apple macbook koopadvies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lancelot99
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-08-2024
Beste tweakers,

Voor mijn werkzaamheden ben ik op zoek naar een nieuwe MacBook. Op dit moment maak ik gebruik van een macbook pro i7 uit 2015. Ik ben niet al te technisch, vergeef me indien het vragen naar de bekende weg zijn, dan heb ik deze weg nog niet gevonden. :)

Werkzaamheden bestaan uit Excel en BI-Queries en verder het standaard kantoorwerk als mail, surfen, office apps. Thuis zal ik wellicht nog wel eens een foto of (vakantie) filmpje bewerken, maar dat mag geen naam hebben. Er zal niet op gegamed worden, noch andere zware applicaties.
Enige harde eis is dat er 2 externe monitoren kunnen worden aangesloten. Maak nu gebruik van dit dockingstation https://landingzone.net/products/for-macbook-pro/dock/ en dat werkt prima.

Budget is secundair, uiteraard geef ik het liefst zo min mogelijk uit. (Met een U-bocht komt dit vanuit mijn eigen budget).

Bij het oriënteren zag ik tot mijn verbazing bij Appe dat enkel 14" en 16" macbooks pro tegenwoordig twee (of meer) monitoren kunnen handelen.
https://support.apple.com...mac-help/mchl7c7ebe08/mac
https://support.apple.com/nl-nl/HT213503

Voor zover ik heb kunnen begrijpen zijn het enkel de M1 pro/max en M2 pro/max chips die meerdere beeldschermen aankunnen.
Toen bedacht ik me dat een dockingstation deze omissie wellicht kon verhelpen, en daar is waar ik door de bomen het bos niet meer zie.

Heb geprobeerd advies te vragen aan 'apple-experts' (apple store en amac) maar hier kreeg ik geen eensluidende en bevredigende antwoorden op.

Mijn concrete vragen zijn dus, klopt het dat ik voor het aansluiten van meerdere monitoren aangewezen ben op een macbook pro met Mx pro/max chip of zijn er oplossingen (bv met dockings) waar ik overheen kijk, zodanig dat ik wellicht voor een (goedkopere) optie kan gaan?

Alvast dank voor de input.

Groet
Justin

Beste antwoord (via lancelot99 op 13-04-2023 20:43)

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je zeker wilt weten dat die 2 monitoren altijd werken ook op hoge resoluties en refresh rates dan moet je idd een MBP nemen.
Je kunt ook prutsen met docks die 1 monitor virtueel kunnen opsplitsen in 2 monitoren maar dat blijft prutswerk imho, alleen doen als je je budget echt niet op wilt rekken.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je zeker wilt weten dat die 2 monitoren altijd werken ook op hoge resoluties en refresh rates dan moet je idd een MBP nemen.
Je kunt ook prutsen met docks die 1 monitor virtueel kunnen opsplitsen in 2 monitoren maar dat blijft prutswerk imho, alleen doen als je je budget echt niet op wilt rekken.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• MichaDaniel
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-10 20:16
Ik ben niet zo heel actief op tweakers behalve op de frondpage qua nieuws volgen en de leerzame reacties. Ik weet dus ook de protocollen qua forum niet helemaal.

Ik ben bijna klaar met een vrij heftige verbouwing met constant allerlei keuzes en dingen uitzoeken. Nu zit op het punt dat ik ook mijn werkplek helemaal kan inrichten naar wens (schets bijgevoegd), maar uit deze kom ik niet helemaal. Dat kan aan mij liggen.

Ik heb een MacBook Pro M2 max, nu draaien met 2x 4K schermen op een provisorische werkplek (loop 3 jaar te kamperen in mijn eigen woning).

Nu wil ik naar een setup van 3x 4K schermen vast aan de muur, zo min mogelijk draden (minimalistisch). Macbook gemakkelijk aan te sluiten en weer los te koppelen in gesloten stand.

De 2 monitoren zitten nu met HDMI en USB-C en nog weer een dongle voor toetsenbord, Wacom etc.
Ik weet simpelweg niet de route hoe ik dit kan minimaliseren qua clutter en maximaliseren qua effectiviteit.

Ik weet niet of ik hier op de juiste plek ben (topic kaap?)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2OIsNSRTwi08cTqkLxsoUceaAQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e6C6YfoY3XJbN5NiUv3lbt1V.png?f=fotoalbum_large of juist een nieuw topic moet openen. Dus corrigeer me als dat nodig is.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@MichaDaniel ik heb geen idee waarom je een topic heropent dat al maanden lang gesloten is, maar normaliter open je bij een nieuwe vraag ook een eigen topic tenzij er een specifiek stel hier je vragen over product x topic bestaat.

ik snap dat een langdurige verbouwing heel vervelend is en dat je daar misschien keuzestres van krijgt, maar dat is zeker geen reden om het probleem (je wensen) dan maar op ons bordje te dumpen, dat werkt zo gewoon niet op deze site.

als ik je persoonlijk iets mag aanbevelen. ga dan uit van dit stappen plan.
beschrijf:
1: wat heb ik nu en hoe gebruik ik het,
2: wat mis ik op dit moment, tegen welk probleem loop aan,
3: aan welke oplossing heb ik zelf al gedacht, welke meubels heb ik uitgezocht hoeveel ruimte is daarop, welke beeldschermen zou ik graag willen gebruiken.
4: welk budget heb ik beschikbaar.

als je dit allemaal hebt beschreven kun je in het juiste forum. dit is het forum over laptops niet over randapparatuur zoals monitoren). een goede openingspost maken. - wel zou je (in het apple mac end macbooks forum) misschien eerst nog een zoek opdracht kunnen uitvoeren naar de beste docking-station voor 3 schermen, en als je er niet uit komt, daar een vraag over stellen. (tenzij je van plan bent 3 mac studio schermen aan te schaffen dan is een dock volgens mij niet nodig)

[ Voor 13% gewijzigd door i-chat op 01-09-2023 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaDaniel
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-10 20:16
Prima reactie waar ik wat mee kan. Ik hem ga even wat beter opstellen, toelichten en beter zoeken naar de juiste plek. Excuses

[ Voor 25% gewijzigd door MichaDaniel op 01-09-2023 01:55 ]