Hoe hoog zal ik de binnenunit van Daikin Perfera hangen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:30
Vraag betreffende uitblazen binnen-unit. Wij krijgen een Daikin Perfera in de woonkamer.
Alleen qua hoogte plaatsing zit ik even te kijken. In de woonkamer hebben wij een gebint (spant) zitten waar de unit vlak in de buurt komt te hangen. Ik wil de unit zo hangen dat de luchtstroom minimaal gehinderd gaat worden.
Ik zie in de handleiding
https://www.aircodirect.n...derlandse-handleiding.pdf
dat je met de comfort-functie (p25/60) op koelstand de luchtstroom eigenlijk op 90 graden uit de unit komt?
Dus dan zou ik de unit iets hoger moeten plaatsen dan bovenzijde gebint? Zodat de luchtstroom over het gebint gaat.
Onder welke hoek komt die standaard uit de unit? Want dan zou die vol op het gebint blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:58
DeBaroN schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:10:
Vraag betreffende uitblazen binnen-unit. Wij krijgen een Daikin Perfera in de woonkamer.
Alleen qua hoogte plaatsing zit ik even te kijken. In de woonkamer hebben wij een gebint (spant) zitten waar de unit vlak in de buurt komt te hangen. Ik wil de unit zo hangen dat de luchtstroom minimaal gehinderd gaat worden.
Ik zie in de handleiding
https://www.aircodirect.n...derlandse-handleiding.pdf
dat je met de comfort-functie (p25/60) op koelstand de luchtstroom eigenlijk op 90 graden uit de unit komt?
Dus dan zou ik de unit iets hoger moeten plaatsen dan bovenzijde gebint?
Onder welke hoek komt die standaard uit de unit? Want dan zou die vol op het gebint blazen.
Teken de situatie even uit in paint en teken ook daar de opties voor positie. De wandunit blaast aan de onderkant uit, en inderdaad bijna of helemaal horizontaal op de maximale omhoog stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
w00key schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:13:
[...]

Teken de situatie even uit in paint en teken ook daar de opties voor positie. De wandunit blaast aan de onderkant uit, en inderdaad bijna of helemaal horizontaal op de maximale omhoog stand.
3d aanzicht. Oranje vlak moet die komen. Liefst zo ver mogelijk naar links.
Denk linkerzijde unit gelijk met rechterzijde staande deel gebint.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2zOZmSN8beEnyLE2ZFC45y4mZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dmW1OBcX5C2MGL5Psi5Ha5zM.jpg?f=fotoalbum_large

Doorsnede met hoogtes. Liefst zo laag mogelijk, want dan zie je de unit niet vanuit de zitposities.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rh1egT-TGrk1k9h9w1MfjKmGybY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7wChy7GvaNVjtNZqca32i0u5.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door DeBaroN op 11-04-2023 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

DeBaroN schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:01:
[...]

[Afbeelding]

Doorsnede met hoogtes. Liefst zo laag mogelijk, want dan zie je de unit niet vanuit de zitposities.
[Afbeelding]
afhankelijk van hoe diep de ruimte is en je vermogensbehoefte kan een plavondonderbouw mogelijk beter uitkomen. vooral als de ruimte relatief diep is werken die veel beter met meer comfort.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
flippy schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:28:
[...]

afhankelijk van hoe diep de ruimte is en je vermogensbehoefte kan een plavondonderbouw mogelijk beter uitkomen. vooral als de ruimte relatief diep is werken die veel beter met meer comfort.
Hij moet op het oranje vlak (wand) komen. Plafond is niet mogelijk.
FTXM50R zal het gaan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door DeBaroN op 11-04-2023 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DeBaroN schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:33:
[...]

Hij moet op het oranje vlak (wand) komen. Plafond is niet mogelijk.
FTXM50R zal het gaan worden.
let erop dat die serie niet geweldig is in ver blazen, vooral horizontaal heeft die er moeite mee. let dus op dat je onder die balk door blaast en niet ertegenaan.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
flippy schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:40:
[...]

let erop dat die serie niet geweldig is in ver blazen, vooral horizontaal heeft die er moeite mee. let dus op dat je onder die balk door blaast en niet ertegenaan.
Ok, vanaf de muur (oranje vlak) is de ruimte 5.5m diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DeBaroN schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:42:
[...]

Ok, vanaf de muur (oranje vlak) is de ruimte 5.5m diep.
dat is ERG ver als je een uniforme temperatuur in de ruimte wilt. in een woonkamer niet zon probleem maar onder een dak is de warmtelast enorm in de zomer. kan het wel verminderen door een rustige ventilator halverwege in de kamer te zetten voor wat meer circulatie.

als ruimte ook overdag word gebruikt moet men de airco smorgens al aanzetten om opwarmen te voorkomen. dan hoeft ie alleen maar bij te houden ipv in te halen. dat scheelt al behoorlijk.

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 11-04-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
DeBaroN schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:01:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWe8NlIpYKQC4v73RuNWwkmLKb4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2Drws2rzDjFWBdq5M5GVa7ua.png?f=fotoalbum_large

Zo laag mogelijk is prima. De 45 graden hoek is optimaal voor verwarmen, op 3 meter hoog komt het ook ~3 meter ver.

De 30 graden lijn is ook ingetekend, omdat warme lucht opstijgt heb je in die zone ook effect. Maar hou er rekening mee dat je wel luchtstroom voel in die zone, in de winter is dat niet altijd fijn en je moet redelijk hard blazen om zo ver te komen.

Hoger dan dat, de "anti tocht" of comfort functie kan je niet gebruiken met een plafondhoogte van 4.3 meter. Warme lucht blijft boven hangen en wordt het op vloer - ooghoogte nooit warm. Dat is gemaakt voor een kamer van max 2.6 meter hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
w00key schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:32:
[...]

[Afbeelding]

Zo laag mogelijk is prima. De 45 graden hoek is optimaal voor verwarmen, op 3 meter hoog komt het ook ~3 meter ver.

De 30 graden lijn is ook ingetekend, omdat warme lucht opstijgt heb je in die zone ook effect. Maar hou er rekening mee dat je wel luchtstroom voel in die zone, in de winter is dat niet altijd fijn en je moet redelijk hard blazen om zo ver te komen.

Hoger dan dat, de "anti tocht" of comfort functie kan je niet gebruiken met een plafondhoogte van 4.3 meter. Warme lucht blijft boven hangen en wordt het op vloer - ooghoogte nooit warm. Dat is gemaakt voor een kamer van max 2.6 meter hoog.
Ok, dank je.
En qua koeling? Als ik de unit zo laag mogelijk ophang tbv beter verwarmen, dan zou met koelen icm comfort stand de koude lucht tegen het gebint gaan? Of zou die er net onderdoor gaan? Onder welke hoek is dat eigenlijk, koelen en comfort?

En Flippy geeft aan als ik het goed begrijp, dat mijn unit niet juist is voor de ruimte?

[ Voor 3% gewijzigd door DeBaroN op 11-04-2023 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DeBaroN schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:25:
[...]

Ok, dank je.
En qua koeling? Als ik de unit zo laag mogelijk ophang tbv beter verwarmen, dan zou met koelen icm comfort stand de koude lucht tegen het gebint gaan? Of zou die er net onderdoor gaan? Onder welke hoek is dat eigenlijk, koelen en comfort?

En Flippy geeft aan als ik het goed begrijp, dat mijn unit niet juist is voor de ruimte?
reguliere units zoals je die nu wilt hebben zijn niet (echt) geschikt voor hoge wanden of ver reiken. daar heb je andere units voor met veel zwaardere fans en ontwerp die minder geven om geluid en gemaakt zijn om lucht ver te gooien. die zie je in grote winkels en resturants vaak.
al ben ik een groot voorstander om in zulke gevallen eerder de eerder genoemde plavond onderbouw te nemen of gewoon 2 units aan weerszijden of zelfs een 4 weg casette midden in de ruimte als het absoluut maar 1 binnendeel mag zijn. duo splits zijn echter de oplossing voor zulke ruimtes. dan kan je ook nog staande vloermodellen neerzetten als je toch niks boven aan de muur wilt hebben. zoizo zijn die vloermodellen het hoogste comfort. 2 units van 2.5kW aan weerszijden van de ruimte als " radiator" zal veel nettere oplossing zijn dan 1 grote puist aan de muur spijkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
DeBaroN schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:25:
[...]

Ok, dank je.

Ik heb een plafond onderbouw op de zaak en zou dat alleen overwegen in een grote hal, dat is echt overkill voor thuis.

Een normale rijtjeswoning in Nederland is 4 tot 6 meter breed, 5.5 diepte meter van jouw ruimte is niks bijzonders. Iedereen hangt de airco op aan 1 van de muren. @flippy je gaat me toch niet vertellen dat je meer dan 1 unit nodig heb in de breedte van een doodnormale woonkamer toch? 1 boven de TV en andere boven de bank?

Koeling: zelfde 45 graden hoek, koude lucht zakt maar hoopt lekker op vanaf de vloer, dat hoef je dus niet naar beneden te forceren. Normaal zet je de uitblaas zo hoog mogelijk om het beter te verdelen, in jouw geval, gewoon 10 minuten eerder aanzetten is ook goed.

Dat werkt minder goed met verwarmen omdat warme lucht stijgt en je bent geen 4 meter lang, dat moet je wel naar beneden forceren en 45 graden is de standaard setting, komt ver en laag genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@DeBaroN Bij Daikin wordt je sowieso niet blij met een 5 en alles wat daarboven komt want die maken standaard meer geluid binnen dan alles wat eronder zit. Eens met @flippy Beter 2 kleinere en op de grond. Jij moet anders in deze ruimte met verwarmen hem op standje orkaan gaan zetten.

Koelen zou ik me echt geen zorgen over maken. Dat is altijd peanuts. Verwarmen is de uitdaging.

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 11-04-2023 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

w00key schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:16:
[...]

Ik heb een plafond onderbouw op de zaak en zou dat alleen overwegen in een grote hal, dat is echt overkill voor thuis.

Een normale rijtjeswoning in Nederland is 4 tot 6 meter breed, 5.5 diepte meter van jouw ruimte is niks bijzonders. Iedereen hangt de airco op aan 1 van de muren. @flippy je gaat me toch niet vertellen dat je meer dan 1 unit nodig heb in de breedte van een doodnormale woonkamer toch? 1 boven de TV en andere boven de bank?

Koeling: zelfde 45 graden hoek, koude lucht zakt maar hoopt lekker op vanaf de vloer, dat hoef je dus niet naar beneden te forceren. Normaal zet je de uitblaas zo hoog mogelijk om het beter te verdelen, in jouw geval, gewoon 10 minuten eerder aanzetten is ook goed.

Dat werkt minder goed met verwarmen omdat warme lucht stijgt en je bent geen 4 meter lang, dat moet je wel naar beneden forceren en 45 graden is de standaard setting, komt ver en laag genoeg.
ja, voor de meeste woonkamers heb je 2 units nodig, een aan elke kant van de kamer. en helemaal voor hoge zolders waar de zon erop staat te bakken de hele dag heb je flink wat luchtverplaatsing nodig wil je het leuk houden. dus je hebt dan 1 unit die zich de pleuris staat te blazen versus 2 units die gewoon beetje rustig staan te tokkelen. voor verwarmen geld dit helemaal.

vermogen is het probleem niet, het probleem is hoe je het vermogen door de ruimte heen krijgt. en 2 kleine ventilators zijn beter dan 1 grote daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:21:
[...]

ja, voor de meeste woonkamers heb je 2 units nodig, een aan elke kant van de kamer. en helemaal voor hoge zolders waar de zon erop staat te bakken de hele dag heb je flink wat luchtverplaatsing nodig wil je het leuk houden. dus je hebt dan 1 unit die zich de pleuris staat te blazen versus 2 units die gewoon beetje rustig staan te tokkelen. voor verwarmen geld dit helemaal.

vermogen is het probleem niet, het probleem is hoe je het vermogen door de ruimte heen krijgt. en 2 kleine ventilators zijn beter dan 1 grote daarvoor.
Ik red het hier net met 1 op 55m2 maar dat komt omdat ik met grote koude en warmte de boel 24/7 laat draaien. Zelfs de afgelopen dagen met adhoc blijf je met blazen zitten en forceer ik hem op stand 2. Het gaat. Is het top comfort? Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Hij komt er in de eerste plaats om te koelen.
Verwarmen is alleen maar extra voor in de winter. We hebben vloerverwarming, die ik dan zachter, minimaal wil zetten en nog een houtkachel.
@w00key
@MotorBeast
@flippy

[ Voor 3% gewijzigd door DeBaroN op 11-04-2023 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
DeBaroN schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:23:
Hij komt er in de eerste plaats om te koelen.
Verwarmen is alleen maar extra voor in de winter. We hebben vloerverwarming, die ik dan zachter, minimaal wil zetten en nog een houtkachel.
@w00key
@MotorBeast
@flippy
Dan zou ik hem zo hoog mogelijk hangen. Koude lucht zakt. Of nog beter een L/W voor je vloerverwarming en SWW en fancoil om te koelen.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 11-04-2023 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
MotorBeast schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:39:
[...]

Dan zou ik hem zo hoog mogelijk hangen. Koude lucht zakt.
Onzin om extra warme lucht op 4 meter hoog te koelen, ik zou hem lekker onzichtbaar ophangen, dus zo laag mogelijk, achter dat balk. Koude lucht zakt, warme lucht stijgt, laat dat bovenste deel lekker met rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
w00key schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:42:
[...]

Onzin om extra warme lucht op 4 meter hoog te koelen, ik zou hem lekker onzichtbaar ophangen, dus zo laag mogelijk, achter dat balk. Koude lucht zakt, warme lucht stijgt, laat dat bovenste deel lekker met rust.
Helemaal geen onzin. Want als je hem dan laat blazen komt je koude lucht het verst in je kamer en circuleert het best. Verwarmen met zo'n hoge ruimte met een L/L wordt denk ik sowieso een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
[...]

ja, voor de meeste woonkamers heb je 2 units nodig, een aan elke kant van de kamer.
OBJECTION

Dat is voor de 10 meter diepte. Niet voor de breedte. De dubbele unit setup is als je ze naast elkaar hangt aan de lange zijde, niet tegenover elkaar op 5 meter afstand.

Praat het nou niet goed, 5.5 meter is geen afstand om 2 units op te hangen. De unit staat goed centraal ingetekend op dat overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
MotorBeast schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:44:
[...]

Helemaal geen onzin. Want als je hem dan laat blazen komt je koude lucht het verst in je kamer en circuleert het best. Verwarmen met zo'n hoge ruimte met een L/L wordt denk ik sowieso een drama.
Met koelen? Wat je wilt. I disagree.

Koude lucht zakt en hoopt op vanaf de vloer. Ver blazen is echt niet nodig. Ik heb alle soorten units ingesteld en meegemaakt, van plafond, kanaal, cassette tot gewone wand units, voor koelen hoef je echt niks speciaals te doen.

De beste / luxe optie is recht naar beneden blazen via bijvoorbeeld lijnroosters bij de ramen, maar een doodgewone wand unit kan dat ook, gewoon recht naar beneden richten. Dan is je hele ruimte koel zonder tocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

w00key schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:44:
[...]

OBJECTION

Dat is voor de 10 meter diepte. Niet voor de breedte. De dubbele unit setup is als je ze naast elkaar hangt aan de lange zijde, niet tegenover elkaar op 5 meter afstand.

Praat het nou niet goed, 5.5 meter is geen afstand om 2 units op te hangen. De unit staat goed centraal ingetekend op dat overzicht.
"koel krijgen" versus "comfortabel koel" zijn 2 hele verschillende dingen.

en dit is geen woonkamer maar een zolder vol in de zon. de wanden zijn dus radiatoren die je niet uit kan zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 11-04-2023 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
flippy schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:49:
[...]

"koel krijgen" versus "comfortabel koel" zijn 2 hele verschillende dingen.

en dit is geen woonkamer maar een zolder vol in de zon. de wanden zijn dus radiatoren die je niet uit kan zetten.
In een bijna vierkante ruimte van 5.5 meter. 2 units. Krijg je commissie? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
w00key schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:51:
[...]

Je kan je dan beter afvragen waarom er een 5 wordt gehangen dan. Lijkt me ook een gigantische overkill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

w00key schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:51:
[...]

nee, ik zit vaak zat tegen het geklaag van eigenaren aan te horen dat ze gek worden van die ventilator die zich de pleuris draait of dat ze de airco maar uitzetten omdat ze een steenkoude nek hebben want de fan moet volluit om het beetje leuk te houden.

ik doe geen nieuwe installaties (meer), ik word geconfronteerd met het gezeik als het eenmaal hangt.

daarom ook mijn advies voor staande vloermodellen.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 11-04-2023 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:53:
[...]

nee, ik zit vaak zat tegen het geklaag van eigenaren aan te horen dat ze gek worden van die ventilator die zich de pleuris draait of dat ze de airco maar uitzetten omdat ze een steenkoude nek hebben want de fan moet volluit om het beetje leuk te houden.

ik doe geen nieuwe installaties (meer), ik word geconfronteerd met het gezeik als het eenmaal hangt.

daarom ook mijn advies voor staande vloermodellen.
Verwarmen harder blazen hier maar koelen valt dat dan wel mee. Maar als je hem lekker hoog hangt heb je in ieder geval niet die koude lucht in je nek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:32
nvt

[ Voor 105% gewijzigd door mr_evil08 op 11-04-2023 19:14 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 22:41
[...]

Dat je 2 units nodig hebt voor de meeste woonkamers is naar mijn mening niet het beste advies.
Voor grote woonkamers, woonkamers met hele slechte isolatie of woonkamers met een aparte indeling kan dit voordelen bieden, zeker wanneer je ze kunt ophangen op plekken waar je niet in de airflow zit.
Bij koelen is dit minder van belang want dan blaast de unit richting het plafond, bij verwarmen blaast de unit richting de vloer en wanneer je in een kleine huiskamer er dus 2 hebt hangen heb je minder oppervlakte waarbij je uit de airflow kunt zitten.
Tuurlijk kun je er dan voor kiezen om er eentje uit te zetten maar dan is het hierboven genoemde effect weg en zal die ene unit weer harder gaan verwarmen.

Als je echt nul geluid wilt is een l/l warmtepomp niet voor jou. Ik heb het liever ook niet maar die paar momenten dat deze hinderlijk meer geluid maakt is wanneer het hard vriest en de unit vaak moet defrosten. Je zou dan nog kunnen kiezen voor de CV of andere warmtebronnen.
Daarbuiten, zoals nu met de huidige buitentemperaturen, is de unit amper hoorbaar en kiest deze op auto fanstand de allerlaagste rpm.

Uiteraard zal dit per merk verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
MotorBeast schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:53:
[...]

Je kan je dan beter afvragen waarom er een 5 wordt gehangen dan. Lijkt me ook een gigantische overkill
Dat klopt inderdaad, een 3.5 / 4.2 moet ook echt wel ruim voldoende zijn. Op de tekening lijkt het een enorme hal maar als diepte maar 5.5 meter is en lijkt vierkant... Rare kubus van 6x6x4, veel kuub weinig oppervlakte.

Vloerverwarming is sowieso beter in een hoge ruimte, dat bovenste deel gaat echt killing zijn voor verbruik zonder grote plafondventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Interessante discussie zo, maar prioriteit is toch echt koelen en daarom wat de best hoogte is om hem te plaatsen.
(Afmeting van de woonkamer is 7.5m breed (spant dus ook), 5.5m. diep en 4.5m hoog.)

Het is leuk dat die kan verwarmen, maar echt bijzaak, vooral omdat we een houtkachel hebben (incl. een bos met hout).

[ Voor 5% gewijzigd door DeBaroN op 11-04-2023 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DeBaroN schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:34:
Interessante discussie zo, maar prioriteit is toch echt koelen en daarom wat de best hoogte is om hem te plaatsen.
(Afmeting van de woonkamer is 7.5m breed (spant dus ook), 5.5m. diep en 4.5m hoog.)

Het is leuk dat die kan verwarmen, maar echt bijzaak, vooral omdat we een houtkachel hebben (incl. een bos met hout).
zo hoog mogelijk, 20cm onder plavond.

reken er wel op dat je op die 7,5 meter flink temperatuursverschil gaat krijgen met maar 1 unit.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 11-04-2023 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
@DeBaroN

Zo laag mogelijk zodat het onzichtbaar is; hogere deel dat te warm wordt boeit je niet, hoef je niet koel te houden en kost zo minder stroom :)

7.5 x 5.5 ~= 41 m2, dat is beetje de kamer waar ik nu in zit. Met de hal deur open hou ik 50 m2 koel en warm met een 3.5 kW binnenunit, maar dan wel zonder dat hoge plafond. Plafondhoogte heeft geen invloed op koelen, alleen verwarmen, indien je het op een normale hoogte plaats. Daarboven mag het 30 graden worden, dat boeit je niet en mag passief afkoelen door dak / hoge raam / minimale convectie.

Heel laag komt het toch niet te hangen, met minimaal 3 meter heb je geen last van dat het direct in je gezicht blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Lol, dit schiet nog niet op zo.
Pagina: 1