Welke videokaart heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogheid
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06:51
Allereerst even kort voorstellen!
Hallo iedereen!

Deze Tweaker heeft in zijn verleden met een aantal verschillende systemen gewerkt. Als puber een PC gehad waar ik vooral Worms Armageddon met mijn vriendjes op gespeeld heb. En natuurlijk kon GTA (deel 1) niet ontbreken. Later veel verschillende Windows laptops gebruikt tijdens de middelbare school en tijdens mijn studie in de fotografie overgestapt naar een Macbook Pro. Toen mijn Macbook na 10 jaar echt te traag werd om nog iets mee te doen kreeg ik een Chromebook aangeboden van een vriend die ik voor een bijzonder laag prijsje mocht overnemen. Heel wat jaren plezier mee gehad en drie jaar geleden een tweede Chromebook aangeschaft. Die laatste Chromebook heeft mij meer teleurstelling dan plezier opgeleverd. Het scherm is oké maar het geluid is verschrikkelijk de mogelijkheden zijn echt te beperkt voor mijn gebruik geworden en hij schiet helemaal in de stress bij een Youtube video op 1080p.

Nu kreeg ik onlangs van een vriend van mij een fantastisch mooie PC aangeboden voor een bizar laag prijsje. Ik heb hieronder even een lijstje gemaakt met wat er allemaal in deze PC zit:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-9900K Boxed€ 586,61€ 586,61
1MoederbordenGigabyte Z390 Designare€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H710 Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorsAOC Q27G2U/BK Zwart€ 249,-€ 249,-
1MuizenLogitech M335 Blauw€ 32,35€ 32,35
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2A2666C16€ 92,01€ 92,01
1VoedingenCorsair RM650x Zwart€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 959,97

Nu zal het jullie mogelijk opvallen dat er geen videokaart in deze PC zit. Dat klopt en daar ben ik dan ook naar opzoek.

Ik zoek een?
Videokaart! Ik ben opzoek naar een videokaart om zo nu en dan een game mee te kunnen spelen op een 2560x1440 scherm op hoge settings. Games die ik voor ogen heb om te spelen: Cyberpunk 2077, GTA VI (tegen die tijd), Halo maar natuurlijk mogen de klassiekers uit mijn kindertijd ook niet ontbreken. Denk aan: Age of Empires, Rollercoaster Tycoon, Worms Armageddon.

Wat is je budget?
Now we're talking: Maximaal 600 euro maar het liefst natuurlijk minder! :+
Ik ben een zeer grote voorstander van tweedehands producten en heb wat gelezen over tweedehands videokaarten en dit lijkt (zeker via Tweakers) best een goed plan te kunnen zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb echt geen idee. Ik lees dat Nvidia goede kaarten maakt maar dat deze aan de prijs zijn en daar tegenover hoor ik dat AMD ook hele goede kaarten maakt die een stuk beter betaalbaar zijn.

Ik heb zelf al wat rondgekeken en heb wat kaarten opgeslagen als favoriet om deze er later snel bij te kunnen pakken:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenASUS Dual Radeon RX 6700 XT 12GB€ 419,-€ 419,-
1VideokaartenASUS ROG Strix Radeon RX 6750 XT OC Edition€ 469,-€ 469,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3070 Ti GAMING OC 8G€ 639,-€ 639,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.527,-

Tot slot nog een belangrijke sidenote: Ik heb echt geen idee welke kaart op mijn moederbord past en welke kaarten niet gaan passen. Op mijn RAM geheugen zit RGB verlichting, ik vind dit erg leuk en zie dat sommige kaarten ook voorzien zijn van RGB verlichting, altijd welkom dus!

Ik hoop jullie te hebben voorzien van voldoende informatie en ben erg benieuwd naar de reacties die hierop zullen komen. Alvast enorm bedankt voor het meedenken!

Groetjes van Daan! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SunsetSundae
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 20:22
Hey Daan,

Passen op je moederbord zal geen probleem zijn, je moet eerder rekening houden met de binnenmaten van de kast. Het enige waar je met een PCI-e 3.0 slot voor op moet passen zijn kaarten met te weinig PCI-e lanes aan boord, maar die kom je met dit budget niet tegen. :)

Verder zou ik met het oog op de toekomst (en gezien je resolutie) niet meer gaan beginnen aan een nieuwe GPU met minder dan 10 GB aan geheugen, zeker niet als je het geld hebt. De laatste maanden zie je in rap tempo de beperkingen van 8 GB toenemen. Misschien door slechte optimalisatie of caching die te aggressief is, maar links- of rechtsom is het resultaat dat je prestaties in mekaar donderen en je dus aan de textures moet gaan zitten om het weer speelbaar te krijgen. Visueel is dat helaas nog weleens flink inleveren geblazen.

Ook is Raytracing een VRAM vreter, en dat je bij een gebrek eraan opeens beter af bent met een Radeon dan een RTX heeft toch wel iets ironisch.

Met 12 GB zit je al stukken beter, dus dat betekent binnen je budget een veel tragere RTX 3060 of dus een AMD. Van die drie opties zou ik voor de 6750 XT Strix gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door SunsetSundae op 12-04-2023 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunsetSundae
Oh ja, en met €600 zou je eventueel nog één stapje hoger kunnen gaan zitten:

uitvoering: Sapphire Pulse AMD Radeon RX 6800

Levert je niet alleen een leuk stukje power op (dit schommelt buiten Raytracing ergens tussen de 3070 Ti en 3080 in) maar het is ook meteen weer vier GB aan extra VRAM, waardoor je altijd minimaal zoveel hebt als de huidige consoles. Hoewel die een gedeelde 'pool' van 16 hebben, dus daar zit ook altijd een stuk RAM bij.

In die zin zou 12 in de praktijk genoeg moeten zijn voor de komende tijd, maar met 16 heb je voorlopig ook bij slechte ports gewoon een garantie op geen gezeik. (y)

Die gelinkte kaart mist alleen wel RGB, en in V&A zie ik hier nu zo gauw even vooral het referentiemodel dat (behalve een statisch verlicht plaatje op de zijkant) ook geen licht geeft. :$

Is het echt belangrijk? In dat geval is de dichtstbijzijnde nieuwe die wél een kermis heeft op dit moment niet eens een RX 6800 maar een XT versie, wat weer een stukje sneller is maar net buiten budget:

uitvoering: ASRock Radeon RX 6800 XT Phantom Gaming 16G OC

Standaard verbruikt dit type alleen wel zo'n 60W extra t.o.v. de 6800 (die niet meer hoeft dan de 6750 XT) en wordt het misschien echt beter om 'm een beetje te gaan undervolten, vanwege je wat oudere 650W voeding. Dit met de opzet dat die het tijdens het spelen niet begeeft onder transient spikes. Dat is een zeer verhoogde energievraag van enkele milliseconden die je vooral op de hoger geplaatste GPU's ziet. Het heeft de neiging om de beveiliging te triggeren op oudere voedingsontwerpen, vooral als ze qua wattage al geen partij ademruimte hebben.

Ik zou eerlijk gezegd in jouw geval de gewone 6800 doen, dat is voor 2560x1440 ook echt wel snel genoeg. Die ASRock Phantom Gaming is een veel gekocht model, daar staan als RX 6800 ook regelmatig tweedehandsjes van te koop, is het niet hier dan wel op Marktplaats.

Of met wat geluk komt ie binnenkort nieuw weer even in de aanbieding. Momenteel helaas duurder dan de XT, en dat is natuurlijk zonde. Moet ie ook nog uit de VS komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogheid
SunsetSundae schreef op woensdag 12 april 2023 @ 01:45:
...Verder zou ik met het oog op de toekomst (en gezien je resolutie) niet meer gaan beginnen aan een nieuwe GPU met minder dan 10 GB aan geheugen, zeker niet als je het geld hebt. De laatste maanden zie je in rap tempo de beperkingen van 8 GB toenemen...
Heel erg bedankt voor de tijd die je hebt genomen voor deze uitgebreide en zeer behulpzame reactie! _/-\o_
Goed om te weten dat een GPU met minder dan 10GB niet super toekomstbestendig is. Dan zou de RTX 3070 (Ti) dus al afvallen.

Fijn om deze bevestiging ook te krijgen want ik vroeg mij dus al sterk af waarom ik een RTX 3070 (Ti) zou willen als ik met minder geld een RX 6750 XT in huis kan halen met 12GB.
SunsetSundae schreef op woensdag 12 april 2023 @ 01:45:
...Van die drie opties zou ik voor de 6750 XT Strix gaan.
Ik heb drie opties aangetikt omdat dit de drie opties zijn die ik zelf tegen kwam maar alle suggesties zijn welkom. Ik heb geen voorkeur voor merk omdat ik hier simpelweg te weinig over weet. Mochten er suggesties komen van andere merken dan hoor ik dat graag!
SunsetSundae schreef op woensdag 12 april 2023 @ 02:18:...In die zin zou 12 in de praktijk genoeg moeten zijn voor de komende tijd, maar met 16 heb je voorlopig ook bij slechte ports gewoon een garantie op geen gezeik. (y)

Die gelinkte kaart mist alleen wel RGB, en in V&A zie ik hier nu zo gauw even vooral het referentiemodel dat (behalve een statisch verlicht plaatje op de zijkant) ook geen licht geeft. :$

Is het echt belangrijk?..
Mocht er een kaart zijn die ongeveer 600 euro kost en ik zie daar echt de meerwaarde van dan koop ik die hoor. Maar ik ben geen super fanatieke gamer (twee hele jonge kinderen, fulltime baan en andere hobby's) dus voor nu lijkt een kaart met 12GB wel te volstaan.

En is RGB écht belangrijk? Nee. Ik krijg de indruk dat ik beter kan investeren in een goede videokaart en het RGB verhaal daarin even aan de kant kan schuiven en zelf los RGB verlichting aan te schaffen en deze zelf in de kast te plaatsen.
SunsetSundae schreef op woensdag 12 april 2023 @ 02:18:Ik zou eerlijk gezegd in jouw geval de gewone 6800 doen, dat is voor 2560x1440 ook echt wel snel genoeg. Die ASRock Phantom Gaming is een veel gekocht model, daar staan als RX 6800 ook regelmatig tweedehandsjes van te koop, is het niet hier dan wel op Marktplaats.
De 6800 is dan wel weer sterk het overwegen waard als ik deze tweedehands voor een leuke prijs (bij V&A) tegen kom. Via Marktplaats zou ik niet snel zo'n dure aankoop (blind) kopen en laten opsturen maar via Tweakers durf ik dat wat eerder aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunsetSundae
Wel, wat andere aanraders betreft zie ik diezelfde Phantom Gaming ook al als 6700 XT, voor maar €419.

uitvoering: ASRock Radeon RX 6700 XT 12GB OC

Misschien wel interessant omdat het verschil in prestaties met de 6750 XT maar zo'n 5% is en het prijsverschil met die Strix is 12% (negeer van die kaart de Amazon link, die gaat naar een 6650).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunsetSundae
Tweedehands 6800 is natuurlijk ook prima, ja. ;)

Oh, en de RTX 4070 is vandaag uitgekomen. Wel richting de €100 boven je budget (dus ik zou nieuw nog steeds eerder die Sapphire 6800 nemen, denk ik), en het is op zich geen topdeal maar wel een stuk meer waar voor je geld dan een 3070 Ti van €639. Eerste indrukken zijn prestaties die gemiddeld om en nabij 3080 niveau zitten op 1440p, hij heeft 12GB (3080 is doorgaans 10) en is aanzienlijk zuiniger met stroom.

Dus ja, in ieder geval goed om te weten.

uitvoering: Inno3D GeForce RTX 4070 Twin X2

[ Voor 114% gewijzigd door SunsetSundae op 13-04-2023 08:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Neekee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-08 19:41
Een 4070 is ook een slechte keus als je voor minder geld een uitvoering: AMD Radeon RX 6950 XT kan kopen

[ Voor 41% gewijzigd door Neekee op 13-04-2023 12:11 ]

// EVGA RTX 3090 // AMD R9 7950X3D // 32GB DDR-5 6000MHz || GTX 1070 Ti || i7 9700k || 32GB DDR-4 \\ Crossfire R9 290x \\ i5 6600k \\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunsetSundae
Mee eens, maar gaat een model 2015 650W RMx zo'n ding trekken?

Ik noemde de 4070 maar omdat 12GB voor TS genoeg was, en om de vergelijking met die 3070 te kunnen maken. Want dat is voor ruim €600 pas echt een slechte keus.

[ Voor 3% gewijzigd door SunsetSundae op 13-04-2023 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neekee
Weet niet hoeveel de 9900k aan stroom gebruikt. Als die niet meer dan 150W gebruikt verwacht ik weinig problemen

// EVGA RTX 3090 // AMD R9 7950X3D // 32GB DDR-5 6000MHz || GTX 1070 Ti || i7 9700k || 32GB DDR-4 \\ Crossfire R9 290x \\ i5 6600k \\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Militia Pilot
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16:39

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

uitvoering: Powercolor Red Dragon AMD Radeon RX 6800 XT 16GB GDDR6

Dit is ook wel een mooie voor de prijs imo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogheid
Ik merk toch dat als ik kan kiezen tussen een kaart van rond de 400- 450 euro of een stap betere kaart van 600 euro ik meer neig naar die kaarten van rond de 400 euro. Wij zijn bezig met het orienteren op de huizenmarkt en het sparen van geld begint toch ook wel enige prioriteit te krijgen. ;w
SunsetSundae schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:25:
Wel, wat andere aanraders betreft zie ik diezelfde Phantom Gaming ook al als 6700 XT, voor maar €419.

uitvoering: ASRock Radeon RX 6700 XT 12GB OC

Misschien wel interessant omdat het verschil in prestaties met de 6750 XT maar zo'n 5% is en het prijsverschil met die Strix is 12% (negeer van die kaart de Amazon link, die gaat naar een 6650).
Ik zag ook al dat er een 6700 kaart voor ongeveer 420 euro te krijgen is. Dat is goedkoper dan de 6750 maar als ik dan toch al 400+ euro uitgeef dan maakt die 40-50 euro extra voor een net wat betere kaart ook niet perse heel veel uit. Maar ik heb geen idee wat het verschil in prestaties gaat zijn...Zolang ik boven de 60 fps kan gamen op 2540x1440p in hoge kwaliteit (met mogelijk wat ray tracing?) zou dat prima zijn.
Neekee schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:20:
Weet niet hoeveel de 9900k aan stroom gebruikt. Als die niet meer dan 150W gebruikt verwacht ik weinig problemen
Dat is een hele goede vraag. Ik heb een zigbee schakelaar in het stopcontact zitten van de PC dat het verbruik kan meten en daar ben ik nog niet echt boven de 50 watt gekomen aan verbruik. Maar ik speel er momenteel geen zware games op natuurlijk.

Hoe zou ik er achter kunnen komen wat het verbruik van de CPU is bij het draaien van serieuzere games?
Zeker, zeker! Ik merk toch dat ik wat eerder neig naar een uitgave van rond de 450,- euro. Maar voor een budget van 600 euro is dat zeker een mooie prijs naar mijn idee!

Bedankt voor het meedenken iedereen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neekee
Volgens reviews gebruikt de 9900k zo rond de 140 Watt max, dus dan zou een 6950XT een optie zijn. Als je uitgaat van 400W op de GPU (worst-case) en 150W op de CPU (worst case) zit je op de 550.

Als je 1440p wilt spelen en geruime tijd goed wilt zitten, zou ik op zoek gaan naar een (gebruikte) 6800(XT). Volgens mij zit de 6800(XT) tegenwoordig ruim boven de performance van een 3080 door alle driver updates van AMD en er staan redelijk wat niet-XT versies op Vraag & Aanbod.

6700(XT)/6750XT zijn ook prima kaartjes, maar die zijn wel écht een stapje terug van de 68xx en 69xx bakbeesten en daar zul je wss ook niet al je 1440p games mee kunnen maxen (hoewel, een 60hz monitor geeft je wel meer ruimte).

Als je écht raytracing wilt (geloof me, baseer daar álsjeblieft je keuze niet op, het is het NIET waard) gebruiken moet je naar de 3080 of 3090 gaan kijken en die zijn écht een stukkie duurder dan de rest. De 6000-serie van AMD is rondweg slecht met raytracing en de 3070(ti) zijn een stapje te laag om fatsoenlijk te kunnen spelen met raytracing. Behalve dat is de prijs-kwaliteit verhouding van de 3070(ti) ook ronduit belabberd te noemen is in vergelijking tot wat AMD in die prijsklasse bied. Een 2e hands 3070 kan wel een optie zijn, maar dan moet je 'm wel aanzienlijk goedkoper te pakken zien te krijgen dan een 67xx, anders is dat 't ook weer niet waard EN je zit dan weer met die 8GB Vram te kutten....

[ Voor 51% gewijzigd door Neekee op 13-04-2023 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gralgrathor
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-08 13:41
Hi!

Ik ben geen expert op het gebied van CPU vs GPU, maar ik hoor wel eens wat dingen.

Je moet bij het samenstellen van je systeem twee dingen tegen elkaar afwegen:
1. Wat wil je er in de toekomst mee? (ie. wil je je systeem gaan upgraden, nieuw mobo erin, nieuwe CPU, etc?)
2. Hoe belangrijk is efficiëntie?

Je CPU is namelijk (naar gamer-standaarden) alweer vrij gedateerd, en kan een bottleneck vormen die je belemmert om van het volle vermogen van je GPU gebruik te maken. Je kunt er dus voor kiezen wat geld uit te sparen en een GPU te kopen die wat meer bij je CPU past, of je kunt kiezen voor uitbreidbaarheid, en voor lief nemen dat je systeem niet het volle vermogen kan gebruiken totdat je je mobo en CPU hebt geupgrade.

Dit is een leuk linkje: https://pc-builds.com/bot...-intense-tasks/1920x1080/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neekee
Ik denk niet dat de 9900k een grote bottleneck is, zeker niet op 1440. De games waar de 9900k de bottleneck zal zijn zullen niet veel beter (kunnen) draaien omdat de fps al ruim over de 300 is (csgo, rb6: siege) of zullen toch wel prima boven de 60 uitkomen met die cpu (WoW en voornamelijk andere MMO's

Pagina: 1