Tijdelijke woonruimte isoleren

Pagina: 1
Acties:

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:20
Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort verhuizen uit de randstad naar een kluswoning in Friesland. Dat huis ga ik helemaal strippen en zo goed isoleren als maar kan. Veel zin in! Maar in de tussentijd willen we wel comfortabel kunnen leven. Het idee is om de zolder van de schuur in te richten als een tijdelijke woonruimte. Dus plek voor het bed en een zithoek. De keuken en de badkamer van het huis kunnen we voorlopig nog gebruiken. Hier een foto van de zolderruimte: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4QH_whb6RBoHK9qbEugovvpIP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7lEUkV5zXSNqctI6kdClI72.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan staan in het midden, maar ruim is het niet. Mijn idee was om de vloer te bedekken met pir platen, 5cm dik o.i.d? Ik wil niet te veel inleveren op hoogte en de isolatie hoeft ook echt niet perfect te zijn lijkt mij. Er wordt maximaal een jaar geleefd. Op die pir platen leg ik 12mm osb platen als vloer die ik lak.

Het plafond zit ik vooral mee, daar is de isolatie het belangrijkst, maar ook daar wil ik het liefst niet te dik isoleren vanwege het beperken van de ruimte. De gehele diepte van de van de balken gebruiken is naar mijn gevoel iets te veel. Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Het verwarmen zou ik met infrarood willen gaan doen. Snap dat een warmtepomp efficiënter is maar ook hier gaat het om maximaal een winter gebruik. Ook zal ik een ventilatierooster of misschien een decentrale wtw moeten plaatsen.

Bedankt voor de informatie alvast!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:58
Wellicht is het handig als je even de diepte van de dakbalken erbij vermeld en huidige opbouw van het dak (is hier al iets van isolatie?). Mocht dit nou zo'n 200cm zijn dan kun je met een 032 glaswol/klimaatfolie/gipsplaten ineens een heel mooi afgewerkte zolder hebben met isolatie op nieuwbouwniveau

Ruimte beperking valt mijn inziens wel meer. Je zult je hoofd niet vaak tussen de balken willen steken :)

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wil je deze tijdelijk isoleren of meteen fatsoenlijk?
Heb je ook rekening gehouden met het feit dat je een wel erg krappe woonruimte hebt? Kan goed een paar maanden duren zo'n renovatie. Is een bouwkeet in de tuin geen optie? Die zijn tegenwoordig veel beter geïsoleerd dan je met dat dak gaat lukken.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:32

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik wist het wel….mits voldoende plek….dikke caravan voor weinig van marktplaats afsleuren en daar lekker in bivakkeren.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• KoenVW76
Oon schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:29:
Wil je deze tijdelijk isoleren of meteen fatsoenlijk?
Heb je ook rekening gehouden met het feit dat je een wel erg krappe woonruimte hebt? Kan goed een paar maanden duren zo'n renovatie. Is een bouwkeet in de tuin geen optie? Die zijn tegenwoordig veel beter geïsoleerd dan je met dat dak gaat lukken.
Ik heb gekeken naar van die woonunits, maar dat vonden we duur en dat zou het overhoop halen van de tuin betekenen. Plus dat we dan ook een logeerruimte overhouden in de zolder van de schuur. De vraag is dus ook wel een beetje ,of dat heel erg goed isoleren en dus ruimte inleveren zou opwegen tegen het eenmalige en in de toekomst weinige gebruik van de ruimte.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

KoenVW76 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:34:
[...]

Ik heb gekeken naar van die woonunits, maar dat vonden we duur en dat zou het overhoop halen van de tuin betekenen. Plus dat we dan ook een logeerruimte overhouden in de zolder van de schuur. De vraag is dus ook wel een beetje ,of dat heel erg goed isoleren en dus ruimte inleveren zou opwegen tegen het eenmalige en in de toekomst weinige gebruik van de ruimte.
In dat geval sluit ik me aan bij @Fraggert. Iets dat je op de oprit kunt zetten en makkelijk aan de kant kunt rijden als het een keer nodig is, en daarna met weinig verlies weer kunt verkopen.

Die zolder renoveren kan altijd, maar ik zou er persoonlijk geen woonruimte van maken tenzij je je schoonfamilie écht niet aardig vindt :)

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
KoenVW76 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:34:
[...]

het ziet er op de foto niet erg groot uit.
net kunnen staan en dan ook niet veel oppervlakte is niet heel relaxt na een tijdje stevig klussen.

Ik zou ook een afgeschreven stacaravan kopen en die in de tuin laten zetten (mag eigenlijk niet van de gemeente, maar ivm verbouwing doen ze vast niet moeilijk). Heb je ook nog een beetje afstand van de verbouwing en kan je de zolder vol met zooi gooien die je later nodig hebt.

Heb je nog iets van comfort en kan je de zolder relatief goedkoop isoleren met glaswol zo dik als de verticale balken zijn. rachels erover, gipsplaat oid en afwerken maar.

goedkoop verbouwen is lang bezig zijn.

Nukezone FTW

• KoenVW76
Bedankt voor alle informatie, een camper o.i.d zou kunnen maar die blokkeert wel de toegang met materialen e.d vervoeren. Hij zou in de tuin kunnen staan maar dat is ook zonde en niet echt prettig qua aanzicht voor de buren. Misschien dan in ieder geval het plafond goed isoleren met glaswol en een klimaatfolie. De kleinere woonruimte is iets waar we mee kunnen leven. Wat de vloer betreft is pir+osb een prima optie? De vloer bestaat nu uit een behoorlijk dikke balkenlaag met daarop 18mm plaatmateriaal.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:42
Het meeste werk ga je in de zomer doen toch? Dan is isolatie van de vloer van deze zolder niet echt nodig. Dat scheelt al ruimte. Als je dan toch die vloer wil isoleren isoleer die dan ook van onderaf, tussen die balklaag.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Powrskin schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:43:
[...]

het ziet er op de foto niet erg groot uit.
net kunnen staan en dan ook niet veel oppervlakte is niet heel relaxt na een tijdje stevig klussen.

Ik zou ook een afgeschreven stacaravan kopen en die in de tuin laten zetten (mag eigenlijk niet van de gemeente, maar ivm verbouwing doen ze vast niet moeilijk). Heb je ook nog een beetje afstand van de verbouwing en kan je de zolder vol met zooi gooien die je later nodig hebt.

Heb je nog iets van comfort en kan je de zolder relatief goedkoop isoleren met glaswol zo dik als de verticale balken zijn. rachels erover, gipsplaat oid en afwerken maar.

goedkoop verbouwen is lang bezig zijn.
Dat lijkt me ook beter, als het in de zomer is. Kan ook nog op een camping in de buurt zijn (hebben mijn ouders ook gedaan toen ze een grote verbouwing gingen doen, ik had zelf toen besloten dat dit dan het moment was om op mezelf te gaan wonen omdat ik toen niet op een camping wilde wonen maar ik zou er nu geen problemen meer mee hebben).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
KoenVW76 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:50:
Bedankt voor alle informatie, een camper o.i.d zou kunnen maar die blokkeert wel de toegang met materialen e.d vervoeren. Hij zou in de tuin kunnen staan maar dat is ook zonde en niet echt prettig qua aanzicht voor de buren. Misschien dan in ieder geval het plafond goed isoleren met glaswol en een klimaatfolie. De kleinere woonruimte is iets waar we mee kunnen leven. Wat de vloer betreft is pir+osb een prima optie? De vloer bestaat nu uit een behoorlijk dikke balkenlaag met daarop 18mm plaatmateriaal.
Vloer isoleren is zonde. Isoleer dan vanaf beneden tussen de balken. Zolang je er langs kan is het toch goed genoeg voor verbouwing en kan de camper/caravan gewoon op de oprit.

Ik heb het hele huis verbouwd en vond het prettig dat ik af en toe zonder moeite een pauze kon nemen en dan niet alsnog in de zooi zat. Ik het per gedeelte van het huis gedaan en zodoende dat er altijd minimaal een deur tussen zat die dicht kon.

Nukezone FTW

Pagina: 1