Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Computer met "rekenkracht", budget 900€

Pagina: 1
Acties:

• guysnoeckx
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-02 14:55
Hoi,

Momenteel wil ik (terug) graag meer aandacht gaan besteden aan videobewerking, fotobewerking, en programma's die wat rekenkracht lijken te vereisen, zoals Unity, tekenprogramma's en Affinity. Ik ben zelf ook fan van bepaalde systemen zoals workstations en specifieke onderdelen, en hou in algemeen van bepaalde techniek, ook als deze ouder is. Tot slot game ik een beetje, maar eerder wat oudere spelletjes (Truck Simulators, Star Wars, Thief, No Man's Sky)

Mijn huidige computer is niet superslecht, maar basic ok. Ryzen 5 1600AF, XFX rx470 4Gb, 16Gb ddr4 3200 ram, Asrock B450M STEEL LEGEND B450 en de nodige opslag SSD + HD.

Ik zocht niettemin naar iets dat wat hoger staat in wat ik zoek, met een (beperkt) budget van circa 900€. Daarom kijk ik veel naar refurbished systemen die vaak uit bedrijven komen.

Ik kan van iemand een custom systeem overnemen dat zelfs ouder is, maar het lijkt mij qua rekenkracht aantrekkelijk. Op het eerste gezicht dan toch, want ik denk niet dat het voor alle software die ik gebruik perse beter gaat zijn. Deze geeft ook garantie en kan defecte onderdelen vervangen. Graag had ik jullie mening gehad of expertise over het volgende systeem :

Workstation van HP, de basis zou de Z620 zijn.
Cpu : DUAL Xeon E5-2643 (versie 1)
Gpu : Quadro K6000 12Gb
Ram : 192Gb DDR3
Opslag : SSD + HD
Besturing : W10pro
Voeding : 800W

Deze zou net binnen budget vallen.

Ik heb bv ook geen lijst van welke software waar een dubbele cpu bij zou kunnen helpen, en of het dus beter zou kunnen zijn dan mijn huidig systeem.
Unity werkt in elk geval eerder traag nu, opstarten, laden, en zelfs de installatie. Dus ik ben er gewoon weer mee opgehouden.

• fietser1997
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-11 11:34
De belangrijkste vraag die je moet stellen is waarom is Unity zo langzaam.
Wat zit tegen zijn limiet aan als je gebruik maakt van Unity.
Is dit:
De cpu
De gpu
Het RAM
Je SSD/HDD

Mocht het je cpu zijn dan kun je met een bios upgrade bijvoorbeeld een Ryzen 7 5700x oid installeren.
https://www.asrock.com/MB/AMD/B450M%20Steel%20Legend/#CPU

Waarop installeer je Unit. Je HDD of SSD dit kan wel degelijk uitmaken. Misschien is de HDD vervangen door een ssd wel DE oplossing voor jou.

Veel succes to zo ver :)

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 12:54
Je gaat met die HP 11 jaar! terug de tijd in... Terwijl je een moederbord hebt van een jaar of 3/4 oud denk ik?

Het is een dual quadcore met hyperthreading, echt niks bijzonders. Behalve dan de immense (onnodige?) hoeveelheid ram. (ik had even gemist dat het een DUAL was, sorry). Dan nog is het qua architectuur een flinke stap terug. Het is leuk voor de hobby, zal maar zeggen.

Voor de 900 euro die je wilt uitgeven, kun je beter investeren in een snellere CPU op het AMD AM4 platform. Je moederbord ondersteunt de 5950X. Dat is het snelste wat op je huidige socket te krijgen valt. Je hebt dan een 16 core met 32 threads. (2x wat die HP je biedt) Die kost je ongeveer de helft van je budget.

Gooi er nog eens 16GB ram in, of als je echt gek wilt doen, upgrade je naar 64GB ram. Dan heb je volgens mij nog zo'n 300 euro voor een andere videokaart en eventueel een voeding. Dit is dan puur gericht op 'rekenkracht'. Je kunt ook gebalanceerder gaan door wat te besparen op je CPU en een wat duurdere videokaart te kiezen.

Maar die HP zou ik, zeker voor zo'n bedrag, echt links laten liggen.

[ Voor 7% gewijzigd door TheIbex op 11-04-2023 14:32 ]

Interpolis, glashelder!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je kan met Unity Profiler zien waar het minder goed gaat.

Laat die E5-2643 maar links liggen. Dat is volkomen achterhaald, verbruikt veel en de prijs is veel te hoog.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik weet niet of een Dual Xeon E5-2643 veel sneller zal zijn dan een Ryzen 5 1600AF. Die Ryzen 5 heeft meer dan de dubbele CPU Mark rating als een enkele E5-2643.

Dus met een simple CPU upgrade ben je sowieso sneller. Doe dan ook 64 GB geheugen in je moederbord en je bent voor veel minder dan € 900 klaar.

uitvoering: AMD Ryzen 9 5900X Boxed
€ 350, en voor € 150 heb je ook 64 GB geheugen.

Signatures zijn voor boomers.

• guysnoeckx
Plus kosten om alles te laten installeren, tegenwoordig makkelijk 150-180€. Want daar heb ik zelf weinig kaas van gegeten. De laatste keer dat er onderdelen bijkwamen leek inderdaad de voeding (volgens foutmelding) wel eens voor een crash te zorgen van de pc, dus die zou er sowieso ook moeten uitgehaald worden. Daarom dat ik dacht van een volledig nieuw systeem te beginnen.

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:00
De Xeon E5-2643 heeft geen ondersteuning voor avx2. Dat kan een bron van frustratie zijn/worden in unity dev.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dan ga je € 900 uitgeven voor GEEN verbetering. Vraag dan een offerte aan om je huidige systeem te upgraden, want zoals gezegd: op dat platform is best wel snelheidswinst te halen.
Op een socket 2011 systeem niet.

Signatures zijn voor boomers.

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 12:54
Heb je geen handige vriend/kennis die dit voor je kan doen?

Aan de andere kant, Azerty vraag 29 euro om het te installeren. Misschien is er een een lokale computer onderneming die de spullen voor je wil bestellen en installeren. Dan ben je misschien niet de goedkoopste van de pricewatch, maar zoals velen het met mij eens zijn, investeren in een platform van bijna 12 jaar oud, voor zo'n bedrag is echt zonde van je geld. Zeker nu we weten wat je al in huis hebt.

Interpolis, glashelder!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:23
Zoiets....wellicht nog eea veranderen ?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Tray€ 243,48€ 243,48
1MoederbordenASUS Prime B550M-K€ 84,90€ 84,90
1VideokaartenPowercolor Fighter AMD Radeon RX 6600 8GB GDDR6€ 219,-€ 219,-
1BehuizingenCooler Master Lite 3.1 TG€ 47,-€ 47,-
1ProcessorkoelingCooler Master H412R€ 23,90€ 23,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 69,90€ 69,90
1VoedingenDelta GPS-650JB E A22€ 49,95€ 49,95
1Solid state drivesKingston NV2 1TB€ 48,34€ 48,34
Totaal€ 786,47

• ijzerman86
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-04 10:20
Kan je niet een mooie oude threadripper op de kop tikken? Als budget krap is begin eens met 16 gb ram en een videokaart met 8gb videogeheugen.

Vergeet niet dat veel designsoftware het vooral goed doet op snelheid en wat minder op parallele cores(Tenzij je lekker gaat renderen maar dat doe je in Unity alleen met baken). Zakelijke hardware is vaak niet zo snel dus misschien kan het ook lonen om een zo snel mogelijke cpu te zoeken die nog werkt op je huidige systeem. Laat je de kop niet gek maken, met 32 gb kom je al een heel end.

[ Voor 58% gewijzigd door ijzerman86 op 11-04-2023 15:10 ]

• guysnoeckx
Hoi, als ik echt een nieuw systeem moet bouwen, dan is het via alternate.be of tones.be.
Daar vragen ze alleen al voor installatie + windows software (aangezien het een nieuwe pc betreft) tot bijna 250€. Als je ze vraagt eventueel ook onderdelen te recupereren (bv uitbouw moederbord, cpu verwijderen, cleanen enz), dan komt er nog een klets bij.
Nu ik weet dat je het interessantste is dat je rondkijkt en her en der bij betrouwbare leveranciers aan lage prijs delen zou kunnen kopen (niet alles bij dezelfde),... maar dan neemt de winkel waar je hem uiteindelijk in elkaar wil laat steken die onderdelen niet aan. Ik heb 1x eens iemand gevraagd te helpen met te upgraden, maar dat is mijn huidige pc en dat is een beetje een zootje. Nu en dan crasht de handel ook nog eens, vermoedelijk door de voeding of ergens een (slechte?) voedingsaansluiting. Althans als ik de storingsmelding correct heb afgelezen.
Tot slot, ik heb Unity een tijdje terug op een van mijn SSD's geplaatst, dus die kan het al niet zijn. Cpu en Ram zijn 2 jaar oud, net als het moederbord. De gpu daarentegen is wel wat ouder, en ik ben al lang aan het twijfelen geweest deze te vervangen met bv een RX 6600 8Gb. Ik heb alleen wat schrik van die storing, en als het de voeding en/of bv iets anders is dat het alsnog (te)veel zou kosten om de bak terug in orde te brengen, wetende dat de cpu inderdaad ook al niet de snelste is, en mogelijks ook de RX 6600 wat gaat bottlenecken. Tja, ik blijf met een beperkt budget werken, en liet destijds die 1600AX, moederbord en ram installeren omdat de vorige het opgegeven had. Qua prijs was dat toen een schappelijke herstelling, en voor mijn videobewerking een groot verschil, komende van een oude i3

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:25
Welk merk en type voeding zit er in je huidige systeem?
En het merk en type van het RAM?
Is het BIOS van het moederbord up to date? Althans de laatste stabiele versie voor Pinnacle Ridge?

• guysnoeckx
Dat is : Corsair 16 GB DDR4-3200 Kit werkgeheugen (2020 gekocht met mobo en cpu). De voeding : Corsair CX450M, 450 Watt (in 2017 gekocht).

Ik kwam ook nog een andere aanbieding tegen : Een refurbished lenovo P520c, met Xeon W-2245, 64 ddr ram, Quadro P2000 (5Gb??), 1TB SSD, W10 pro.
Volgens de bron is die Xeon van eind 2019 begin 2020.

• guysnoeckx
@WiLLoW_TieN

Voor een configuratie ongeveer dezelfde als de jouwe (andere voeding en kast, en een 5800x aan idem prijs), kwam ik uit op bijna 1150€, alles bij alternate, incl montage en windows.

Terwijl bovenstaande refurbished lenovo P520c minder dan 600€ kost. Ik weet, niet vergelijkbaar. De Ryzen 7 en grafische kaart scoren vast en zeker hoger maar aan 2x de prijs. En je kan zo ook steeds naar boven en boven blijven gaan.

De vraag die ik met stel in de vergelijkingen en opties die ik allemaal nu lijk te hebben dankzij jullie, wat heb ik echt nodig, zonder te gaan overdrijven, maar ook zonder een kat in een zak te kopen.

Ik blijf een hobbyist, en wat voor het werk.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:36

Compizfox

Bait for wenchmarks

Gezien de onderdelen die je al hebt (B450-bord) lijkt het me makkelijker en voordeliger om geen nieuw AM5-systeem te kopen, maar gewoon je CPU (en eventueel RAM) te upgraden. Gooi er een 5900X (of 5950X) in (zoals anderen al opperden) en je bent een heel eind.
guysnoeckx schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:47:
@WiLLoW_TieN
Terwijl bovenstaande refurbished lenovo P520c minder dan 600€ kost. Ik weet, niet vergelijkbaar. De Ryzen 7 en grafische kaart scoren vast en zeker hoger maar aan 2x de prijs. En je kan zo ook steeds naar boven en boven blijven gaan.
Als je daarmee op dat Xeon-systeem uit je topicstart doelt: nee, dat is compleet niet vergelijkbaar. Zoals anderen al aangaven is dat in veel opzichten helemaal geen upgrade; dat is een CPU uit 2011 (!). Absoluut niet waard om nog aan te gaan beginnen.

Om je even een idee te geven: in de Passmark-benchmark is een 5900X ruim 7x zo snel als een E5-2643.

[ Voor 78% gewijzigd door Compizfox op 11-04-2023 21:59 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Opzich is de gebruikte workstation route helemaal geen slecht idee, maar 900 voor een Z820 is echt VEEL te duur, voor dat geld koop je ook een HP Z4 G4.

Op marktplaats is veel te vinden, vaak gewoon bij computerzaken.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Bijkomend voordeel van de CPU vervangen op je bestaande moederbord is dat je ook niks opnieuw hoeft te installeren. Zelfde geldt voor een RAM upgrade.

Je moet alleen even voorzichtig zijn bij de montage, maar er zijn genoeg uitlegfilmpjes op Youtube te vinden hoe je een AM4 processor installeert. En mocht je dat echt niet aandurven dan kan een lokale tweaker of computerwinkel (als die in de vorm zoals ze vroeger waren nog bestaan) je waarschijnlijk wel helpen.

En dan heb je een pracht van een upgrade voor slechts een deel van je budget.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• guysnoeckx
@Compizfox

Hoi, ik bedoelde deze, een ander volledig systeem :

Ik kwam ook nog een andere aanbieding tegen : Een refurbished lenovo P520c, met Xeon W-2245, 64 ddr ram, Quadro P2000 (5Gb??), 1TB SSD, W10 pro, aan 590€

• guysnoeckx
@spone

Ze vragen minstens 150€ tegenwoordig voor uitbouw inbouw. Als ik bij het oude systeem blijf en zwaardere onderdelen koop, dan moet ook de voeding er zeker uit, en de storing gezocht worden. Cpu + Gpu + ram + Psu + 150€

• wheez50
guysnoeckx schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:04:
@spone

Ze vragen minstens 150€ tegenwoordig voor uitbouw inbouw. Als ik bij het oude systeem blijf en zwaardere onderdelen koop, dan moet ook de voeding er zeker uit, en de storing gezocht worden. Cpu + Gpu + ram + Psu + 150€
Je krijgt dan ook garantie. En 900 euro voor een systeem dat trager is dan een nieuw sneller systeem vers van de plank is onzin. Maar waarom vraag je het hier als je het zelf beter weet |:(

Ander argument tegen dat werkstation: trekt waarschijnlijk een bak stroom en maakt een grotere bak herrie. Als je je systeem een beetje intensief gebruikt heb je een energierekening van 40-100 euro duurder per jaar met dat werkstation tov een nieuw systeem.

En het systeem is al wat ouder - je begint steeds meer kans te krijgen dat het oude systeem ook kuren krijgt. Niet voor niets zijn ook werkstations na 3-5 jaar gewoon afgeschreven.

Kijk gewoon eens rond naar nieuwe systemen. Die zijn iets duurder, maar komen kant-en-klaar en met garantie. Ondersteunen de laatste processortechnieken en videocoderingen. En verdienen zich nog een beetje terug via de energierekening ook.

Edit: Ik keek ff rond. Een medion laptop met ryzen 5 5600h (vrij traag voor moderne begrippen) heeft anderhalf keer de cores van je beoogde xeon. En een hogere maximale kloksnelheid. En *veel betere snelheid vanwegen veel modernere technieken. Ik zou zeggen dat deze 'armetierige' laptopprocessor op *elk* vlak je dual-xeon uit 2011 achter zich laat. Je krijgt er een ssd, windows en 16gb geheugen bij (verwisselbaar!) - de grafische kaart is een mobiele nvidia 3060 (6gb). Draait op z'n pinkje rond de quadro uit het werkstation. Het hele geval weegt 2 kg, is tilbaar en je kan lekker creatief bezig zijn in cafe of frietkot. Kosten? 899 euro. Goedkoper dan het werkstation. En per uur gebruik minstens 10 cent goedkoper in stroom. Tien uur werken en je hebt een euro bespaard...

[ Voor 26% gewijzigd door wheez50 op 12-04-2023 03:11 ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
guysnoeckx schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:01[/message]:[/b]
Ik kwam ook nog een andere aanbieding tegen : Een refurbished lenovo P520c, met Xeon W-2245, 64 ddr ram, Quadro P2000 (5Gb??), 1TB SSD, W10 pro.
Volgens de bron is die Xeon van eind 2019 begin 2020.
Dat is wat betreft de processor véél beter dan het eerste plan met die oude cpu.

De naam Xeon zegt niet alles over de performance. Veel Xeons hebben van oudsher een grotere cache wat handig is voor het doen van simultaan werk. De Xeon W-2245 heeft 16,5 MB. Maar moderne desktop processoren zoals een i7-13700 hebben een nog grotere cache, meer threads en meer cores. Daarentegen ga je niet de dure nieuwprijs betalen. De Xeon heeft AVX512 die de Raptor Lake niet heeft. Als de software daar veel gebruik van maakt is dat van belang.

Je hebt een monitor nodig met DisplayPort of een DisplayPort naar HDMI (etc) converter.

Ik heb geen mening over de gpu.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

AM4 is wel echt het ultieme platform om te upgraden en die CPU's staan in de uitverkoop, dus ik vraag me af of je zelfs met die schijnbare 150 euro niet alsnog beter uit bent met een upgrade, de prestaties van een 5700X of 5900X ga je niet evenaren met een PC van de paarhonderd euro die die upgrade kost. Afhankelijk van je geheugengebruik kan een geheugenupgrade nog leuk zijn maar DDR4 kost echt helemaal niks meer tegenwoordig, en dat zou toch echt een eitje moeten zijn om te upgraden, gewoon de oude eruit klikken en de nieuwe erin (wel stroom eraf natuurlijk :P).

Enige is die crashes, daar heb je natuurlijk weinig aan. De CX450M is niet de nieuwste maar zou kwalitatief een prima voeding moeten zijn. Dan nog kan elke voeding kapot gaan, natuurlijk.

Voor affinity lijken trouwens niet alle GPU-series ondersteund te worden, dus voor GPU-versnelling bij raster graphics lijken voor zover ik zie AMD's RX6000-serie af te vallen (tenzij dat alweer oude informatie is, ik ben d'r geen expert in).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:34

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Het lijkt me nodig om me in de discussie te gaan mengen als ik al deze berichten zie.
Wel zo jammer dat TS langs de grotere ketens moet gaan voor hulp, maar natuurlijk heeft hij hier om hulp gevraagd.
Het systeem uit de topicstart ziet er brutaal uit(waarom niet), maar ik betwijfel of je de volledige performance ervan kan gebruiken, los van het feit dat de CPU's 2x een 4C met HT xeon zijn, en weinig verschillend van een oude i7.

Een Quadro K6000 is een behoorlijk speciale GPU, maar is in de basis een GTX 780TI met meer VRAM, gebaseerd op de 700 reeks, terwijl de prijs voor deze kaart dichtbij die van een RTX 3060 komt. Ik weet al voor welke ik zou gaan.

Het 2de voorgestelde systeem heeft een Quadro P2000 als GPU, die is zoals een GTX 1060. Op zich redelijk, maar met een budget van 900 kan deze een upgrade krijgen.

Wat ultieme platforms zijn voor mij:
Intel X99: >14nm intel met veel cores, van 4 tot 22. Goedkope performance voor wie geen 14nm refresh wilt. Ruim aanbod aan CPU's en kan een instap zijn voor DDR4.
socket 2066: Intels High end desktop platform, bekend van de I9 extreme. Helaas heeft men deze zet van Intel nooit goed begrepen, maar wie nu een 4/6 core heeft, krijgt de kans deze te upgraden naar een monsterlijke 18 core.
AM4: Meerdere generaties, laatste generatie cpu's op B350, X370. Het wordt algemeen gezien als een goed platform.

• guysnoeckx
Ik wil toch voorlopig al iedereen bedanken voor alle tips en leerrijke informatie. Mijn keuze is nog niet gevallen, en momenteel ben ik alle opties met elkaar aan het vergelijken, en ook even aan het verdiepen in de (technische) ondersteuning die bepaalde software vraagt, of waar er goede synergie is tussen bepaalde hardware en software.

• wheez50
Ludwig005 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:31:

Het systeem uit de topicstart ziet er brutaal uit(waarom niet), maar ik betwijfel of je de volledige performance ervan kan gebruiken, los van het feit dat de CPU's 2x een 4C met HT xeon zijn, en weinig verschillend van een oude i7.

[...]
Let wel: oude sandy bridge i7. De tweede generatie i7. Met lagere topsnelheid. Wel iets meer cache, maar niet heel veel. Zelfs met twee stuks is het echt verouderd. Zoals ik al zei: een middelmatige laptopCPU loopt rondjes om die twee xeons. De videokaart lijkt ook erg bruut. Behalve dan dat die heel veel GB's op ongeveer 10% van de snelheid van een laptop 3050g/ amd6500g draaien (GB/s).

Dat gezegd hebbende, zou ik de volledige performance wel kunnen aanspreken. Zou er alleen niet blij van worden.
Pagina: 1