Buis lek of condens?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
Goedemiddag,

Ik heb recent een keer in de kruipruimte gekeken en zag dat er een groene buis zit waar druppels water aan hangen en op een specifiek onderdeel van de buis stroomt. Dit lijkt mij volgens mij niet goed.

Ik denk aan een paar redenen die dit kunnen veroorzaken:
- condensvorming (koude buis)
- soldeer punt lek
- iets mis met de buis
- lek ergens anders vandaan

Een specifiek deel van de buis is groen, tussen twee knelkoppelingen.
Er zijn aftakkingen die gaan de keuken in, die zijn zwart en niet groen.
Water stroomt tussen twee hangpunten van de buis, de rest van de “groene” buis heeft alleen druppels eraan die stil staan.

Is het slimmer om de buis gewoon te vervangen voor een flexibele buis?
Doorzagen, schuren en een knelkoppeling?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaOWkoZoIewj3X3iF5-rro4T5Mk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UIOCxh8wb9VBXvGkG4Ig2bAW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YILTcw2QHthTemSuNoigY24PBY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MhpoBBXFxtRE8edOyGomyUOv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-05 20:50
Die groene buis is van koper en geoxideerd. Is gewoon condens en al heel lang aan de gang, vandaar dat groen. Kan verder ook geen kwaad, want de oxidelaag is gelijk bescherming tegen verder oxideren.

Als je het zeker wil weten, dan droogmaken en af en toe gaan kijken of je ergens een lek kan zien.

Vervangen door kunststof zal de condens wel een stuk minder maken.

[ Voor 14% gewijzigd door JukeboxBill op 11-04-2023 13:18 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
JukeboxBill schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:16:
Die groene buis is van koper en geoxideerd. Is gewoon condens en al heel lang aan de gang, vandaar dat groen. Kan verder ook geen kwaad, want de oxidelaag is gelijk bescherming tegen verder oxideren.

Als je het zeker wil weten, dan droogmaken en af en toe gaan kijken of je ergens een lek kan zien.

Vervangen door kunststof zal de condens wel een stuk minder maken.
Bedankt voor de reactie!

Dus de buis afdrogen en het lek vinden. Om dit dan te repareren, is dit iets wat ik zelf zou kunnen met wat knelkoppelingen oid? Of is een vakman nodig hier.

Zou de opstalverzekering de reparatie kunnen vergoeden?

Hij lekt best wel veel volgens mij want er is een heel spoor zichtbaar in het zand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjP0WpKw2qJjQokDsn9mhpBoUIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9ZEflSJZ09PulBeDDJWsGqjM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
De opstalverzekering vergoed alleen gevolgschade van een lekkage, maar nooit de reparatie zelf.

Wacht eerst eens even af of er echt wel een lek is.
Ik ben er vrijwel van overtuigd dat het condens is. Als dat al jaren aan de gang is, dan is zo'n 'ravijn' in het zand ook verklaarbaar.

De condens kan je ook verhelpen door de buis te isoleren met zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZ-iRgIYDUQTDD9xXDr-I2GDPLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IuUIzNGfH08GjBl9Mr8WG0T8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
Opstalverzekering is geen onderhoudsverzekering. Een opstalverzekering dekt de gevolgschade (die er hier niet is), niet de reparatie van een lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Het is nog niet vastgesteld of het gaat om een lek of om condens. Iig is condens zeer plausibel dus je zult een lek moet uitsluiten. Zelf vervangen kan natuurlijk prima.

Ik ga er even vanuit dat dit een waterleiding is overigens -> water afsluiten, lage kranen open. Buis doorknippen met een emmer erbij. Vervangen door een andere buis (van plastic) met de juiste techniek en de juiste materialen.

Isoleren is m.i. minder werk als het geen lek betreft.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ammo123
Dinictus208 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:49:
Het is nog niet vastgesteld of het gaat om een lek of om condens. Iig is condens zeer plausibel dus je zult een lek moet uitsluiten. Zelf vervangen kan natuurlijk prima.

Ik ga er even vanuit dat dit een waterleiding is overigens -> water afsluiten, lage kranen open. Buis doorknippen met een emmer erbij. Vervangen door een andere buis (van plastic) met de juiste techniek en de juiste materialen.

Isoleren is m.i. minder werk als het geen lek betreft.
bedankt voor het checken, ik heb een video toegevoegd waar je de snelheid van het druppelen kan zien.
Ik zal wat isolatie aanschaffen en kijken of dat het probleem oplost.

[Video: https://www.veed.io/view/481ff89a-221c-40fd-9033-bea184a1e37d?sharingWidget=true&panel=share]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:28
Dat ziet eruit als een lekkage.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Ammo123 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:03:
[...]

bedankt voor het checken, ik heb een video toegevoegd waar je de snelheid van het druppelen kan zien.
Ik zal wat isolatie aanschaffen en kijken of dat het probleem oplost.

[Video]
Negeer het zware ademhalen, het was een lange dag :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Dat gaat wel erg hard, toch een lekkage dus. Het zal die rechtse koppeling zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door JukeboxBill op 11-04-2023 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
draai de afsluiters van je water ( meestal bij de meter ) eens dicht.. draai even zowel een warme als koude kraan open om de druk van de leiding te halen..

lekt het nu minder ? mooi dan is die lek en kan je hem gaan oplappen...
lekt het nog net zo hard door... dan vooral zelf niet gaan spelen!

trouwens je zal op je watermeter ook continu verbruik zien met zoveel druppels als je verder geen water afneemt..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ok dit is zeker geen condens ;)

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Goedenavond, ik heb vanavond tijd gehad om de buis wat beter te bekijken in de kruipruimte en ik heb de oorzaak gevonden. Er zit een heel klein gaatje in de buis waar het water uit komt.

Weet iemand hoe dit kon gebeuren? Toen ik het huis kocht herinner ik me niet dat dit lek er in zat.

Ik lees bij meerdere paginas dat er tape of lijm bestaat om dit te repareren, maar ik vind niet echt een stappenplan of een verwijzing naar een product om het dus te repareren.

Wat ik denk is dat ik het gaatje markeer, hoofdkraan uit, schuren(?) en dan met een soort tape eromheen plakken.

Heeft dit zin of is het beter om de hele buis te vervangen omdat die toch al helemaal groen is aangeslagen van de oxidatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Buis vervangen is beter, maar goede tape gebruiken is makkelijker en gaat (mits goed aangebracht) ook lang mee. En dat is dan inderdaad goed schuren, schoon maken en dan de tape er goed omheen wikkelen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:35
Ammo123 schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:53:
Goedenavond, ik heb vanavond tijd gehad om de buis wat beter te bekijken in de kruipruimte en ik heb de oorzaak gevonden. Er zit een heel klein gaatje in de buis waar het water uit komt.

Weet iemand hoe dit kon gebeuren? Toen ik het huis kocht herinner ik me niet dat dit lek er in zat.

Ik lees bij meerdere paginas dat er tape of lijm bestaat om dit te repareren, maar ik vind niet echt een stappenplan of een verwijzing naar een product om het dus te repareren.

Wat ik denk is dat ik het gaatje markeer, hoofdkraan uit, schuren(?) en dan met een soort tape eromheen plakken.

Heeft dit zin of is het beter om de hele buis te vervangen omdat die toch al helemaal groen is aangeslagen van de oxidatie?
Ik zou altijd de buis vervangen als het even kan.

Wat voor gaatje is het? Boven of onder? Gewoon een keer flink met iets tegenaan gestoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
redwing schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:57:
Buis vervangen is beter, maar goede tape gebruiken is makkelijker en gaat (mits goed aangebracht) ook lang mee. En dat is dan inderdaad goed schuren, schoon maken en dan de tape er goed omheen wikkelen.
Het is echt een piep klein gaatje waarvan ik niet begrijp hoe dit ontstaan is. Het is in de kruipruimte dus het is niet alsof ik er vaak kom.

Misschien dat ik het beide doe en voor nu met tape het gat dicht en dan later de buis vervang.Het zijn gewoon knelkoppelingen dus dat zou moeten kunnen.

Een collega zegt dat ik het gaatje moet solderen om het echt op te lossen, dit lijkt mij alleen erg lastig. Iemand ervaringen hiermee?

En heb je aanraders qua welk tape ik kan gebruiken hiervoor, gewoon teflon tape? Moet ik er dan weer overheen met iets anders?

[ Voor 7% gewijzigd door Ammo123 op 18-04-2023 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Knappel schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 05:20:
[...]

Ik zou altijd de buis vervangen als het even kan.

Wat voor gaatje is het? Boven of onder? Gewoon een keer flink met iets tegenaan gestoten?
Het zit in de kruipruimte, dus tegen aan stoten is bijna niet mogelijk want ik kom er bijna nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mast3rWill
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-05 10:52

Mast3rWill

Poffertjescrackertjes

Ammo123 schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:53:
...Er zit een heel klein gaatje in de buis waar het water uit komt....
Dat piepklein gaatje ziet uit als een speldenprik?

Ik heb dit namelijk ook gehad in de cv-ruimte op zolder.
Er verscheen een lekkage door het gipsplafond en na heul veul zoeken uiteindelijk in een buis tegen de muur (ook nog aan de achterkant van de buis) een gaatje zo groot als een speldenprik.

Installateur die de buis is komen vervangen zei dat het kwam door koper-rot. Geen idee of dit klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Als je wil tapen dan lijkt mij aluminium tape de beste keuze. Zorg dat het er strak en zonder kreukels op komt.
Eerst goed schoon- en droogmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
oke, dus ik zal het voor nu even tapen en fixen. Ik zal dan binnenkort multilaagbuizen aanschaffen met zo'n koper -> multilaagbuis fitting ertussen. Ik wilde sowieso nog een aftakking richting de tuin maken dus kan ik dat nu mooi meenemen.

Weten jullie of ik een geisoleerde multilaagbuis zo in de grond kan stoppen? 60cm diep natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Je moet oppassen met de groene oxidatie, als je dat straks schuurt en inademt is dat niet zo gezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Ammo123 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:29:
oke, dus ik zal het voor nu even tapen en fixen. Ik zal dan binnenkort multilaagbuizen aanschaffen met zo'n koper -> multilaagbuis fitting ertussen. Ik wilde sowieso nog een aftakking richting de tuin maken dus kan ik dat nu mooi meenemen.

Weten jullie of ik een geisoleerde multilaagbuis zo in de grond kan stoppen? 60cm diep natuurlijk.
normaliter steek je tyleen buis in de grond..

404 Signature not found

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:00
Zoiets moet je hebben
https://www.gamma.nl/asso...pe-25mm-3-meter/p/B579345

Hiermee heb ik ook een lekke vloerverwarmingsbuis gerepareerd. Belangrijk is dat je de tape voldoende uitrekt (2 tot 3 keer in de lengte) met het aanbrengen. Het moet zichzelf strak trekken/afsluiten.

EDIT de meeste mensen die klagen dat het niet goed werkt, vergeten de tape uit te rekken bij het aanbrengen. Je moet het goed uitrekken en meerdere malen om het stukje rondom de lek wikkelen. En uiteraard moet je de pijp rondom het lek wel goed glad, stof en vetvrij maken.

[ Voor 31% gewijzigd door dhrto op 18-04-2023 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Ik zie steeds voorbij komen dat een tyleen buis voor koudwater leidingen geschikt is maar wel voor tijdelijk gebruik. Voor in de tuin snap ik wel dat dit een prima leiding is, maar worden deze ook gebruikt binnenshuis voor koud water leidingen? Als ik met 1 type leiding alles geregeld kan krijgen is dat een stuk makkelijker denk ik qua fittingen en koppelingen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zweefjr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-04 09:16
Nog even een tip voor als je niet zeker weet of condens of echt een lekkage is, gebruikt een ph strip om de zuurgraad te vergelijken.

Soms is het lastig als het water gemengt is, maar kan vaak wel duidelijkheid geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Ammo123 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:29:
oke, dus ik zal het voor nu even tapen en fixen.
Wat je denk ik wil gebruiken is zelfvulkaniserende tape. Dan wil je misschien alsnog wel uiteindelijk die buis vervangen, maar is een prima langdurige tijdelijke oplossing.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:38
Mast3rWill schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:58:
[...]

Dat piepklein gaatje ziet uit als een speldenprik?

Ik heb dit namelijk ook gehad in de cv-ruimte op zolder.
Er verscheen een lekkage door het gipsplafond en na heul veul zoeken uiteindelijk in een buis tegen de muur (ook nog aan de achterkant van de buis) een gaatje zo groot als een speldenprik.

Installateur die de buis is komen vervangen zei dat het kwam door koper-rot. Geen idee of dit klopt.
Gaf hij ook een oorzaak aan? Gips tegenaan gezeten of iets, of gewoon een zwakke plek geweest? Apart natuurlijk als een goede buis op één punt ineens doorgeteerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mast3rWill
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-05 10:52

Mast3rWill

Poffertjescrackertjes

Zwartoog schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:22:
[...]

Gaf hij ook een oorzaak aan? Gips tegenaan gezeten of iets, of gewoon een zwakke plek geweest? Apart natuurlijk als een goede buis op één punt ineens doorgeteerd is.
Nee niet echt, hij gaf als reden dat de koperenbuizen tegenwoordig 'getrokken' worden waardoor de buiswand dunner is geworden ten opzichte van vroeger.

Het was gewoon een 15mm koperen buis, in beugels, met isolatie erom. En echt letterlijk een gaatje ter grootte van een speldenprik aan de achterkant van de buis, ik wist niet wat ik zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:24
Ugchel schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:34:
[...]

Wat je denk ik wil gebruiken is zelfvulkaniserende tape. Dan wil je misschien alsnog wel uiteindelijk die buis vervangen, maar is een prima langdurige tijdelijke oplossing.
Inderdaad, bijvoorbeeld die tape van de Gamma die hierboven is genoemd of bv van Amazon (diverse merken). Er zijn twee varianten (rubber en iets anders dat ook onder water gebruiken is), maar de werking is ongeveer gelijk: de lagen tape versmelten met elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blamefull
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-05 07:04
Ontbramen van een waterleiding moet vanwege meerdere redenen.
Er kan vuil blijven hangen met kans op bacteriegroei.
Een braam kan turbulentie veroorzaken en daardoor corrosie of erosie.
Ik vermoed dat het laatste bij jou opgetreden heeft. Uiteraard duurt het jaren voor dat zo'n buis door slijt.
Als het lek vlak na een koppeling zit kan dat een goede indicatie zijn.

https://nl.lets-rebuild.com/copper-pipe-deburring-3598

[ Voor 27% gewijzigd door blamefull op 20-04-2023 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsvr
  • Laatst online: 08-04 11:51
Ammo123 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:21:
Ik zie steeds voorbij komen dat een tyleen buis voor koudwater leidingen geschikt is maar wel voor tijdelijk gebruik. Voor in de tuin snap ik wel dat dit een prima leiding is, maar worden deze ook gebruikt binnenshuis voor koud water leidingen? Als ik met 1 type leiding alles geregeld kan krijgen is dat een stuk makkelijker denk ik qua fittingen en koppelingen e.d.
Tyleen met KIWA keurmerk is voor drinkwater; hebben wij ook gebruikt om in te graven naar een vakantiehuisje achter op het terrein (80M, permanente aansluiting). Tyleen werkt met hele makkelijke draai koppelingen en er zijn talloze verbindingsstukken te koop voor de overgang met flexibele leiding of koper. Werkt verder vrij ideaal.
Pagina: 1