Advies welke A/V Receiver als vervanger

Pagina: 1
Acties:
  • 622 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGarrett
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn huidige receiver de Sony STR-KSL 600 (een mega oude set!) Deze had ik destijds als complete 5.1 set gekocht (receiver, dvd-speler en de speakers 2x Front, 2x Rear, 1x centre en 1x subwoofer). Op deze set is nu alleen een Sony Bravia 55 inch en AppleTV aangesloten. Ik gebruik het dus voornamelijk voor de TV. Aangezien deze set nu kuren vertoont (wegvallen van de centre speaker en de subwoofer), ben ik dus nu opzoek naar een vervanger.

Wat is je budget?
500-700 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voornamelijk voor de TV en AppleTV (dus streamen van Netflix e.d.) Er is wel een oude Xbox en Wii aanwezig maar die worden niet echt meer gebruikt.

Wat heb je zelf al gevonden?
Zelf heb ik al het e.a. gelezen hier op de forum en heb me oog laten vallen op de:
- Sony STR-DH790 (meer vanwege eerdere ervaring met het merk Sony)
- Denon AVR-X1700H (veel positieve reviews gelezen)

Indien mogelijk zou ik de huidige speakerset van de oude receiver hierop willen aansluiten.

Welke vragen heb je hier nog over?
Wat zouden jullie mij adviseren om te doen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:37

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Ik zou in ieder geval voor een AV receiver gaan die HDMI 2.1 poorten heeft om future proof te zijn. Een AV receiver gaat vaak meerdere TV's mee. Een PS5 of een Xbox Series X of een PC met een moderne videokaart wilt graag HDMI 2.1 om méér dan 4K@60fps door te kunnen sturen. Voorbeeld hiervan die nog scherp geprijst is (naar mijn mening) is deze Yamaha.

[ Voor 5% gewijzigd door Techno Overlord op 11-04-2023 13:38 ]

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:09
Ik zie dat die Sony STR-KSL 600 geen normale speakerterminals heeft waar je speakerdraad of banaanpluggen in kunt steken. Lijken soort van stekkers te zijn. Mogelijk kun je je huidige speakers dus niet zomaar op een Denon X1700H aansluiten die wel over 'normale' speakerterminals beschikt. Wellicht kan het wel met wat knip- en stripwerk.

Zitten de kabels vast aan je speakers en hoe ziet het uiteinde van die speakerkabel er uit?

Antwoord op je vraag. Ik zou de Denon X1700H boven de Sony verkiezen, omdat die Denon HDMI 2.1 aan boord heeft en daardoor gewoon meer futureproof is.

[ Voor 32% gewijzigd door Hulleman op 11-04-2023 14:00 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hulleman schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:57:
Ik zie dat die Sony STR-KSL 600 geen normale speakerterminals heeft waar je speakerdraad of banaanpluggen in kunt steken. Lijken soort van stekkers te zijn. Mogelijk kun je je huidige speakers dus niet zomaar op een Denon X1700H aansluiten die wel over 'normale' speakerterminals beschikt. Wellicht kan het wel met wat knip- en stripwerk.

Zitten de kabels vast aan je speakers en hoe ziet het uiteinde van die speakerkabel er uit?

Antwoord op je vraag. Ik zou de Denon X1700H boven de Sony verkiezen, omdat die Denon HDMI 2.1 aan boord heeft en daardoor gewoon meer futureproof is.
Omdat ik even onzeker was over de sub die bij de set hoort had ik de manual van dat ding er even bij gepakt. In die manual staat dat die plugjes er zo af gehaald kunnen worden. Dus dat mag geen issue zijn. Sub is een actieve, gelukkig geen passieve, dus ok die kan mee naar een nieuwe receiver.
Voor de rest: zie Jorgen in "Keuze tussen receivers"

En ja, die mag door de mods onderhand wel eens in de FAQ gezet worden. Wordt onderhand vaker naar verwezen als naar de FAQ zelf :( :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

Techno Overlord schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:37:
Voorbeeld hiervan die nog scherp geprijst is (naar mijn mening) is deze Yamaha.
Yamaha heeft in deze reeks geen volledige HDMI 2.1 ondersteuning: Yamaha HDMI 2.1 receivers capped to 24Gbps even after board replacement
Same. Denon heeft ook meer ingangen en fatsoenlijke schroef terminals. Ingangen hoeven natuurlijk niet gebruikt te worden en de dunne draadjes van de kant-en-klare Sony passen mogelijk makkelijker in de klem terminals maar voor het gevoel is de Denon minder budget. Verder zou ik het zo niet weten.Yamaha is dus niet volledig qua HDMI 2.1, Marantz is met de nieuwe reeks aanzienlijk duurder dan Denon (en presteert meetbaar minder door de HDAM module), Pioneer en Onkyo lijkt lastig leverbaar binnen Europa (dan wel boven de prijs van genoemde receivers).

[ Voor 45% gewijzigd door FeaR op 11-04-2023 14:09 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:37

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Ok goed om te weten. Dan valt de Yamaha weg. Ik had de Pricewatch gebruikt. Maar het punt wat ik probeer te maken is nog steeds valide.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGarrett
  • Niet online

De kabels zijn los van de speakers, deze zet je vast doormiddel van die knijpklemmen.
HDMI 2.1 is inderdaad iets om rekening mee te houden als futureproof...aangezien ik niet heel snel spullen vervang :) ;) "don't fix it if it ain't broke"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGarrett
  • Niet online
Bedankt allemaal voor jullie input en advies!
Ik denk dat ik voor de Denon AVR-X1700 kies. Kan ik weer een aantal jaren mee vooruit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertbelgie
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09 12:12
FeaR schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:04:
[...]

Yamaha heeft in deze reeks geen volledige HDMI 2.1 ondersteuning: Yamaha HDMI 2.1 receivers capped to 24Gbps even after board replacement

[...]
De meest recente yamaha receivers hebben ondertussen een oplossing en gaan nu tot 48gbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertbelgie
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09 12:12
Ik zit met een gelijkaardige situatie.
Ik heb een oude receiver en sluit nu alles rechtstreeks aan op mijn plasma. En dan audio optisch uit naar receiver.
Maar ik heb nu een nieuwe LG G3 besteld en twijfel over aanschaf nieuwe receiver.
Want eigenlijk wil ik het beeld niet via de receiver laten lopen maar rechtstreeks aan de TV aansluiten omdat deze veel betere 4K upscaling heeft.
Maar dan moet ik weer geluid via optische uitgang naar receiver brengen. Dit is dan miscchien ook niet ideaal?
Weet iemand raad?

Sorry voor kapen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:02

Tazzios

..

@bertbelgie Audio Return Channel (ARC)
Bronnen aansluiten op de TV en TV stuurt audio door naar receiver via HDMI.

Ik gebruik zelf ARC met een 4K TV en antieke uitvoering: Onkyo TX-SR508 Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

Excuses of niet, het kapen van topics blijft ongewenst. Aangezien @McGarrett zijn antwoord al heeft gaat dit topic op slot. Voor eigen vragen/problemen zijn eigen topics. Waarbij deze vraag nogal makkelijk op mij overkomt/eigen onderzoek mist.

[ Voor 16% gewijzigd door FeaR op 19-04-2023 16:16 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.