hoogwaardig OC bord x670e platform

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-10 22:16
Ik zit op dit moment te dubben tussen de Gigabyte Aorus master en Asus crosshair x670 hero

Gigabyte wat betreft vorige generaties niet een bijzonder hoge reputatie. Deze gen lijken ze goed te zitten wat betreft ddr5 ondersteuning out of the box. Dit bord heeft een vrij simpele elektrische indelingen wat bterfte pci lanes. Maar in mijn gedachte is goed en simpel een solide ervaring.

De asus bord is 170 euro duurder, andere "nieuwere" VRM optie ten opzichte van de gigabyte. Echter lees is hier en daar zonder harde claims dat Asus deze gen veel problemen heeft ? ook op VRM gebied (slechte QC ?)

De lagere gepositioneerde x670e borden doen ook ""trucjes" met pci lanes (splitsen/sharen) zodat het op papier beter lijkt dan echt....

Wie heeft ervaring met deze borden en kan mij nog vsan nuttige tips voorzien ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
Palindrome schreef op woensdag 12 april 2023 @ 01:41:
Ik zit op dit moment te dubben tussen de Gigabyte Aorus master en Asus crosshair x670 hero
Wat is het plan met de pc? Ik zie veel Tweakers uit de community die een ultieme PC game pc willen samenstellen. Dan is B650E de juiste keuze.

Verschil tussen B650E en X670E is 8 extra chipset lanes en wat extra USB en SATA poorten voor X670E. De snelste PCIe lanes met de minste latency zijn die van de CPU. Qua I/O is B650E in de meeste gevallen ook goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LiRmKfa9czJ-bmebk5YEfWfkCYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZCAz8ILDagQbFqnSr1qVj53.jpg?f=fotoalbum_large
Gigabyte wat betreft vorige generaties niet een bijzonder hoge reputatie. Deze gen lijken ze goed te zitten wat betreft ddr5 ondersteuning out of the box. Dit bord heeft een vrij simpele elektrische indelingen wat bterfte pci lanes. Maar in mijn gedachte is goed en simpel een solide ervaring.
Asus heeft het op AM4 compleet laten afweten met heel veel compatibiliteit issues. Ze hadden misschien meer vertrouwen in Intel LGA1151 / LGA1200 waar ze de beste borden hadden. Juist op AM5 is Asus een stuk sterker geworden. Gigabyte was al sterk op AM4.
De lagere gepositioneerde x670e borden doen ook ""trucjes" met pci lanes (splitsen/sharen) zodat het op papier beter lijkt dan echt....
Het splitsen van PCIe lanes (bifurcation) is enkel op de hogere klasse moederborden het geval. Dit kan ook een hoog gepositioneerd B650E bord zijn. De wat lagere klasse borden kunnen de PCIe lanes niet verschillend toewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
Djarune schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:34:
[...]

Wat is het plan met de pc? Ik zie veel Tweakers uit de community die een ultieme PC game pc willen samenstellen. Dan is B650E de juiste keuze.

Verschil tussen B650E en X670E is 8 extra chipset lanes en wat extra USB en SATA poorten voor X670E. De snelste PCIe lanes met de minste latency zijn die van de CPU. Qua I/O is B650E in de meeste gevallen ook goed.

[Afbeelding]

[...]

Asus heeft het op AM4 compleet laten afweten met heel veel compatibiliteit issues. Ze hadden misschien meer vertrouwen in Intel LGA1151 / LGA1200 waar ze de beste borden hadden. Juist op AM5 is Asus een stuk sterker geworden. Gigabyte was al sterk op AM4.

[...]

Het splitsen van PCIe lanes (bifurcation) is enkel op de hogere klasse moederborden het geval. Dit kan ook een hoog gepositioneerd B650E bord zijn. De wat lagere klasse borden kunnen de PCIe lanes niet verschillend toewijzen.
Vergeten te noemen maar ik wil specifiek een bord met externe clock generator. Dit is allen beschikbaar op selecte high-end borden.

Op b650e zie je het wel bij de gigabyte tachyon, deze is alleen niet beschikbaar in NL. Andere b650e borden met de optie heb ik nog niet voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
De uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-E GAMING WIFI heeft (edit: geen) eCLK en is een stuk goedkoper dan de Hero en onzinnig dure borden met overdaad aan VRM.

Edit: uitvoering: ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI is een betere keuze.

[ Voor 27% gewijzigd door Djarune op 12-04-2023 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
Djarune schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:53:
De uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-E GAMING WIFI heeft eCLK en is een stuk goedkoper dan de Hero en onzinnig dure borden met overdaad aan VRM.
Ik kom juist tegen op internet dat deze geen eCLK heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Palindrome schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:05:
[...]

Ik kom juist tegen op internet dat deze geen eCLK heeft.
Excuus klopt,

De uitvoering: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WiFi wel maar is al aardig aan de prijs

[ Voor 14% gewijzigd door Djarune op 12-04-2023 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neekee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-08 19:41
Waarom wil je precies een eCLK?

Ik heb een X670E, dik tevreden mee, maar ik heb 'm met een flinke korting te pakken gekregen.

Ik heb hetzelfde gehoord over ASUS als wat jij beschrijft, als je sowieso goed wilt zitten zou ik gewoon voor een Gigabyte bord gaan.

// EVGA RTX 3090 // AMD R9 7950X3D // 32GB DDR-5 6000MHz || GTX 1070 Ti || i7 9700k || 32GB DDR-4 \\ Crossfire R9 290x \\ i5 6600k \\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
Neekee schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:43:
Waarom wil je precies een eCLK?

Ik heb een X670E, dik tevreden mee, maar ik heb 'm met een flinke korting te pakken gekregen.

Ik heb hetzelfde gehoord over ASUS als wat jij beschrijft, als je sowieso goed wilt zitten zou ik gewoon voor een Gigabyte bord gaan.
Omdat ik alle mogelijkheden wil om de semigelockte X3D chips te overclocken deze gen en de opvolgende gen.
Pagina: 1