Trapboom voorzien van overzettreden - uitstekende treden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-04 19:10
Goedenavond bouwers en klussers

Binnenkort willen we onze trap wit schilderen en voorzien van eiken overzettreden. We zijn in principe van plan om dit zelf uit te voeren. Om het zeker te weten laten we nog een welbekend traprenovatie bedrijf komen om een offerte uit te laten brengen. De trap was in een soort van half-open. We hebben de trede iets dieper gemaakt aan de achterkant en voorzien van een schopbord.

Alleen heb ik nog een technisch probleem waar jullie wellicht ook een oplossing voor hebben.
De trap heeft namelijk uitstekende treden (niet zozeer uitstekend in de zin van "fantastische treden", maar ze steken uit de trapboom) . Indien we hier overzettreden over aanbrengen bekijk je natuurlijk de zijkant van de overzettrede met nog een stuk van de oude trede.

In eerste instantie dacht ik de trapboom op te hogen met een hardhouten lat met dezelfde breedte. Ik heb daarom de hoeken al gelijk gemaakt met de trapboom. Deze zaten namelijk verzonken in de trapboom.
Alleen dan zit ik vooral aan de bovenzijde van de trapboom met een rare aansluiting op de weltrede.

Maar wellicht heeft iemand hier nog een andere oplossing?

Hieronder een foto van de situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKIajYx4FNEtmW7mSXNaU0R9ISk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/apYGCHcXl8GnZHAGVwodnGAY.jpg?f=fotoalbum_large

Joe

Beste antwoord (via BennieWolters op 14-04-2023 19:54)

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-01 08:48
BennieWolters schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:03:
Hier nog foto's van de uiteinden van de boom.
Over de wel moet klaarblijkelijk ook een overzettrede. De wel kan ik zelf dunner maken op de zaagtafel. Maar de trapboom, tot waar moet die dan doorlopen als ik die hoger maak?

Helaas is het geen eiken trap. Had al een stuk volledig blank geschuurd. Niet mijn smaak.

met wel, rechts tegen de muur.
[Afbeelding]

Hier zonder de wel. Linksboven.
[Afbeelding]

En de onderzijde. Minst moeilijke stuk.
[Afbeelding]
De weltrede moet je inkorten, zodat hij ook tussen de bomen valt.
Dan trek je een lijn over je treden en ga daar 1cm haaks naar boven, dat wordt je bovenlijn van de opgehoogde boom. Dus ook die 1cm boven de laatste weltrede en voor de eerste trede langs.
Vergeet de dikte van de overzettrede niet! Ik zou die maat +1cm aanhouden om de boom op te dikken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2Ezaq-oehjSntT_dcRvtdahhlA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UTw4J835oAFbEfit2eYU4ZwH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7elx34O5p9Batqf4m8-1rYRcmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s1d3kHcdhDIX0FI6RBm6oxtM.jpg?f=fotoalbum_large

(ik ben trappenbouwer)
twain4me schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 06:59:
De "vt wonen" oplossing is idd de trapboom opdikken en wit schilderen

persoonlijk zou ik heel anders denken en die stukjes vuren van de trede verdiepen weg halen en vevangen voor het hout waar de trap van is + bijpassende stootborden en dan netjes naar smaak afwerken. en het zo uniek houden ipv vt wonen eiken overzet eenheidsworst van te maken.
Ik gok dat de trap van meranti is als ik de tekening van het hout zo zie. Dat ga je m.i. nooit mooi krijgen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:06
Je traptreden zijn van eiken, alleen lelijk in de beits gezet. Kan je niet beter deze trede knap maken en je stootborden/trapboom wit schilderen ?

Het lijkt me persoonlijk jammer om eiken traptreden te bekleden met overzet treden van eiken. Effectief heb je hetzelfde dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:25

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik herken de treden niet als eiken, maar als tropisch hardhout. Wat is overigens het probleem boven bij de aansluiting op de weltrede? Heb je daar ook een foto van?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Ik zou alles schuren en wit schilderen, dat is vrij vlot zelf te doen en netjes te maken, dan is het ook niet zo lelijk meer.

Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt natuurlijk, maar je zou ook precies op die plekken, een leuning kunnen maken en daar dan de "palen" in vorm van versierselen voor de leuning kunnen maken.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Heb je een foto van de weltrede? Want waarom dat een rare aansluiting zou zijn, zie ik even niet.

Kostentechnisch gezien is zelf doen in elk geval erg aantrekkelijk; het is mij volstrekt onduidelijk waarom je 3k+ per trap zou betalen voor het inpakken met overzettredes.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
BennieWolters schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:13:

Alleen dan zit ik vooral aan de bovenzijde van de trapboom met een rare aansluiting op de weltrede.

Maar wellicht heeft iemand hier nog een andere oplossing?
Foto van de weltrede en aansluiting op de verdiepingsvloer?

De enige mooie oplossing is de treden weer opsluiten tussen de bomen, dus net wat je zegt, de boom opdikken met een lat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
Over de wel moet klaarblijkelijk ook een overzettrede. De wel kan ik zelf dunner maken op de zaagtafel. Maar de trapboom, tot waar moet die dan doorlopen als ik die hoger maak?

Helaas is het geen eiken trap. Had al een stuk volledig blank geschuurd. Niet mijn smaak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKfj_055sd96x5qzWepYcXqFaPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EOPNLtkkKtR5sskZizRjjOMN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TysuYN0bwzNRCjI4HZS3uNbt8Ho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zUeBjghBSm5pmCSWoc30OOqU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNgVXWYWmHmZFRs9G9STTUQ_hb8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JkOVVp7QPxuAf58EbBOpO7Fp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door BennieWolters op 13-04-2023 20:06 ]

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23-04 21:11

MLLL

Palm Treo 650

Als d trapboom gaat schilderen zou je die kunnen ophogen door een balkje die iets dikker is en iets boven de traptrede uitsteekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 09:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

persoonlijk zou ik heel anders denken en die stukjes vuren van de trede verdiepen weg halen en vevangen voor het hout waar de trap van is + bijpassende stootborden en dan netjes naar smaak afwerken. en het zo uniek houden ipv vt wonen eiken overzet eenheidsworst van te maken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• Analamoebe
BennieWolters schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:03:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dan trek je een lijn over je treden en ga daar 1cm haaks naar boven, dat wordt je bovenlijn van de opgehoogde boom. Dus ook die 1cm boven de laatste weltrede en voor de eerste trede langs.
Vergeet de dikte van de overzettrede niet! Ik zou die maat +1cm aanhouden om de boom op te dikken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2Ezaq-oehjSntT_dcRvtdahhlA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UTw4J835oAFbEfit2eYU4ZwH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7elx34O5p9Batqf4m8-1rYRcmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s1d3kHcdhDIX0FI6RBm6oxtM.jpg?f=fotoalbum_large

(ik ben trappenbouwer)
twain4me schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 06:59:

Ik gok dat de trap van meranti is als ik de tekening van het hout zo zie. Dat ga je m.i. nooit mooi krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
offtopic:
dit blijft toch mooi. Je post 's avonds rond 23 uur een vraag over een trap op een computerforum en voor 8 uur de volgende dag heb je antwoord van iemand wiens vak het is trappen te maken _/-\o_

edit: oh, nee, toch een paar dagen eerder. Nou ja, toch nog mooi

[ Voor 8% gewijzigd door P_de_B op 14-04-2023 08:02 ]

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
P_de_B schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:01:
[...]

offtopic:
dit blijft toch mooi. Je post 's avonds rond 23 uur een vraag over een trap op een computerforum en voor 8 uur de volgende dag heb je antwoord van iemand wiens vak het is trappen te maken _/-\o_

edit: oh, nee, toch een paar dagen eerder. Nou ja, toch nog mooi
Ik denk ik vermeld het maar even, ik zuig m'n oplossing namelijk niet zo uit m'n duim ;) .
Ik bouw eigenlijk geen trappen zelf hoor, maar ontwerp ze, calculeer ze en werk ze uit voor productie. Af en toe spring ik bij het monteren ook nog eens bij. :P
Wij maken alleen geen volledig houten trappen, dat is meer voor een timmerman. Wij verwerken voornamelijk staal (al dan niet in combinatie met hout/glas)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 09:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Analamoebe schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 07:53:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

(ik ben trappenbouwer)

[...]

zonder brutaal te willen zijn, maar ik zou niet weten waarom niet. je hebt 2 keuzes: of zoveel mogelijk de tekening matchen of juist niet en dan kan je als je het wil zelfs contrasterend werken . Kan beide prima mooi zijn.

(het is al snel mooier dan een vt wonen trap, dus de lat ligt ook niet heel hoog :+ )(grapje natuurlijk)

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 14-04-2023 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
twain4me schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:08:
[...]

zonder brutaal te willen zijn, maar ik zou niet weten waarom niet. je hebt 2 keuzes: of zoveel mogelijk de tekening matchen of juist niet en dan kan je als je het wil zelfs contrasterend werken . Kan beide prima mooi zijn.
Je bent zeker niet brutaal hoor, ik had er namelijk niet voor niets bij gezet "m.i." :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennieWolters
Analamoebe schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 07:53:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

(ik ben trappenbouwer)

[...]

Yes! Bedankt!
Ik ga het precies zo uitvoeren. Klasse.

Joe

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• BennieWolters
Nog even een update om jullie op de hoogte te houden om te pronken.

Nogmaals dank @Analamoebe

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7xouFDj0sh1R0WStNxHoCTzvr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOZ08WaRcuT8zIFiO0UE2ErC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivFqcY2A0cMWGhs-ugOkAcL6kCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QNlbYMAp6HjM4im4RaiNdHPM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6UYTCS1q22vssc8iHav4dXwq4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hkp6xCTIy0HnkrU0QX8EuxA2.jpg?f=fotoalbum_large

Joe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:33
Netjes gedaan!
Pagina: 1