Waar zijn de gamers iedereen heen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:12
Al aardig wat jaren speel ik games en kom ik op tweakers om erover te praten. Mijn favo platform is zelf Xbox, maar heb hier ook gewoon een ps5 en dikke pc staan en ik vind altijd wel leuk om met wat mensen mee te spelen in de avonduurtjes.

Nou is mij de afgelopen paar jaar opgevallen dat het niet meer zo druk is op Tweakers mbt gaming. En dan heb ik het niet alleen over dat er simpelweg minder activiteit is in de hoofdtopics, maar ook veel game topics gaan gewoon een stuk langzamer. Tuurlijk, er is een tijd geweest dat het ook wel snel ging en misschien heeft de ban-hamer er wat mee te maken gehad. Maar dan vraag ik mij tegelijkertijd wel af waar men dan heen is, want ik kan het niet meer vinden.

Voor veel games die je graag met wat bekenden doet of graag met een vast clubje speelt, vind ik dat er tegenwoordig gewoon weinig interactie meer is op tweakers. Noem een Rocket League, een COD of een Fortnite. Grote games met veel spelers, maar ik vind er maar weinig die op zoek zijn naar wat nieuwe mensen. Ik had verwacht dat er wel wat grote Discord communities zouden zijn, maar dat valt (zeker in Nederland) wel reuze tegen. Ook zijn er nou niet echt grote Twitch streamers oid met veel aanhang en ook op andere sociale media vind ik maar weinig interactie. Laat staan dat men open is om nieuwe spelers te ontmoeten.

Wat ook niet helpt is dat de games steeds minder spelers zijn gaan vereisen om een team te maken. Waar je vroeger wel grote lobbies had voor games, 12 man in Battlefield of 6+ in COD, kun je nu al met 2 personen een team starten voor Warzone en daar langzaam tot maximaal 4 spelers mee online spelen. Dat zorgt er ook meteen voor dat je minder vaak een vol team nodig hebt en je dus niet zo heel graag een 5e speler in je party hebt als je nog hebt afgesproken met wat mensen. Het is altijd awkward om plaats te moeten maken voor iemand anders. En met veel man in 1 party verspreid over meerdere games gaat eigenlijk ook niet. Ook vooral omdat callouts wel standaard zijn geworden om nog een beetje competitief te zijn.

Verder merk ik ook een splitsing voor games zelf. Er zijn natuurlijk nog games online, maar ook zijn er steeds meer games die je gewoon alleen doet. En daar zoek je dan nog af en toe wat reacties voor her en der (bv om te laten zien wat je gebouwd of verzameld hebt). Ik denk dat COVID daar ook wel wat aan bij heeft gedragen, maar overall zijn er toch veel meer losse eilandjes ontstaan die eigenlijk maar weinig contact zoeken met anderen en elke avond even samen komen om wat potjes te doen en dan weer verder te gaan.

Ik vind het erg jammer en ook erg lastig om wat nieuwe mensen te ontmoeten online. Ik ben zo langzaam mijn vaste groepje kwijt geraakt en vind het erg lastig om weer een nieuwe te vinden om aan deel te nemen. Voor mijn gevoel was dat vroeger een stuk makkelijker, ondanks dat er minder tools waren om samen te komen. Het helpt ook niet dat mijn favo franchise (BF) niet meer is wat het vroeger was en veel online games ook zoveel sneller zijn geworden waardoor ik een stuk minder spelplezier haal. Wellicht zijn daardoor veel mensen afgehaakt, naast andere verplichtingen (veel gamertags zijn niet meer online vanwege het starten van families en dat snap ik ook wel). Daarnaast helpt het ook niet dat veel games op elkaar zijn gaan lijken en bepaalde doelgroepen maar slecht bedient worden. Maar overall wordt er eigenlijk maar weinig gedaan om mensen bij elkaar te laten komen. Misschien is men afgehaakt op al die 10 jarigen die schreeuwen of van die gasten die de hele tijd muziek laten horen op de achtergrond. Maar het aantal mensen wat hun microfoon goed en verstaanbaar gebruikt, is ook niet echt hoog te noemen helaas.

Dus vandaar dit topic om te kijken of ik niet de enige ben die meer last heeft om wat gamers (blijvend) aan je friendslist toe te voegen. Herkennen jullie dit toch ook wel op Tweakers en elders of zijn jullie juist lid van communities met genoeg activiteit en interactiviteit? Ik ben benieuwd waar jullie naast tweakers zoal uithangen en of je nog wat merkt van de verschillen van pak em beet 10 jaar geleden en nu. En zien jullie ook een verandering in hoe men online speelt en contacten zoekt?

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb het idee dat de nieuwe gamers niet op Tweakers zitten.

Genoeg nieuwe mensen die zijn gaan gamen, maar je zal ze op Tweakers niet zo snel tegenkomen. Daar tegenover staat dat veel Tweakers op Tweakers zijn gekomen door het gamen, maar die mensen worden steeds ouder waarbij er een groot deel stopt met gamen of veel minder speelt. Het game gedeelte op Tweakers is gewoon niet meer zo groot als dat het ooit was. Van de groep mensen waarmee ik speel zit er niemand op Tweakers.

Je kan trouwens prima mensen ingame vinden door een goede teammate te zijn en dan mensen toe te voegen. Die mensen spelen dan ook weer met andere mensen waardoor je toch met teams kan spelen. Na lange tijd niet te hebben gegamed ben ik DMZ gaan spelen zonder dat ik mensen had om mee te spelen. Na flink wat potjes een aantal mensen toegevoegd die ook weer andere mensen hebben om mee te spelen waardoor ik nu constant met een leuk team kan spelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:10
Ik merk ook dat het rustiger op tweakers qua gamers is. Ik denk dat het ook deels door moderatie komt.

Zag voorheen regelmatig rond releases van nieuwe consoles/games/gpu’s/cpu’s tweakers hun hype delen mbt bestel status, verzending en uiteindelijk levering en dat er IMO vaak te heftig gemodereerd wordt wat uiteindelijk toch mensen van het forum wegjaagt.

Zodra een console game naar de pc komt en mensen hun specs gaan delen om prestatie problemen op te lossen begint iedereen te steigeren en moet er een apart PC topic van de game gemaakt worden.

Tegenwoordig gaat dit wel wat beter doordat er ofwel een bestel en levertijden topic aangemaakt is of dat moderators rond release tijdelijk wat minder heftig te werk gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinspire
PilatuS schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:02:
Ik heb het idee dat de nieuwe gamers niet op Tweakers zitten.
Dat zou goed kunnen, maar waar zitten ze dan wel?
En voor wie is gestopt met gamen, wat doen de dan nu eigenlijk? Ik heb niet het idee dat er grote hobbies bij zijn gekomen, het is vooral meer van hetzelfde. En natuurlijk is familie e.d. wel belangrijk, maar genoeg mensen die toch nog wel een uurtje in de avond weten te vinden. Het is niet alsof er zoveel boeiends op TV is gekomen de afgelopen jaren
Je kan trouwens prima mensen ingame vinden door een goede teammate te zijn en dan mensen toe te voegen.
Mja dat is denk ik ook wel weer een persoonlijk dingetje. Dan zit je vaak weer met engelsen, duitsers of fransen waarbij de leeftijd ook niet altijd even hoog is en niet bij elke game zijn mensen happig om je toe te willen voegen. Ik krijg volgens mij ook steeds minder vaak invites om mee te spelen en de paar keer dat ik het heb geprobeerd, zie ik daarna ook lang niet altijd meer terug.
schumi1986 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:26:
Ik merk ook dat het rustiger op tweakers qua gamers is. Ik denk dat het ook deels door moderatie komt.
Mja ik denk dat ze bij de nieuwe generatie consoles iets te hard zijn geweest waardoor er teveel vaste mensen weg zijn. Ik denk wel dat de discussies boeiender zijn en minder vaak offtopic gaan, maar doordat er minder activiteit is, voelen ook minder mensen zich geroepen om wat te plaatsen heb ik het idee. Maar zelfs met een flinke afname kan ik de activiteit van veel topics van populaire titels ook niet echt begrijpen. Daarom ook de vraag: mis ik een platform waar men toch veel babbelt?

Bijvoorbeeld: als ik zoek op Nederlandse Playstation community dan vind ik eigenlijk geen grote plek waar men uithangt. Terwijl ik zou verwachten dat die animo er wel is. Natuurlijk heeft Discord ook wel wat gamers overgenomen en ook daar zijn wel plekken om elkaar te vinden (al heb ik niet het idee dat daar veel van komt verder), maar veel discords hebben gewoon teveel mensen en teveel kanalen waardoor het allemaal versnippert en er eigenlijk geen leuke grotere discussies zijn (bv voor wie niet de hele dag op discord rond hangt)
Zag voorheen regelmatig rond releases van nieuwe consoles/games/gpu’s/cpu’s tweakers hun hype delen mbt bestel status, verzending en uiteindelijk levering en dat er IMO vaak te heftig gemodereerd wordt wat uiteindelijk toch mensen van het forum wegjaagt.
Mja en de levertijden en aantal beschikbare consoles of hardware zal het ook wel geen goed hebben gedaan. Maar alsnog vind ik het opvallend rustig overal.
Zodra een console game naar de pc komt en mensen hun specs gaan delen om prestatie problemen op te lossen begint iedereen te steigeren en moet er een apart PC topic van de game gemaakt worden.
Mja maar vroeger was er ook gewoon genoeg animo voor een apart pc topic. En anders ging het gewoon erdoor en moesten we het er maar mee doen.
Tegenwoordig gaat dit wel wat beter doordat er ofwel een bestel en levertijden topic aangemaakt is of dat moderators rond release tijdelijk wat minder heftig te werk gaan.
Zeker. En ook de huidige moderatie geef ik niet echt de schuld Ik denk dat ook doordat bepaalde types weg zijn, het ook een stuk rustiger is voor de moderators. Maar ik hoor ook niet van elders dat het daar dan ineens zoveel drukker is. Ik zeg al, discord, reddit, twitter, twitch en andere plekken waar vroeger ook gewoon veel mensen uithingen, het is er niet echt druk meer. Zeker niet in Nederlandse online plekken heb ik het idee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:15
Gamen is veel meer mainstream geworden en spelen met vrienden is makkelijker dan ooit. Daarnaast is er, in tegenstelling tot 10 jaar geleden, veel meer content te vinden online over jouw game. Reddit, YouTube, wiki’s etc.

De ‘noodzaak’ om op een forum te discussiëren is er veel minder; dat kan gewoon met vrienden of door online informatie te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Martinspire schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:38:
[...]
En voor wie is gestopt met gamen, wat doen de dan nu eigenlijk? Ik heb niet het idee dat er grote hobbies bij zijn gekomen, het is vooral meer van hetzelfde. En natuurlijk is familie e.d. wel belangrijk, maar genoeg mensen die toch nog wel een uurtje in de avond weten te vinden. Het is niet alsof er zoveel boeiends op TV is gekomen de afgelopen jaren
Voor mij gaat alles nu via de friendslist van het spel en Discord. Je ziet dat er mensen online zijn en je nodigt ze uit waarna je op Discord gaat. Of je vind ze in Discord dat ze iets aan het spelen zijn. Voordat ik DMZ ging spelen had ik nog nooit Discord gebruikt omdat ik jaren lang niet heb gespeelt. Nu via het spel te spelen zit ik in wat verschillende Discord kanalen.

Ik ben zelf ook niet meer de jongste, maar genoeg mensen van mijn leeftijd zijn klaar met gamen en hebben het druk met andere dingen. Heb zelf dus ook jaren niet gegamed en snap prima dat mensen helemaal niet meer gamen. Mensen die flink jonger zijn dan mij zie ik veel minder op Tweakers. Toen gamen begon was Tweakers de plek, maar voor jongere mensen is dat niet meer zo heb ik het idee.
Mja dat is denk ik ook wel weer een persoonlijk dingetje. Dan zit je vaak weer met engelsen, duitsers of fransen waarbij de leeftijd ook niet altijd even hoog is en niet bij elke game zijn mensen happig om je toe te willen voegen. Ik krijg volgens mij ook steeds minder vaak invites om mee te spelen en de paar keer dat ik het heb geprobeerd, zie ik daarna ook lang niet altijd meer terug.
Je moet ook maar net de juiste mensen tegenkomen, maar als je ze tegenkomt, doe er iets mee. Zeker met DMZ kan je prima 50 potjes spelen waavan de meeste van je teammates compleet nutteloos zijn. Kom je echter wel eens iemand tegen waarmee je prettig speelt, dan een beetje ouwehoeren en gewoon toevoegen om te zien of je vaker kan spelen. Je moet er wel gewoon zelf achteraan en wees een goede teammate. Voor mij is spelen lol hebben met je teammates en elkaar helpen. Ik speel nu met een paar mensen uit NL, maar ook met mensen uit de UK, Duitsland en Kroatië. Qua leeftijd zit het tussen de 20 en de 40 zo'n beetje. Iedereen praat verder Engels terwijl er soms niemand speelt die overdag Engels spreekt. Beperkt je niet tot alleen NL zou ik aanraden.

Voor mij was het geen probleem om mensen te vinden om DMZ mee te spelen, maar het heeft even wat tijd gekost. Misschien ook wel omdat DMZ net uit was en meer mensen dat spel begonnen te spelen die ook teammates zochten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Martinspire schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:38:
[...]
Discord. Wij zijn van een inmiddels oudere generatie, die vroeger nog naar fora moest komen om een party te starten. Als ik zie dat mijn broertje en zijn vrienden allemaal alleen via Discord communiceren en tegen het limiet van het aantal Discord servers die je kunt joinen aan zitten omdat ze op iedere invite link klikken die met een game te maken heeft dan snap ik wel dat het hier op Tweakers wat rustiger is op dat gebied.

Ergens is het jammer, maar aan de andere kant ook prima. Tweakers is zo'n plek die (o.a. door de Pricewatch) nooit zal vergaan, maar wel steeds meer mainstream zal gaan worden omdat andere fora omvallen (die geen Pricewatch hebben om de kosten te dekken). Je ziet nu al steeds vaker dingen als relatie advies voorbij komen, maar dat hoort er gewoon bij.

Je behoefte aan een vaste party herken ik. Ook de meeste clans zijn inmiddels omgevallen, of zijn overgegaan in groepjes mensen op Discord die van spel naar spel springen. Ikzelf heb daar niks mee, als ik zie dat mijn 'vrienden' iedere avond een ander spel spelen dan heb ik al snel geen interesse meer want zo heel veel tijd om te gamen heb ik ook niet en ik blijf liever wat langer bij hetzelfde spel hangen.
Dus ik hop dan van clan naar clan in de hoop nog wat vaste spelers te vinden, en dat wordt steeds lastiger in mijn ervaring.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:15

defiant

Moderator General Chat
Communities zijn gefragmenteerd door de opkomt van walled gardens zoals discord en in mindere mate reddit. Een forum zoals GoT wordt gezien als 1 community, maar op discord of reddit is iedere groep in principe los van elkaar.

Dat zorgt ervoor dat je een lage discoverability hebt, als je geen onderdeel bent van die losse groepen dan weet je ook niet wat er gebeurd. D.w.z. als er een hype is rondom een bepaald spel dan zie dat op een forum zoals GoT terug in de vele posts, active topics, etc. In tegenstelling tot discord, daar kan het helemaal los gaan met een bepaald spel, maar als je er niet op zit krijg je er niets van mee.

In plaats van 1 community die verschillende games speelt, krijg je gefragmenteerde groepen die elk verschillende games spelen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Hier ben ik, merk toch dat gamen vaak prive aangelegenheid is of met vrienden groep. Zoveel keus en dan wordt het erg gefragmenteerd.

Zoals onderstaand wat ik speel:

Fanatieke VR speler voor de online spellen: (beatsaber, Rumble, among us, the forest, green hell, project cars) de rest is offline.

Verder fanatieke anno 1800 speler, alle uitbreidingen en tegen de 600u.

Toch vind ik maar weinig random mensen met een gelijke match die dit spelen. Of zoals gezegd specifieke groepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peschinl
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-09 20:43
defiants vat het heel mooi samen. Het is wel iets wat mij ook opvalt de laatste paar jaren, en dat is meer in algemene zin van hoe de gaming community veranderd is. Vroeger had je inderdaad een aantal grote communities die als hub diende voor gamers om te communiceren. Nu is dat enorm gefragmenteerd, iedereen heeft wel een lokale vrienden discord waar ze het dan ook over games hebben. En ieder spel heeft wel z'n eigen discord/reddit sub.

Ik zie ook meer een vlucht naar kleinere communities, niet meer enorme fora's met honderden gebruikers, maar een vrienden discord met mischien 30/40 mensen max.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:28

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Denk in de basis je simpel kan zeggen, de wereld is veranderd.

Maar dat verder toeschrijven aan precieze zaken, dat is een enorm complex geheel, waar de richting van T.net zelf natuurlijk ook onderdeel van is.

Discord is ook zo'n tweesnijdend ding, het gaf voor veel games een nieuwe 'chat' optie en centraal verzamel plek, maar gelijktijdig trok het grote communities uit elkaar omdat elke 'grote' gamer daar zijn eigen discord wilde hebben. Vooropgesteld, discord is leuk voor chat, maar om 80+ channels te volgen.. dat wordt voor mij zeer selectief. Een forum (t.net, reddit, etc) was meer een jack of all, master of none, maar het was een soort van centrale hub waar alles wel een beetje thuishoorde. Maar net zoals met social media en consorten, er kwamen betere 'tools' voor dat specifieke ding en het werden langzaam eigen hubjes.

Maar gelijktijdig verander je zelf ook enorm, dat vaste clubje mensen waar je veel mee speelde ging ook andere games spelen, soms dezelfde die jij speelde, maar ook daar kwam versplintering naar de diverse genre's, games en platformen. Mijn originele MMO club (groep van 15) ging compleet verschillende richtingen in, niet alleen qua tijd (ouder, gezin, etc), maar ook qua genres. 1 was Fortnite, de ander Fifa, weer iemand ging meer 'realistische' shooters of survival games, dat langzaam de mensen daar weer hun eigen 'hubje' vonden. Tuurlijk kon je wel mee, maar als het jouw game niet was, of jij was simpel niet genoeg, dan voel je je er ook niet echt thuis.

Edit, humor. Lees nu net dat Ubisoft z'n forums ook gaat sluiten en naar discord gaat.
Snap wel voor de 'nieuwe' gamers dat het puur consumeren is en als je een vraag hebt, spam je gewoon tijdje in de chat, maar voor naslagwerk en gewoon 'lezen' is zoiets funest. Goeie discussies over builds, methodes of dergelijke, fora is daar geweldig voor, maar gemiddeld niveau discord komt niet verder 'LOLZ NOOB GET GUT' (maar dan in huidige kiddie gamer taal.. weet ik wat dat nu is, waarschijnlijk gewoon een meme plaatje).

[ Voor 14% gewijzigd door SinergyX op 12-04-2023 01:00 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
Maar als men vooral via Discord gaat, dan moet er toch ook wel bepaalde plekken zijn waar ze hun discord promoten om te zorgen dat er meer mensen deel van gaan maken? Of wordt gewoon elke discord even met een paar man opgestart en dan langzaam bloed die dood om door een andere discord of game of whatever vervangen te worden?

Als ik zo kijk in mijn discord lijst, dan zie ik daar ofwel heel veel kanalen met heel weinig activiteit, of een paar kanalen met heel veel activiteit waar eigenlijk niet heel vaak mensen elkaar uitnodigen voor andere discords. Misschien dat ze dat vervolgens met PM's doen, dat weet ik niet. Ik moet zeggen dat ik vooralsnog Discord niet zo heel veel vind toevoegen. Maar goed, ik ben dan ook nog vooral op consoles aan het gamen, dus de noodzaak voor party chat aldaar heb ik niet en de integratie op PS of Xbox is toch net niet (dat joinen is nog steeds te omslachtig, het liefst zie je geen onderscheid tussen console en discord chat en join je gewoon de mensen die je online ziet).

Ik heb ondertussen ook aardig wat kanalen erin staan maar zie niet van die discussies die ik hier vroeger zag. Enerzijds misschien ook omdat men veel makkelijker een bericht stuurt terwijl bij fora men toch wat meer aandacht besteede aan de posts. Ik heb wel een aantal discords die ik wat meer volg en ondanks aandringen, zie ik daar toch nog niet veel mensen een berichtje sturen om ergens bij te gaan.

Het zal ook te maken hebben met dat ik veel moderne games gewoon niet boeiend vind. Al die gore, horror en super moeilijke games trekken mij weinig en dat is momenteel erg in trek. Alsook games die al vele jaren beschikbaar zijn, ik ben meer van de nieuwe ervaringen en de afgelopen 3 jaar is het qua games gewoon niet echt mijn tijd geweest. Om de zoveel tijd wissel ik weer even naar een andere game als ik dingen weer beu ben.

En tuurlijk, ik ben ook al 36, maar ik vind dat nog niet zo oud dat ik niet meer tijd overhou (al scheelt het dat ik geen vaste relatie of kinderen heb). Ik vind het wel belangrijk dat ik toch mijn eigen identiteit hou en mijn eigen hobbies.

Maar zelfs al zou ik niet op leeftijd discrimineren, dan zie ik alsnog niet veel jongeren online naar anderen zoeken. Alsof ze op de middelbare school hun vriendengroep vinden en daarna niet meer verder kijken. Want ook al was het internet al wel aanwezig, lanparties zie je nu ook nog maar amper gebeuren. Campzone is bv er nu ook mee gestopt. Men zoekt elkaar niet meer op en doet niet meer zo veel met onbekenden. Misschien ook omdat de wereld wat zuurder is geworden en men niet meer zo aardig tegen elkaar doet en dat het allemaal zo competitief moet.

Wat in ieder geval niet helpt is dat je nu vooral hele kleine groepen en communities ziet die ook niet echt veel doen om nog wat nieuwe leden te trekken. En als je niet de mond op mond reclame hoort, ga je ook niet veel kans maken. Het is jammer, want ik game nog heel graag, maar in je eentje is het toch wel een stuk minder. Ik mis de oude manier van sociaal contact met gamen en ik heb niet het idee dat dit de komende jaren nog gaat veranderen. Als er een andere toffe hobby was, dan had ik het zeker een kans gegeven, maar ik vind nog niet echt iets anders wat me dan wel interesseert of wat mij genoeg tijd kan bezig houden. Hele avonden op de bank hangen ben ik ook wel snel beu (naast dat ik gewoon niet genoeg interessante dingen kan vinden om te blijven kijken).

Maar wat zijn in jullie ogen dan de beste plekken om nieuwe gamers aan je lijst toe te voegen? Toch de game discords of meer de kleine communities eromheen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:47
Ik begin oud te worden denk ik. De tijd om te gamen is door andere verplichtingen beperkt. Omdat er bijna geen tijd is, krijg je de besturing en de rest van het spel niet goed in een paar uur onder controle en omdat je weet dat je dit vroeger wel kon is de motivatie weg en ga je andere leuke dingen doen in die paar schaarse uurtjes vrije tijd in de week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Martinspire schreef op woensdag 12 april 2023 @ 01:04:
Maar als men vooral via Discord gaat, dan moet er toch ook wel bepaalde plekken zijn waar ze hun discord promoten om te zorgen dat er meer mensen deel van gaan maken? Of wordt gewoon elke discord even met een paar man opgestart en dan langzaam bloed die dood om door een andere discord of game of whatever vervangen te worden?
Dit in mijn ervaring vooral :P Ik heb zoveel discords zien komen en zien gaan, iedereen die maar het gevoel heeft een 'clubje' te maken, hoppa.. weer een discord erbij. Die meestal maand of wat later weer leeg is.

zit nu even Ubisoft te bekijken en daar zit dus ook weer zo'n probleem. Het is slechts 'globale' info voor elk van hun games, wil je specifiek voor die game, moet je weer een game specifieke discord joinen. Voor je het weet ben je weer 10 discord channels verder.

Maar mijn betere 'kanalen' zijn de midtier content creators die echt voor hun game werken. GCRock voor bijvoorbeeld Division 2, Starfall/Rogather voor Ark, Coach Dave voor ACC, elke game heeft wel zijn 'community mannetje' die er echt iets moois van wil maken. Soms ga ik nog wel eens via de officiele discord via recruitments weer naar andere kleine, veelal clan/guild based, maar soms ook gewoon een specifieke discord voor bepaalde spelers (taal, leeftijd, locatie). Maar je zal dan echt game specifiek moeten gaan kijken, even een random game opstarten en 'vriendjes maken', heb ik zelf denk ik ook de moeite/tijd niet meer voor :P

Maar wat je daarin moet lost laten, de discussie niveau's van fora's. Het is bijna Nu.nl met twitter vergelijken, beide geven in de basis hetzelfde nieuws, maar de inhoud is compleet ander niveau. De wereld zelf is ook veranderd, van tekst naar video naar plaatjes, simpeler, sneller, consumerender.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Martinspire schreef op woensdag 12 april 2023 @ 01:04:

Als ik zo kijk in mijn discord lijst, dan zie ik daar ofwel heel veel kanalen met heel weinig activiteit, of een paar kanalen met heel veel activiteit waar eigenlijk niet heel vaak mensen elkaar uitnodigen voor andere discords. Misschien dat ze dat vervolgens met PM's doen, dat weet ik niet. Ik moet zeggen dat ik vooralsnog Discord niet zo heel veel vind toevoegen. Maar goed, ik ben dan ook nog vooral op consoles aan het gamen, dus de noodzaak voor party chat aldaar heb ik niet en de integratie op PS of Xbox is toch net niet (dat joinen is nog steeds te omslachtig, het liefst zie je geen onderscheid tussen console en discord chat en join je gewoon de mensen die je online ziet).

Ik heb ondertussen ook aardig wat kanalen erin staan maar zie niet van die discussies die ik hier vroeger zag. Enerzijds misschien ook omdat men veel makkelijker een bericht stuurt terwijl bij fora men toch wat meer aandacht besteede aan de posts. Ik heb wel een aantal discords die ik wat meer volg en ondanks aandringen, zie ik daar toch nog niet veel mensen een berichtje sturen om ergens bij te gaan.

Het zal ook te maken hebben met dat ik veel moderne games gewoon niet boeiend vind. Al die gore, horror en super moeilijke games trekken mij weinig en dat is momenteel erg in trek. Alsook games die al vele jaren beschikbaar zijn, ik ben meer van de nieuwe ervaringen en de afgelopen 3 jaar is het qua games gewoon niet echt mijn tijd geweest. Om de zoveel tijd wissel ik weer even naar een andere game als ik dingen weer beu ben.

En tuurlijk, ik ben ook al 36, maar ik vind dat nog niet zo oud dat ik niet meer tijd overhou (al scheelt het dat ik geen vaste relatie of kinderen heb). Ik vind het wel belangrijk dat ik toch mijn eigen identiteit hou en mijn eigen hobbies.

Maar zelfs al zou ik niet op leeftijd discrimineren, dan zie ik alsnog niet veel jongeren online naar anderen zoeken. Alsof ze op de middelbare school hun vriendengroep vinden en daarna niet meer verder kijken. Want ook al was het internet al wel aanwezig, lanparties zie je nu ook nog maar amper gebeuren. Campzone is bv er nu ook mee gestopt. Men zoekt elkaar niet meer op en doet niet meer zo veel met onbekenden. Misschien ook omdat de wereld wat zuurder is geworden en men niet meer zo aardig tegen elkaar doet en dat het allemaal zo competitief moet.

Wat in ieder geval niet helpt is dat je nu vooral hele kleine groepen en communities ziet die ook niet echt veel doen om nog wat nieuwe leden te trekken. En als je niet de mond op mond reclame hoort, ga je ook niet veel kans maken. Het is jammer, want ik game nog heel graag, maar in je eentje is het toch wel een stuk minder. Ik mis de oude manier van sociaal contact met gamen en ik heb niet het idee dat dit de komende jaren nog gaat veranderen. Als er een andere toffe hobby was, dan had ik het zeker een kans gegeven, maar ik vind nog niet echt iets anders wat me dan wel interesseert of wat mij genoeg tijd kan bezig houden. Hele avonden op de bank hangen ben ik ook wel snel beu (naast dat ik gewoon niet genoeg interessante dingen kan vinden om te blijven kijken).

Maar wat zijn in jullie ogen dan de beste plekken om nieuwe gamers aan je lijst toe te voegen? Toch de game discords of meer de kleine communities eromheen?
Ik denk dat dit onder andere aan de games ligt die je speelt, maar ook misschien een gedeelte aan jezelf. Als ik CSGO als voorbeeld neem, dan zijn er genoeg drukbezochte Discord servers te vinden, waar je altijd spelers kan vinden.
Er is een officieuze CSGO discord, waar je met randoms wat potten kan spelen en na een tijdje ga je vanzelf mensen herkennen. Steek wat aandacht en energie in de mensen met wie je het leuk vind om te spelen en je wordt vanzelf uitgenodigd voor andere servers.

Het zal het zelfde zijn voor alle grote online games. Je zal echter zelf een beetje moeite moeten doen om servers te vinden waar de mensen je liggen. Sommige servers zitten vol met eikels, anderen zoals onze CSGO server zijn wat selectiever en wat volwassener (tussen de 17 en 50 jaar, meesten tussen eind twintig en 40 jaar). Met alsnog 220+ leden en zonder strenge eisen om er bij te mogen.

Wat ik probeer te zeggen is dat de wereld inderdaad veranderd is, maar zeker niet eennzure boel is geworden waar je geen like minded mensen kan vinden.

Er is trouwens een Discord browser, waarmee je op zoek kan naar servers om te joinen.
https://discord.com/servers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 12:57

Wom

Naast Tweakers zijn er eigenlijk geen andere websites waar ik discuseer over games. Heb wel wat accounts bij andere fora, maar GoT is wel echt mijn thuis om het zo te zeggen. Maar ik ga dan ook al hard richting de 40 inmiddels. Denk dat de admins er beter zicht op hebben, maar als ik zie wat zo de gemiddelde leeftijd in de grote topics is, dan ligt die wel wat hoger.

Alternatieven zoals Discord en Reddit kunnen populairder zijn geworden, maar misschien dat de grote topics ook wat intimiderend werken af en toe? Zelf post ik vooral in het Xbox topic en daar zie je veel vaste klanten om het zo te zeggen. Kan best een drempel zijn als je 14 jaar bent en ook wilt meepraten.

Vaak is het zo dat bij ouder worden je wat minder tijd krijgt voor zaken als games, en dus ook voor het posten er over en het aanmaken van topics. Juist tieners en jonge twintigers zouden daar mogelijk wat meer tijd in kunnen steken. Maar als die dat niet doen, verdwijnt de nieuwe aanwas voor een stuk natuurlijk.

Mijn friendlist op Xbox Live is ook vooral 30+ als ik het zo snel inschat. Zie dat ook niet meer veranderen eigenlijk.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

De jongeren zal je niet snel aanspreken hier en dat is prima want die kunnen overal terecht. Het 30+ volk maakt GoT uniek en een relaxte omgeving.
Ik vind het leuke aan GoT dat je (met een relatief kleine groep) over allerlei onderwerpen in verschillende topics kunt praten zonder het platform te hoeven verlaten. Zoals al aangegeven hier: minder versplintering.

Ik zou best wel eens willen weten hoeveel mensen ermee gluren in de grote topics zonder te reageren. Reacties komen vooral vanuit een kleine groep heb ik het idee.

We worden allemaal ouder inderdaad en hebben het drukker maar ‘tegenwoordig’ met een mobiel kost reageren weinig moeite. Het is dan ook meer een kwestie van willen en dat is iedereen zijn eigen keus. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ik ben me volledig gaan richten op offline-singleplayer games, omdat ik dit een stuk relaxer vind. online-gamen vind ik geen reet meer aan.

probeer zelf ook bewust zo min mogelijk actief te zijn hier in game-forums. door de laagdrempeligheid van de reacties. zie bijv. heb je kritiek op een spel? reactie: 'dan speel je het toch lekker niet' gehalte is te hoog geworden tegenwoordig. er wordt verwacht dat je met de hype mee moet gaan.

af en toe vraag ik me af met wat voor soort leeftijdsgroep je hier te maken hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door Farabi op 12-04-2023 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10 20:19
Gamer communities lijken zich tegenwoordig allemaal rond Discord te vormen.

Voor mij op zich niet verkeerd, want op GoT is er nooit veel aandacht geweest voor de games die ik leuk vond. Met een (internationale) discord community is het veel makkelijker mensen te vinden voor op je friends list. Wel jammer om nooit Nederlanders tegen te komen, maarja...

[ Voor 9% gewijzigd door Ahrnuld op 12-04-2023 11:54 ]

Niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:15
Zelf zit ik nog wel heel af en toe op Discord (specifieke groepen, dus niet de enorme open groepen) en zat ik op game-specifieke fora. Het is niet eens omdat het niet interessant is, maar omdat het zeik-gehalte echt wel de spuigaten uit loopt. Iedere verandering triggert een tsunami aan geklaag, leuk man... Daar heb ik geen energie meer voor.
offtopic:
Dit is tot op zekere hoogte ook op Tweakers gaande, imo

Ik heb geen zin of tijd in al dat gezeur. Kritiek, prima. Daar kan je nog wel over discussiëren. Maar de onderbouwing komt zelden verder dan "is anders, dus helemaal bagger".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:43

D4NG3R

kiwi

:)

Is dit niet juist een beetje van alle tijden? Hier op Tweakers is het ontzettend algemeen "technologie", games zijn daar maar een klein/beperkt onderdeel van. Ik ging een jaar of 20 geleden al fora op van specifieke spellen / spelservers om daar te praten met andere gelijkgestemden.

Tegenwoordig is dat verplaatst naar Discord, misschien iets minder vindbaar dan een website met forum, maar alsnog secondewerk met een zoekterm als "[spel/community naam hier] Discord".

Fora zijn al jaren steeds verder aan het uitsterven, (publieke) platformen als Reddit en Discord maken het voor de gemiddelde gek ontzettend makkelijk om een eigen omgeving op te zetten, en het voor gebruikers van die platformen ontzettend makkelijk om die omgeving in te gaan.

Is dat allemaal geweldig? Nee, zoals eerder aangehaald blijven het wel walled gardens. Ik heb zelf gepoogd om de Discord (game) community welke ik onderhield zover te krijgen de stap te maken naar Guilded - maar dat is nooit gelukt.

[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 12-04-2023 12:09 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

We doen net alsof Discord iets nieuws is. Vroeger zat iedereen op IRC netwerken als Quakenet. Nu op Discord.

Tweakers is gewoon aan het "vergrijzen" bij wijze van, daarom ervaar je wat je ervaart.
Plus er zijn zoveel meer games. En er komen ook veel meer games uit per jaar op allerlei media. Men is veel meer verdeeld. Vroeger speelde je of quake of unreal.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2023 12:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Timothy3000
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:09
Farabi schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:52:
ik ben me volledig gaan richten op offline-singleplayer games, omdat ik dit een stuk relaxer vind. online-gamen vind ik geen reet meer aan.

probeer zelf ook bewust zo min mogelijk actief te zijn hier in game-forums. door de laagdrempeligheid van de reacties. zie bijv. heb je kritiek op een spel? reactie: 'dan speel je het toch lekker niet' gehalte is te hoog geworden tegenwoordig. er wordt verwacht dat je met de hype mee moet gaan.

af en toe vraag ik me af met wat voor soort leeftijdsgroep je hier te maken hebt.
Jammer dat jij dat zo ervaart. Ik ervaar op Tweakers eigenlijk het tegenovergestelde. De discussies zijn fijn en respectvol en eigenlijk nooit inhoudsloos. Soms zijn er wat fans van series die bij nieuwe releases wat defensiever zijn maar dat is overal zo. Dit is imo een fijn forum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhiteHwk
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
Welke games en of consoles doe je?
En op welk platform? Wil je anders wel helpen met gamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kieft91
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-09 20:48
WhiteHwk schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:58:
Welke games en of consoles doe je?
En op welk platform? Wil je anders wel helpen met gamen.
Precies dit ja, ik ben ook altijd in om samen te spelen, ligt aan welke games ;)

Zelf ook op discord in allerlei server voor verschillende spellen, maar ik ben niet echt iemand die zo ergens een party joined ;) Zeker met kids die wakker kunnen worden waar je eventjes 2 min heen moet, lastig met de wat jongere generatie die dan gauw moeilijk gaan doen omdat je ff weg ben..

Misschien moet ik dan geen online games meer spelen maar dat is wel het enige wat me trekt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhiteHwk
  • Nu online
Kieft91 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:53:
[...]

Precies dit ja, ik ben ook altijd in om samen te spelen, ligt aan welke games ;)

Zelf ook op discord in allerlei server voor verschillende spellen, maar ik ben niet echt iemand die zo ergens een party joined ;) Zeker met kids die wakker kunnen worden waar je eventjes 2 min heen moet, lastig met de wat jongere generatie die dan gauw moeilijk gaan doen omdat je ff weg ben..

Misschien moet ik dan geen online games meer spelen maar dat is wel het enige wat me trekt
Je bent niet de enige hoor. Online games vind ik ook heel erg leuk. Voeg me anders toe op discord dan hou ik je wel gezelschap:) heb je ook een switch ,wii of ps1 of game pc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:18:
We doen net alsof Discord iets nieuws is. Vroeger zat iedereen op IRC netwerken als Quakenet. Nu op Discord.

Tweakers is gewoon aan het "vergrijzen" bij wijze van, daarom ervaar je wat je ervaart.
Plus er zijn zoveel meer games. En er komen ook veel meer games uit per jaar op allerlei media. Men is veel meer verdeeld. Vroeger speelde je of quake of unreal.
Vroeger hadden we voor de grote gesprekken gewoon YABB, vBulletin, pagina's lange bijna scripties. Zeker in de eerdere dagen van bv achievement of speedrunning waren de guides daar bijna onmisbaar, gros wat je nu ziet is bijna allemaal video-based.

Discord is de evolutie van, zoals we ICQ naar MSN naar WA gingen, maar elke evolutie brengt z'n nadelen mee. Elke stap bereikt ook steeds grotere groep, toegankelijker met weer wat extra toeters en bellen (discord kan nu ook streamen, forum-style posten etc), maar gelijktijdig zijn ze ook vaak toesplitst op 1 aspect, 1 game, 1 genre, of 1 group. En tot de dag kan discord nog steeds niet multi channel zoeken, dat zou in de basis al veel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kieft91
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-09 20:48
WhiteHwk schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:04:
[...]

Je bent niet de enige hoor. Online games vind ik ook heel erg leuk. Voeg me anders toe op discord dan hou ik je wel gezelschap:) heb je ook een switch ,wii of ps1 of game pc?
Kieft#3721 :) PC (laptop, prima beestje :) ) en PS5, maar voornamelijk laptop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HertogJan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 18:46
Ik kwam je vraag toevallig tegen op de frontpage en voor mezelf zijn zaken buiten alles wat met computers en smartphones te maken heeft op dit moment interessanter en soms nuttiger. Bijvoorbeeld sporten en vrouwen.

Take care,
HJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteHwk
  • Nu online
Kieft91 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:26:
[...]

Kieft#3721 :) PC (laptop, prima beestje :) ) en PS5, maar voornamelijk laptop
Heb je toegevoegt op discord. Kan je mij helpen met Paypal?

-bovenstaande werd ten onrechte weggeknipt, ging om hulp bij het instellen

[ Voor 181% gewijzigd door Geronimous op 13-04-2023 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
Het is in ieder geval duidelijk dat de meeste mensen zijn verplaatst naar Discord en er niet een ander platform is wat compleet aan mij voorbij is gegaan. Dan zal ik toch wat meer best moeten doen om daar wat mensen tegen te komen, denk ik.

Zoals al aangegeven, het is jammer dat Tweakers tractie lijkt te verliezen, want ik vind de manier van discussies voeren een stuk prettiger als het niet met 10 posts per seconde gaat of dat je een kanaal na 2 maanden inactiviteit weer nieuw leven in moet blazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-10 12:06

snmght

imho dan he

aljooge schreef op woensdag 12 april 2023 @ 01:09:
Ik begin oud te worden denk ik. De tijd om te gamen is door andere verplichtingen beperkt. Omdat er bijna geen tijd is, krijg je de besturing en de rest van het spel niet goed in een paar uur onder controle en omdat je weet dat je dit vroeger wel kon is de motivatie weg en ga je andere leuke dingen doen in die paar schaarse uurtjes vrije tijd in de week.
Hier herken ik me wel in en dan is ook nog eens de reactiesnelheid afgenomen en ken je de maps in een nieuwe shooter niet. Resultaat: een abominale k/d ratio, eigenlijk ben je gewoon kanonnenvoer. Dat verveelt mij heel snel meestal en dan sling ik gewoon weer een single player game aan.

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
Ik ben juist iemand die maps heel snel kent en ook in dat soort nieuwigheid situaties beter gaat. Daarna gaat het minder omdat de rest veel meer tijd steekt in de maps en ik het niet meer bij kan houden.

Ook de TTK van veel games is mij veel te snel geworden. En het is ook muf, want de FPSsen zijn omhoog gegaan, maar de tickrates van de meeste games zijn nog bizar laag, dus zonder die aan te passen blijft dat oneerlijk. Maar goed, hopelijk wordt dit een beter jaar voor nieuwe online games want de afgelopen 3 jaar was het niet best.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:13
Ik heb niet het idee dat Tweakers ooit een echte game community is geweest.. Ik zat vroeger in ieder geval op IRC, maar toen zat ik nog op school en had ik de hele dag de tijd om te gamen. Nu met een huis, tuin, baan, vrouw, kinderen, huisdieren mag ik blij zijn als ik 's avonds tijd (en energie) heb om een uurtje of twee te gamen. Aangezien de meeste mensen hier op Tweakers.net volgens mij inmiddels 30+ zijn zal dat wel voor heel veel mensen hier gelden.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:09
snmght schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:47:
[...]

Hier herken ik me wel in en dan is ook nog eens de reactiesnelheid afgenomen en ken je de maps in een nieuwe shooter niet. Resultaat: een abominale k/d ratio, eigenlijk ben je gewoon kanonnenvoer. Dat verveelt mij heel snel meestal en dan sling ik gewoon weer een single player game aan.
Idd maar ook door een gebrek aan tijd speel ik vooral rustig op mijn eigen tempo/casual ipv in het competitieve mee te gaan.

Hierdoor speel je simpelweg ook minder games en blijft de focus vooral op 1-3 maximaal (vaak 1).

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:27
Gamers zijn er nog vollop maar ze zitten weinig op forums meer waaronder Tweakers, ze kijken liever Youtube/podcasts naar revieuws/walktroughs bijvoorbeeld, ze zijn meer passief geworden dan actief op internet.

De "geen tijd" argument is larikoek, mensen hebben dan geen zin, iedereen kan zijn leven zo indelen dat gamen altijd nog mogelijk is, daarnaast de smartphone heeft veel taken overgenomen, vroeger had iedereen wel een PC in huis en was de drempel om mee te gamen heel laag, dat wordt nu steeds minder gezien bij steeds meer mensen de PC op zolder in een donker hoekje beland wat staat te verstoffen.

Je ziet het ook terug aan hoe populair mobile gaming al is geworden.

[ Voor 39% gewijzigd door mr_evil08 op 13-04-2023 12:10 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:24
Mijns inziens zijn de meeste communicatie- en discussie stromen over games verhuisd naar Discord.
Dat is gewoon veel meer 'open' en veelzijdiger als een forum op een website.
Op officiele fora van een uitgever vind je vaak alleen maar drama terug.

Tweakers is altijd al een fora geweest met een heel breed scala aan onderwerpen met als onderliggende bodem een technische insteek. Gaming is nooit de hoofdgedachte hier geweest.
Er zijn nog maar weinig fora waar je bv kan kletsen over de nieuwe firmware voor dat ene TV scherm, een vaag geluid wat vanuit je console komt, het laatste nieuws kan volgen over een specifieke game met al zijn discussies én ook nog even kan loeren naar foto's binnen een hobbymatige fotohoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HertogJan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 18:46
HertogJan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:55:
Ik kwam je vraag toevallig tegen op de frontpage en voor mezelf zijn zaken buiten alles wat met computers en smartphones te maken heeft op dit moment interessanter en soms nuttiger. Bijvoorbeeld sporten en vrouwen.

Take care,
HJ
https://musclewiki.com/

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-10 02:15
schumi1986 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:26:

[ Uitzonderings reactie ]

Je mag hier ook niks en dan stop je vanzelf met reageren omdat het compleet zinloos is.
Ben het 100% met je eens ....

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rupus
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Laat ik mijn situatie eens wat uit de doeken doen.

Ik ben al lang een gamer (zo'n 30 jaar ofzo nu?) nog maar een paar jaar lid van Tweakers, en nooit echt veel gepost. Ik ben meer een lezer ipv actief deelnemer.

Ik ben vroeger begonnen met spelletjes op WIndows 3.11, zoals Commander Keen, Stunts, Wolfenstein 3D, The Incredible Machine, etc.

Wat serieuzer en meer online gaan gamen met Quake en Unreal. Je had toen de website Gamepoint.net als iemand dat nog herinnert? waar je mensen zocht om mee te gamen of clans mee ging vormen.

In mijn studie tijd gedonken in de wereld van mmo's, met Everquest 1 en 2, Dark age of Camelot, Eve online, Lord of the rings Online.

Toen ik klaar was met studie en ben gaan werken, veel gegamed met collega's. Toen ook op Discord gegaan.

Toen ik een relatie kreeg was het zoeken naar tijd om te kunnen gamen. Als je vrijgezel bent deel je je tijd helemaal in zoals je zelf wilt. Een partner wil soms ook graag aandacht waar je rekening mee moet houden. Ik denk dat dat nu de grootste reden is waarom ik het niet zo zoek om samen met anderen te gamen. Ik weet van tevoren vaak niet wanneer ik kan/wil gamen, vaste avonden kan ik niet afspreken. Omdat ik vaak aan het gamen ben op een laptopje in de woonkamer, en tijdens het gamen vaak klets met mijn partner, is voice chat voor mij ook geen optie. Dan val je bij veel groepen gamers al buiten de boot. En als ik wil gamen, wil ik in de game springen en gaan, niet eerst nog van alles regelen om te kijken wie er ook kan gamen, welke game we gaan doen, etc etc.

Wat ik tegenwoordig doe aan gamen is soms Fortnite solo, Deep Rock Galactic, Fall Guys, Palia. Dat is het wel zo'n beetje. De meeste games die ik speel kun je in korte portjes. Op een zaterdag middag, als ik niks op mijn agenda heb, wil ik nog wel eens een paar uurtjes door Middle-earth wandelen met mijn hobbit in Lord of the rings online. Meer uit nostalgie gevoelens.

Wat ik ook irritant vind, als casual gamer, op forums en in Discord servers, dat er altijd wel heel fanatieke gamers bij zitten die van alles delen hoe ver ze al zijn, guides en lijstjes delen met minmax tactieken. Ik wil best kletsen over een game, maar niet als ik door spoilers heen moet waden. Ik wil een game op mijn eigen rustige tempo spelen en dingen zelf ontdekken, zonder dat er van alles al verklapt is.
Pagina: 1