Brandlucht Bosch droger WTA742D1NL

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:16
Ik heb een Bosch Droger van het type WTA742D1NL. Deze is intussen ruim 8 jaar oud. Zoals ik online lees, is dit een afvoerdroger, geen warmtepomp of condens droger. Er zit ook geen bak in voor water of slang voor water afvoer, wel een luchtslang naar buiten

Na gebruik hebben we regelmatig het pluisfilter schoon gemaakt, verder geen bijzonder onderhoud. Sinds een week geeft hij na een tijdje drogen een flinke brandlucht. Er komt geen vuur/rook uit gelukkig.

Na online zoeken las ik dat dit kan liggen aan het stof in de machine. Ik heb de achterkant los gehaald en het stuk tussen een fan en verwarmingselement helemaal schoon en stofvrij gemaakt. Ook het deel vanaf het verwarmingselement naar de trommel (een soort gat) heb ik schoon gemaakt, hier zat ook wat stof in.

De slang die naar buiten gaat, heb ik extra schoon gemaakt met water. Ook de aansluiting waar de slang zit zo veel mogelijk stofvrij gemaakt, zo ver mogelijk de machine in als lukte met de stofzuiger.

Hierna weer aan gezet en ging het een tijdje goed, de trommel draait en de warme lucht stinkt niet naar de brandlucht. Toen na een tijdje ging de brandmelder af en was er toch weer een brandlucht.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Is er ergens anders nog stof wat ik niet zie nu maar zou kunnen schoonmaken? Is er mogelijk een onderdeel stuk dat ik kan vervangen?

Ik twijfel om een monteur langs te laten komen, volgens de site van Bosch kost dit € 119. (zonder evt vervangende onderdelen) Of is deze droger met 8 jaar aan het einde van zijn leven?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:17
Als brandalarm af gaat is er dus daadwerkelijk rookontwikkeling.

Ik zou direct de stekker uit het stopcontact halen. Kan zijn dat de elektronica aan het doorbranden is.. zou het niet vertrouwen.

Of een bezoek van een monteur het waard is moet je zelf afwegen. Wij kunnen niet in je budget kijken..

Bla Bla Bla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:44
de doger was 8 jaar geleden zo'n 400-500 euro...
je kan even kijken wat dan de verwachte levensduur is - ik geloof nog zo'n 2 jaar...
om daar nu weer zo'n 150-200 euro tegenaan te gooien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Zit meestal een soort pakking om de trommel waar deze in draait, hier komt stof op en dit bouwt op over tijd, stof met frictie; meeste nieuwe drogers hebben hier nog meer last van trouwens, is wel vrij makkelijk zelf te fixen/vervangen maar dan zou je even moeten zoeken voor jouw specifieke type

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
MarchelHoek schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:32:
Als brandalarm af gaat is er dus daadwerkelijk rookontwikkeling.

Ik zou direct de stekker uit het stopcontact halen. Kan zijn dat de elektronica aan het doorbranden is.. zou het niet vertrouwen.

Of een bezoek van een monteur het waard is moet je zelf afwegen. Wij kunnen niet in je budget kijken..
De stekker is er sowieso uit nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
lex schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:36:
Zit meestal een soort pakking om de trommel waar deze in draait, hier komt stof op en dit bouwt op over tijd, stof met frictie; meeste nieuwe drogers hebben hier nog meer last van trouwens, is wel vrij makkelijk zelf te fixen/vervangen maar dan zou je even moeten zoeken voor jouw specifieke type
Zit dat dan aan de onderkant van de machine? Iets waar de trommel op draait? Ik heb de trommel zelf ook stofvrij gemaakt, maar verder niet er in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

JackPoint schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:39:
[...]

Zit dat dan aan de onderkant van de machine? Iets waar de trommel op draait? Ik heb de trommel zelf ook stofvrij gemaakt, maar verder niet er in.
Aan de achterkant vaak, maar dit moet je echt checken per trommel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
Plot twist: het was mijn gesmolten stekkerdoos aan de muur. Ik had op 1 stekkerdoos de wasmachine en droger. Deze ook regelmatig tegelijkertijd aan staan. Heb nooit geweten dat dat niet kan op 1 groep. Heb deze nu vervangen door een stekkerdoos speciaal voor wasmachine en droger, deze zet de droger uit als de wasmachine veel vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:45
Bedoel je een stekkerdoos als een losse doos met verlengsnoer of de wandcontactdoos?

Als je de laatste bedoelt zou dat beteken dat stop of schakelautomaat van de betreffende groep zijn werk niet heeft gedaan.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackPoint
Dit zat op de muur geschroefd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQTt6oFMwq1-QQ7KILnq6aCEzWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELjzALfUsMnru3T0CXt2sVT7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:46
JackPoint schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 21:32:
Heb nooit geweten dat dat niet kan op 1 groep.
Het kan wel want je stop is er immers niet uitgevlogen >:)
Waarschijnlijk een goedkope stekkerdoos die geen 16A aan kan, wat staat er op als max vermogen?

Handig of slim kan je over twisten, in nieuwbouwwoniningen krijg je voor beide een aparte groep.
E.e.a. hangt natuurlijk ook af van het opgenomen vermogen van de apparaten.

--edit-- ik kan aan de foto's zo niet zien wat voor ding het is.
Lijkt erop dat de stekker geen goed contact meer maakte en is gaan vonken, heeft verder niets met meerdere apparaten op 1 groep te maken vermoed ik.

[ Voor 17% gewijzigd door vassago op 15-04-2023 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
Er staat niks op waar ik kan afleiden wat het vermogen is. Denk dat het een goedkope stekkerdoos is geweest.

Het is 8 jaar goed gegaan zo op deze manier, de stoppen zijn er nooit uit gesprongen.

Ik had ook schakelaars er tussen om stroom te meten en notificaties voor wanneer de was klaar is. Deze waren overigens 13A. Ze hadden het ook warm gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GcgQN1iHpuoSvx6kNx05SayEJLs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/10EtYqIoH0zYzLdPG0WHknUl.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een wonder dat ik geen brand heb gehad als ik dit zo zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Waarschijnlijk dat de energiemeter het probleem is. Toevallig chinese meuk? (edit: twijfelgeval, Blitzwolf) Over het algemeen wordt aangeraden deze niet tussen grootverbuikers te gebruiken ondanks wat er geclaimd wordt over maximale belasting. Dit is het meest verdachte element.

Op zich kan stekkerdoos ook, bijvoorbeeld door een slecht contact. Heb dat zelf eens met een bouwmarkt stekkerdoos in combinatie met koelkast gehad.

Eventueel een combi: energiemeter met dunne pin in combinatie met een lamme klem

[ Voor 18% gewijzigd door Rukapul op 15-04-2023 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
Het is inderdaad een Blitzwolf, wel met eigen ESPHome erop zodat hij alleen lokaal werkt. Al maakt dat voor de hardware setup niet uit. Ik zie ook slimme stekkers van 15A en 20A, zou dat net zoon probleem zijn? "De wasmachine is klaar" notificaties zijn wel erg handig.
Pagina: 1