Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxdewildt1
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13-07 17:44
Hoi allen,

Sinds 2 maanden heb ik een vloerverwarming systeem laten infrezen en sinds dien is mijn gasverbruik bijna verdubbeld.

Situatie is als volgt
- 7 groeps vloerverwarming van jk vloerverwarming ingesteld op 40 graden.
- pomp is een wilo para pomp, staat op normale pompsnelheid.
- cv ketel is een intergas hre 36/30, huurbetaling van feenstra. Aanvoer temperatuur staat op 65 graden, dit op advies van feenstra.
- tussenwonig, bouwjaar 1971.
- beneden verdieping van 65 m2 waarbij de vloerverwarming de enige verwarming.
- trap naar boven is momenteel open en moet nog afgesloten worden met een Schuifdeur
- boven zijn 3 radiatoren op 3 kamers. 1 wordt niet gebruikt, 1 staat net niet dicht/klein beetje openen, 1 wordt gem. 3 uur per dag gebruikt.
- daarnaast is er nog 1 kamer zonder radiator en een badkamer met elektrische handoekradiator die vrijwel niet gebruikt wordt.
- Wonen met zijn tweeën. We douchen beiden dagelijks 5 a 10 min. Daarbij wordt het bad 120 liter gem 1x per week gevuld.
- er is momenteel geen Vloerisolatie, er wordt volgende maand pif 80 aangebracht.

Het verschil in gasverbruik is als volgt.

Feb 2022 - 170 m3
Feb 2023 - 260 m3
Maart 2022- 103 m3 gas
Maart 2023 - 200 m3 gas

Momenteel (in april) verbruik ik gemiddeld 5,5 m3 gas per dag met soms uitschieters naar 9 of 10 m3. Momenteel betaal ik dagelijks ongeveer 9 euro aan gas.

Mijn 2 vragen zijn.
1. Is dit gasverbruik gewoon?
Zo niet wat is normaal x m3 gas verbruik in zon situatie? Is er een manier om dat zelf te berekenen.
2. Wat kan ik doen om mijn gasverbruik te verminderen?

Erg bedankt alvast!

Max :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:26
Wat was je verbruik van vlak voor de vervanging dan? (December/januari)? Februari en maart waren voor 2022 vs 2023 niet echt vergelijkbaar qua temperatuur en zon, dus een lastig direct vergelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:56
Vergelijken heeft alleen zin als je verbruik per graaddag berekent.

Maar vloerverwarming zonder vloerisolatie is inderdaad niet zuinig.

Je hebt een kruipruimte waar de vloerisolatie aangebracht gaat worden?

Verder is er ergens een topic over CV tuning, daar kun je wellicht nog wat uithalen. Ik zou in ieder geval experimenteren met een lagere temperatuurinstelling voor verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-09 15:06
Volgens mij onderschat je de energiekosten van vloerverwarming. Ja het is aangenaam maar het verbruikt meer energie. Ken enkele mensen die het ook hebben en die hebben tijdens de dure maanden afgezien. Je kan idd niet zomaar vergelijken. Maar weet dat vloerverwarming altijd opstaat en dus ook meer zal verbruiben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-09 11:36
Dit jaar maart en vorig jaar maart scheelt bij ons zonder enige verandering al 70 kuub door het weer..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:48
Vloerverwarming zonder vloerisolatie is stoken voor de pieren. Denk dat je na het isoleren flink besparing zult zien.

Verder zal een groot deel van je meerverbruik komen van de manier van stoken. Vloerverwarming wordt (ten onrechte) 24/7 gestookt. Zet je ketel vast op 25% vermogen en ga voor nachtverlaging. Vervolgens kijken hoe snel je kunt opwarmen en dan bepalen hoeveel graden je kunt verlagen zonder dat je enorm inboet op comfort. Omdat je ketel vast staat op 25% vermogen kan het opnieuw opwarmen nooit meer kosten dan het warmhouden van de vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 01:35
Ik zou upgraden naar pif120. Dat is de enige die voor vloerverwarming aan te raden rd 5 haalt. Kost op materiaal op het totale bedrag vast weinig extra.

Leg je ook zeil op de bodem voor de vochthuishouding?

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 11-04-2023 19:49 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:51
Zet de temperatuur van de ketel naar 50 graden. Is voor de vloer meer dan genoeg. De radiatoren zullen dan wat minder werken maar omdat je aangeeft dat je deze nauwelijks gebruikt zal het effect klein zijn. Je kan de radiatoren eventueel van een ventilator voorzien.

Hoe is je stook profiel ingesteld op de termostaat. Adviseerbaar is om niet in een stap van meerdere graden van laag naar hoog te gaan maar in meerdere stapjes van een halve graad met minstens 1 uur voor elke stap. Je krijgt dan een lange aangesloten brandtijd maar de ketel kan optimaal moduleren wat gas bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxdewildt1
@phYzar

In januari was het 330 zonder vloerverwarming dit jaar. December been ik 10 dagen niet thuis geweest dus dat is niet erg relevant voor de vergelijking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxdewildt1
@Xavier001

Ok thanks! Mij is altijd verteld / heb online gelezen dat vloerverwarming juist 15% zuiniger is dan radiator verwarming. Is dit dan een fabeltje?

[ Voor 3% gewijzigd door Maxdewildt1 op 12-04-2023 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:54
Hoe staat je thermostaat ingesteld?

Bij vvw is het advies om geen nachtverlaging toe te passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:06
Maxdewildt1 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:21:
@Xavier001

Ok thanks! Mij is altijd verteld / heb online gelezen dat vloerverwarming juist 15% zuiniger is dan radiator verwarming. Is dit dan een fabeltje?
Mits juist geïsoleerd kan vloerverwarming net zoveel verbruiken als radiatoren (om het huis op dezelfde temperatuur te krijgen moet je er ook net zoveel warmte in stoppen). Zoals je zelf al meld gaat er veel warmte verloren omdat de vloer nog niet geïsoleerd is.

De grootste besparing krijg je omdat je de temperatuur iets lager kunt zetten en alsnog een comfortabele temperatuur in huis hebt.

Waar je normaal bijvoorbeeld met 21 graden het lekker vind kun je nu eventueel 19 graden al fijn vinden omdat je voeten niet koud aanvoelen.
ChiMan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:27:
Hoe staat je thermostaat ingesteld?

Bij vvw is het advies om geen nachtverlaging toe te passen.
Dit is voornamelijk voor warmtepompen van toepassing omdat die op een lagere temperatuur werken. Als je 35 graden door de vloer laat lopen waar een CV helemaal geen moeite mee heeft dan heb je een normaal huis welke redelijk geïsoleerd is erg snel weer warm.

[ Voor 22% gewijzigd door DutchKel op 12-04-2023 09:34 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
@Xavier001

Als je dezelfde ruimte dezelfde hoeveelheid verwarmd zal vloerverwarming zuiniger zijn (dan standaard radiatoren), omdat je ketel beter kan moduleren en dus kan profiteren van uitlaat gas recirculatie (restwarmte).

Dit hangt wel af van je ketel, sommige ketels regelen vanzelf de modulatie bij, andere ketels moet je zelf de modulatie instellen.

Je wil bij vloerverwarming dat de ketel lekker lang op een laag pitje draait in plaats van gaat pendelen (aan/uit/aan/uit) op hoog vermogen.

De vloerisolatie ga je wel hard nodig hebben, als je dat nu niet of amper hebt, en je hebt een goed geventileerde kruipruimte stook je voor de mussen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxdewildt1
@Ronald

Pif 120 past helaas niet bij mijn kruipruimte ivm hoogte. Het was al moeilijk om iemand te vinden die pif 80 wilde plaatsen ipv 60.

Er komt inderdaad een zeil op de bodem! Thanks voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxdewildt1
@_JGC_

Thanks voor de tip. Net een filmpje gekeken hoe je het lager moet zetten.

Heb je het over min vermogen 25 of max 25?
Is 25% niet te laag? Heb niet echt verstand van deze zaken en wil niet mijn cv ketel of iets verpesten in het process.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxdewildt1
@hanev001
Thanks voor de tip.

Ik heb momenteel geen stookprofiel(denk ik)
Er hangt een honeywell kamerthermostaat in maar is niet verbonden met een app. Dit blijkt in mijn ervaring onmogelijk te zijn. Ik zal dan ook nog een nieuwe thermostaat aanschaffen.

Heb je tips voor een Thermostaat die dit kan of een die goed te combineren is voor mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kijk met vergelijken ook naar de temp van 2022 en 2023, waar feb 2023 dacht ik ~1.2 graad kouder was.
Verder als je het comfortabeler hebt in huis of meer stookuren zit er ook verschil in verbruik

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Maxdewildt1 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:56:
@_JGC_

Thanks voor de tip. Net een filmpje gekeken hoe je het lager moet zetten.

Heb je het over min vermogen 25 of max 25?
Is 25% niet te laag? Heb niet echt verstand van deze zaken en wil niet mijn cv ketel of iets verpesten in het process.
Beide. Min/Max staat standaard op 30/70 volgens mij, die kunnen beide naar 25%. Lager dan 25% mag je niet gaan op een HRE, dan krijg je storingen.

En nee, het is niet te laag. Je hebt een 36KW ketel. 25% van 36KW is 8KW. Je hebt 7 groepen vloerverwarming, maximale lengte van een lus is 100m. Kom je met 10W/m afgifte op max 7KW.

Waarschijnlijk had je beter afgekund met een verdeler zonder pomp, gewoon het water vanaf de ketel zo de vloer in. Radiatoren boven doen ook wel iets met lagere aanvoer, desnoods hang je dikkere op, zet je boosters in of isoleer je de boel boven beter.

Ik stook zelf met T22 radiatoren op 45/40/20 met een HRE 28/24, die heb ik ook op 25% vastgezet. Verwarmen met mooie lange runs op laag vermogen, alleen onderbroken voor tapwater vanwege douchen 's morgens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:51
Ik heb een Honeywell Modulation die heeft 6 schakelmomenten per dag . Als je nu een aan/uit termostaat hebt is dat je eerste probleem. Bij overgang naar de Modulation moet wel de bedrading in de ketel op andere connectoren gezet worden. Hou er ook rekening mee dat dit een zelflerende termostaat is wat betekend dat het wel een week kan duren voordat wijzigingen op de thermostaat of de ketel helemaal in het stookprogramma zijn verwerkt.
Daarnaast zou je ook nog even kunnen kijken naar de minimum CV water temp, zet deze op 30 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
hanev001 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:25:
Ik heb een Honeywell Modulation die heeft 6 schakelmomenten per dag . Als je nu een aan/uit termostaat hebt is dat je eerste probleem. Bij overgang naar de Modulation moet wel de bedrading in de ketel op andere connectoren gezet worden. Hou er ook rekening mee dat dit een zelflerende termostaat is wat betekend dat het wel een week kan duren voordat wijzigingen op de thermostaat of de ketel helemaal in het stookprogramma zijn verwerkt.
Daarnaast zou je ook nog even kunnen kijken naar de minimum CV water temp, zet deze op 30 graden.
Met ketel vastgezet op 25% vermogen hoef je niet modulerend te stoken, dan werkt de ketel gewoon aan/uit op laagste vermogen. Watertemperatuur boeit dan ook geen zak: wil je warmte gaat de CV stoken, is het genoeg gaat ie uit.

Enige wat een thermostaat dan nog als functie heeft is de temperatuur regelen en op tijd beginnen met stoken. Verder hoeft er helemaal geen slimmigheid of optimalisatie in te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-09 17:40
_JGC_ schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:34:
[...]

Met ketel vastgezet op 25% vermogen hoef je niet modulerend te stoken, dan werkt de ketel gewoon aan/uit op laagste vermogen. Watertemperatuur boeit dan ook geen zak: wil je warmte gaat de CV stoken, is het genoeg gaat ie uit.

Enige wat een thermostaat dan nog als functie heeft is de temperatuur regelen en op tijd beginnen met stoken. Verder hoeft er helemaal geen slimmigheid of optimalisatie in te zitten.
Mee eens. En deeste ketels kiezen zelf al wel de laagste temperatuur waarbij ze het op temperatuur kunnen houden. Max vermogen beperken zorgt dan inderdaad voor langere runs wat beter is voor het comfort (meer bij radiatoren dan bij vloerverwarming, want die is toch al traag).

Ze kunnen nog zuiniger als je je verdeler voor je vloerverwarming ombouwt naar eentje voor lage temperatuur. Als je de temperatuur van je water zover kunt verlagen dat het met nooit meer dan 30 graden ofzo je vloer in gaat hoef je niet meer te mengen en dan wordt het pas erg zuinig stoken. Maar ik denk dat de meeste cv ketels dat niet kunnen. Nu wordt er vaak gestookt met een hogere temperatuur omdat het mengventiel het terugmengt en anders de vloer te koud blijft en omdat je nog wat heter water wilt kunnen maken voor radiatoren op hogere verdiepingen enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Coolmint Ketels kunnen wel laag, maar bij onvoldoende afgifte gaat de temperatuur vanzelf omhoog. Zwakke plek van ketels is dat ze zo snel mogelijk naar het getal op de display stoken.

Als er 65 graden op de display staat en je zet geen grens op het vermogen gaat ketel gewoon met max vermogen dat getal op de display benaderen. Of dat nu aan/uit is of modulerend maakt niet uit. Bij een modulerende thermostaat is dat getal op de display alleen vaak iets tussen 40 en 65.

Ik heb met een HRE 28/24 op 25% het huis al warm voordat de ketel de 45 graden heeft benaderd. Voorheen stookte de ketel als een dolle naar 45 graden en ging ie daarna pendelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
De ketel van de TS is een Intergas HRE met minimum vermogen iets van 7,2kW

Met een februari verbruik van 260m3 komen we op 3,3kW gemiddeld. Waarschijnlijk heeft de woning van de TS nooooooooit 7,2kW nodig om warm te blijven....

Je kunt instellen tot je een ons weegt... die 7,2kW is teveel en hij zal dus /altijd/ low load mode moeten aka pendelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Ronald schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:20:
De ketel van de TS is een Intergas HRE met minimum vermogen iets van 7,2kW

Met een februari verbruik van 260m3 komen we op 3,3kW gemiddeld. Waarschijnlijk heeft de woning van de TS nooooooooit 7,2kW nodig om warm te blijven....

Je kunt instellen tot je een ons weegt... die 7,2kW is teveel en hij zal dus /altijd/ low load mode moeten aka pendelen.
8KW minimaal op hoogste rendement. Die kan je alleen kwijt tijdens het opwarmen van de vloer, niet bij het warmhouden. Daarom ook af laten koelen in de nacht zodat je met hoogste rendement het 's morgens weer kunt bijstoken. Moet je alleen wel het vermogen begrenzen, anders knalt de ketel er 27KW warmte in om daarna weer te gaan pendelen.

@Maxdewildt1
Overigens, als dit om de HRE-A gaat, op laag vermogen gaat de pomp ook langzamer draaien. Parameter c. (min capaciteit modulerende pomp) ook ophogen, je wilt wel voldoende debiet. Is het nog een klassieke HRE met 3-standen pomp, laat de pomp dan gewoon op stand 3 draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-09 17:40
_JGC_ schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:53:
@Coolmint Ketels kunnen wel laag, maar bij onvoldoende afgifte gaat de temperatuur vanzelf omhoog. Zwakke plek van ketels is dat ze zo snel mogelijk naar het getal op de display stoken.

Als er 65 graden op de display staat en je zet geen grens op het vermogen gaat ketel gewoon met max vermogen dat getal op de display benaderen. Of dat nu aan/uit is of modulerend maakt niet uit. Bij een modulerende thermostaat is dat getal op de display alleen vaak iets tussen 40 en 65.

Ik heb met een HRE 28/24 op 25% het huis al warm voordat de ketel de 45 graden heeft benaderd. Voorheen stookte de ketel als een dolle naar 45 graden en ging ie daarna pendelen.
Thanks. Ik weet van warmtepompen dat je ze een profiel kunt ingeven voor wat voor type afgifte je hebt: voor radiatoren stoken ze agressiever dan voor vloerverwarming omdat die laatste sowieso traag is en het echt geen zin heeft daar harder voor te stoken. Voor cv ketels weet ik dat niet. Ze zullen vast zuiniger kunnen, maar ik weet van inside (fabriek) dat dat toch vaak secundair is tov het snel leveren van comfort. Mensen willen graag het gevoel hebben dat ie wel echt iets doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@_JGC_ de vloer kan ook koud geen 27kW opnemen. Ik krijg er 6 in over iets van 50m2 en dat is niet ongewoon laag of hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Ronald schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:34:
@_JGC_ de vloer kan ook koud geen 27kW opnemen. Ik krijg er 6 in over iets van 50m2 en dat is niet ongewoon laag of hoog.
Een deel gaat in de opwarming van water zitten. Ketel start op met 27KW en toert dan vrij snel af, om vervolgens in stapjes op te hogen totdat het water op temperatuur is.
Ik had mijn ketel eerst op 25-35% ingesteld, ging ie nog steeds als een idioot naar 45 graden toe om vervolgens te gaan pendelen. Nu vastgezet op 25%, stookt heerlijk rustig en ik mis het sneller opwarmen niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:06
Xavier001 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:57:
Volgens mij onderschat je de energiekosten van vloerverwarming. Ja het is aangenaam maar het verbruikt meer energie. Ken enkele mensen die het ook hebben en die hebben tijdens de dure maanden afgezien. Je kan idd niet zomaar vergelijken. Maar weet dat vloerverwarming altijd opstaat en dus ook meer zal verbruiben.
Vloerverwarming verbruikt niet meer energie en staat ook niet altijd open. Hoe kom je hierbij? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
MarcoC schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:55:
[...]

Vloerverwarming verbruikt niet meer energie en staat ook niet altijd open. Hoe kom je hierbij? :?
Als de vloer niet knap geïsoleerd is hebben de pieren het warm en kost het meer energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:24
[...]
Slecht ingestelde vloerverwarming / ketel kan wel degelijk veel meer energie verbruiken. Ik kon hier al bijna 15% besparen door alleen instellingen wat te veranderen.
  • Nachtverlaging toepassen (niet teveel 1,5 graad 19 naar 17,5)
  • Comfortstand ketel uit
  • Vermogen en temp naar beneden. (stond op 80 en max vermogen)
  • Pompsnelheid omhoog
  • Pompschakelaar ertussen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:30
Die pompschakelaar zal geen bal gedaan hebben om gas te besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier001
@Xavier001

Daar kan ik niet over oordelen, het zit em in de uren dat het aanstaat... op 2 uurtjes is bij mij alles warm en na 20-30 minuten staan de verwarmingen heet. Terwijl vloerverwarming altijd energie verbruikt omdat dit altijd moet aanstaan. Voordeel is wel snachts blijft je huis op temperatuur dus je hebt meer comfort.

Edit: bij mij slaagt de cv maar 2 keer serieus op. Na de nacht en na de middag/avond. Dus enkel als we thuis zijn en behoefte hebben aan een aangename temperatuur.

[ Voor 12% gewijzigd door Xavier001 op 12-04-2023 18:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
@Xavier001

Vloerverwarming is een enorme radiator van 100W/m2 die je met lage temperatuur stookt. Je doet er 35 graden in, er komt 30 graden terug en je huis warmt met 5000W op.
Wil je 5000W met radiatoren doen op die temperatuur, moet je enorme klompen staal ophangen en boosters toepassen. Andere optie is om hogere temperaturen te stoken waardoor je rendement verliest.

Dus ja, vloerverwarming is zuiniger dan stoken met radiatoren, maar wel op voorwaarde dat je isoleert en een geschikte lage temperatuur verdeler toepast. Dat laatste wordt helaas vaak niet gedaan omdat de kennis bij veel aannemers en installatiebedrijven ontbreekt (excuus: "doen we al 20 jaar zo").

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
Ronald schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:16:
[...]

Als de vloer niet knap geïsoleerd is hebben de pieren het warm en kost het meer energie.
Highfive95 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:16:
[...]

Slecht ingestelde vloerverwarming / ketel kan wel degelijk veel meer energie verbruiken. Ik kon hier al bijna 15% besparen door alleen instellingen wat te veranderen.
  • Nachtverlaging toepassen (niet teveel 1,5 graad 19 naar 17,5)
  • Comfortstand ketel uit
  • Vermogen en temp naar beneden. (stond op 80 en max vermogen)
  • Pompsnelheid omhoog
  • Pompschakelaar ertussen
Natuurlijk kan een slecht geïnstalleerde vloerverwarming meer energie verbruiken, maar uit jullie bewoordingen lijkt het net alsof het hogere verbruik inherent is aan vloerverwarming. Dat is het niet. Je kunt ook een radiator onder een enkelglas raam hangen of tegen een slecht geïsoleerde buitenmuur.

Vloerverwarming is juist zuiniger omdat je met een lagere aanvoertemperatuur kunt verwarmen vanwege het hoge afgifte oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier001
[...]

Hele dag en nacht verwarmen tot 20°C kost een PAK meer energie dan 2 maal per dag op radiator verwarmen wanneer je thuis bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Xavier001 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:31:
[...]

Hele dag en nacht verwarmen tot 20°C kost een PAK meer energie dan 2 maal per dag op radiator verwarmen wanneer je thuis bent.
Maar je kunt toch gewoon nachtverlaging toepassen? Er is niemand die je dwingt dag en nacht te verwarmen :? .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Xavier001 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:31:
[...]

Klopt, maar het verschil in comfort is enorm.

Toen ik van 2010 t/m 2014 alleen woonde stookte ik alleen als ik thuis was. 's Middags om 16:00 ging de thermostaat verwarmen zodat het 's avonds om 17:30 als ik thuiskwam warm was. Dan stookte de CV de hele avond door om het warm te houden en om 22:00 ging de boel uit. Op dinsdags was ik de hele dag weg, als ik dan rond middernacht thuiskwam stond de CV te stoken om het 15 graden te houden.

In 2015 kwam mijn vriendin bij me inwonen. 's Morgens om 8 uur is het hier 19,5 graden. 's Middags 12:30 is het 20 en om 22:00 gaat de boel uit. Ik had verwacht fors meer te verbruiken, maar het viel reuze mee. Ketel stookt met lagere temperaturen want ik hoef niet elke avond die betonmassa opnieuw op te stoken. Beetje hulp van de zon overdag dus zoveel warmteverlies is er overdag niet.

Maargoed, zodra je in de nacht 20 graden aan blijft houden gaat het heel erg hard met je gasverbruik. Vloerverwarming of niet. Adviezen van installatiebedrijven om 24/7 dezelfde temperatuur te stoken... bullshit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

_JGC_ schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:47:
[...]
Adviezen van installatiebedrijven om 24/7 dezelfde temperatuur te stoken... bullshit.
dat werkt wel maar alleen als je direct de vloer ingaat zonder mengverdeler (dus zonder pomp) of met een warmtepomp.

truc om de vloer efficienter te krijgen is nog altijd meer pompen en lagere aanvertemperatuur.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 12-04-2023 21:54 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier001
_JGC_ schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:47:
[...]

Klopt, maar het verschil in comfort is enorm.

Toen ik van 2010 t/m 2014 alleen woonde stookte ik alleen als ik thuis was. 's Middags om 16:00 ging de thermostaat verwarmen zodat het 's avonds om 17:30 als ik thuiskwam warm was. Dan stookte de CV de hele avond door om het warm te houden en om 22:00 ging de boel uit. Op dinsdags was ik de hele dag weg, als ik dan rond middernacht thuiskwam stond de CV te stoken om het 15 graden te houden.

In 2015 kwam mijn vriendin bij me inwonen. 's Morgens om 8 uur is het hier 19,5 graden. 's Middags 12:30 is het 20 en om 22:00 gaat de boel uit. Ik had verwacht fors meer te verbruiken, maar het viel reuze mee. Ketel stookt met lagere temperaturen want ik hoef niet elke avond die betonmassa opnieuw op te stoken. Beetje hulp van de zon overdag dus zoveel warmteverlies is er overdag niet.

Maargoed, zodra je in de nacht 20 graden aan blijft houden gaat het heel erg hard met je gasverbruik. Vloerverwarming of niet. Adviezen van installatiebedrijven om 24/7 dezelfde temperatuur te stoken... bullshit.
Ja klopt eigenlijk is het vrij simpel, hoe meer energieverlies je hebt in je woning des te slechter je afbent met vloerverwarming en 1 constante temperatuur qua verbruik en kost. Hoe minder energieverlies hoe goedkoper het wordt voor hetzefde comfort
Alles lekker warm houden om nadien energie te besparen??? Ja tuurlijk 🤔

Ik zet alvast de waterkoker aan om na de middag thee te drinken
Pagina: 1