even een paar puntjes :
windows 10 s mode is eigenlijk helemaal niet zo geweldig, het is niet of nauwelijks sneller dan windows 10 home (itt wat sommigen beweren, draait het nog steeds dezelfde onderlaag, dezelfde drivers en dezelfde services... dat je alleen UWP apps mag draaien betekend inderdaad dat de meeste wat zwaardere apps dus niet op je pc terecht komen maar dat kun je ook zelf in hand houden.
bovendien is het nu van win 10 s een beetje weg omdat lang niet alle store apps nog echt store apps zijn, dus als jij naar de store kijkt en denk YES die app is er ook kom je er al snel achter dat bepaalde apps alsnog niet gaan werken in s modus.. en dat terwijl win home misschien een half gb groter is een paar honderd mb meer ram vraagt.
--- dan over virussen en de noodzaak tot een antivir of antimalware...
in heel veel store apps vind je reclame, dat wil zegggen dat bedrijven die een leuke app hebben gemaakt andere bedrijven toegang geven om iets op jouw pc te laten draaien zodat ze je een reclame kunnen tonen.
in veel gevallen gaat dat natuurlijk gewoon goed, maar het is desondanks al tientallen keren voorgekomen dat een bug in zo app er toe heeft geleid dat een hacker mallafide code wist te injecteren via een ingekochte advertentie. vaak gebeurde dat op websites als nu.nl maar niets weerhoudt iemand ervan om dat ook gewoon in jouw gratis store app te doen.
zit jij mooi met een crytominder of een ransomware aanval opgescheept.
en dan natuurlijk de laatste opmerking: ik lees hier steeds alleen maar iets over windows defender of McAffee, dan hebben we het dus direct over de slechtste oplossignen in de markt... vooral McAffee is gewoon troep die letterlijk alleen nog door norton en nep-antivirs wordt overtroffen.
laat me dan als laatste dit nog even zeggen: er zijn nogal wat mensen die roepen dat virussen alleen komen als je op vage plekken op het internet komt, of als je de hele tijd illigaal loopt te downloaden, tegen die mensen zeg ik: lees je eens in wat een supply-chain attack is wen welke apps bedrijven en websites daar al aan ten prooi zijn gevallen. de namen liegen er niet om... geen antivir? GEEN internet-verbinding zo simpel is het.