Een quest 2 of een pico 4 kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben d
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-12-2023
Hallo,

Ik ben opzoek naar een vr headset en ik ben voornamelijk van plan deze te gebruiken voor pcvr.
Spellen waar ik naar uitkijk om te spelen zijn:
-vtol vr
-onward
-race spellen
-evt andere tactische shooters
-mogelijk dcs in de toekomst

Ook lijkt superhot vr mij erg leuk maar ik weet dat die bij mijn aangegeven voorkeuren qua headsets in beide stores beschikbaar is en anders op steam.

Mijn budget is maximaal €500,-

Zelf zat ik te twijfelen tussen de quest 2 of de pico 4, ik heb veel onderzoek gedaan maar ik zie echt 50/50 voorbij komen qua voorkeuren. Ik sta ook open voor evt suggesties van betere headsets.

Als er informatie ontbreekt of ik doe wat verkeerd bij voorbaat excuus.

Mvg

Ruben

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-10 11:18
Waar ga je hem voor gebruiken? Voor PCVR gaming of voor standalone gaming/gebruik?
In het laatste geval heeft de Quest al een uitgebreide softwarebibliotheek, de Pico heeft dat zoals ik lees nog niet. En het is nog moeilijk te zeggen of die gaat komen.

In het eerste geval zou ik de VR bril kopen die de beste specificaties heeft en die jij het prettigst vindt zitten.

Toevallig heb ik afgelopen week een Quest 2 128 GB gekocht en ik heb er in elk geval geen spijt van, maar gezien de prijs voor nog geen 300 euro splinternieuw in doos, was de keuze voor mij snel gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:18
Voor meer reacties raad ik aan om hier even te vragen:
[VR] Algemeen VR(-ervaringen) topic

Vooral omdat VR nogal een klein publiek raakt hier op Tweakers, voor een CPU/GPU zou ik niet in een dergelijk topic de vraag stellen.

Ik heb een Quest 2, zeer blij mee, maar als ik nu een headset zou moeten kopen voor PCVR, zou ik zeker voor de Pico 4 gaan. Vooral vanwege de pancake lenzen.
Ik gebruik de Quest vooral in PCVR en soms voor Beat Saber los, maar kan ook gestreamed worden, hoewel ik dat eigenlijk liever standalone doe i.v.m. minder kans op hiccups e.d.

Wat je wel met beide headsets moet bedenken, is dat het altijd streamen is. Dus de kwaliteit is altijd iets minder dan een direct aangesloten headset zoals de G2 e.d. Ik zie de compressie artifacts zelf wel, maar neem het vanwege de vrijheid van draadloos te kunnen spelen, ook voor simracen vind ik dat prettig.
Veel mensen zien het verschil niet, maar wel een belangrijk punt om rekening mee te houden!

Draadloos streamen is niet heel simpel, je moet namelijk zorgen voor een perfect aangesloten netwerk en aparte 5GHz band die niet vol zit bij jou in de buurt en je PC moet dan minimaal 1Gbps met kabel aangesloten zijn.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben d
Ik ga hem vooral voor pcvr gebruiken en waarschijnlijk zo nu en dan standalone.
Mijn pc kan niet draadloos verbinden dus dat is misschien ook iets om meee te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:18
Ruben d schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:45:
Ik ga hem vooral voor pcvr gebruiken en waarschijnlijk zo nu en dan standalone.
Mijn pc kan niet draadloos verbinden dus dat is misschien ook iets om meee te nemen?
Snap even niet wat je bedoeld met dat je PC niet draadloos kan verbinden.
Als je draadloos wil streamen, is het zeer aan te raden een aparte Router/AP te kopen die je specifiek alleen voor de Quest 2 of Pico 4 gebruikt.

Je kan de Quest ook met USB aansluiten op de PC, maar blijft het streamen, Pico weet ik even niet meer, staat mij iets van bij dat dit alleen draadloos kan, maar kan ik mis hebben.

De niet stream headsets, moeten altijd direct aan de GPU aangesloten worden met kabel.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben d
Ik heb een moederbord zonder WiFi dus zal de headset altijd met een kabel moeten verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-09 21:52
Koldur schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:53:
[...]

Snap even niet wat je bedoeld met dat je PC niet draadloos kan verbinden.
Als je draadloos wil streamen, is het zeer aan te raden een aparte Router/AP te kopen die je specifiek alleen voor de Quest 2 of Pico 4 gebruikt.

Je kan de Quest ook met USB aansluiten op de PC, maar blijft het streamen, Pico weet ik even niet meer, staat mij iets van bij dat dit alleen draadloos kan, maar kan ik mis hebben.

De niet stream headsets, moeten altijd direct aan de GPU aangesloten worden met kabel.
Mijn quest 2 werkte echt top met mijn R7000 router waar ook nog meer aan hing,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Omdat je pc geen wifi heeft wil het niet zeggen dat je niet draadloos kan verbinden met je pc. Je verbind via je router of accespoint, niet rechtstreeks met je pc. De Pico werkt draadloos uitstekend met de pc. Heeft een hogere resolutie en een grotere FOV. En de store van Pico is ook goed gevuld. De Quest heeft een hogere max framerate tegenover de Pico. Om draadloos te spelen heb je wel een snelle wifi verbinding nodig.

Een hogere framerate is voornamelijk fijn bij race simulaties. Maar dan moet je pc ook wel de graphics kunnen renderen op de extreem hoge resoluties met de betreffende framerate. 3664x1920 op 120fps bij de Quest 2. Bij de Pico 4 komt dat neer 4320×2160 op 90fps.

[ Voor 23% gewijzigd door Seth_Chaos op 12-04-2023 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben d
Misschien was het handig geweest om wat pc specs te vermelden.
-Ryzen 5 3600
-X570 AORUS ELITE (rev. 1.0)
-Crucial Ballistix 2x8GB DDR4 3200
-NZXT Kraken z53
-WD Black sn850 2TB
-evga rtx3080 FTW3 ultra
-SeaSonic FOCUS GX 750 W 80+ Gold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruftman
Ruben d schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:55:
Ik heb een moederbord zonder WiFi dus zal de headset altijd met een kabel moeten verbinden.
Nee hoor hoeft niet. Als je de Questlink desktopapp op je computer installeert, dan vindt de bril je PC vanzelf middels Airlink. Vervolgens kun je middels bijvoorbeeld Steam VR games spelen met je VR bril.

Die Quest app moet wel altijd draaien op je PC als je in VR wilt gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben d
Zit er verschil in performance tussen draadloos en niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ruben d schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:05:
Zolang je wifi verbinding uitstekend is, zal je niet snel verschil merken. Ik geef zelf de voorkeur aan draadloos. Kabels hinderen merkbaar en nemen immersie weg, en maken dat je headset snel oncomfortabel gaat zitten.

Je pc zal vr prima trekken. Maar niet native op de volledige resolutie en op hoge framerates. Wel kun je met DLSS een eind komen.

[ Voor 14% gewijzigd door Seth_Chaos op 12-04-2023 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:25

D4NG3R

kiwi

:)

Ruben d schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:05:
Uiteraard zit er verschil in, sowieso hebben beide methoden voor- en nadelen.

Ik kan als Quest (1) gebruiker in ieder geval zeggen dat ik nooit meer terug zou willen naar een bedrade VR headset.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
D4NG3R schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:16:
[...]

Uiteraard zit er verschil in, sowieso hebben beide methoden voor- en nadelen.

Ik kan als Quest (1) gebruiker in ieder geval zeggen dat ik nooit meer terug zou willen naar een bedrade VR headset.
Het is in elk geval fijn om te kunnen kiezen.
Pagina: 1