Pakket niet bezorgd, geen geld retour

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:26

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ik lees al vele jaren mee in SF, maar ben precies zo'n casus als deze nog niet eerder tegengekomen, en kan met googlen zo ook niets vinden wat hier precies op aansluit (het stukje aangeboden maar niet geleverd/retour afzender). Hier de vraag

Tldr; wanneer een pakket wel aangeboden is door PostNL, maar deze is geweigerd aan de deur, heeft degene die het pakket besteld heeft dan recht op geld retour? En is dit technisch gezien hetzelfde als "onbezorgd"?

Ik heb een boek besteld via een derde verkoper op een bepaald platform. Deze liet ik als cadeau bezorgen bij een vriend, welke deze aan de deur geweigerd heeft omdat hij het niet herkende. De PostNL bezorger heeft het dus weer meegenomen.

De status van de bestelling bleef echter onveranderd, het pakket zou nog onderweg zijn. Op een gegeven moment kreeg ik van het platform de vraag of het pakket bezorgd is. Ik heb toen aangegeven van niet, omdat het retour afzender gegaan is. Omdat het lang duurde heb ik het boek nogmaals besteld, en dat is deze keer prima bezorgd. Toen had ik het boek van de eerste bestelling niet meer nodig, dus heb die op retour gezet, maar daarbij ook aangegeven in de notitie dat het boek niet is bezorgd. Na een paar weken via de chat van het platform gevraagd wanneer dit afgehandeld zou worden, en de medwerker gaf aan dat de retour geannuleerd zou worden, en de verkoper zou vragen om de bestelling te annuleren. Tegelijkertijd kreeg ik van de verkoper een email met de melding dat het retour nog niet ontvangen is. Die heb ik als niet verzonden beschouwd gezien de medewerker van het platform aangaf de retour te gaan annuleren.

Weer een paar weken verder heb ik nog steeds geen geld retour, dus ik kruip de chat weer in. De medewerker gaf aan dat ze de verkoper zouden vragen te reageren. Dat deden ze heel vlot, en kreeg een mail met de strekking: we hebben niets retour gekregen, dus zal er ook geen terugbetaling plaats vinden.

Waar het boek is? Geen idee, wellicht kwijtgeraakt toen het retour afzender ging, of zoek in het proces bij de verkoper. M.i. maakt dit echter niet uit, want het is in de eerste plaats niet afgeleverd (wel aangeboden geweest). Maar maakt dit technisch gezien nog uit voor de terugbetaling? Of valt dit (zoals ik denk te weten) gewoon onder het risico van de verkoper, gezien deze verantwoordelijk is voor het pakket tot levering, en het is niet geleverd?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Beste antwoord (via LankHoar op 15-04-2023 19:52)

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

Fijn dat het opgelost is.

Toch nog mijn reactie, handig voor eventueel volgende keer of andere die dit topic lezen.

Het pakket is geweigerd aan de deur. Hiermee is het risico niet overgaan van verkoper naar de klant. Risico ligt dus nog steeds bij de verkoper. Als de vervoerder het pakket kwijt is geraakt dan moet de verkoper dat maar oplossen met de vervoerder. Jij bent geen partij in deze.

edit: Eventuele retourkosten komen ook voor rekening van de verkoper. Je hebt het het pakket tenslotte niet aangenomen dus is voor de wet er geen spraken van retour. :)

zie ook 7:11 BW
Artikel 11
1.
Bij een consumentenkoop waarbij de zaak bij de koper wordt bezorgd, is de zaak voor het risico van de koper /vanaf het moment dat de koper of een door hem aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de zaak heeft ontvangen.

[ Voor 18% gewijzigd door Toet3r op 14-04-2023 18:16 ]

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

De verkoper is verantwoordelijk voor levering, indien levering uitblijft kan de overeenkomst ontbonden worden.
Jij bent niet verantwoordelijk voor de gang van zaken van de verkoper en hun vervoerder, dat mogen ze zelf uitzoeken. pakjes worden tegenwoordig ook maar 7 dagen bewaard bij afleverpunt, en gaan dan ook retour afzender. (dus als ontvanger in het ziekenhuis ligt....)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:57
Je hebt het jezelf erg lastig gemaakt door een retour aanvraag te starten terwijl het boek nooit geleverd is, wat wil je retour sturen als het niet is bezorgd?

De verkoper ziet je retouraanvraag, wacht op het pakketje, krijgt niets en gaat ervan uit dat je het niet hebt teruggestuurd. Het gaat hier om het annuleren van de bestelling, dit had je bij de verkoper aan moeten geven en de verkoper zoekt het dan maar uit met Postnl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Nopheros schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:50:
Je hebt het jezelf erg lastig gemaakt door een retour aanvraag te starten terwijl het boek nooit geleverd is, wat wil je retour sturen als het niet is bezorgd?

De verkoper ziet je retouraanvraag, wacht op het pakketje, krijgt niets en gaat ervan uit dat je het niet hebt teruggestuurd. Het gaat hier om het annuleren van de bestelling, dit had je bij de verkoper aan moeten geven en de verkoper zoekt het dan maar uit met Postnl.
Ik snap die redenering, maar die optie zag ik niet. Vandaar dat ik retour selecteerde, en in de notitie er bij zette dat het boek niet bezorgd is. Maar daar hebben ze dus niet naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nopheros schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:50:

Als dit bij dezelfde verkoper is wel ja

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

LankHoar schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:38:
[...]

Ik snap die redenering, maar die optie zag ik niet.
Je had toch contact op kunnen nemen met de verkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Oon schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:37:
Je had toch contact op kunnen nemen met de verkoper?
Veel shops bieden geen telefoonnummer, dus kun je ze niet bellen. Vervolgens hebben ze wel een krakkemikkig contact formuliertje op de website staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Retourneren zou mogelijk moeten zijn gedurende proces van aankoop tot een week erna (of was dat inmiddels al uitgebreid naar 2 weken?). Dus hoe je het gedaan hebt is een beetje onconventioneel maar zou op zich mogen.

Wel mag de verkoper de kosten en het verzendrisico op het bordje van de koper leggen. Of die dat doet zou je in de voorwaarden moeten nalezen, maar ik gok dat het retourproces dat nu is gevolgd niet is hoe het in de voorwaarden staat... Je kan ook betogen dat het boek nooit geleverd is en daarom het product nog niet onder verantwoordelijkheid van de koper kan vallen, maar die vind ik erg dubieus: er stond wel degelijk iemand aan de deur om het boek bij de juiste persoon aan te bieden, en die heeft gewoon geweigerd om het boek aan te nemen. Het retourneren gebeurde eigenlijk letterlijk op de drempel waar de verantwoordelijkheid van de verkoper overgaat naar de koper. Dus daar kom je op zijn minst in een grijs gebied terecht.

Wat de juridische uitkomst van dat grijze gebied is: wie zal het zeggen. Dus ik denk dat je vooral afhankelijk bent van of de winkel een beetje meewerkt.
Die heb ik als niet verzonden beschouwd gezien de medewerker van het platform aangaf de retour te gaan annuleren.
Dat lijkt me niet zo handig, het platform kan natuurlijk niet zien of het boek weer terug is gekomen bij de verkoper, dus als de verkoper zegt dat het niet is aangekomen dan had je wel kunnen weten dat er misschien iets niet goed is gegaan. Na een aantal weken wordt het weer wat lastiger om dat boek terug te vinden (bij de verkoper of bij de winkel, waar dat ding ook moge liggen).

Ik weet niet hoe duur het boek is en hoe veel het je waard is, maar als het gewoon een boek van een tientje is zou ik het er persoonlijk gewoon lekker laten zitten.

[ Voor 14% gewijzigd door bwerg op 14-04-2023 15:17 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Dit is inmiddels opgelost (heb het geld teruggekregen), bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:03
LankHoar schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:34:
Dit is inmiddels opgelost (heb het geld teruggekregen), bedankt voor de reacties!
Niet te horen gekregen waar het mis ging?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

Fijn dat het opgelost is.

Toch nog mijn reactie, handig voor eventueel volgende keer of andere die dit topic lezen.

Het pakket is geweigerd aan de deur. Hiermee is het risico niet overgaan van verkoper naar de klant. Risico ligt dus nog steeds bij de verkoper. Als de vervoerder het pakket kwijt is geraakt dan moet de verkoper dat maar oplossen met de vervoerder. Jij bent geen partij in deze.

edit: Eventuele retourkosten komen ook voor rekening van de verkoper. Je hebt het het pakket tenslotte niet aangenomen dus is voor de wet er geen spraken van retour. :)

zie ook 7:11 BW
Artikel 11
1.
Bij een consumentenkoop waarbij de zaak bij de koper wordt bezorgd, is de zaak voor het risico van de koper /vanaf het moment dat de koper of een door hem aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de zaak heeft ontvangen.

[ Voor 18% gewijzigd door Toet3r op 14-04-2023 18:16 ]

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-10 17:25
CH4OS schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:39:
[...]
Veel shops bieden geen telefoonnummer, dus kun je ze niet bellen. Vervolgens hebben ze wel een krakkemikkig contact formuliertje op de website staan.
Daarom moet je dit soort dingen altijd controleren, en in zo'n geval bestel je gewoon ergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:09
WEBGAMING schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 12:26:
[...]

Daarom moet je dit soort dingen altijd controleren, en in zo'n geval bestel je gewoon ergens anders.
Alsof een telefoonnummer ook maar enige zekerheid bied?

Check de shopsurveys voor aanschaf, niet na. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
stylezzz schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:14:
[...]

Alsof een telefoonnummer ook maar enige zekerheid bied?

Check de shopsurveys voor aanschaf, niet na. ;)
Zeg ik dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Begreep ik je verkeerd dat je aanraad om alleen bij shops te bestellen met telefoonnummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Nee, maar ik claim toch niet dat het ineens veilig is als er wel een telefoonnummer is? Dat verzin jij er gewoon bij.

Maar ik kijk altijd even of er een nummer is, en zo niet is de kans groot dat ik ergens anders bestel. Bij problemen wil je gewoon een telefoontje kunnen doen. Tenminste, ik wel.

Daarnaast moet je natuurlijk ook goed controleren of het een betrouwbare website is, maar daar ging het helemaal niet over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Reptielenbrein schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:16:
[...]

Niet te horen gekregen waar het mis ging?
Nee, er werd enkel heen en weer gewezen tussen platform en verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
WEBGAMING schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:34:
Nee, maar ik claim toch niet dat het ineens veilig is als er wel een telefoonnummer is? Dat verzin jij er gewoon bij.

Maar ik kijk altijd even of er een nummer is, en zo niet is de kans groot dat ik ergens anders bestel. Bij problemen wil je gewoon een telefoontje kunnen doen. Tenminste, ik wel.

Daarnaast moet je natuurlijk ook goed controleren of het een betrouwbare website is, maar daar ging het helemaal niet over.
Ok, maar dan suggereer je toch dat je het veiliger vind om te shoppen bij een shop met telefoonnummer? Ik vind het best hoor... maar 9 van de 10 keer zit er ook maar iemand aan de andere kant van de lijn die 'het uit gaat zoeken'. Voor mij bied het weinig meerwaarde in ieder geval... daarbij komt nog dat communicatie op schrift veel meer zekerheid geeft als een telefoongesprek waarin mensen dingen kunnen zeggen en achteraf anders uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:29

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Niet telefonisch te bereiken en alleen per mail of contact formulier zegt al genoeg over een bedrijf hoeveel tijd ze in aftersales willen steken, wil je het risico niet om hier mee te maken te hebben dan is het sterk af te raden bij webshop te bestellen die geen telefoonnummer hebben. (Dit ter input of een bedrijf veiliger is als ze een telefoonnummer hebben)

[ Voor 11% gewijzigd door 42dpi op 16-04-2023 10:01 ]

Si vis pacem, para bellum

Pagina: 1