Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-09 13:56
Hoi,

Ik wil een VPS opzetten. Welk OS zet ik er op?
Ik werk op mjn laptop al jaren met OpenSUSE. Ubuntu is mij ook niet vreemd. Maar welk OS voor een server?
Een van deze twee, of Debian, CentOS of?

Belangrijkste voor mij is ondersteuning cq post in fora inzake een OS. Zodat ik antwoorden kan vinden als ik vragen heb...

Welk OS is het meest over te vinden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:03

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ikzelf gebruik AlmaLinux wat een aftakking is van CentOS. Over CentOS was ik wel tevreden, maar het ziet er naar uit dat CentOS over een paar jaar geen updates meer krijgt.

Misschien kan je weinig vinden over AlmaLinux, maar alles wat over CentOS gaat is gewoon compatible daarmee. Je kan zelfs vanuit CentOS upgraden naar Almalinux.

[ Voor 32% gewijzigd door AW_Bos op 11-04-2023 12:45 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-10 10:45

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Tja, dat is altijd lastig te zeggen maar Debian en Ubuntu zijn natuurlijk grote jongens en daar is doorgaans zeer veel over te vinden. Maar zonder te weten wat je gebruik van de VPS is, is een advies nog wat lastig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beerten
Hann1BaL schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:45:
Tja, dat is altijd lastig te zeggen maar Debian en Ubuntu zijn natuurlijk grote jongens en daar is doorgaans zeer veel over te vinden. Maar zonder te weten wat je gebruik van de VPS is, is een advies nog wat lastig
Nextcloud server voor 10 gebruikers. Nextcloud vraagt enkele php modules die een shared host niet biedt. Derhalve VPS, dan kan ik de gevraagde modules zelf installeren.

Ook een kleine website, enkele pagona's, nauwelijks verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:59
Van Nextcloud is er ook een VM image, maar ik denk dat je beter af bent met een Nextcloud installatie in Docker.

Volgens mij wordt RancherOS wel vaak gebruikt als host OS voor Docker.
Maar Docker draait ook gewoon goed onder Ubuntu, CentOS, RedHat etc.

Kies een OS waarmee je goed kan werken, en als je nog geen/weinig ervaring hebt eentje die makkelijk te leren is en waar veel info en guides over te vinden zijn. Ubuntu Server misschien iets om mee te beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
100% eens met Ruben hierboven,

installeer een goede dockerhost of wellicht een all-in-one server distro.
nextcloud draait behoorlijk goed op docker maar bijvoorbeeld ook als module in univention of Nethserver. je zou ook nog voor een turnkey oplossing als yunohost kunnen kiezen al vind ik een van de grootste nadelen van yunhost dat de manier waarop het werkt, zorgt dat je je services niet zomaar local-only kunt draaien achter een VPNtunnel zo kun je bijvoorbeeld niet instellen dat nextcloud alleen luistert op eth port vpn0 ... misschien is dit handmatig aan te passen maar out-of-the-box werkt het iig niet zo .

[ Voor 13% gewijzigd door i-chat op 11-04-2023 17:15 . Reden: links added ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten
Het is Ubuntu geworden. thnx allen.
Pagina: 1