Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menn_o
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-04-2024
Ik heb de volgende situatie.
1) Een familielid is overleden. Deze was >10 jaar woonachtig in het buitenland. De erfenis zou (volgens lokaal buitenlands recht) naar zijn ouders gaan (er waren geen kinderen). In dit geval is de erfenis dan vrijgesteld van belasting in NL. Echter de ouders zijn al zeer op leeftijd en zouden ervoor kunnen kiezen om de erfenis te verwerpen, zodat hun andere kinderen (i.e. de broer en zus van de overledene) de plaatsvervangende erfgenamen worden.

Betaal je in dit geval dan wel erfbelasting, omdat er nu 'doorvererfd' wordt, of niet omdat het nog steeds een erfenis uit het buitenland is?

2) Een van de ouders staat onder bewindvoering vanwege dementie. Voor het verwerpen van de erfenis is daarvoor een machtiging nodig goedgekeurd door de kantonrechter. Wat zou een valide - juridische - reden zijn om de erfenis te verwerpen? Kun je aanvoeren dat de ouder geen 'vruchtgebruik' van de erfenis kan hebben vanwege zijn eigen situatie en dat het dus logisch is om het aan plaatsvervangende erfgenamen door te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:42
Menn_o schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:05:
2) Een van de ouders staat onder bewindvoering vanwege dementie. Voor het verwerpen van de erfenis is daarvoor een machtiging nodig goedgekeurd door de kantonrechter. Wat zou een valide - juridische - reden zijn om de erfenis te verwerpen? Kun je aanvoeren dat de ouder geen 'vruchtgebruik' van de erfenis kan hebben vanwege zijn eigen situatie en dat het dus logisch is om het aan plaatsvervangende erfgenamen door te geven?
Zonder enige kennis van zaken, zou ik 'geen vruchtgebruik van de erfenis kunnen hebben' wel durven te betwisten om het niet zomaar direct door te geven aan plaatsvervangende erfgenamen. Denk bijvoorbeeld aan meer uitgebreide zorg, aanvullende dagbesteding in een meer luxe verzorgingstehuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:08

Lordy79

Vastberaden

1. Ik ken een situatie waarbij een vrouw overleed in Nederland. Zij liet bedrag x na. Een van haar kinderen verwierp de erfenis zodat het naar zijn kinderen zou gaan. De kleinkinderen betaalen uiteindelijk een toptarief van 40pct ondanks dat dit normaal gesproken niet gebruikelijk is. Ik zou dit dus goed laten nakijken.

2. Geen idee maar ik denk dat dit heel lastig wordt.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Het is geen 'doorerven', maar gewoon erven (controleer met buitenlandse wetgeving). Je moet de fiscale situatie dus bekijken net zoals de andere situatie. Wellicht dus ook geen belasting verschuldigd.

Kantonrechters zijn zeer terughoudend hiermee om de reden die al genoemd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ouders kunnen ook erven en vervolgens schenken, en afhankelijk van hun vermogen betalen de kinderen later ook geen belasting. Kortom het is complex, en zie de erfenis als meevaller en niet als een recht.
Afhankelijk van kan je de kosten die je maakt om de erfenis te regelen ook ten laste laten komen van de erfenis. Kortom er zijn vele afwegingen, maar als de demente ouder in een verzorgingshuis zit zal er als er kapitaal is ook meer eigen bijdrage betaald moeten worden (kan reden zijn waarom kantonrechter er niet in meegaat).

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.