandaan komt. De stralingswarmte die van een gewone radiator af komt voel je direct als je de badkamer binnen komt, de ruimte (lucht) wordt namelijk verwarmd. Bijkomend voordeel is dat je er je handdoeken op kan verwarmen. (Door velen verward met 'drogen', daar zijn ze dus niet voor gemaakt).
Thanks! Bedoel je zoiets als dit?

https://www.saniweb.nl/va...verkeerswit-11342-04.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Precies zoiets bedoelde ik ja. Prima keus trouwens, Vasco is een van de betere merken op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Fanta schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:15:
[...]

Precies zoiets bedoelde ik ja. Prima keus trouwens, Vasco is een van de betere merken op dit gebied.
Thanks! ik was bij Sanidutch voor een offerte. Prima zaak en erg goed geholpen. Kwam erachter dat Saniweb ook van de Mandemakers groep is en 100% hetzelfde spul verkoopt maar dan goedkoper :)

Deze radiator kost daar 514 en bij Sanidutch 693 euro.

Als ik er uit ben met alles ga ik wel met een printje met alle Saniweb prijzen naar Sanidutch, eens kijken of hij akkoord gaat. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door K.123 op 13-04-2023 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-04 06:20
Ik zit zelf ook nog in dit stadium. Wel heb ik een paar retour lussen gemaakt in de badkamer!

Echter staat in deze tijd van het jaar de verwarming bijna niet aan omdat wij pas stoken vanaf 4 uur want dan is het warm als we thuis komen. Daarnaast doet de zoninstraling ook best wat in onze woonkamer (aanbouw/serre met veel glas)
De badkamer blijft dus vrij fris aanvoelen. De is bij ons inpandig. En om dit moment word de gang ook slecht verwarmd. Want dit is nog een oude radiator en ik verwarm op lage temperatuur (max 35 graden via cv ketel) op voorbereiding/test voor de warmtepomp. Ik zat dus ook te denken aan een ir paneel.

In mijn vorige jaren 30 woning hadden we er ook een. Die ging ongeveer 1 uur en 10 minuten aan, half uur voor en half uur na het douchen.

Ondanks dat iedereen zegt het het geen convectie geeft was dit wel het geval. Met een half uur werd het wel degelijk iets warmer. En het koude gevoel was even weg. Het was toen de beste oplossing omdat we geen renovatie deden.

Electrische cop 1 blijft cop 1 op welke manier het ook tot uiting komt. Olie gevuld, straalkachel of ir het vermogen wat er in gaat komt er ook weet uit.

De vermogensvraag en ruimte is denk ik meer bepalend voor de techniek. Als je ook gaat afzuigen (wat ook nodig is) zal je meer vermogen nodig hebben.

Hier op tweakers zijn de mensen soms erg vooruitstrevend en dit is niet altijd voor iedereen weg gelegd. De adviezen daarin zijn vaak bedoeld om zo laag mogelijk maandlasten te hebben en zo milieu vriendelijk mogelijk. Maar dit betekent soms extra investeringen tijdens renovatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

K.123 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:23:
[...]

Thanks! ik was bij Sanidutch voor een offerte. Prima zaak en erg goed geholpen. Kwam erachter dat Saniweb ook van de Mandemakers groep is en 100% hetzelfde spul verkoopt maar dan goedkoper :)

Deze radiator kost daar 514 en bij Sanidutch 693 euro.

Als ik er uit ben met alles ga ik wel met een printje met alle Saniweb prijzen naar Sanidutch, eens kijken of hij akkoord gaat. ;)
En bij badkamerwinkel nog een flinke krat bier goedkoper... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik heb op de badkamer een straalkachel met automatische uitschakeling en later nog een badkamer kacheltje toegevoegd. Beide kan ik schakelen met een slim stopcontact (via telefoon of via tijdschema), maar ook handmatig. Samen met het badkamer kacheltje is voorverwarmen meestal niet meer nodig, dus uiteindelijk minder stroom nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
ZuinigeRijder schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:59:
Ik heb op de badkamer een straalkachel met automatische uitschakeling en later nog een badkamer kacheltje toegevoegd. Beide kan ik schakelen met een slim stopcontact (via telefoon of via tijdschema), maar ook handmatig. Samen met het badkamer kacheltje is voorverwarmen meestal niet meer nodig, dus uiteindelijk minder stroom nodig.
Een vriendin van me heeft ook zoiets.

https://www.expert.nl/eur...3UIro4jdNMPp2pbQQDL-0ie6Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-05 19:43
Wat goed is om in het achterhoofd te houden: als een ruimte koud is, en je gaat douchen, komt er veel vochtige warme lucht in de ruimte. Door de koude temperatuur condenseert je warme lucht in de hele ruimte. Gevolg: overal wordt alles zeiknat.
Dezelfde reden als je een koud pak uit de koelkast in een warme ruimte zet, direct zal dat pak zeiknat worden. Ik ben zelf daarom erg grote voorstander van een warme ruimte. Je moet ook nooit je raam open zetten met douchen als t buiten koud is. Ik zou hem dus echt verwarmen (met b.v. vvw of LTV convector) tov een IR paneel, maar dat is mijn mening :)

Been there done that

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
ID-College schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:43:
Wat goed is om in het achterhoofd te houden: als een ruimte koud is, en je gaat douchen, komt er veel vochtige warme lucht in de ruimte. Door de koude temperatuur condenseert je warme lucht in de hele ruimte. Gevolg: overal wordt alles zeiknat.
Dezelfde reden als je een koud pak uit de koelkast in een warme ruimte zet, direct zal dat pak zeiknat worden. Ik ben zelf daarom erg grote voorstander van een warme ruimte. Je moet ook nooit je raam open zetten met douchen als t buiten koud is. Ik zou hem dus echt verwarmen (met b.v. vvw of LTV convector) tov een IR paneel, maar dat is mijn mening :)

Been there done that
Thanks, goeie vergelijking!

Ik zal mijn WP installateur eens vragen of het mogelijk is de VV aan te sluiten op de WP en wat dit gaat kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-05 19:43
K.123 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:01:
[...]

Thanks, goeie vergelijking!

Ik zal mijn WP installateur eens vragen of het mogelijk is de VV aan te sluiten op de WP en wat dit gaat kosten.
Wij hebben ook een WP en een LTV convector (Jaga). Je kan daarmee je ruimte opwarmen voor het douchen. In principe staat ie bij ons altijd aan zolang de WP aan staat. Wij hadden hiervoor niets en je merkte dat op de koude dagen echt de kraan en badkamer meubel zeiknat was na t douchen. Sinds we de convector hebben en t warm is, is dat zo goed als voorbij.

Het is fijn, dat als het b.v. koud is (doordat je b.v. een inloopdouche hebt), je warme lucht kan toevoegen (ipv koude lucht via b.v. een raam). Dan condenseert het niet zo extreem, en het is altijd beter om vooraf de lucht op te warmen dan tijdens of erna (koude lucht laat zich veel sneller opwarmen dan warme vochtige lucht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
De installateur is gisteren geweest. het is iemand die ook Warmtepompen plaatst (Mitsubishi vooral). Hij zegt dat het nadeel van VV in de badkamer boven op de WP is dat deze niet meer verwarmd op het moment dat de thermostaat beneden de doeltemperatuur bereikt heeft, tenzij je aparte zones gaat maken, maar dan wordt het een groot project volgens hem.

Hij heeft zelf een soortgelijke badkamer met een elektrische radiator van 800 watt (meer dan genoeg zegt ie) en hij heeft die constant aan op een lage temperatuur en als hij gaat douchen dan gebruikt hij de boost functie. Qua verbruik valt het allemaal reuze mee is zijn ervaring.

Hij zegt dat de bestaande tegels erin kunnen blijven zitten omdat deze waarschijnlijk in cement zijn gezet (jaren 80) en het muurvast zit.

Hij rekent 100 uur werk x tarief + 800 euro aan leidingmateriaal + 200 euro aan voegmiddel, tegellijm en kit. Dit is een vaste prijs

De klus betreft
- Plaatsen van het sanitair (allemaal op dezelfde plek) - Maken van frame voor inbouwreservoir - Tegelen, voegen, kitten
- Electrawerk
- Plaatsen plafond (regelwerk is er al, bestaande plafond verwijder ik zelf)

Het geschatte aantal uren lijkt me nogal aan de hoge kant. Geen idee hoe hij aan 800 euro leiding werk komt als alles op dezelfde plek blijft zitten.

(uiteraard ga ik nog een tweede installateur vragen voor een offerte)
Pagina: 1